Att ge upp under 5:e året - civ.ing. data

Permalänk
Medlem

Att ge upp under 5:e året - civ.ing. data

Som titeln lyder studerar jag just nu 5:e och "sista" året på civ.ing. utbildningen inom datateknik i Linköping. Men jag står inför ett dilemma. Jag klarar nämligen inte av att avsluta min utbildning. Enligt "schema" bör jag vara mitt uppe i att skriva mitt ex-jobb i denna stund. Men p.g.a. släpande kurser har jag valt att skjuta upp det. Jag har ca 30 hp kurser kvarstående, alla inom matematik (envar1/2), fysik och signaler/regler/optimering. Många av kurserna ligger släpande från 2:an/3:an. Jag har nu avsatt tid för att klara av dessa, i min mening, otroligt svåra kurserna (och relativt ointressanta), men svart på vitt så klarar jag helt enkelt inte av att få godkänt i dom.

Jag har lyckats såhär långt i mitt program med min usla studieteknik och avtagande motivation, men nu har hjulet slutat snurra. Jag klarar inte att öppna envarre-boken, inte att dra upp föreläsningsanteckningar eller ens se på inspelade föreläsningar.

Det har gått en väldigt lång tid nu sedan jag ens öppnade en text editor och programmerade, allt handlar mest om formler och satser. Jag är rädd att jag börjar tappa den kunskap jag lyckats snappa upp. Istället sitter jag hemma hela dagarna och kollar nån stream och surfar youtube i timmar. Gör alla möjliga wordle, worldle, moviedle, younameit-dle. mer eller mindre slösar min tid.

Samtidigt så värderar jag ett digitalt diplom så väldigt högt personligen. Det hade vart en personligt bedrift att klara av min utbildning till fullo och inte hoppa av så fort det blev "svårt" som med mycket annat man gör.

Allt detta medan det plingar till i linkedin lite då och då med rekryterare som önskar att man kommer och snackar med dom. Så jobb verkar ändå finnas trots allt. Men hur länge kan man gå och tycka synd om sig själv och ha sin lilla kris?

I övrigt lever man väldigt bra. Bor billigt med flickvän och har vänner och släkt nära till hands. Samtidigt har man inte direkt bråttom att köpa bostad i dagens klimat. Allt är helt enkelt jävligt bekvämt.

Vad i fan håller jag på med och vad ska jag göra? Avsluta utbildningen vid målsnöret och nöja mig eller fortsätta traggla frammåt med bristande motivation och studieteknik i gud vet hur många terminer till? Hur mycket kan en avslutad utbildning väga? Och hur mycket har man råd att investera i sin examen? Vågar man ens kalla sig en blivande civ.ing. när man inte klarat envarren än?

Beundrar verkligen om någon orkat läsa hela vägen hit i en 25-årings i-landsproblem, men känns bra att få skriva av sig lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av JtotheD:

Som titeln lyder studerar jag just nu 5:e och "sista" året på civ.ing. utbildningen inom datateknik i Linköping. Men jag står inför ett dilemma. Jag klarar nämligen inte av att avsluta min utbildning. Enligt "schema" bör jag vara mitt uppe i att skriva mitt ex-jobb i denna stund. Men p.g.a. släpande kurser har jag valt att skjuta upp det. Jag har ca 30 hp kurser kvarstående, alla inom matematik (envar1/2), fysik och signaler/regler/optimering. Många av kurserna ligger släpande från 2:an/3:an. Jag har nu avsatt tid för att klara av dessa, i min mening, otroligt svåra kurserna (och relativt ointressanta), men svart på vitt så klarar jag helt enkelt inte av att få godkänt i dom.

Jag har lyckats såhär långt i mitt program med min usla studieteknik och avtagande motivation, men nu har hjulet slutat snurra. Jag klarar inte att öppna envarre-boken, inte att dra upp föreläsningsanteckningar eller ens se på inspelade föreläsningar.

Det har gått en väldigt lång tid nu sedan jag ens öppnade en text editor och programmerade, allt handlar mest om formler och satser. Jag är rädd att jag börjar tappa den kunskap jag lyckats snappa upp. Istället sitter jag hemma hela dagarna och kollar nån stream och surfar youtube i timmar. Gör alla möjliga wordle, worldle, moviedle, younameit-dle. mer eller mindre slösar min tid.

Samtidigt så värderar jag ett digitalt diplom så väldigt högt personligen. Det hade vart en personligt bedrift att klara av min utbildning till fullo och inte hoppa av så fort det blev "svårt" som med mycket annat man gör.

Allt detta medan det plingar till i linkedin lite då och då med rekryterare som önskar att man kommer och snackar med dom. Så jobb verkar ändå finnas trots allt. Men hur länge kan man gå och tycka synd om sig själv och ha sin lilla kris?

I övrigt lever man väldigt bra. Bor billigt med flickvän och har vänner och släkt nära till hands. Samtidigt har man inte direkt bråttom att köpa bostad i dagens klimat. Allt är helt enkelt jävligt bekvämt.

Vad i fan håller jag på med och vad ska jag göra? Avsluta utbildningen vid målsnöret och nöja mig eller fortsätta traggla frammåt med bristande motivation och studieteknik i gud vet hur många terminer till? Hur mycket kan en avslutad utbildning väga? Och hur mycket har man råd att investera i sin examen? Vågar man ens kalla sig en blivande civ.ing. när man inte klarat envarren än?

Beundrar verkligen om någon orkat läsa hela vägen hit i en 25-årings i-landsproblem, men känns bra att få skriva av sig lite

Ta en paus på 6-månader och gör vad du vill innan du gör klart utbildningen?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Mitt personliga råd till dig är att avsluta din utbildning så fort du kan, skjut inte på det i flera år. Risken då är att livet fortsätter och man struntar i det helt enkelt.

Men samtidigt stressa inte ihjäl dig om du inte klarar av det nu direkt du har ju resten av livet på dig.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det känns rätt bra att kunna säga att jag är civilingenjör även om jag kanske inte lagt allt för stor vikt vid det när jag sökt jobb.
Om du inte redan gjort det skulle jag föreslå att du pratar igenom de kurer du har kvar med lärarna eller institutionernas studievägledare. Du har ju ändå kommit ganska långt i utbildningen så finns det något sätt du kan visa att du har kursens kunskaper som fungerar för er båda?

Permalänk
Medlem

Har du provat att prata med din studievägledare? De kan säkert hjälpa dig med att antingen få hjälp med studierna eller kanske byta till något annat program.

Men som någon som gått samma utbildning så är min erfarenhet att svåra kurser ofta är svåra p.g.a. att man själv inte är så intresserad, eller att kursledaren och/eller kurslitteraturen är värdelös. Jag hade väldigt svårt för kursen i elektromagnetism och sköt upp den i två år tror jag (jag har för mig att de senare flyttade den kursen till senare i utbildningen), mycket p.g.a. dessa anledningar.

Sen beslöt jag mig för att jag måste klara den och började titta på föreläsningar av Walter Lewin på youtube istället för att använda kurslitteraturen, och då blev ämnet plötsligt intressant och jag klarade kursen utan problem. Han har också föreläsningar om fysik som är väl värda att se om du har svårt i det ämnet.

Permalänk

Försöker du göra dessa kurser i efterhand genom att studerna ensam hemma eller går du på alla föreläsningar igen? Om du verkligen går om hela kurserna så borde du kunna sätta tentorna. Hade själv 1 kurs som släpade (den SÖG) och tog den precis innan ex-jobbet och det var så jävla gött.

Du har antagligen enbart 1 kurs åt gången per läs-termin, vilket innebär att du kan lägga 100% fokus. Snackat med studievägledaren? Kötta på skulle jag säga. Annars kan du lätt få jobb men du lär inte få betalt för din civ examen.. Gör ganska mycket på lönen första åren.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett gäng kurser jag var ointresserad av, och upptäckte att det var möjligt att ansöka om att skapa en individuell civilingenjörsutbildning, så länge ett antal viktiga grundkurser finns med. Så det gjorde jag, bytte bort de tråkiga kurserna mot roligare, och nu har jag en civilingenjörsexamen från en egenpåhittad linje som är nästan, men inte riktigt, datateknik.

Permalänk
Medlem

En möjlighet är att använda de poäng som du har och ta ut en Teknologie Kandidat-examen. Krävs 180 hp, varav 15hp exjobb. Det ska dock vara 20hp matematik. Kraven finns på sid 9: https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622693

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla tips och för att ni ens ville läsa er igenom min lilla livssituation! Hjälper verkligen i ens egna funderingar att få lite input om olika valmöjligheter "outside of the box".

Skrivet av griid:

Ta en paus på 6-månader och gör vad du vill innan du gör klart utbildningen?

Hade varit en väldigt bra idé bortsett från huvudvärken att förklara för sambo/föräldrar/kusiner/osvosv. Kan också ligga lite väl nära till hands det jag gör i dagsläget med att sitta på youtube hela dagarna...

Skrivet av shogou:

Mitt personliga råd till dig är att avsluta din utbildning så fort du kan, skjut inte på det i flera år. Risken då är att livet fortsätter och man struntar i det helt enkelt.

Men samtidigt stressa inte ihjäl dig om du inte klarar av det nu direkt du har ju resten av livet på dig.

Håller helt med.. Känner att jag är i lite av en nu eller aldrig situation.

Skrivet av Mmwhatyousay:

Försöker du göra dessa kurser i efterhand genom att studerna ensam hemma eller går du på alla föreläsningar igen? Om du verkligen går om hela kurserna så borde du kunna sätta tentorna. Hade själv 1 kurs som släpade (den SÖG) och tog den precis innan ex-jobbet och det var så jävla gött.

Du har antagligen enbart 1 kurs åt gången per läs-termin, vilket innebär att du kan lägga 100% fokus. Snackat med studievägledaren? Kötta på skulle jag säga. Annars kan du lätt få jobb men du lär inte få betalt för din civ examen.. Gör ganska mycket på lönen första åren.

Här ligger ett av mina större problem. Gör kurserna helt ensam på distans (sthlm-lkpg) och ofta utanför den ordinarie kursgången. Det är totalt 6 kurser på ca 6hp+/-3 styck kvar och har som "mål" i huvudet att vilja skriva mitt exjobb nästa vår. Låter ganska rimligt att avklara detta på 1,5 terminer + sommaren men är så jävla inkapabel till att bara GÖRA SKITEN. Detta är min hjärna varje kväll... imorgon tar jag tag i det! Sedan mynnar det ut i absolut ingenting.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att inte skjuta upp det utan försöka gå på föreläsningarna igen när kurserna går nästa gång. Jag hade också en väldig hjälp av gamla tentor, men vet inte om det hjälper dig.

Om det är svårt att plugga på egen hand, försök att hitta andra studiekamrater som läser kursen och bilda studiegrupp med dem.

Permalänk
Medlem

Mitt tips till mattekurserna är att inte nödvändigt lägga för mycket tid på att gå igenom föreläsningarna igen utan att fokusera på de gamla tentorna då de är väldigt typiga. Gör tentor, kolla vad du inte klarar, repetera det som behövs.

När det kommer till både TATA41 samt TATA42 (för misstänker att det är dessa envarrekurser som du har kvar) så är det viktigaste att lära sig några grundläggande saker som kommer på varje tenta, altid oavsett examinator.

I TATA41: Gränsvärden (Standardvärden), Integraler (Också standardvärden), samt ofta en funktionsanalys där du ska derivera en funktion och plocka fram grafen. Detta är saker som är ganska mekaniskt och lär du dig dessa saker kommer du sätta tentan och ha mycket gratis till Envar 2an. Vad som fungerade för mig här var att göra samtliga integraler på en tenta, sen hoppa till nästa tenta och göra samma sak. Helt enkelt banka in det tills det satt.

I TATA42: Lär dig Maclaurin-utvecklingarna och hur du tar fram dessa. Då är halva jobbet gjort om du har lärt dig standardvärdena i integraler och gränsvärden från TATA41. Utöver detta så kommer det nästan alltid en area eller volymfråga. Även detta väldigt mekaniskt.

Lägger du manken till så löser det sig galant, du har tagit dig igenom 4 år, du har uppenbarligen det som krävs och det är ju surt att ge upp så nära slutet.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Enklast är om du kan gå dessa kurser igen med en lärare vid nästa tillfälle de går och sen hitta dig en studiekamrat/grupp som du kämpar med tillsammans. Det kommer att underlätta rejält.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag hade ett gäng kurser jag var ointresserad av, och upptäckte att det var möjligt att ansöka om att skapa en individuell civilingenjörsutbildning, så länge ett antal viktiga grundkurser finns med. Så det gjorde jag, bytte bort de tråkiga kurserna mot roligare, och nu har jag en civilingenjörsexamen från en egenpåhittad linje som är nästan, men inte riktigt, datateknik.

Problemet är att hann har matten efter sig och den ingår i alla utbildningar. Liksom det som hör det till en ingenjörsutbildning istället för datavetare.

Min rekommendation är att göra typ samma sak, men höra med ett universitet som har datavetenskap men som inte är ingenjör. Så inte KTH o Chalmers utan istället SU och GU.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är i en liknande situation på ett annat universitet. Ligger efter något år. Jag tror att det är värt att försöka hitta en väg framåt så att du får din examen. Svårt att säga exakt vad som kan göra situationen bättre, men ett par förslag:

Mental hälsa. Låter som att du distraherar dig istället för att ta tag i arbetet och allmänt har mindre lust att plugga. Det kan vara ett symptom på depression eller andra mentala svårigheter. Svenska sjukvården suger, men det kan vara ett bra start. Om du har möjlighet och tror att det kan hjälpa, rekommenderar jag att du kontaktar studenthälsan eller närmaste vårdcentral. De kan nog inte hjälpa dig, men kan leda dig till andra som kan.

Minska studietakt. Det är bättre att gå i mål sent än inte alls. För mig är det stor skillnad på att studera 50% vs 80%, och 80% vs 100%. Det kan vara värt att testa att minska antalet kurser/ moment i kurser och se om det går bättre.

Du skriver att ”Vad i fan håller jag på med och vad ska jag göra?”. Notera att du inte är mindre värd eller en sämre människa då du har svårt att plugga. Du "väljer" inte nödvändigtvis att studera mindre, utan något hindrar dig och enklast är det att hitta en väg runt hindret eller ta bort det. Kan vara mental hälsa, kan vara stress, kan vara skoltrötthet, mitt förslag är att sänka tempot/ta en paus och försök att ta reda på vad som är hindret.

Envariabel etc är tuffa, men fullt möjliga att få godkänt på. Alla har olika förutsättningar för att klara olika kurser, trots det brukar det finnas en väg. Du börjar inte om med dessa kurser, utan du börjar med erfarenhet. Vet inte hur det ser ut i Linköping, men här finns det mycket resurser tex Kollin som kan stötta och göra det enklare.

Lycka till.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Ska inte vara jobbigt att berätta om din situation för din sambo. Där tycker jag att du ska börja om du inte redan har det. Berätta hur du känner och hitta kraft hos dina nära och kära.

Permalänk

Låter som att du är utbränd min vän. Jag hade antingen tagit en tid helt off. Jobbat med nåt annat eller bara varit ledig ett tag. Alternativt gå på intervjuerna och känn efter. Du studerade ju för att få jobb, så om du kan få ett jobb du vill ha redan nu, varför vänta?

Har varit i samma sits och känt precis likadant. Att ens öppna en bok eller titta på en slide fick mig att må illa. Jag tillät mig själv en pause och sen kom suget tillbaka efter några månader.

Att ständigt piska sig själv för att man inte levererar leder ingenvart. Lycka till med vad du än väljer i slutändan!

Permalänk
Medlem

Tvärt emot vad många andra säger så är det inte hela världen att hoppa av, tvärt om i mitt fall då jag mådde mycket bättre. Var som dig runt 25-26 när jag hoppade av efter 5 års studier och gav upp, mycket pga att livet kom i mellan.

Började studera datateknik på Chalmers för drygt 10 år sen. Hade redan efter 1an flera kurser släpande ett bra tag men försökte körde på ändå. Mådde väldigt dåligt över det under en period men kämpade på några år. När jag sen hoppade av och började jobba släppte all ångest över kuggade tentor. Märkte att man är otroligt eftertraktad trots avsaknad av examen och några missade kurser.

Nu några år senare har jag ändå landat väldigt bra med ett roligt jobb som betalar bra, 55k+ har både fru, barn och hus så det går ingen nöd på mig trots min avsaknad av examen.

Hur du än väljer att göra önskar jag dig lycka till!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Det var mattekurserna som fällde mig också. Om det berodde på att jag hade för liten talang för det, eller för dålig motivation vet jag inte. Matte är dock lika tråkigt som att se färg torka, ungefär, i min mening. Med efterhandsinsikt valde jag fel program antar jag. Jag har för mycket efter mig för att någonsin plocka upp studierna igen. Ångrar dock inte att jag studerat då jag ändå klarade en bit över 130p ("gamla poäng") i varierande kurser inom olika områden (fast då inte så mycket matte).

Du har inte så mycket kvar. Lägg upp en plan med stöd av din sambo först. Sänk målsättningen och takten. Se till att du inte blir utbränd eller deprimerad av stress, det blir jobbigare då (om du inte redan är där). Ett fel jag gjorde var att jag försökte plugga 150-200% eftersom jag "låg efter", jag borde dock försökt plugga 30-50% och komma in på spåret igen (inser jag nu).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag har en polare som gjorde klar sin civ ing efter ca 7-8 år, osäker på hur länge det tog men han tog en väldigt lång paus, jobbade inom hemtjänst och skrev sen ex jobb och efter det gjorde klart några släpande kurser. Har nu ett trevlig jobb inom där han får labba och åka på diverse resor etc. Verkar har det riktigt bra

Permalänk
Medlem

Chilla. Du är 25 och nästan klar civilingenjör. Visst, lite rester, men det är du knappast ensam om. Jag säger absolut inte att du ska skjuta alltför länge på att ta hand om resterna, men att ta en termin eller två där du tar något slitit kneg som inte anstränger de grå alltför mycket (om det behövs ur ett ekonomiskt perspektiv), och läs sedan om restkurserna helt (en och en helst, i värsta fall två) om det inte fungerat att plugga gamla tentor. Det kan ibland vara det som behövs.
Miljöombyte i studerandet kan vara värt att testa också. Har du suttit hemma hela dagarna tidigare, sätt dig på biblioteket (eller nå't), eller vice versa.
Fysisk träning har jag hört ska vara bra också, men det är så jäkla uttjatat att du troligen redan prövat det.

...och sist men inte minst ...

Skrivet av JtotheD:

Hade varit en väldigt bra idé bortsett från huvudvärken att förklara för sambo/föräldrar/kusiner/osvosv.

Kan du inte förklara det för din sambo så är det dags att byta sambo. Dina föräldrar har inget med saken att göra (om du inte vill att de ska ha det vill säga), och kusiner? WTF? Vem fan bryr sig om huruvida det tar fem eller sju år för ens jävla kusin att ta sig genom studierna?

Skulle även rekommendera att ta kontakt med sjukvården för din mentala hälsa. Jag är inte i position att diagnosticera dig, även om jag har starka misstankar, men det finns hjälp att få. Det kan ta ett tag, men det är det värt i slutänden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag känner flera gamla D:are som aldrig tagit ut sin examen. Det är definitivt inte ovanligt. En del av dem "jobbar på det" även efter 20+ år, andra jobbar faktiskt aktivt på att ta tentor parallellt med att de jobbar. I väldigt många fall spelar det inte någon roll rent karriärmässigt om man tagit ut en examen eller inte, men visst är det så att det kan vara meriterande. D-linjen kommer ju finnas kvar även om du tar uppehåll ett tag, tills studiemotivationen eventuellt kommer tillbaka. Om du vill, kan och orkar kan du tentera samtidigt som du jobbar. Det som är svårare att planera runt är väl kanske eventuella mer praktiska moment, t.ex. laborationer, men är nog lösbart det med (även exjobb beroende på upplägg, finns ju de som "bara har rapporten kvar" för den delen, där kan man ju kanske snacka målsnöre). Föreslår även att du tar ett samtal med studievägledaren för att titta lite på vilka alternativ som finns.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att det inte spelar någon roll ifall man slutför utbildningen eller ej, inte många som bryr sig ändå (har själv en väldigt enkel kurs kvar som jag i princip inte skulle behöva plugga mer än någon dag till). Däremot så skulle jag säga att det inte ser speciellt bra ut att ha gått civilingenjör och inte klarat 30 hp av matematiken/fysiken så jag skulle ge rådet att i var fall göra de flesta av dem. Sedan kan jag säga att det ofta är bra att ha skrivit arbetet oavsett ifall man har kurser kvar eller inte, när man skriver det har man också möjligheten att göra det på ett företag i branschen så man får lite referenser därifrån.

Permalänk
Medlem

Läser alla era fantastiska inlägg här och det är skönt att höra att man inte är ensam i sitsen..
Förstår att jag varit lite tvetydig i beskrivningen om min situation. Mest för att jag trodde att denna tråd skulle begravas med ett enstaka svar om "utbildning är tufft, fortsätt jobba".

Min sambo/flickvän är väldigt förstående över situationen, och huvudvärken över att förklara att man ska ta paus till alla handlar mest om att jag inte känner mig "värdig" att få ta paus från mitt 50% studietaktplugg medan alla andra klarar att arbeta 40h i veckan utan problem.

Har också taktiskt valt att avsluta alla kursmoment som måste göras på plats eller under kursens gång, d.v.s. labbar, seminarium, rapporter. Det enda jag har kvar är tentor som skrivs på plats 2 ggr/termin. På gott och ont gör det att jag kan studera var jag vill och hur/när jag vill.

Skulle vilja sticka in med att det ni säger om att hitta studiegrupper/studiekamrater är nog det jag saknar mest. Blir otroligt segt att sitta ensam med allt plugg utan någon att diskutera med. Väldigt svårt dock att hitta någon utanför ens universitet och som pysslar med samma saker utan att se för desperat ut.. Kurskamraterna har ju redan klarat dessa kurser och de som inte klarade dom har hoppat av.

Jag känner mig övertygad om att det är värt att försöka göra klart utbildningen i alla fall efter att ha läst allas svar, men med mer spelrum för frågan hur och när.

Snabbfråga till alla er "vuxna"! Jag känner ibland väldig stress om att jag vill dra igång karriär och köpa bostad och allt som kommer att skaffa sitt första jobb. Tänker man någonsin tillbaka och känner att man skulle velat börjat jobba ännu tidigare/senare? Ångrar man sådant?

Permalänk
Medlem

Det är en liten minoritet som tar en civilingenjörsexamen på 5 år. Här på LiU brukar man ju med glimten i ögat prata om att normalt är "6 +/- 1 år".
Jag själv pluggar också D på LiU och var långt ifrån att vara klar efter 5 år, just nu så siktar jag att bli klar med exjobbet i sommar, då är jag uppe i 10 år!
Jag är såklart ett extremfall då, men känn verkligen inte att det bara är att hoppa av när du inte är färdig på 5 år utan ta den tid du behöver för att bli klar med det sista, oavsett om det är några månader eller ett par år!

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vet jag inte om det hjälper dig, men du kanske skulle spendera lite tid på studieteknik? Du är ung, du behöver inte bli färdig än, känn ingen stress. Studieteknik och att kunna lära sig saker är bra i framtiden också.

Hade noll och ingen studieteknik i början av mina studier, dels hade jag ingen på gymnasiet och sen började jag LTH fyra år efter jag gått ut gymnasiet pga skoltrötthet och saknad motivation. Fick glatt lära mig hur jag skulle studera innan jag kunde ta några kurser. Tog några år extra men gick fint.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av JtotheD:

Snabbfråga till alla er "vuxna"! Jag känner ibland väldig stress om att jag vill dra igång karriär och köpa bostad och allt som kommer att skaffa sitt första jobb. Tänker man någonsin tillbaka och känner att man skulle velat börjat jobba ännu tidigare/senare? Ångrar man sådant?

Jag pluggade och gjorde lite annat tills jag var nästan 30. Ibland pluggade jag 200% ibland 25%. Ibland jobbade jag, ibland läste jag någon kurs som jag var intresserad av, men oftast sådana som var ”viktiga”.

Jag hade kursare som började tre år yngre än jag var och som blev klara innan mig. Jag kände aldrig någon stress över det. Jag fick jobb innan jag blev klar med uppsatsen och hoppade på jobbet för att testa. Egentligen var jag underkvalificerad, men rekryterande chef trodde på mig. Fem år senare skrev jag färdigt uppsatsen och tog min examen.

Jag kan ibland önska att jag investerat lite mer tid på att plugga bredare än vad jag gjorde, men jag har inte ångrat att jag inte stressade till att komma ut på arbetsmarknaden.

Nu sitter jag på vad för mig är ett drömjobb på huvudkontoret på ett av internationellt storbolag, inte tack vare min examen, utan tack vare min nyfikenhet och bredd.

Examen är inte allt…

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Om du redan har jobb som trillar in som är intressanta för ditt karriärsval så behöver du inte plugga vidare, bättre att du kommer ut i arbetslivet fortare, det kommer du tjäna på i längden. Den enda gången det skulle vara bättre att försöka plöja klart utbildningen är om du ska fortsätta och doktorera osv.
Har en del vänner som aldrig gick klart sin utbildning och det går väldigt bra för dom ändå.

Permalänk
Medlem

När jag hade en svacka i studierna så började jag jobba (med programmering) sen avslutade jag en 3årig examen några år senare (istället för civ. ing)

Permalänk
Medlem

Själv tog jag nästan 7 år att ta min civilingenjörsexamen. 1 år var "paus" när jag pluggade engelska på universitet och det var till stor hjälp för att orka ta mig igenom resten. Men nu har jag jobbat i snart 15 år och känner inte att jag varit förfördelad för att jag var långsam.

Jag hade nog aldrig fullt så många kurser efter mig som du har, men när det var dags för en tenta i någon av de obligatoriska jobbiga mattekurserna som jag inte var så intresserad om (hej matematisk statistik!) så satt jag och crunchade ex-tentor i ett par veckor och lyckades lära mig standarduppgifterna väl nog för godkänt. Du behöver inte förstå ämnena superbra för godkänt så om det räcker att du har kunskap nog för att klara tentan och inte vill använda den senare i livet så rekommenderar jag varmt denna metoden framför att plugga lite varje dag. Stor hjälp om du kan göra det med någon klasskamrat som också bara vill "få det gjort" och är fokuserad så kan man tagga varandra.

Om nu rekryterare hör av sig hela tiden, varför inte testa att jobba kvalificerat ett tag med programmering? Bara var öppen med hur långt du har kommit. Om du visar på företagens kompetensprov att du kan utveckla så kan du absolut få jobb ändå. Så kommer du känna att vardagen är mer meningsfull och så kan du köra "crunch" metoden lite då och då när det är tentaperiod och arbetet tillåter att du tar ledigt ett par veckor om du vill bli färdig ingenjör.

Permalänk

Jag skulle tagit min examen som högskoleingenjör i datateknik 2013 men hösten 2017 klarade jag sista matte-tentan, analys 2 tror jag det var, på LTH. Jag hade klarat allt förutom 22HP matte 2013. Rätt deppig trodde att jag skulle klara av att läsa ikapp tentorna på ett halvår samtidigt som jag läste lite distanskurser, gick sådär. Det slutade med att jag pluggade samtidigt som jag jobbade halvtid, gick alltså om kursen från början till slut och lade otroligt mycket mer tid än första gången.

Det viktigaste för mig var att klara alla kurser som hade labbar och liknande där jag var tvungen att sammarbeta med andra, väldigt mycket lättare att plugga med någon man känner för min del. Speciellt var det gott att dela ansvaret för exjobbet med någon, hjälpte mig otroligt mycket att vi var två som båda jobbade mot samma mål, annars hade jag nog skjutit på det och misslyckats.

Det är ok att ta ett jobb nu, du klarar dig bra utan examen, men oj vad gott det var att bevisa för mig själv att jag kunde klara av utbildningen tillslut. Låt det ta tid.

/Victor

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.