Praktik som ska övergå i anställning - löneanspråk?

Permalänk

Praktik som ska övergå i anställning - löneanspråk?

Har gjort 6 månaders praktik hos ett företag som del av min YH-utbildning och nu vill de anställa mig. Nästa vecka ska vi ha lönesamtal och jag känner mig lite vilsen. Vad bör jag tänka på? Vad är en rimlig ingångslön? Ska jag eller de lägga första budet?

Lite bakgrund:

  • Stockholms-baserat

  • .NET

  • Har gjort mitt examensarbete där vilket innebar att migrera över delar av en legacy-monolit till modernare plattformar (med allt vad det innebär)

  • Är den med bäst frontend-kunskaper på företaget (vilket även de har bekräftat) så har fått ta mycket ansvar i det området, utöver backend-delen

  • 29 år gammal

Skulle säga att min generella kunskaps- och ambitionsnivå är över den genomsnittlige, nyexade YH-junioren, men det kanske spelar mindre roll då jag fortfarande är junior och får anpassa lönekravet därefter. Är 30k rimligt eller får jag nöja mig med lägre?

Är nyfiken på att höra från någon med lite mer erfarenhet.

Permalänk
Inaktiv

Om du öppnar så skulle jag föreslå 40k.

Baserat på att du bor i stockholm, samt i princip verkar vara lead på frontend, med ansvar som sträcker sig utöver det. Sen gäller det att du förstås ska kunna backa upp det och stå på dig i en förhandling. Vad har du för tidigare arbetserfarenhet? Har du kodskills sedan innan YH?

Permalänk
Medlem

När jag fick mitt första jobb (efter min utbildning) har jag och min chef förhandlat en lönetrappa.
Att jag börjar med en lägre lön, men givet att jag utvecklas och presterar så skulle lönen justeras år 2 och år 3.
Började med 30k, sen 33k, sen 36k vilken blev ganska bra löneutveckling för min del.
Det var dock för över 10 år sen och i en helt annan bransch, men jag skulle rekommendera dig att vara öppen för en sådan trapp-lösning.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Smartaste sättet är ju att ta reda på vad snittlönen för liknande roll är i ditt område helt enkelt, och peka på det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Om du får första budet, öppna på minst 40k men kanske något högre. Stockholm plus ganska mycket som hänt i omvärlden senaste halvåret bara. Hög inflation just nu etc. Sätt en lägstagräns för dig själv, dvs en nivå du inte gärna lägger dig under. Skulle nog säga att smärtgränsen bör ligga på runt 35k.

Lönetrappa kan absolut vara en idé men säkerställ att alla sådana "deals" finns på papper och inte är muntligt eller ett handslag. Din chef kan sluta i morgon och då är allt sådant "borta".

Generellt kan man inte räkna med att få flera tusen i påslag varje år, mer normalt är 2-3% så det är viktigt att du får en korrekt grundlön direkt.

Har företaget kollektivavtal? Om inte, finns det ett tjänstepensionsavtal? Det är förmodligen en av de absolut viktigaste löneförmånerna som du kan skaffa dig.

Finns det något bonusprogram för alla anställda om ni uppnår mål etc?

"Vad har ni i lön?"-tråden är gigantisk men bör vara sökbar så kolla igenom den för lite inspiration etc:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/764637-vad-har-ni-i-lo...

Permalänk
Medlem

Utöver ovanstående kan man även kolla relevanta fackförbunds lönespann inom ditt yrke, till exempel Fackförbundet Unionen. Det går även att kontrollera Statistiska Centralbyrån (SCB) som lägger spannet liknande Unionen. Då ser man snabbt att ditt första bud är långt under vad man kan förvänta sig.

Några spontana saker jag kommer på:

  • Viktigt att du värderar dig själv här och försöker göra lite mer research på andra håll. 30k låter lågt med tanke på vad du beskriver. Det är i spannet för vad en "vanlig" administratör tjänar.

  • Du har redan visat vad du kan, vilket uppenbarligen värderas. De har valt att anställa dig. Ha förtroende i dig själv, och försök undvika att mentalt förhandla ned dina egna färdigheter och kunskaper.

  • Om deras motbud ligger långt under vad du förväntar dig få bör det finnas andra kompenserande faktorer, så som semesterdagar eller lönetrappan som @savage_gray nämnde ovan.

  • Om man först vill ge dig en provanställningsperiod tycker jag absolut du kan kontra med att den perioden praktiskt sett avverkats i och med din praktik.

  • Du arbetar inom en sektor som behöver arbetskraft. Det är till din fördel.

Som sagt, ha förtroende i dig själv. Särskilt om din chef eller närmsta chefer inte har branschkunskap inom utveckling. Du är en potentiellt viktig resurs för företaget.

Få alltid alla löften nedskrivna och signerade, med kopia vardera till dig och den som utfärdat dokumentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

När jag fick mitt första jobb (efter min utbildning) har jag och min chef förhandlat en lönetrappa.
Att jag börjar med en lägre lön, men givet att jag utvecklas och presterar så skulle lönen justeras år 2 och år 3.
Började med 30k, sen 33k, sen 36k vilken blev ganska bra löneutveckling för min del.
Det var dock för över 10 år sen och i en helt annan bransch, men jag skulle rekommendera dig att vara öppen för en sådan trapp-lösning.

Jag tycker också detta är en bra ide eftersom du är ny examinerad.

Typ börja på 33, sen 35 år 2, 37-38 år 3

Permalänk

Mycket bra input här, det uppskattas!

Skrivet av Yonie:
  • Viktigt att du värderar dig själv här och försöker göra lite mer research på andra håll. 30k låter lågt med tanke på vad du beskriver. Det är i spannet för vad en "vanlig" administratör tjänar.

  • Du har redan visat vad du kan, vilket uppenbarligen värderas. De har valt att anställa dig. Ha förtroende i dig själv, och försök undvika att mentalt förhandla ned dina egna färdigheter och kunskaper.

  • Om deras motbud ligger långt under vad du förväntar dig få bör det finnas andra kompenserande faktorer, så som semesterdagar eller lönetrappan som @savage_gray nämnde ovan.

  • Om man först vill ge dig en provanställningsperiod tycker jag absolut du kan kontra med att den perioden praktiskt sett avverkats i och med din praktik.

  • Du arbetar inom en sektor som behöver arbetskraft. Det är till din fördel.

Som sagt, ha förtroende i dig själv. Särskilt om din chef eller närmsta chefer inte har branschkunskap inom utveckling. Du är en potentiellt viktig resurs för företaget.

Få alltid alla löften nedskrivna och signerade, med kopia vardera till dig och den som utfärdat dokumentet.

Jag har varit inne på samma spår gällande provanställning. Rimligtvis har de redan sett vad jag går för under praktiken så jag får trycka på det om det kommer upp.

Som ny i branschen (och inom löneförhandling) så kan jag känna att det är svårt att sätta ett värde på mig själv. Visserligen finns det mycket info om ingångslön på nätet, men sedan kanske det finns andra faktorer som spelar in.
Till exempel företagets storlek och resurser - det är inte direkt Google vi pratar om så jag kanske måste ta det i beaktande när jag kommer med ett bud (eller får ett bud)? Jag trivs trots allt bra på stället så förhoppningen är att fortsätta där, men jag vill inte heller sälja mig för billigt.

Det låter hur som helst som att jag får omvärdera mina tidigare 30k och sikta lite högre.

Permalänk
Medlem

Då jag tog examen (YH .NET) för tre år sedan så gick de flesta i min klass in på 28-34 i Stockholm. Det är rätt rimliga juniorlöner vid första jobbet. När du arbetat 1-2 år är det enkelt att byta jobb och därefter få en höjning med 10 tusen eller mer.

Det viktiga är att du har en gräns där du känner dig nöjd. Jag rekommenderar dock inte att vara först med att säga lönen, låt arbetsgivaren ge första budet. Då vet du att du har mer att spela på. Du har ju indirekt redan haft provanställning i och med din praktik och om de vill anställa dig så betyder det att du visat att du är värd att investera i, så sälj dig inte för billigt.

Permalänk
Medlem

Eftersom du gjort praktik på företaget skulle de förlora inlärningstid på att "tacka nej" till dig och är därför förmodligen mer villiga att förhandla även om du begär allt för mycket, så det är nog lungt.

Sen att mindre företag ger lägre löner känner jag inte igen alls (men jag är personligen i konsultbranschen, dvs kanske annat läge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Eftersom du gjort praktik på företaget skulle de förlora inlärningstid på att "tacka nej" till dig och är därför förmodligen mer villiga att förhandla även om du begär allt för mycket, så det är nog lungt.

Sen att mindre företag ger lägre löner känner jag inte igen alls (men jag är personligen i konsultbranschen, dvs kanske annat läge).

Generellt så har ju ett företag som omsätter 10 miljoner inte samma budget som ett företag som omsätter 500 miljoner. Så till viss del kan större bolagen betala mycket mer för rätt kompetens.

Permalänk
Avstängd

"Få alltid alla löften nedskrivna och signerade, med kopia vardera till dig och den som utfärdat dokumentet." = Viktigt för att undvika onödigt långvariga sociala maktspel från arbetsgivaren (även kallat "tjafs" i folkmun).

"Jag rekommenderar dock inte att säga lönen, låt arbetsgivaren ge första budet. Då vet du att du har mer att spela på." = Också viktigt eftersom det är företaget som valt att vilja "vidareanställa" dig då du har värde i deras ögon.

Första budet från arbetsgivaren blir då en kombination av deras tillgängliga ekonomiska resurser (storleken på företagets omsättning) OCH hur arbetsgivaren utifrån dessa ekonomiska resurser värderar dig i sammanhanget.

Den ultimata frågan är hur villig Du är att skippa vidareanställning om ett visst "prutat och klart"-bud har angetts. Dvs., var drar du gränsen av en lön som "inte är värt besväret" eller känner du att du är i ett mer desperat utgångsläge redan från början? (vill ha "riktigt jobb" så fort som attans oavsett vad?)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta en lägsta gräns på 34-35 t.kr. Du kan förmodligen få 36-37 t.kr. utan problem.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Generellt så har ju ett företag som omsätter 10 miljoner inte samma budget som ett företag som omsätter 500 miljoner. Så till viss del kan större bolagen betala mycket mer för rätt kompetens.

Absolut "för rätt kompetens" dvs Raja Koduri för intel.
Större företag har däremot en mycket mer strukturerad arbetsuppgift och lönemodell för juniorer som man inte kommer ifrån förrän på många år.
Och sen när ledningen vill spara in pengar går det ofta ut över denna.
Det är därför ofta mycket större löneskillnader i hierarkin i stora företag där man inte träffar VD:n med sin nya Rolex i kafferummet.

Edit:
Det ska sägas att jag kanske har dåliga erfarenheter från vad en kompis sagt om ett större konsultföretag här i Sverige och mina bra erfarenheter av ett företag på typ 20 pers.
Har också kompisar som inte är konsulter som även om min lön råkar vara något högre verkar ha en hel del att säga till om på deras avdelning (på Scania och Ericsson).

Fler nyanser behövs alltid i diskussioner
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Mycket bra input här, det uppskattas!

Jag har varit inne på samma spår gällande provanställning. Rimligtvis har de redan sett vad jag går för under praktiken så jag får trycka på det om det kommer upp.

Som ny i branschen (och inom löneförhandling) så kan jag känna att det är svårt att sätta ett värde på mig själv. Visserligen finns det mycket info om ingångslön på nätet, men sedan kanske det finns andra faktorer som spelar in.
Till exempel företagets storlek och resurser - det är inte direkt Google vi pratar om så jag kanske måste ta det i beaktande när jag kommer med ett bud (eller får ett bud)? Jag trivs trots allt bra på stället så förhoppningen är att fortsätta där, men jag vill inte heller sälja mig för billigt.

Det låter hur som helst som att jag får omvärdera mina tidigare 30k och sikta lite högre.

Då får du några frågor som spinner vidare på ditt ursprungliga inlägg. Förhoppningsvis hjälper dessa dig få upp ögonen för var någonstans du passar just nu, lönemässigt och professionellt:

  • Hur mycket av din praktiktid har sett dig utföra faktiskt arbete som tillfört ett värde till företaget?

  • Hur behandlar dina framtida kollegor dig i arbetsmässiga diskussioner, som en kollega eller praktikant? Alltså är du aktivt inblandad i problemlösning och utformning av arbetet?

  • Är du kompetent nog att ta tag i liknande uppgifter som dina närmsta kollegor? Om du besitter något mer än dem, kan du argumentera för den kompetensen?

  • Har du någon ungefärlig bild av hur företagets IT-mässiga behov kommer se ut framöver, och hur du kommer passa in i dessa behov? Planerar man för något?

Anledningen till att jag tar upp dessa frågor är för att du bör ha svaren klara för dig innan du kliver in i förhandling.

Använd även denna tabell för ingångslöner och sikta högt för fan! Om du är så duktig att det kommer tillföra mer värde till företaget bör du slå dig för bröstet och (på ett ödmjukt men konkret sätt) påpeka det under löneförhandlingen.

Det jag helst inte vill se är någon som hamnar i en sits där man räknar ned dagarna till nästa jobb så fort kontraktet är påskrivet. Det är en rätt trist attityd som jag ser hos många andra i IT-branschen, men så är jag en som värderar åtminstone en viss lojalitet.

Om du är fortsatt osäker och hellre vill att företaget får första drag låter du dem ge första bud. Man ska kunna fråga personen på andra sidan bordet vad de hade tänkt sig för lönenivå när man sitter i en förhandling. Du behöver inte tacka ja direkt. Våga förhandla. Våga sitta med lite nerver eller ovisshet. För i slutändan siktar båda mot samma mål, att du ska bli anställd på företaget.

Får du inget första bud så bör du ha två saker redo: en hög nivå som du vill ha och presenterar, och en nivå något under det som du är nöjd med. Var ödmjuk, använd lönestatistik att jämföra med, tänk på din faktiska ålder och kompetens. Kom ihåg att Stockholm är "dyrast" när det gäller löner. Våga sikta högt.