Företagslagring - SSD eller HDD?

Permalänk
Avstängd

Företagslagring - SSD eller HDD?

Tjo! Vad rekommenderas mellan SSD och HDD (mekaniska) för företagslagring?

Tanken är två SSD:s eller hårddiskar (en extra för backup av backup) så när ena pajar så byter man ut den och så har man ändå en kvar förhoppningsvis så man alltid har "redundans(?)".

Frågan är vilken hållbarhet SSD har kontra vanliga HDD. Om vi bortser från pris per GB så undrar jag mer om hållbarheten kring SSD? Om jag förstått rätt så bör man starta upp liggande SSD:s för att data inte skall försvinna med tiden eller var det så med HDD:s?

Vad är det för märken som gäller när det gäller BACKUP-lagring för små företag?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem

SSDer och heliumfyllda HDDer är det men bör undvika för arkivering av hårdvaruanledningar men det gäller ju att ha bra rutiner för backup och migrering för att säkra datan också och inte bara bry sig om lagringsmediats hållbarhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

SSDer och heliumfyllda HDDer är det men bör undvika för arkivering av hårdvaruanledningar men det gäller ju att ha bra rutiner för backup och migrering för att säkra datan också och inte bara bry sig om lagringsmediats hållbarhet.

Så svävande lagringsenheter är att undvika?

När du nämner "migrering" - vad menar du då? Tänker du dig att man hela tiden förflyttar data till olika platser än enbart två lagringsmedier? T.ex. "molnet" (vilket också är fysiska lagringsmedier) och så?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Så svävande lagringsenheter är att undvika?

När du nämner "migrering" - vad menar du då? Tänker du dig att man hela tiden förflyttar data till olika platser än enbart två lagringsmedier? T.ex. "molnet" (vilket också är fysiska lagringsmedier) och så?

Migrering innebär att man byter lagringsteknik i takt med utvecklingen och ser till att använda dataformat som man kan läsa. Ska du arkivera data så måste du inte bara datan överleva utan du måste kunna läsa och förstå den, tex så har ju ide och scsi interfce nästan helt försvunnit så det börjar bli svårt att hitta prylar som kan ansluta lagringsenheterna.
Handlar det om nått kortsiktig lagring så är det inte lika viktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte precis en SSD nas till jobbet, då behovet var att flytta 1-20GB filer över nätverket. Hållbarheten på diskarna oroar mig allmänt, men i vårt fall köpte vi 4TB Enterprise diskar från Samsung, saftig prislapp (ca 7500kr styck ex moms) men snabb överföring kan jag lova. Flyttade 15GB fil på typ 10 sekunder..

Backup mässigt körs NASen i Raid5, men varje natt körs en backup mot en annan server med vanliga HDD diskar. Denna servers skickar dessutom upp den viktigaste datan till molnet.

Ett exempel du kan förhålla dig till. Gällande ”användardata” backar vi ingenting, vi har istället policy för att lagra allt i molnet, Drive

Permalänk
Sötast

Har en liknande lösning som vi kör på jobbet.
Ett flertal diskar i raid, byter ut de diskar som blir trasiga efterhand med nya.

Skulle rekommendera enterprise HDD för backups, Enterprise SSD främst när man behöver väldigt höga IOPS.

Hemma har jag 4varma diskar och 2spares. (Kör dock unraid hemma) Skulle en åka så är det bara att ösa in en ny och bygga om.
(och sedan en till kopia på detta i molnet, som också är raidad)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

tex så har ju ide och scsi interfce nästan helt försvunnit...

Eh?

NEJ!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BMac:

Jo de är ovanliga idag, du måste verkligen leta för att hitta delar, ungefär som om du ska koppla in diskettstation, det går fortfarande att göra men det är inte nått man gör direkt på en vanlig dator längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo de är ovanliga idag, du måste verkligen leta för att hitta delar, ungefär som om du ska koppla in diskettstation, det går fortfarande att göra men det är inte nått man gör direkt på en vanlig dator längre.

SAS är fortfarande ganska vanlig lösning i servrar.

Äldre standarder som användes förut finns kanske inte i aktivt bruk på många ställen längre men det är inte svårare att hitta kontrollerkort och adaptrar för dem än för vanliga ide-diskar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OSkar000:

SAS är fortfarande ganska vanlig lösning i servrar.

Äldre standarder som användes förut finns kanske inte i aktivt bruk på många ställen längre men det är inte svårare att hitta kontrollerkort och adaptrar för dem än för vanliga ide-diskar.

Men SAS är ju en utveckling från SCSI och inget som är särskilt lätt att koppla ihop, jag anser inte att det är samma sak för det är väldigt olika interface.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Men SAS är ju en utveckling från SCSI och inget som är särskilt lätt att koppla ihop, jag anser inte att det är samma sak för det är väldigt olika interface.

Det var ju precis det jag skrev

Som jag upplever det så är äldre scsi-standarder inte jättekrångliga. Har man ett hyggligt modernt scsi-kort i en dator så är det mest en fråga om att ha rätt kablar och adaptrar för att kunna läsa i stort sett allt mellan scsi-1 och sca. Undantag finns förstås.

Det är ändå ganska dumt att förvänta sig att media från 20-30 år tillbaka ska vara läsbar nu så att ständigt flytta sin data till nyare standarder är nödvändigt. Men behåll gärna generationen innan också... nån dag kan det ju vara bra att ha

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men SAS är ju en utveckling från SCSI och inget som är särskilt lätt att koppla ihop, jag anser inte att det är samma sak för det är väldigt olika interface.

Nu skrev du ju faktiskt att scsi var svårt att hitta.

Vad tror du sista bokstaven s i sas står för?

Världen utanför tv-spel är ganska stor.

Permalänk
Medlem

SSD = Varm data
HDD = Kall data eller väldigt stora filer

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Nu skrev du ju faktiskt att scsi var svårt att hitta.

Vad tror du sista bokstaven s i sas står för?

Världen utanför tv-spel är ganska stor.

Rätt stor skillnad på SAS och 50pol scsi från 1989.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Rätt stor skillnad på SAS och 50pol scsi från 1989.

Sant även om det just här är helt irrelevant.

Scsi har använt olika kontakter och kablar genom åren, men dock är alla scsi.

Permalänk
Medlem

Helst inget av dem men HDD då SSD diskar laddar ur MYCKET fortare än HDD. De individuella chippen på kretskortet är en annan. Strchipp mm.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! Vad rekommenderas mellan SSD och HDD (mekaniska) för företagslagring?

Tanken är två SSD:s eller hårddiskar (en extra för backup av backup) så när ena pajar så byter man ut den och så har man ändå en kvar förhoppningsvis så man alltid har "redundans(?)".

Frågan är vilken hållbarhet SSD har kontra vanliga HDD. Om vi bortser från pris per GB så undrar jag mer om hållbarheten kring SSD? Om jag förstått rätt så bör man starta upp liggande SSD:s för att data inte skall försvinna med tiden eller var det så med HDD:s?

Vad är det för märken som gäller när det gäller BACKUP-lagring för små företag?

Till ett litet företag skulle jag nog säga lokal backup på hårddisk i första hand (skulle dock inte utesluta SSD som möjlighet om du har anledning att föredra det) + ytterligare kopia till lämplig molntjänst.

3-2-1 är en bra tumregel, se t.ex. https://www.backblaze.com/blog/the-3-2-1-backup-strategy/

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tearzyo:

Köpte precis en SSD nas till jobbet, då behovet var att flytta 1-20GB filer över nätverket. Hållbarheten på diskarna oroar mig allmänt, men i vårt fall köpte vi 4TB Enterprise diskar från Samsung, saftig prislapp (ca 7500kr styck ex moms) men snabb överföring kan jag lova. Flyttade 15GB fil på typ 10 sekunder..

Backup mässigt körs NASen i Raid5, men varje natt körs en backup mot en annan server med vanliga HDD diskar. Denna servers skickar dessutom upp den viktigaste datan till molnet.

Ett exempel du kan förhålla dig till. Gällande ”användardata” backar vi ingenting, vi har istället policy för att lagra allt i molnet, Drive

Har du länk till Enterprise diskarna? Finns de i HDD-versioner? I detta syfte är det ingen brådska att behöva säkerhetskopiera över allt på bara några sekunder utan minuter går helt okej. Vanliga HDD når väl ändå 100 MB/sek skrivtid?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har du länk till Enterprise diskarna? Finns de i HDD-versioner? I detta syfte är det ingen brådska att behöva säkerhetskopiera över allt på bara några sekunder utan minuter går helt okej. Vanliga HDD når väl ändå 100 MB/sek skrivtid?

Normalt sätt HDD och Band. Aldrig SSD. Det är temporär backup då v-drop på sellerna i minnena är ett problem. Sen Inte backup på samma ställe pga brand eller liknande. Men visst andra gör det ändå.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Normalt sätt HDD och Band. Aldrig SSD. Det är temporär backup då v-drop på sellerna i minnena är ett problem. Sen Inte backup på samma ställe pga brand eller liknande. Men visst andra gör det ändå.

Vad är V-drop och hur är det ett problem? Vet att det cirkulerar en del rykten om att SSD skulle tappa minne utan ström men det avser SSD som nåt max writes eller arbetar under extrem temperatur o liknanden. Allt som är utanför spec påverkar livslängd oavsett teknik.

Kopplade in mina X-25M som inte varit inkopplade på +7 år innan jag slängde dem och hade inga problem med att läsa dessa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Köpte precis en SSD nas till jobbet, då behovet var att flytta 1-20GB filer över nätverket. Hållbarheten på diskarna oroar mig allmänt, men i vårt fall köpte vi 4TB Enterprise diskar från Samsung, saftig prislapp (ca 7500kr styck ex moms) men snabb överföring kan jag lova. Flyttade 15GB fil på typ 10 sekunder..

Backup mässigt körs NASen i Raid5, men varje natt körs en backup mot en annan server med vanliga HDD diskar. Denna servers skickar dessutom upp den viktigaste datan till molnet.

Ett exempel du kan förhålla dig till. Gällande ”användardata” backar vi ingenting, vi har istället policy för att lagra allt i molnet, Drive

Ja 90 dagar på drive och tur att nig inte använder raid5 som backup. HDD diskarna är backupen. Men om de kopieras för ofta så kommer ju felen över dit också. Raid 5 3 1 mm är inte backup. Som så ofta påpekas här. Återigen om målnet synkar konstat åt båda hållen. Inte bra OM det ska antändas som backup. Om något går sönder har ni samma fel överalt.
One drive 90 dagar för vanliga användare på vanlig användare. Men om ni återkommer till ett projekt 2år senare och något är raderat som fatas. Då har ni inget.

Edit:
Jag har ingen bra lösning på det utom manuella backuper.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är V-drop och hur är det ett problem? Vet att det cirkulerar en del rykten om att SSD skulle tappa minne utan ström men det avser SSD som nåt max writes eller arbetar under extrem temperatur o liknanden. Allt som är utanför spec påverkar livslängd oavsett teknik.

Kopplade in mina X-25M som inte varit inkopplade på +7 år innan jag slängde dem och hade inga problem med att läsa dessa.

Nej det är ett verkligt problem att cellerna laddar ur sig och blir svårlästa om de vilar, Samsung hade ju jätteproblem med det för några år sedan om du redan glömt bort det, 840, 840evo blev hopplösa att läsa redan efter ett halvår.
https://www.sweclockers.com/nyhet/19362-samsung-840-och-840-e...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är V-drop och hur är det ett problem? Vet att det cirkulerar en del rykten om att SSD skulle tappa minne utan ström men det avser SSD som nåt max writes eller arbetar under extrem temperatur o liknanden. Allt som är utanför spec påverkar livslängd oavsett teknik.

Kopplade in mina X-25M som inte varit inkopplade på +7 år innan jag slängde dem och hade inga problem med att läsa dessa.

Det är ett riktigt fenomen. NAND-lagringen bygger på att varje cell antingen har en laddning eller inte i SLC-fallet, eller någon av flera förutbestämda nivåer av laddning för olika varianter som MLC, TLC, QLC, ...

Laddningen läcker dock långsamt över tid (blir värre ju mer sliten enheten är), vilket enheten gör sitt bästa för att kompensera för såvida den har ström regelbundet.
Men OM läckaget gått så långt att det inte går att läsa av cellens avsedda lagrade laddningsnivå korrekt (generellt större risk för QLC än TLC än MLC än SLC) så har den datan helt enkelt gått förlorad.

Problemet har ju dessutom blivit värre över tid, med fler laddningsnivåer vilket innebär känsligare lagringsenheter.
Din gamla X25M är t.ex. förmodligen mer robust än en genomsnittlig SSD du skulle köpa idag, iaf i konsumentsegmentet där i princip allt är TLC eller QLC.

Med det inte sagt att det är garanterat att få korrupt data när man lämnat enheten strömlös en viss tid, men risken är verklig och bör tas på allvar.

I detta fall är väl snarare huvudfrågan hur relevant scenariot är än om problemet finns eller liknande.
Tänker mig att TS realistiskt t.ex. kanske har en NAS för att automatiskt lägga (versionerade?) backuper på + molnlagring som komplement. I det scenariot är det inte särskilt intressant vad som händer om lagringen är strömlös lång tid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Normalt sätt HDD och Band. Aldrig SSD. Det är temporär backup då v-drop på sellerna i minnena är ett problem. Sen Inte backup på samma ställe pga brand eller liknande. Men visst andra gör det ändå.

PM883 heter dom