Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Precis, ladda enfas max 10A för att vara på den säkra sidan och i många fall mindre än det till och med, känns som ett evighetsgöra

Det är så jag kommer ladda ett ganska bra tag nu innan min brf fixar laddbox

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Du får även skapligt mkt publik laddning för priset en extra schukoladdare kostar, speciellt om du bara skulle nyttja den några få gånger per år Personligen skulle jag inte orka koppla in en enfasladdare på max 2,3kW på en elbil, men vi är alla olika. Jag har inte heller haft nytta av en bensindunk då jag aldrig kört slut på bensin sen jag började köra bil 1994 så så jag kanske är färgad av det.

Laddar på jobbet med enfas schuko. Skulle kunna ta en 11 kW här men laddar gratis på jobbet och har inget behov av mer effekt när jag ändå hinner ladda upp under arbetstid.
Nu fick jag med en till min bil men tror nog jag hade köpt en ändå. Smidigt när man hälsar på föräldrar, är i någon stuga en längre stund eller liknande. Bara köra låg effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, men det är i grunden samma bil som andra Y. Visst har den lite sportigare fjädring, större fälgar och bättre acceleration men det är ingen helt ny bil direkt även om de nu gjuter fram och bakvagn i hela partier. Det två förstnämnda skillnaderna försämrar dessutom bara komforten, sedan sitter man fortfarande högt och upprätt vilket ger busskänslan. SUV är helt klart inte för mig och jag har inget större behov av utrymmet, hade tagit den S LR jag har bokning på framför en Y vilken dag som helst.

Har inte hunnit att testa själv, men enligt de tester som jag läst är det precis tvärt emot vad du beskriver. Bättre komfort och körkänsla i de tyskbyggda MYP jämfört med kina MY LR.

Sedan håller jag med dig om SUV. Normalt är det inte något som jag personligen är så förtjust i. Föredrar normalt sedan/kombi. Absolut. Men då MYP är sänkt i höjd jämfört med MYLR, och i grunden nästan samma plattform som M3 så är jag nyfiken efter att läst så mycket positiva tester av MYP. Så verkar inte vara riktigt som en vanlig SUV som jag läser det (vilket jag precis som du normalt hatar körkänslan i).

Apropå tester så skriver https://carup.se/forsta-svenska-testet-tesla-model-y-performa... om den nya tyska MYP så här:

Citat:

Det sänkta chassit och de extrema lågprofildäcken, Pirelli P Zero med 35-profil får mig att tro att bilen ska vara ännu stötigare än vanliga Model Y. Men mina farhågor kommer på skam direkt. Bilen går tystare och med mindre slammer från hjulupphängningarna än vanliga Y. Den sväljer gropar mer distinkt och med mindre stötighet och vibrationer som fortplantar sig genom chassit. Ändå känns den ännu fastare i kurvor och vid hård acceleration. Performance-chassit är helt enkelt bättre än det vanliga chassit på alla sätt och vis. Kanske är det Teslas omtalade Gigapress som gjuter fram- och bakparti i ett stycke som gör att bilen uppfattas som mindre stötig trots ett fastare chassi. Det är egentligen en omöjlig ekvation att få ihop.

Citat:

Bilen upplevs dessutom som lite tystare än den Kina-tillverkade Y. Låt vara att jag jämför första modellen med tunnare rutor och utan hatthylla. Men Y Performance ger ifrån sig betydligt mindre vägljud, trots de feta 21-tumshjulen. Styrningen är ännu fastare än på vanliga Y, nästan som att köra i sportläget när den är ställd i standard. Men det är på ett skönt sätt, den känns inte orolig eller för direktstyrd.

Men skall testa själv. Intressant att läsa/se/höra tester, men inget som ersätter att själv prova i verkligheten. Ser ut som de flesta Teslabutiker fått in MYP för provkörning nu.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Äntligen! Det var ju en evighet sedan Ioniq 5 testades. EV6 presterar marginellt bättre än sin syster. Den når dock inte riktigt upp till Enyaq IV vad gäller skydd för vuxna (90 mot 94%) och barn (86% mot 89) i bilen. Verkar mest vara föraren som är mer utsatt i brösthöjd i EV6, samt huvudet på äldre barn sittandes bakom förarplatsen.

Hur som helst trevligt att nya elbilar ger ett bra skydd, både passivt och aktivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Det förutsätter ju att du köpt en väggladdare extra, för jag fick inget med min Kia E-Niro MY22 som gör att jag kan ladda från vanligt Schuko

Kan varmt rekommendera en portabel liten EVSE att ha i frunken. Dessutom så välj en som förutom vanlig Schuko även kan ladda från röda 3-fas CEE (finns på nästan alla bondgårdar, garage, källare, båthamnar). Då får man en helt annan fart och kapacitet med 11 kW laddning som inte en enfas Schuko kommer i närhaten av.

Fick med en 1-fas portabel EVSE med Schuko från Tesla, men tycker den är rätt värdelös då den inte kan ladda just på 3-fas CEE. Så den är inte så mycket värt tycker jag (även om bättre än ingen).

Skaffade en mycket smidigare EVSE från Metron, som liknar detta paketet nedan. Trots namnet på paketet så fungerar den för alla elbilar med Typ2-intag. Laddar 1-fas Schuko, 1-fas blå CEE ("campingkontakt") och röd 3-fas CEE. Kan rekommendera den varmt som liggandes i alla elbilars frunkar!

https://evconnect.se/products/tesla-ladda-alltid-laddkabel-pa...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Äntligen! Det var ju en evighet sedan Ioniq 5 testades. EV6 presterar marginellt bättre än sin syster. Den når dock inte riktigt upp till Enyaq IV vad gäller skydd för vuxna (90 mot 94%) och barn (86% mot 89) i bilen. Verkar mest vara föraren som är mer utsatt i brösthöjd i EV6, samt huvudet på äldre barn sittandes bakom förarplatsen.

Hur som helst trevligt att nya elbilar ger ett bra skydd, både passivt och aktivt!

Yes var riktigt kul att se speciellt när man får sin EV6 om en månad!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Du får även skapligt mkt publik laddning för priset en extra schukoladdare kostar, speciellt om du bara skulle nyttja den några få gånger per år Personligen skulle jag inte orka koppla in en enfasladdare på max 2,3kW på en elbil, men vi är alla olika. Jag har inte heller haft nytta av en bensindunk då jag aldrig kört slut på bensin sen jag började köra bil 1994 så så jag kanske är färgad av det.

Sant däremot att investera i en Schukoladdare är nog rätt smart.
Man kan säkert behöva den någon gång och kör man elbil nu så kommer man nog köra det alla år i framtiden med.
Så den kan komma till användning till flera bilar i framtiden.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har inte hunnit att testa själv, men enligt de tester som jag läst är det precis tvärt emot vad du beskriver. Bättre komfort och körkänsla i de tyskbyggda MYP jämfört med kina MY LR.

Sedan håller jag med dig om SUV. Normalt är det inte något som jag personligen är så förtjust i. Föredrar normalt sedan/kombi. Absolut. Men då MYP är sänkt i höjd jämfört med MYLR, och i grunden nästan samma plattform som M3 så är jag nyfiken efter att läst så mycket positiva tester av MYP. Så verkar inte vara riktigt som en vanlig SUV som jag läser det (vilket jag precis som du normalt hatar körkänslan i).

Apropå tester så skriver https://carup.se/forsta-svenska-testet-tesla-model-y-performa... om den nya tyska MYP så här:

Men skall testa själv. Intressant att läsa/se/höra tester, men inget som ersätter att själv prova i verkligheten. Ser ut som de flesta Teslabutiker fått in MYP för provkörning nu.

Fast det är i princip ingen media som testat en ny LR från Kina mot en ny P från Tyskland. Testet du länkar till jämför med en väldigt tidig en som inte ens hade akustikglas fram enligt dem själva. När det inte är galen skillnad mot den varianten så kan man nog dra slutsatsen att det är mer eller mindre samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan varmt rekommendera en portabel liten EVSE att ha i frunken. Dessutom så välj en som förutom vanlig Schuko även kan ladda från röda 3-fas CEE (finns på nästan alla bondgårdar, garage, källare, båthamnar). Då får man en helt annan fart och kapacitet med 11 kW laddning som inte en enfas Schuko kommer i närhaten av.

Fick med en 1-fas portabel EVSE med Schuko från Tesla, men tycker den är rätt värdelös då den inte kan ladda just på 3-fas CEE. Så den är inte så mycket värt tycker jag (även om bättre än ingen).

Skaffade en mycket smidigare EVSE från Metron, som liknar detta paketet nedan. Trots namnet på paketet så fungerar den för alla elbilar med Typ2-intag. Laddar 1-fas Schuko, 1-fas blå CEE ("campingkontakt") och röd 3-fas CEE. Kan rekommendera den varmt som liggandes i alla elbilars frunkar!

https://evconnect.se/products/tesla-ladda-alltid-laddkabel-pa...

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1067/1988/products/Tesla_laddaalltid_laddkabel-paket-2_1024x1024.png?v=1644565353

Smart kabel! Men priset är ju helsjukt. Jag förstår idén med att ha en all-in-one kabel, men inte om den ska kosta mer än vad 2-3 separata kablar hade gått att köpa för.

Dessutom är den IP54.. är inte det lite gränsfall? De flesta kablar är väl IP65/IP66,

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Smart kabel! Men priset är ju helsjukt. Jag förstår idén med att ha en all-in-one kabel, men inte om den ska kosta mer än vad 2-3 separata kablar hade gått att köpa för.

Dessutom är den IP54.. är inte det lite gränsfall? De flesta kablar är väl IP65/IP66,

Enligt elsäkerhetetsnätverket:
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/tillverka-och-...

Om jag fattat det rätt så innebär inte 65 automatiskt bättre skydd än 54 utan det är olika saker. Citat från sidan: "Bara för att en produkt klarar högtryckstvätt och har benämning 9 så betyder det inte att den klarar av kapslingsklass 7 och 8."
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/tillverka-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det är så jag kommer ladda ett ganska bra tag nu innan min brf fixar laddbox

Jag har ju förmånen att ha 11kw hemma i garaget så jag är kanske bortskämd. Dock laddade jag vår hybrid via schuko innan vi installerade 11kW'arn. Där emellan hade jag en 3,7kW Defa 1-fas laddare med lastbalansering men den ligger o samlar damm i förrådet nu. Kanske skulle försöka sälja den, men den är väl inte värd något.

Skrivet av Gainsgoblin:

Laddar på jobbet med enfas schuko. Skulle kunna ta en 11 kW här men laddar gratis på jobbet och har inget behov av mer effekt när jag ändå hinner ladda upp under arbetstid.
Nu fick jag med en till min bil men tror nog jag hade köpt en ändå. Smidigt när man hälsar på föräldrar, är i någon stuga en längre stund eller liknande. Bara köra låg effekt.

Så gör jag också på jobbet, men bara på min Hybrid, elbilen skiter jag i att ladda på jobbet utan sköter det hemma.

Skrivet av martinot:

Kan varmt rekommendera en portabel liten EVSE att ha i frunken. Dessutom så välj en som förutom vanlig Schuko även kan ladda från röda 3-fas CEE (finns på nästan alla bondgårdar, garage, källare, båthamnar). Då får man en helt annan fart och kapacitet med 11 kW laddning som inte en enfas Schuko kommer i närhaten av.

Fick med en 1-fas portabel EVSE med Schuko från Tesla, men tycker den är rätt värdelös då den inte kan ladda just på 3-fas CEE. Så den är inte så mycket värt tycker jag (även om bättre än ingen).

Skaffade en mycket smidigare EVSE från Metron, som liknar detta paketet nedan. Trots namnet på paketet så fungerar den för alla elbilar med Typ2-intag. Laddar 1-fas Schuko, 1-fas blå CEE ("campingkontakt") och röd 3-fas CEE. Kan rekommendera den varmt som liggandes i alla elbilars frunkar!

https://evconnect.se/products/tesla-ladda-alltid-laddkabel-pa...

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1067/1988/products/Tesla_laddaalltid_laddkabel-paket-2_1024x1024.png?v=1644565353

Har en original VW-laddare som jag fick med min passat GTE. Dock kör jag bara med den laddaren på jobbet och endast på passaten. Tyvärr kan man inte ställa laddeffekten på laddaren utan det får man sköta via bilinställningar.

Skrivet av Dizzö:

Sant däremot att investera i en Schukoladdare är nog rätt smart.
Man kan säkert behöva den någon gång och kör man elbil nu så kommer man nog köra det alla år i framtiden med.
Så den kan komma till användning till flera bilar i framtiden.

Se ovan, har en sån laddare men den får ligga i hybriden. Elbilen få jag försöka hålla koll på laddning ändå.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

En väldigt teknisk fråga.

Klarar laddare en bil byggd på MEB platformen att ta emot laddning i tre faser med olika ampere?
låt säga att förbrukningen av andra saker i huset är fördelad på följande sätt vid en viss tidpunkt (totalt 16 A max per fas):
Fas 1 = 12 A
Fas 2 = 5 A
Fas 3 = 5 A

Kan då bilen matas med olika ampere på faserna så att det i detta fallet blir att den får följande:
Fas 1 = 0 (då det är under 6 A kvar att utnyttja vilket verkar vara en magisk gräns)
Fas 2 = 11 A
Fas 3 = 11 A

Och klarar då ombordladdaren att hantera detta på samma sätt som jag hört Tesla kan göra?

Och någon har en länk till något dokument där man kan läsa om det för MEB platformen, skulle jag vara ytterst tacksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

En väldigt teknisk fråga.

Klarar laddare en bil byggd på MEB platformen att ta emot laddning i tre faser med olika ampere?
låt säga att förbrukningen av andra saker i huset är fördelad på följande sätt vid en viss tidpunkt (totalt 16 A max per fas):
Fas 1 = 12 A
Fas 2 = 5 A
Fas 3 = 5 A

Kan då bilen matas med olika ampere på faserna så att det i detta fallet blir att den får följande:
Fas 1 = 0 (då det är under 6 A kvar att utnyttja vilket verkar vara en magisk gräns)
Fas 2 = 11 A
Fas 3 = 11 A

Och klarar då ombordladdaren att hantera detta på samma sätt som jag hört Tesla kan göra?

Och någon har en länk till något dokument där man kan läsa om det för MEB platformen, skulle jag vara ytterst tacksam.

Mina elkunskaper är typ lika med noll. Antar att du pratar om tre-fas-kontakt? Kan de ens ha olika ampere?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

En väldigt teknisk fråga.

Klarar laddare en bil byggd på MEB platformen att ta emot laddning i tre faser med olika ampere?
låt säga att förbrukningen av andra saker i huset är fördelad på följande sätt vid en viss tidpunkt (totalt 16 A max per fas):
Fas 1 = 12 A
Fas 2 = 5 A
Fas 3 = 5 A

Kan då bilen matas med olika ampere på faserna så att det i detta fallet blir att den får följande:
Fas 1 = 0 (då det är under 6 A kvar att utnyttja vilket verkar vara en magisk gräns)
Fas 2 = 11 A
Fas 3 = 11 A

Och klarar då ombordladdaren att hantera detta på samma sätt som jag hört Tesla kan göra?

Och någon har en länk till något dokument där man kan läsa om det för MEB platformen, skulle jag vara ytterst tacksam.

Rent teoretiskt finns det mig veterligen ingen anledning om varför det inte skulle fungera. Detta har fungerat för mig på både Teslan och Zoe'n jag ägt. en tibber pulse + easee fixar denna justering automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiD:

Du får även skapligt mkt publik laddning för priset en extra schukoladdare kostar, speciellt om du bara skulle nyttja den några få gånger per år Personligen skulle jag inte orka koppla in en enfasladdare på max 2,3kW på en elbil, men vi är alla olika. Jag har inte heller haft nytta av en bensindunk då jag aldrig kört slut på bensin sen jag började köra bil 1994 så så jag kanske är färgad av det.

Nej, bensindunk har jag inte behövt heller, men det är ju lite skillnad ändå. Utan "shuko" så kan du bara ladda din elbil vid någon av några tusental laddstolpar, med så kan du i teorin ladda din bil vid de hundratals miljoner eluttag som finns i landet. (Sen vet jag förstås att det är väldigt mycket färre som faktiskt går att ladda vid, på grund av placering, skicket på ledningarna eller vad det nu kan vara.)

Sen beror det förstås på ens specifika situation. Har man en sommarstuga exempelvis kan man ju väga installation av en laddstolpe där mot att köpa denna kabel exempelvis. Behovet av att få fulladdat på en natt kanske inte är så stort där så 1-2 kW räcker ju ganska långt. Även om man åker dit över en helg och kanske vill göra lite utflykter på dagarna så får man ju rätt mycket räckvidd även via shuko liksom, men vill man kunna åka dit en vardagskväll för att fixa något och sen köra hem så blir det ju svårare förstås, men det gäller ju även om man har en stolpe. Eller så kanske man typ hyr en stuga på sommaren, eller hälsar på vänner eller så.

Sen har jag sett att det ganska ofta är vanliga shuko-uttag på exempelvis hotell som "har laddplatser". Har man ingen kabel så blir det ju lite jobbigt i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Smart kabel! Men priset är ju helsjukt. Jag förstår idén med att ha en all-in-one kabel, men inte om den ska kosta mer än vad 2-3 separata kablar hade gått att köpa för.

Det beror på. Tycker den kabeln är sjukt liten och smidig. Har räddat mig många gånger!

Den har även följt med från min förra elbil till min nuvarande, och ser för mig att ha den med till nästa elbil också.

Med tanke på att elbilar (som man reser långt med) ofta kostar 0,5-1 mille så är det extremt liten kostnad, på något som kan slås ut på flera elbilar dessutom.

Skrivet av snajk:

Sen har jag sett att det ganska ofta är vanliga shuko-uttag på exempelvis hotell som "har laddplatser". Har man ingen kabel så blir det ju lite jobbigt i så fall.

Har varit på hotell med just 3-fas CEE, men inga Typ2-uttag. Då är en mobil EVSE guld värd!

Har även laddat på 3-fas CEE hos kompisars sommarstugor, och nere i båthamnen (finns ofta 3-fas uttag på sådana ställen).

Så man kan inte räkna allt i kronor. Man får även räkna på bekvämligheten att kunna ladda hyfsat snabbt över dagen, eller som du är inne på över natten. Det gör elbilsägandet och körandet mycket flexiblare och bekvämare. Man kan starta med fullladdat batteri på kvällen när man skall hem, eller på morgonen i de fall man sovit över någonstans.

Slipper leta snabbladdare det första man gör. Gott att starta resan fullt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Fossilbilsfrämjaren Toyota #1 med kundnöjdhet i Sverige, men rena elbilar börjar klättra på listan:

https://www.dagensps.se/motor/bilagarna-hyllar-tesla-men-volv...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nu har dom snart nya laddare utan för Mc Donalds i Mjölby antagligen bara 50KW

Men ca 100 meter innan Har Mer satt upp 4 stycken 150KW laddare som är igång
På tiden att dom börjar få upp lite laddare där då det bara fanns en vid Burgerking innan så mycket olika restauranger i det området och så lite laddare men nu verkar dom poppa upp.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nu har dom snart nya laddare utan för Mc Donalds i Mjölby antagligen bara 50KW
https://i.imgur.com/FC0VaMW.jpg

Ser ut som Kempower, och de brukar normalt vara på mycket högre effekt. Skulle tippa på 150-300 kW.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ser ut som Kempower, och de brukar normalt vara på mycket högre effekt. Skulle tippa på 150-300 kW.

Jag får kolla nästa gång jag är i närheten om dom aktiverat dom då.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Se Drag Race mellan EV6 och Ioniq5. Även EV6 och en Volvo XC 40 Recharge.
https://www.youtube.com/watch?v=9V7nMmUBMrw

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem

Lucid

Någon som sneglat på en lucid air?

Det är något åt bort innan leverans. Men går att boka till Sverige.

Speciellt intresserad av deras batteripaket, motorer och rymliga interiör.

Lagt en bokning på deras hemsida. De höjer priserna från 1 juni i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Någon som sneglat på en lucid air?

Det är något åt bort innan leverans. Men går att boka till Sverige.

Speciellt intresserad av deras batteripaket, motorer och rymliga interiör.

Lagt en bokning på deras hemsida. De höjer priserna från 1 juni i år.

Kul med nytt även om den är alldeles för dyr för mig.
Sen var det väl inget speciellt med batteriet? De har klämt in 113 kWh eller tänkte du på något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Någon som sneglat på en lucid air?

Det är något åt bort innan leverans. Men går att boka till Sverige.

Speciellt intresserad av deras batteripaket, motorer och rymliga interiör.

Lagt en bokning på deras hemsida. De höjer priserna från 1 juni i år.

Verkar najs men tror inte jag tycker den är värd 1,5 mille faktiskt. Kommer vilja ha fyrhjulsdrift så då är det Lucid Air Touring som är alternativet vad jag förstått och då blir det dyrt. Sedan är det frågan hur det blir med nytt märke och service osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kul med nytt även om den är alldeles för dyr för mig.
Sen var det väl inget speciellt med batteriet? De har klämt in 113 kWh eller tänkte du på något annat?

Jag har för mig att placeringen på deras batteripaket möjliggör en rymligare bil. Såg en video igår på 80 mil range på en laddning.

När det gäller deras motorer tycker jag det är spännande att den väger runt 75 kilo.

Det finns lucid air pure också. Som är deras "budget" modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Verkar najs men tror inte jag tycker den är värd 1,5 mille faktiskt. Kommer vilja ha fyrhjulsdrift så då är det Lucid Air Touring som är alternativet vad jag förstått och då blir det dyrt. Sedan är det frågan hur det blir med nytt märke och service osv.

Håller med om den dyraste inte är värd det hela när det är så mycket pengar.

Service kommer de som Tesla köra mobila service, Mums göra saker på distans. Samt att det ska finnas service verkstäder på plats innan de levererar i Sverige.

Fick det som svar när jag bokade min lucid air pure

Permalänk
Medlem

Så vilka här inne har nu sålt sin Tesla för att dom öppnade sitt laddnätverk? @martinot kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Så vilka här inne har nu sålt sin Tesla för att dom öppnade sitt laddnätverk? @martinot kanske?

Jag har i alla fall inte sett något ökat utbud av begagnade Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Jag har för mig att placeringen på deras batteripaket möjliggör en rymligare bil. Såg en video igår på 80 mil range på en laddning.

När det gäller deras motorer tycker jag det är spännande att den väger runt 75 kilo.

Det finns lucid air pure också. Som är deras "budget" modell.

De verkar oavsett batteristorlek vara effektiva om alla siffror stämmer. Gjorde en lite överslagsräkning och de fick t om bättre än Tesla eller likvärdigt iaf.

Fick du något datum för leverans? Kul med ny modell!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Håller med om den dyraste inte är värd det hela när det är så mycket pengar.

Service kommer de som Tesla köra mobila service, Mums göra saker på distans. Samt att det ska finnas service verkstäder på plats innan de levererar i Sverige.

Fick det som svar när jag bokade min lucid air pure

Tycker att även Air Pure verkar rätt dyr för vad man får, säkert lyxig osv men den saknar fyrhjulsdrift osv så den blir inte fullt lika användbar. För det skall de ha runt 1,1 miljoner i grundutförande, vill man lägga på bättre ljudsystem eller mer förarassistans så kostar det mer. Lyx kostar såklart men jag är inte säker på att jag tycker det är värt den extra kostnaden för det från ett relativt nytt märke.

Klart att de kommer ha service här men återstår att se hur bra det fungerar och hur mycket de satsar i Sverige. Får man vänta länge på tider? Länge på delar? Är de kompetenta?