Copyswede kan ersättas av ny myndighet

Permalänk
Medlem

Hur får jag pengar från copyswede? Mitt släppta material har blivit privat och piratkopierat..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Håller inte alls med, SVT och SR behövs som motvikt till de andra skitkanalerna

SVT och SR kan väl finnas, måste det finaseras med tvångs avgifter? Låt dem bära sina egna kostnader via betaltjänster. Känna väl osunt, att privata företag måste ta sin egna kostnader, medan ägs man av staten då skall alla vara med att betala. Sedan är det subjektiv uppfattning vad man tycker skit eller inte.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att du kan skriva här på forumet motbevisar ditt påstående om att du inte har utrustning som kan privatkopiera, du kanske inte gör det men tekniskt går det utmärkt att göra med en mobil eller dator.

Jag tror det är väldigt bra att det blir en myndighet och inte en intresseorganisation som styr ersättningen.

Jag kan ej privatkopiera film eller musik. All sådan jag har till är skyddat och det blir piratkopiering.
Jag har tillgång till en kamera och skulle kunna privatkopiera en sida från en bok. Jag skulle kunna fotografera väldigt mycket olagligt också med denna kamera. Men någonstans har det helt fallet bort att marknaden för att privatkopiera böcker så är ganska dött. Detta i tider då böckerna finns som eböcker och man kan piratkopiera dem med bra kvalite.

Jag tror bio tänker lite samma sak på bio med många som viftar med sin mobil. De skulle kunna spela in en cam från filmen som hade blivit en piratkopiera, men de som har biografer skiter i det, då typ ingen vill ha så usel kvalite när de kan fixa en bättre på annat sätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wh1spY:

Hur får jag pengar från copyswede? Mitt släppta material har blivit privat och piratkopierat..

Är du tex med i STIM ? https://my.stim.se/join

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Integrationen var ju gratis men pengarna skall ändå in, det går bra nu

Hur många myndigheter har sverige och vad pysslar de med egenligen med tanke på hur bra vårt samhälle verkar fungera... danmark, norge och finland har inte ens hälften av myndigheterna vi har och verkar fungera bättre, de borde börja sparka syltryggarna som sveper runt i dessa byggnader och tar lön för att fika imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är jag, går copyswedes cash dit?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Spelar väl mindre roll eftersom det aldrig varit olagligt..
Piratkopiering däremot är olagligt.

Skoj autostavning i mobilen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dakke:

Integrationen var ju gratis men pengarna skall ändå in, det går bra nu

Hur många myndigheter har sverige och vad pysslar de med egenligen med tanke på hur bra vårt samhälle verkar fungera... danmark, norge och finland har inte ens hälften av myndigheterna vi har och verkar fungera bättre, de borde börja sparka syltryggarna som sveper runt i dessa byggnader och tar lön för att fika imo.

Alltså vi måste ju enligt EUlag ha modeller på plats som erbjuder möjlighet att plocka in kompensation eftersom att vi tillåter privatkopiering.
Och copyswede har med all tydlighet visat att lagstiftningen inte fungerar och att copyswede inte själva klarar av att ringa in en rimlig omfattning eller ett rimligt pris för vad som ska ersättas. De är en privat part i målet och de har gjort som de själva önskat när man inte kommit överens.
Häri finns ett problem. Hade det varit så enkelt som i danmark med copydan att de bara höll sig i skinnet och inte tog så mycket de bara kunde utan rim och reson så hade det kunnat fortgå som tidigare. Fine. Men det har uppenbarligen inte fungerat här.
Därför måste något såklart göras.
En möjlig åtgärd är att låta staten bestämma omfattning och ersättningsstorlekar. Kanske inte perfekt - men då blir det iaf inte den part som är intresserad av att maximera avgifterna som avgör längre.

För vad är alternativet annars? Det fungerar ju inte som det är nu - helt klart.

Ja vi kan förbjuda privatkopiering helt. Det skulle jag själv se som en rimlig lösning med tanke på att allt ändå har kopieringsskydd på sig så man får ändå inte göra kopior på innehåll längre. Bästa lösningen antagligen.

Men om man inte väljer den vägen - vad är då bättre än att staten som neutral part tar över ansvaret för omfång och prisstorlekar?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wh1spY:

Hur får jag pengar från copyswede? Mitt släppta material har blivit privat och piratkopierat..

https://www.copyswede.se/rattighetshavare/har-du-ratt-till-er...

Man får klicka sig vidare för det område som är av intresse för en.

Antagligen är det den här delen som är av intresse:
https://www.copyswede.se/rattighetshavare/har-du-ratt-till-er...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Eller så kan dom bara lägga ner hela skiten och sluta med fåniga skatter.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Skrivet av Baver:

Sent skall syndaren vakna …

Kanske lite överdrivet med ytterligare en myndighet, men hellre det än att avgifterna ska sättas av en privat lobbyorganisation, i sann odemokratisk anda.

Fast alla som kommer ingå i denna myndighet är ex Copyswede

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Inte en dag för sent... Då kan vi kanske börja få lite rim och rason kring avgiften och kanske till och med lite krav på motprestation som att faktiskt möjliggöra privatkopiering av sina verk för att kunna få ta del av avgiften.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Vi har tillräckligt med tramsavgifter och inkompetenta myndigheter i det här landet, bort med skiten och gör clownerna på copyswede arbetslösa.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

om du preventivt straffas för ett brott du inte har begått har du en moralisk skyldighet att begå brottet så börja ladda ner mer!
varför betala för en låt om du straffskattas för att köpa

Privat.. inte piratkopiering.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä det är faktiskt inte olagligt att privatkopiera. Notera att det inte står pirat som i piratskepp utan privat som i privatperson.

Man kan även ha ett privatskepp och känna sig som en piratperson.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Håller inte alls med, SVT och SR behövs som motvikt till de andra skitkanalerna

SVT och SR behövs absolut, men det räcker gott om de håller sig enbart till nyhetssändningar och granskningar. Att tvingas betala skatt för all deras nöjesproduktion är helt obegripligt.

Permalänk
Medlem

Jahaja, så nästa gång jag gör en skärmdump på en konversation här på Sweclockers ska Bert Karlsson ha sin cut.

Jag tillhör dock dem som privatkopierar. Jag har brända skivor i min bil, och barnen får också brända skivor, ofta DVD brända på Blu-ray då dessa håller bättre. Den absoluta majoriteten av mina brända skivor är dock säkerhetskopior, och jag känner typ ingen som bränner skivor längre.

Vi får se hur det utvecklar sig. Tog hem det där betänkandet på typ 247 sidor men tror inte jag läser det i ett svep...däremot är det intressant att Blu-ray inte är straffbeskattat, antar att det är ett så marginaliserat format...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Sötast

Åh så glad jag är för detta.
Det kommer från och med nu bara bli bättre för kund. Garanterat inga nackdelar. Alls. Lovar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Håller inte alls med, SVT och SR behövs som motvikt till de andra skitkanalerna

jag är kanske en av dom få som inte tycker att skit ska bekämpas med skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Eller så kan dom bara lägga ner hela skiten och sluta med fåniga skatter.

Akta dig, att vara rationell istället för att vädja till stockholmssyndrom är farligt i dagens sverige, såklart måste du betala gömda skatter.

Permalänk
Avstängd

"Den nya myndigheten ska dock ansvara över att bereda en organisation för att ansvara över det."

=

"Ditt ansvar är att ge andra ansvar!"

?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Om vi leder med tanken att privatkopiering blir olagligt, vad är det då en person som är en icke laggers idag ej får göra som den brukar göra. Och personen varje år måste väldigt mycket pengar för att ha rätt att göra?
Kassett/Cd/DVD och fysiska böcker är för laggers, cd och dvd innehåller ofta drm. Visst skolböcker använder ungdomarna idag. För oss andra som inte läser skönlitteratur så trycks saker inte upp i böcker längre, då det hela tiden korrigeras.

Syftar de att utan privatkopiering så skulle det bli olagligt att fotografera saker man ej äger? Problemet är att privatkopieringsersättningen idag inte kompenserar alla som har något som är intressant att fotografera. Och vad är intressant eller konst?

Permalänk
Skrivet av perost:

Privatkopiering är inte bara tillåtet, det är en lagstadgad rätt. Många blandar dock ihop det med piratkopiering som är olagligt per definition.

Orsaken till avgiften är att ersätta skapare när privatpersoner kopierar media för privat bruk istället för att köpa fler exemplar. T.ex. om du kopierar musik från en CD för att lägga in i mobilen istället för att köpa musiken igen digitalt. Sen kan man ha åsikter om hur detta faktiskt är implementerat, men det är själva grundtanken bakom avgiften i alla fall.

Men är det inte marknaden som bör sätta korrekt pris på produkter istället? De får väl ta privatkopiering i beaktande när de prissätter... eller är jag ute och cyklar?

Varför ska jag betala för att ett fåtal Greta-Lars 85 inte vet hur man streamar.

Permalänk
Skrivet av perost:

Privatkopiering är inte bara tillåtet, det är en lagstadgad rätt. Många blandar dock ihop det med piratkopiering som är olagligt per definition.

Orsaken till avgiften är att ersätta skapare när privatpersoner kopierar media för privat bruk istället för att köpa fler exemplar. T.ex. om du kopierar musik från en CD för att lägga in i mobilen istället för att köpa musiken igen digitalt. Sen kan man ha åsikter om hur detta faktiskt är implementerat, men det är själva grundtanken bakom avgiften i alla fall.

Gäller det streamat material också? Typ youtube. Låt oss säga att jag hittar ett sätt att ladda ned videor, jag har ju betalt genom reklam för content. Gäller privatkopiering även cache? Får jag privatkopiera cachad video?

Uh, om det make sense.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Piratkopierar folk fortfarande? Jag själv tittar inte ens åt såna sidor längre. Har varit borta från såna sidor väldigt länge nu

Senast var typ mer än ett decennium sedan (precis innan det blev olagligt naturligtvis).

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Nä det är faktiskt inte olagligt att privatkopiera. Notera att det inte står pirat som i piratskepp utan privat som i privatperson.

Vad är privatkopiering då?
Det ger dig rätten att kopiera köpta verk. Köper du en DVD eller en CDskiva så får du göra kopior på den här. Du får till och med dela med dig av kopiorna till dina närmsta. Nån vän och familjemedlemmar. Helt lagligt.
Du får också spela in TVprogram från TVn och radion om du så önskar. De här grejerna ges det utrymme för i lagen.
Märk väl att du inte får kringgå kopieringsskydd. Det är en annan lag och det är helt brutet - men det är ett kapitel i sig.

Vad du däremot inte får göra är att piratkopiera. Alltså ladda ner grejer från nätet där upphovsrättsinnehavaren inte är den som sänder materialet - eller har givit tillstånd. Du får heller inte sprida vidare material till vem som helst.

Så det finns ett utrymme där du faktiskt får kopiera media lagligt.

Det här ger emellertid ett inkomstbortfall om man inte själv behöver köpa filmerna/musiken utan kan få det gratis från en nära vän istället(eller framförallt förr i tiden typ på kassettbandens tid, VHS, CDskivor and such).
Vi har i EU lagar som säger att om vi tillåter privatkopiering så måste vi också ha lagutrymme för att upphovsrättsinnehavare har rätten att kräva in en viss kompensation för detta inkomstbortfall.
De pengarna samlas in på tom media. Idag går det inte ihop sig logiskt, men backar vi till innan datorernas tid så användes tom lagrinsmedia mest i form av kassettband och videoband. De användes i väldigt stor utsträckning för just att kopiera musik/film.
Så utifrån den tiden var det logiskt att lägga avgiften på tom lagringsmedia.
Sedan gick tiden och världen förändrades i grunden. Datorer kom. Tom lagringsmedia används i grunden annorlunda nu för tiden.
Lagarna har inte hängt med.
Här är vi idag.

Ah, jag förstår. Undrar varför de inte försvunnit tidigare. Var ju länge sedan streaming inte fanns.

Permalänk
Medlem

Tycker det är så sjukt att Copyswede ens kan exsistera och bestämma att alla ska betala till dem som om dem redan vore en myndighet(Skatteverk). Konstig grej det det där med att jahapp. Alla som köper en viss produkt ska betala en avgift till oss för ingenting. Bluffföretag i högsta lag.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

SVT och SR kan väl finnas, måste det finaseras med tvångs avgifter? Låt dem bära sina egna kostnader via betaltjänster. Känna väl osunt, att privata företag måste ta sin egna kostnader, medan ägs man av staten då skall alla vara med att betala. Sedan är det subjektiv uppfattning vad man tycker skit eller inte.

Usel idé, vi behöver ingen mer TV4.

För vad skiljer då SVT från alla övriga aktörer?

Själva poängen med SVT, som tycks helt gått dig förbi, är att de ska kunna producera material utan att ha "kommersiella skäl".

En motvikt, som sagt. Rätt sunt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Det har inte funnits något existensberättigande för de här parasiterna sedan kassettbanden föll ur tiden och allting började att kopieringsskyddas. Att politiker inte har sett igenom deras skitsnack och lagt ner Copyswede tyder väl antingen på att de är tekniskt analfabeta eller korrupta.

Korrupta.

Permalänk
Medlem

Det är ju knappt någon som privatkopierar idag. Bättre att göra det helt olagligt och ta bort avgiften istället.

Helt sjukt att folket betalat miljardavgifer varje år för en rättighet knappt någon efterfrågar eller faktiskt utnyttjar längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.