EU provar egna versioner av Twitter och Youtube

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tycker EU behöver göra detta. Men att vi behöver en Europeisk version av dessa tjänster tycker jag är på tiden.

Permalänk
Medlem

EU vill kontrollera oss mer

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Blir mörkrädd av tråden, nivån på alldeles för många kommentarer är skrämmande låg. På vilket sätt kontrollerar EU privatpersoner? Vi lever helt enkelt i totalt parallella samhällen, och då är jag en helt ’vanlig svensson’... vart är världen på väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Ja detta är ju ännu ett steg närmare Social credit system som de vill införa... Blir nog bra detta med ännu mer "statlig" kontroll och cencur. :/

Vadå "som de vill införa"? Trenden från kommissionen de senaste få åren tycks snarare ha varit att verka för att frysa utvecklingen av olika massövervakningssystem, ansiktsigenkänning och "AI" inom Europa. Just för att man politiskt inte vill närma sig det dystopiska systemet i Kina, eller den allmänna överdrivna övervakningsivern i England.

Skrivet av medbor:

Blir mörkrädd av tråden, nivån på alldeles för många kommentarer är skrämmande låg. På vilket sätt kontrollerar EU privatpersoner? Vi lever helt enkelt i totalt parallella samhällen, och då är jag en helt ’vanlig svensson’... vart är världen på väg?

Jag håller med. För ofta tycker jag mig se att många som ger sig ut i de här diskussionerna raljerar över EU med en sorts sinnebild av vad EU är baserat på ett eller två Youtube-klibb med Nigel Farage.

Stavning :)
Permalänk
Medlem

Kollar just nu vad Peertube är som EU Video ska vara baserat på och verkar fungera som torrents där man streamar till andra det man tittar på. Så det skulle i teorin dra ner på kostnaden för EU.

Åtminstone peertube verkar väldigt öppet där man får säga vad man vill då man kan hosta egna servrar så man kan inte bli bannad men vet inte om det kommer fungera så på EU video men gissar att det inte blir lika fritt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av eatme@live:

Ja detta är ju ännu ett steg närmare Social credit system som de vill införa... Blir nog bra detta med ännu mer "statlig" kontroll och cencur. :/

Vem är de och har du någon källa på ditt uttalande eftersom du skriver vill? Hade varit högst intressant att få ta del av det!

För övrigt så tror jag Jula har ganska billig Aluminiumfolie på tal om ingenting

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Blir mörkrädd av tråden, nivån på alldeles för många kommentarer är skrämmande låg. På vilket sätt kontrollerar EU privatpersoner? Vi lever helt enkelt i totalt parallella samhällen, och då är jag en helt ’vanlig svensson’... vart är världen på väg?

Det är ju bättre som det är nu, när stora företag bestämmer!
/s

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller är EUs livsfarliga byråkrater mer oroliga för oss andra än vad vi är för oss själva? Ser absolut inga problem i att använda Twitter (särskilt inte efter Elon Musks övertagande, det är ju tuppen!) eller Instagram..

Däremot så ser jag det något farligt i att nu EU själva vill ha något socialt nätverk.. Lite Kina-varning på det hela! Vad blir näst, sociala poäng för att få resa inom EU? Du har skrivit lite näthat i samband med någon stor känsloladdad händelse inom EU, vips så kan du inte åka till Tyskland för att handla bira..

Nä, inget inhemskt EU-alternativ till saker och ting. Det räcker med att de förstör med GDPR och andra lagar som nu tvingar utländska sidor att poppa upp en massa meddelanden om GDPR stup i kvarten!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av medbor:

Blir mörkrädd av tråden, nivån på alldeles för många kommentarer är skrämmande låg. På vilket sätt kontrollerar EU privatpersoner? Vi lever helt enkelt i totalt parallella samhällen, och då är jag en helt ’vanlig svensson’... vart är världen på väg?

Tror det är många troll som vankas i den här tråden tyvärr, det gör bara att jag hade velat prova på EUs plattformar ännu mera dock

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Är det bara jag, eller är EUs livsfarliga byråkrater mer oroliga för oss andra än vad vi är för oss själva? Ser absolut inga problem i att använda Twitter (särskilt inte efter Elon Musks övertagande, det är ju tuppen!) eller Instagram..

Däremot så ser jag det något farligt i att nu EU själva vill ha något socialt nätverk.. Lite Kina-varning på det hela! Vad blir näst, sociala poäng för att få resa inom EU? Du har skrivit lite näthat i samband med någon stor känsloladdad händelse inom EU, vips så kan du inte åka till Tyskland för att handla bira..

Nä, inget inhemskt EU-alternativ till saker och ting. Det räcker med att de förstör med GDPR och andra lagar som nu tvingar utländska sidor att poppa upp en massa meddelanden om GDPR stup i kvarten!

Är det här seriöst eller bara ett trollinlägg? Har svårt att avgöra faktiskt...

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kollar just nu vad Peertube är som EU Video ska vara baserat på och verkar fungera som torrents där man streamar till andra det man tittar på. Så det skulle i teorin dra ner på kostnaden för EU.

Åtminstone peertube verkar väldigt öppet där man får säga vad man vill då man kan hosta egna servrar så man kan inte bli bannad men vet inte om det kommer fungera så på EU video men gissar att det inte blir lika fritt.

Det använder webtorrent för seeding.
Efter att man kan kommentera från andra instanser via activitypub skulle jag säga "subchannels" är det mest intressanta med peertube,
d.v.s du kan ha en primärkonto som har underkanaler för olika videor som folk kan följa specifikt om de vill,
var en del som förslog det åt youtube flera år tillbaka.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Så annonsfritt, innebär alltså att skattepengar ska skyfflas ut till utvecklare som kryddar på fakturorna antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

EU har bra track record med internet senaste åren tycker jag.

Jo, det är tur att de inte lyckats förstöra hela internet med massa MENINGSLÖSA dialogrutor om cookies, eftersom de inte är en alldeles för hög andel boomers som fattar överstatliga beslut om saker de inte förstår sig på eller begriper vidden av.

Nej, nu var jag sådär ironisk igen, måste försöka sluta med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag tänkte mig de personer/organisationer som laddar upp innehåll. Frågan innan mig handlade om att EU Video skulle sakna massor av innehåll pga att uppladdarna inte kunde få något för det.

Men vad jag minns så var Youtube stort redan innan de delade ut pengar till uppladdare...

De kanaler jag prenumererar på så är överlägset majoriteten vinst fokuserade.
En del tjänar säkert en skaplig % genom sponsorer och merch, något jag har svårt att tro skulle accepteras på EU Videos?

Permalänk
Avstängd

Government is a waste of taxpayers money!

Permalänk
Medlem

Tror det när jag ser det.

Förväntar mig en tjänst där man måste legitimera sig och som kommer ta bort och filtrera allt material som klassas som "känsligt", vuxet eller "upphovsrättsskyddat" (dvs. saker som borde gå som fair-use, likt problematiken på YouTube) inom EU.

Jag hoppas att mina förväntningar är felaktiga.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Skrivet av Matvraket:

Government is a waste of taxpayers money!

Deep man, deep. Puff puff...

Permalänk
Medlem

Gratis och inga annonser? Vad motiverar en kreatör att ladda upp på EU Video istället för YouTube då? Locka kreatörer så kommer dom som tittar per automatik istället. Sen den vidare frågan också såklart, ska skattepengar gå till att hålla igång sociala medier på det här viset? Jag tycker nog inte det.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av SabreWulf:

Deep man, deep. Puff puff...

Piff å puff? Nej, det tyvärr var det Ron Swanson från Parks and Recreation sa det.

Permalänk
Sötast

Hemska namn om inget annat

Permalänk
Inaktiv

Förbannade överstat, gud vad jag inte gillar EU. Vi svenskar betalar vansinniga mängder skatt till EU, och detta är vad dom lägger pengar på?

Dessutom, ska man verkligen låta "staten" (i tanken att EU faktiskt är våran överstat/superstat idag) sköta medier och plattformar till den här nivån?

Permalänk
Testpilot

Tycker detta initiativ är riktigt bra faktiskt.

EU gör väldigt mycket rätt i dagsläget gällande både integritet och allehanda annat för framtidens internet i min mening. Att då tillhandahålla en plattform för alla EU-invånare att kunna yttra sig på, utan att teknikjättar ska beblanda sig, det ser jag som något samhällskritiskt precis lika mycket som internet själv i sammanhanget.

Sedan får vi väl se hur plattformen implementeras, hanteras och modereras.
Men det är något för framtiden att utvisa hur det går, omöjligt att säga för den som inte har en spåkula liggandes på nattduksbordet

Skrivet av MatteN:

SVT och trovärdig i samma mening, tillåt mig småle...

Litar personligen mer på SVT/UR som källa än merparten av privatägda institut eller alternativmedian, om man ska uttrycka det så. Mer politisk än så tänker jag inte bli, inte rätt plattform för den typen av diskussion helt enkelt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag får hålla med där, det var inte helt lätt att navigera EU Voice. Youtube-klonen är enklare däremot, men det är en ganska krånglig användarregistrering för tillfället. Man måste skapa ett konto och sedan välja "var" man skapar kontot i en väldigt lång lista utan någon bra sökfunktion. Nu går det ju oavsett inte att hitta ännu iom att det inte är öppet för allmänheten, men jag hoppas de fixar något lite smidigare till skarp lansering. Annars riskerar man nog tappa användare som inte orkar den rätt omständliga processen.

Den här instansen tillåter inte kontoregistrering för närvarande, men du kan läsa villkoren för mer information eller hitta en annan instans som ger dig möjligheten att skaffa ett konto och ladda upp dina videor där... suck!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Spontant känner jag att detta är ett ganska fantastiskt initiativ, även medräknat att det ska finansieras via skattemedel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, det är tur att de inte lyckats förstöra hela internet med massa MENINGSLÖSA dialogrutor om cookies, eftersom de inte är en alldeles för hög andel boomers som fattar överstatliga beslut om saker de inte förstår sig på eller begriper vidden av.

Nej, nu var jag sådär ironisk igen, måste försöka sluta med det.

Får jag rekommendera ett tilläg då?

I don't care about cookies
Finns till Firefox, Chrome, Edge, Pale Moon o.s.v.

Det tillägget effektivt gör är att blockera alla cookie-popups och automatiskt accepterar endast nödvändiga kakor om möjligt. I fallet att tillägget inte kan välja endast nödvändiga kakor, då kommer det bara acceptera alla kakor rakt av.

Kombinera detta med exempelvis uBlock Origin och Privacy Badger, eller helt enkelt slå på att rensa alla kakor när du stänger webbläsaren, och du har det bästa av alla världar: integritet, valmöjlighet och kontroll — allt detta utan att du behöver interagera med något

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Får jag rekommendera ett tilläg då?

I don't care about cookies
Finns till Firefox, Chrome, Edge, Pale Moon o.s.v.

Det tillägget effektivt gör är att blockera alla cookie-popups och automatiskt accepterar endast nödvändiga kakor om möjligt. I fallet att tillägget inte kan välja endast nödvändiga kakor, då kommer det bara acceptera alla kakor rakt av.

Kombinera detta med exempelvis uBlock Origin och Privacy Badger, eller helt enkelt slå på att rensa alla kakor när du stänger webbläsaren, och du har det bästa av alla världar: integritet, valmöjlighet och kontroll — allt detta utan att du behöver interagera med något

Om alla sidor höll sig till reglerna och gjorde det lika enkelt att tacka NEJ som det är att tacka JA så skulle vi slippa mycket av frustrationen...nu är det ju besvärligt som katten att neka cookies hos vissa sidor.

2 knappar. Accept eller Decline

Möjligtvis "Accept" eller "Only mandatory"

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Om alla sidor höll sig till reglerna och gjorde det lika enkelt att tacka NEJ som det är att tacka JA så skulle vi slippa mycket av frustrationen...nu är det ju besvärligt som katten att neka cookies hos vissa sidor.

2 knappar. Accept eller Decline

Möjligtvis "Accept" eller "Only mandatory"

Hade varit ännu enklare om EU istället lät marknaden vara fri. Cookies var inget problem. Dom gjorde en höna av en fjäder. Och den minoritet som tyckte att det var ett problem kunde glatt surfa i incognito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Hade varit ännu enklare om EU istället lät marknaden vara fri. Cookies var inget problem. Dom gjorde en höna av en fjäder. Och den minoritet som tyckte att det var ett problem kunde glatt surfa i incognito.

Dom hade ett vettigt mål, minska datainsamlingen och stärka integriteten. Om dom lyckades...därom tviste de lärde

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad av alternativ till youtube och inte nöjd med övriga alternativ heller, så kanske https://odysee.com/ kan vara ett alternativ.
Och vill man av någon anledning inte köra det via webbläsaren så finns denna app https://lbry.com/.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En EU-version av Facebook hade jag kunna tänka mig. För övrigt känner jag inte att det passar mig. I princip alla kanaler jag följer på Youtube är amerikanska. Och Twitter använder jag inte alls så det är skit samma.

Visa signatur