EU provar egna versioner av Twitter och Youtube

Permalänk

De här sidorna ser tröttare ut än HR-tanterna på kommunens instagraminlägg.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Medlem

Den enda delen av detta jag är emot är att skattepengar finansierar det egentligen. Ser ju hellre att de kan finansiera det utan att det går ut över medlemsländernas plånböcker och i förlängningen då min plånbok om vi säger så. Känns inte som en verksamhet de ska ägna sig åt helt enkelt...

Om de kan finansiera dem utan att det går ut över såna pengar är det en annan femma dock, kör på så liksom. Men jag utgår från att detta inte är tanken...

*Edit*
Hade allt tillåtits på tjänsterna förutom hot och uppvigling till våld, som tex under USAs grundlags första tillägg hade jag vart ok med det. Dvs lite som Musk nu vill göra med Twitter som jag uppfattat det iaf. Men jag misstänker att det blir en vingklippt version av yttrandefrihet istället, dvs inte yttrandefrihet, och sannolikt blir det lite godtyckligt ovanpå det. Men jag har ju gärna fel och blir överraskad.
*/Edit*

Kommer inte använda någon av tjänsterna iaf. Twitter är ointressant för mig så ett EU dito är ointressant också, och för video kör jag YouTube som täcker allt jag vill se just nu. Med lite streamingtjänster sporadiskt inblandat i mixen. Jag är inget fan av hur YouTube behandlar vissa användare heller men det går inte direkt ut över de jag följer allt för mkt så jag kör vidare med det för tillfället iaf för det är smidigt och fungerar bra på TVn osv.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Asså satan.. Som många andra så blir man fasen mörkrädd juuh.. Att folk verkligen tror att vi bor i nå v för vendetta tid eller är påväg dit..

Liksom vafan ingen tvingar någon att ens använda internet.. Sure man får väldigt få val med vissa saker och vissa blir extremt krångliga men än så länge kan man faktiskt klara sig utan..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Använder inte sociala sociala medier så de här är heller inte intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Vem är de och har du någon källa på ditt uttalande eftersom du skriver vill? Hade varit högst intressant att få ta del av det!

För övrigt så tror jag Jula har ganska billig Aluminiumfolie på tal om ingenting

Ta valfritt industri land.

Bra försökt till översittar fasoner.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Jag antar att du kan ge oss några exempel på den här typiska censureringen som EU utför

Varför är kommentarerna på nyhetsartiklar generellt sett av lägre standard än resten av forumet? När det gäller EU verkar nivån sjunka något extra.

Nivån av ironi i ditt svar är otrolig.
Gör lite research själv istället.

Ad hominem
Visa signatur

CM Q300L -- CORSAIR TX550M -- ASUS PRIME B550M-K -- RYZEN 5 5600X -- NVIDIA 3060TI -- CORSAIR VENGEANCE 3200MHz 2 x 16GB (32GB) -- PNY CS3030 XLR8 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av david2999:

Gör lite research själv istället.

Det är den som hävdar något som har bevisbördan.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av eatme@live:

Ta valfritt industri land.

Bra försökt till översittar fasoner.

Intressant, finns där något officiellt uttalande du kan dela med dig av eller är det bara spekulationer från din sida?

Trodde inte det skulle finnas så många troll på SweC, helt enormt men alltid bra med en ögonöppnare hur effektivt propagandan fungerar på olika människor

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vad spännande det är med diskussioner där folk sitter i varsina filterbubblor och pekar finger på varandra. Argument är en bra grej annars, prova vet jag.

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Det är den som hävdar något som har bevisbördan.

Tänker inte gå o google fram det åt dig. en byråkratisk skattesponsrad social media är en dålig ide

Visa signatur

CM Q300L -- CORSAIR TX550M -- ASUS PRIME B550M-K -- RYZEN 5 5600X -- NVIDIA 3060TI -- CORSAIR VENGEANCE 3200MHz 2 x 16GB (32GB) -- PNY CS3030 XLR8 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Intressant, finns där något officiellt uttalande du kan dela med dig av eller är det bara spekulationer från din sida?

Trodde inte det skulle finnas så många troll på SweC, helt enormt men alltid bra med en ögonöppnare hur effektivt propagandan fungerar på olika människor

Intressant, har du någon information om att det inte skulle vara så då? Nej just det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Förlåt att jag lägger mig i, detta är mitt resonemang men det kanske ligger i samma linje. Med tanke på de nya direktiv och lagar som råder inom EU, bland annat hur de har hanterat information i tider av pandemin och krig där de bland annat blockerat Russia today, inställningen till Elon Musks köp av Twitter och så vidare så kan det mycket väl bli så att vi får ett striktare reglerat internet där viss information inte blir tillåten. Om information på deras egna kanaler stryps, då vet jag inte riktigt varför jag ska tvingas betala för det, eftersom det i praktiken blir en kanal för propaganda.

I grunden tycker jag det är dåligt med information som förbjuds, men ibland verkar det tyvärr vara ett nödvändigt ont.
Jag förstår till exempel att de har valt att blockera RT nu när kriget i Ukraina pågår. Vi behöver inte hjälpa dem att skapa en frivillig nättrollarmé. Många människor är tyvärr okapabla till att bedöma informationen de matas med, det är lite sorgligt men så verkar det vara. Resultatet ser vi tyvärr i den här tråden, det finns folk som likställer EU med Kina eller Ryssland vad det gäller yttrandefrihet. Det stämmer helt enkelt inte. Det är bra att folk är kritiska (det ska man vara) men alltför ofta är folk bara kritiska åt ett håll, det förstör lite poängen.

Inställningen till Elon Musks köp av Twitter tror jag bara beror på ett missförstånd. Han får ju inte tillåta saker som är förbjudna i EU och det tror jag inte han tänkte göra Jag tror till och med att han har skrivit det, men jag kan minnas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Kan du utveckla ditt resonemang lite? Det tillkommer extra tjänster, utöver de befintliga. Jag förstår inte hur det leder till censur och eget internet?

https://www.youtube.com/watch?v=_dup6VcRRL8

Permalänk
Testpilot
Skrivet av FX9:

Om alla sidor höll sig till reglerna och gjorde det lika enkelt att tacka NEJ som det är att tacka JA så skulle vi slippa mycket av frustrationen...nu är det ju besvärligt som katten att neka cookies hos vissa sidor.

2 knappar. Accept eller Decline

Möjligtvis "Accept" eller "Only mandatory"

Håller med till hundra, att problemet ligger hos aktörer som vägrar ställa sig i led och gör allt för att slingra sig.

Direktivet från EU är sunt enligt mig, däremot är implementationen högst tvivelaktig hos många aktörer. Som du säger gör många det överdrivet krångligt med flit. Exempel när man ska trycka på "accept all" eller "choices": man får sedan skrolla igenom en lista med typ 1 200 trackers och dylikt, manuellt välja en och en, sedan längst ned finns knapparna för att neka alla eller endat välja nödvändiga.

Detta borde vara straffbart i framtiden enligt mig, och jag hoppas en framtida revision av direktivet förtydligar saker och ting ännu mer. Ordning som saker presenteras för användaren borde rimligen vara: Neka allt > acceptera nödvändiga > acceptera allt > en lista med individuella kakor. Allt annat är enligt mig oacceptabelt och bara ett försök att kringgå direktiven.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av medbor:

Kontroll? Jag tror snarare det omvända (att skapa konkurrens och skapa alternativ som inte har fullt incitament att samla användardata och sälja intressen och sånt)

Jag förstår inte ibland var alla dessa teorier kommer ifrån, varför ska allt vara så farligt bara för att det inte drivs av vinstintresse?

Ett privat företag så vet man ju vad de har för "mål" (vinst).

Med detta upptåg så vet vi inte varför EU skapat det. Men ingen skapar något utan att anse sig "tjäna" något på det.

Är det inte pengar, så är det ofta någon annan typ av makt.

Permalänk
Medlem

Det är ju raka motsatsen, det handlar om att öppna upp nätjättarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Förbannade överstat, gud vad jag inte gillar EU. Vi svenskar betalar vansinniga mängder skatt till EU, och detta är vad dom lägger pengar på?

Dessutom, ska man verkligen låta "staten" (i tanken att EU faktiskt är våran överstat/superstat idag) sköta medier och plattformar till den här nivån?

Håller med om avgifterna men ja, man borde låta staten driva social media. Givetvis inte all social media, och inte på bekostnad av inskränkningar i vinstdrivande social medias rättigheter, men medborgare ska kunna ta del av samhällsinformation, kommunicera med myndigheter samt använda sina fri- och rättigheter. Allt det där sker till stor det på social media idag, därför är det viktigt att det finns en plattform som uppfyller dessa syften utan att vara underställd olika oligarker och kapitalägande konstellationer.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ju raka motsatsen, det handlar om att öppna upp nätjättarna.

Då har du inte kollat hela videon. Dels kan dom godtyckligt inkludera vilket företag som helst även om det inte är en jätte. Men dom kräver också att dom ska censurera saker till exempel skulle det kunna vara kritik mot pandemihantering, invandring och liknande eller få enorma böter.

https://www.friatider.se/ny-eu-lag-ska-strypa-alternativ-medi...
https://odysee.com/@daneriksson:8/censur-internet-dsa:e

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Intressant, har du någon information om att det inte skulle vara så då? Nej just det...

Nej, grundtesen är att bevisa sitt påstående. Har du ett resonemang eller hänvisning som styrker till ditt påstående?

Svarta svanar kan inte bevisas inte finnas, vetenskapsteori 101.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ett privat företag så vet man ju vad de har för "mål" (vinst).

Med detta upptåg så vet vi inte varför EU skapat det. Men ingen skapar något utan att anse sig "tjäna" något på det.

Är det inte pengar, så är det ofta någon annan typ av makt.

Känns som ett jobbigt sätt att se på världen. Känner du samma med sjukvård också? Ibland finns det inga mer baktankar än att slippa vara beroende av andra aktörer, driva en tjänst utan vinstintresse, inte spåra användare med kakor och annat...

Varför skulle det vara negativt att inte leta vinst i varje beslut?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av eatme@live:

Intressant, har du någon information om att det inte skulle vara så då? Nej just det...

Du får ju bevisa ditt påstående istället för att vända argumentet men det är så man gör när man inte har all fakta.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Då har du inte kollat hela videon. Dels kan dom godtyckligt inkludera vilket företag som helst även om det inte är en jätte. Men dom kräver också att dom ska censurera saker till exempel skulle det kunna vara kritik mot pandemihantering, invandring och liknande eller få enorma böter.

https://www.friatider.se/ny-eu-lag-ska-strypa-alternativ-medi...
https://odysee.com/@daneriksson:8/censur-internet-dsa:e

Det är ganska standard att ha en klausul som täcker scenarion som man inte tänkte på, det är inget konstigt.

De behöver ju göra något åt spridningen av desinformation, det är en relativt billig attack som kan orsaka stor samhällsskada på sikt. Jag tror det är viktigt att uppgifterna sparas, så att man kan granska det som censureras i så fall. Vi vill ju inte att det ska missbrukas

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ganska standard att ha en klausul som täcker scenarion som man inte tänkte på, det är inget konstigt.

De behöver ju göra något åt spridningen av desinformation, det är en relativt billig attack som kan orsaka stor samhällsskada på sikt. Jag tror det är viktigt att uppgifterna sparas, så att man kan granska det som censureras i så fall. Vi vill ju inte att det ska missbrukas

Och desinformation = allt som inte är det nuvarande rådande narrativet. Du hade bara kunnat säga att yttrandefrihet är inte så viktig för dig.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Återigen så påminner vi att hålla diskussionen saklig och undvika personangrepp.
Det är okej att inte hålla med varandras åsikter men lämna det och undvik ”tycker du X så innebär det att du är Y” retoriken.

”Men det var inte jag som började!!1one”

Möjligt att det är/var så men samtidigt så är det inte dagis vi är på och vi förväntar oss en högre nivå på diskussionerna här.
Alla är själva skyldiga till att se till att man själva följer forumets regler. Ser man något felaktigt så använd ”anmäl”-funktionen

”Öööh, yttrandefriheten å sånt dårå?!!11”

Sweclockers är inte en statlig maskin som straffar dig för dina åsikter.
Inte heller är vi infiltrerade av ödlefolket som komm…*insert mystiskt ljud av duns följt av öronbedövande tystnad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Och desinformation = allt som inte är det nuvarande rådande narrativet. Du hade bara kunnat säga att yttrandefrihet är inte så viktig för dig.

Det finns en vedertagen definition. "Desinformation är avsiktligt falsk eller vilseledande information som sprids på ett planerat sätt i syfte att nå en viss målgrupp."

Självklart tycker jag att yttrandefrihet är viktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ett privat företag så vet man ju vad de har för "mål" (vinst).

Med detta upptåg så vet vi inte varför EU skapat det. Men ingen skapar något utan att anse sig "tjäna" något på det.

Är det inte pengar, så är det ofta någon annan typ av makt.

Fråga dig varför EU finansierar vägbyggen utan att kräva någon form av vägtull. Vad är de egentligen ute efter? Troligtvis övervakning och kontroll av invånarna.

/s

Permalänk
Hedersmedlem

Min första reaktion var negativ, förde direkt tankarna till "statskontrollerad media" och att något storföretag fått en massa onödiga pengar för att bygga en dålig kopia.

Sedan ser jag att detta bara är instanser av Mastodon och PeerTube. Tja, varför inte säger jag i så fall? Det är inte helt stängda plattfomrar som inte går att ta sig ut från, utan det är federerat.

Men samtidigt, varför? Har själv funderat på att testa Mastodon, problemet är att hitta intressant folk att följa. Att vi är fast med Youtube och Twitter är till 100% socialt, och även att de "algoritmer" som man ofta spottar på faktiskt är rätt bra på att hitta material man faktiskt vill se, vilket gör att man stannar kvar på dessa plattformar.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Får lite "statskontrollerad plattform" känsla av det hela men det kanske är fel tänkt?

artikel 13/17 eller vad det var gick ju genom för ett par år sedan, kanske EUs svar för att skapa ett filter. Iaf första tanken gick åt de hållet och att det väl var iår som filtret skulle slås på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Parmenides:

Håller med om avgifterna men ja, man borde låta staten driva social media. Givetvis inte all social media, och inte på bekostnad av inskränkningar i vinstdrivande social medias rättigheter, men medborgare ska kunna ta del av samhällsinformation, kommunicera med myndigheter samt använda sina fri- och rättigheter. Allt det där sker till stor det på social media idag, därför är det viktigt att det finns en plattform som uppfyller dessa syften utan att vara underställd olika oligarker och kapitalägande konstellationer.

Det är mycket naivt att tro att ett offentligt institut inte kan eller kommer att tillämpa exempelvis politisk censur.

Eftersom att du håller med om avgifterna, hur föreslår du att det ska finansieras?

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Fråga dig varför EU finansierar vägbyggen utan att kräva någon form av vägtull. Vad är de egentligen ute efter? Troligtvis övervakning och kontroll av invånarna.

/s

Menar du att de finansierar vägbyggen som de inte tror är kommersiellt gångbara? Alltså att de kommer räkna hem pengarna på ökad handel, högre BNP på sina medlemsländer vilket leder till ökande intäkter i medlemskostnader etc?

Är det någon speciell väg du tänker på?

Var det inte EU som hotade Elon Musk att han inte fick göra Twitter alltför frispråkigt?