Permalänk
Medlem

Fan Control V111 problem (vattenpump)

Såg JayzTwoCents video om Fan Control V111 och tänkte, den ska vi testa.

Överlag ganska lätt att sätta upp, men jag har ett problem. Vad jag än gör kan jag inte ställa in så mina vattenpumpar går fortare.

Låt mig förklara.

Jag sätter upp programmet så att jag har två kurvor. Dessa kurvor styr mina två pumpar. Jag sätter minimum på 40%, när temperaturen går upp ska den nå 65%.
Men pumparna står nästintill stilla. Det står att dom går i 800 RPM.
Stänger jag av kontrollen står det att dom går upp till nära 3000 RPM och jag hör att dom går på högvarv. Men sätter jag en custom curve att gå på 100% går dom fortfarande på 800 RPM och jag hör dom inte och vattnet står nästintill stilla.

Så oavsett vilka procent jag ställer en custom curve på, är dom fast på 800 RPM. Stänger jag av controllern så pumparna inte styrs går dom upp i fullvarv.

Som syns i bilden nedanför. Ändrar jag procenten påverkas inte pumparnas hastighet. Stänger jag av kontrollern, då går dom på högvarv.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Det där är ett bra program. Använder det själv.
Men stödjer det verkligen själva pumparna? Har du kollat det?
Det är gjort för fläktar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Inte så att styrkurvan för pumpen säger åt den att köra xx% vid aktuell temp?

Tror inte du kan köra samma fläktkurva för pumpen och fläktarna utan du får göra 2 separata där du troligen vill ha betydligt brantare kurva än på fläktarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det där är ett bra program. Använder det själv.
Men stödjer det verkligen själva pumparna? Har du kollat det?
Det är gjort för fläktar.

Enligt JayzTwoCents ska den göra de eftersom pumparna är PWM-styrda.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Inte så att styrkurvan för pumpen säger åt den att köra xx% vid aktuell temp?

Tror inte du kan köra samma fläktkurva för pumpen och fläktarna utan du får göra 2 separata där du troligen vill ha betydligt brantare kurva än på fläktarna.

Detta är enbart pumparna. Fläktarna är alla kopplade via iCue eftersom jag använder en Commander Pro åt dom.
Så båda kurvorna är för CPU och GPU-lopparnas pumpar och inget mer.
Men kurvan verkar inte påverka hur snabbt pumparna går. 30% och 90% ger mig bara ca 800 RPM, medans att stänga av kurvan ger mig 3000 RPM samtidigt som programmet säger att dom går på 40%

Det är ungefär som att procent-talet inte har något att göra med hastigheten på pumparna, utan bara är en arbiträr siffra...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

ser inte vad du "kopplat" cpu looparna till, alltså vilken kurva osv, så lite knepigt att felsöka. kan du ta en screen på hela programmet? eller snarare... hur kurvorna ser ut... (japp.. det blev en edit.. ser att den är kopplad, men vet inte kurvan.)

exempel på en random jag gjorde: https://ibb.co/YyFN8pV
Kör inte den längre då jag kör aquasuit men det funkade för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Öppnade Asus AI Suite och testade olika inställningar, sedan funkade Fan Control som de ska. Vet inte vad som fixade det om AI suite kanske gjorde nåt fuffens, men nu verkar det funka som de ska. Inget mera 50-55 grader idle.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Öppnade Asus AI Suite och testade olika inställningar, sedan funkade Fan Control som de ska. Vet inte vad som fixade det om AI suite kanske gjorde nåt fuffens, men nu verkar det funka som de ska. Inget mera 50-55 grader idle.

AI suit har också fan controllers i sig om jag nu minns rätt, så dom bråkar nog om kontroll. Skönt att du fick ordning på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

AI suit har också fan controllers i sig om jag nu minns rätt, så dom bråkar nog om kontroll. Skönt att du fick ordning på det

Lite min tanke också, men det förklarade inte varför pumparna gick upp i RPM när jag stängde av kurvorna.
Aja. Nu funkar det helt magiskt.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär