Kaffeost är inte så galet som det låter

Permalänk
Medlem

Har finsk släkt så har provat kaffeost några gånger. Min erfarenhet är att det inte smakar mycket alls. Lite samma konsistens som halloumi (vilket inte alla tycker om) men otroligt smaklöst.

Kan ha varit så att de bjöd på en billig kaffeost också kanske finns de som smakar mer.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Låter äckligt

Permalänk
Medlem

Gör egen? Ostlöpe finns på apoteken och så lite fet mjölk och några minuter vid några olika tillfällen så får du som räcker till en hög koppar, lyxa till det och låt det gnissla! Smaksätta med lite vanlij skall jag göra nästa gång.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk

Älskar er men jösses

Mina finska mostrar vänder sig i graven Where to begin *andas* lol

Det kanske funkar så i lappland men inte i Finland. För det första så ska det inte se ut som en överkörd ekorre utan det ska, ingen expert, men den bild jag fick när jag fick osten. Då var det typ 2x2x5cm stänger med grillad yta man fick och, inte i den värld jag var i, doppade dem i kaffet. De gnisslade by default

Tvivlar inte en sekund på svenska ostmakare, men det känns viktigt att få in några finländska ostmakare in i diskussionen Kanske speciellt från Österbotten om det varierar från län till län....

Och eventuellt skicka dessa testare på en smakupplevelse, för detta behövs ett re-test sylt? *andas*

Permalänk
Medlem

Tycker smaken påminner om pannkaka, dvs gott. Kaffe och pannkaka funkar ypperligt. Hjortronsylten till kaffeosten är en delikat bonus, eller bara hjortron kokta i lite strösocker (ännu bättre). Ren poesi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Ojoj det där lät gött! Måste prövas i helgen! Ska försöka lura i dottern och exet

EDIT: Fråga, jag som inte gillar kaffe överhufvudtaget, blir osten ätbar när man doppat den i kaffet?

Jag kan gilla Irish Coffe med mycket whisky, grädde, choklad och lite kaffe..

Jag växte själv upp delvis i Tornedalen. När jag var liten fick jag kaffeost i te. Då blir det ganska milt men påminner enligt mig då lite mer om mozzarella med gnisslig konsistens. Sedan måste den ju alltid ätas varm, inte rå=kall. Det blir ju som att äta iskall ostkaka. Vem gör det? Missade @undac ge betyg?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hjortron är det förbannade bäret som egentligen skulle fått en god smak men som Gud straffade genom att se till att den smakar riktigt vidrigt. Dessutom lever den ganska ensamt på myren väl? Lämna den ifred där...

Permalänk
Medlem

MMM!!

ChokladPudding och ostbollar!! Det är Najs!

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V| Intel® Core i7-3770K Processor |EVGA GTX 970 ACX 2.0 |Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |Silver Power SP-S650M 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hjortron är det förbannade bäret som egentligen skulle fått en god smak men som Gud straffade genom att se till att den smakar riktigt vidrigt. Dessutom lever den ganska ensamt på myren väl? Lämna den ifred där...

Har man någonsin plockat hjortron på en myr i Tornedalen förstår man varför priset är som det är med hjortron. Luften är tät av myggor, knott och bromsar. Myggmedel hjälper inte, du kommer inhalera knott iaf. Det värsta jag varit med om som norrlänning är att plocka hjortron! Gillar dock smaken på bäret.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av brackemannen:

Då måste jag få komma med ytterligare en sak som kan tyckas konstigt.
Stark öl korv och dricka kaffe till e fantastiskt gott

Ett annat tips är att slänga ner lite torkad chili med det malda kaffet i kokaren. Blir en rätt härlig stark bismak.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ingenjören:

Jag växte själv upp delvis i Tornedalen. När jag var liten fick jag kaffeost i te. Då blir det ganska milt men påminner enligt mig då lite mer om mozzarella med gnisslig konsistens. Sedan måste den ju alltid ätas varm, inte rå=kall. Det blir ju som att äta iskall ostkaka. Vem gör det? Missade @undac ge betyg?

Det gjorde jag nog. Det blev i alla fall en stark trea från mig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kul med mysko smaktester, hade ingen aning om att detta existerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

På finska heter det leipäjuusto eller juustoleipä. Direkt översatt blir det brödost eller ostbröd. Annars kan man helt enkelt kalla det för rackarns bra skit.

Jag jagar det varje gång någon kompis eller släkting åker över till Finland.

"KÖP KAFFEOST ANNARS JÄÄÄVLAAR!"

Kaffeost är det godaste som finns!

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hjortron är det förbannade bäret som egentligen skulle fått en god smak men som Gud straffade genom att se till att den smakar riktigt vidrigt. Dessutom lever den ganska ensamt på myren väl? Lämna den ifred där...

Hjortron och kaffeost är bland det finaste som finns, vet hut!

Permalänk
Medlem

Är för allt norrländskt, och ej provat detta. Men...detta...? Är skeptiskt minst sagt 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag lyckades missa genom att vara hos tandläkaren, men har hört att det ska finnas lite ost kvar till mig Får bli smakprov imorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag lyckades missa genom att vara hos tandläkaren, men har hört att det ska finnas lite ost kvar till mig Får bli smakprov imorn!

Hoppas den legat kvar i kaffet sedan dess, så den är ordentligt marinerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det heter bulletproof coffee, supervanligt. "Bulletproof Coffee, aka butter coffee or keto coffee, is an energizing beverage made with quality fats."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Har finsk släkt så har provat kaffeost några gånger. Min erfarenhet är att det inte smakar mycket alls. Lite samma konsistens som halloumi (vilket inte alla tycker om) men otroligt smaklöst.

Kan ha varit så att de bjöd på en billig kaffeost också kanske finns de som smakar mer.

Samma här, osten "gnisslar" bara och har ingen smak. Men det är nog poängen.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Då måste jag få komma med ytterligare en sak som kan tyckas konstigt.
Stark öl korv och dricka kaffe till e fantastiskt gott

Finns massa maträtter som lyfter till en annan nivå när man dricker kaffe till.
Speciellt lite kryddigare rätter.

Visa signatur

Ny signatur!