Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Så var då dags för oss att börja titta lite mer seriöst efter elbil. Jag har följt tråden sen någon månad och äntligen läst ifatt :). Måste ge eloge till alla i tråden som är så hjälpsamma och trevliga.

Min familj (2 vuxna, 2 barn - 11/14 år) kör just nu Peugeot 5008. Vi hade en Kia Sportage till ca 4 år sen när vi ville byta bort den fort (diesel som inte skulle klara nya krav + två barn som spelar fotboll och där jag är ledare för båda = mkt bollpåsar) och det blev en större bil.

Vårt körmönster nuförtiden är att köra mkt korta sträckor. Vi har 4 träningar varje vecka samt minst 2 matcher för barnen och det blir en hel del körande, men alltid korta sträckor. Det längsta vi kör är till Gotland flera gånger per år. Med tanke på bensinpriset och vårt körmönster så insåg vi att det är dags att börja titta efter en elbil. Även om jag inte längre behöver hantera så mkt bollpåsar vill vi ändå ha lite större utrymme där bak även om vi insett vi får gå ner lite.

De bilar jag hittills känt sug att titta på är Kia EV6, Skoda Enyaq iV 80, ID4/5 och Huyndai Ioniq 5 (Tesla går bort av olika anledningar som vi inte behöver gå in på).

Idag åkte jag och min dotter och testate en Skoda Enyaq iV 80. En halvtimme är inte så lång tid att testa men jag tog mig ett var runt Sätra/Kungens Kurva. Tycker bilen kändes enormt mjuk och skön att köra. Ville inte mickla för mkt med de olika lägena som man kan ställa in utan det får bli en annan testgång. Men bilen var tyst och även min dotter gillade den (vilket är viktigt). Jag har inte så mkt erfarenhet av elbilar eller hybrider så det var häftigt att trycka på gasen och känna bilen accelerera direkt. Det jag gillar med bilen är väl att den känns ganska konservativ. Det finns knappar och spakar så du inte behöver använda den stora skärmen om du inte vill. Hann inte testa infotainment så mkt men bilen har stöd för trådlös Apple Car Play och Android Auto vilket för mig är absolut viktigast då jag idag har all navigering den vägen på min Peugeot 5008. Det lilla jag testade verkade fungera bra.

Pratade lite om leveranstid och för nybeställning var det. .... 1 år :(. De hade en del beställda till dom själva (Sport Line, eluppvärmda stolar och elbaklucka) och dom borde man kunna få i augusti. Men vi får se. Ska försöka boka in lite mer provkörningar under närmaste veckan innan vi bestämmer oss.

Med tanke på vilka bilar du listat och att du gillar den konservativa interiören så skall du absolut även testa Audi Q4.
Om du tycker den är intressant så ta även offert, när jag precis beställde var Audi dom enda som lämnade sedvanlig rabat på offerten medans övriga begärde listpris, visserligen tog jag aldrig offert på iD4 och Skodan eftersom dom föll bort på annat.
Audi Q4 är nog en av (om inte den mest) konservativa elbilen med interiören och det var väl det som gjorde att mitt val föll på den, sen att jag även fick ett bra pris (enligt mig) hjälpte ju till så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://youtu.be/ZjNXQNxgnq0?t=661

Min video disclaimer yada yada, vet att jag inte får, men det är högst relevant för diskussionen.

Länken är vid en tidangivelse där jag ber Polestar 2 navigera till ett hotell i Göteborg från Uppsala. Den frågar om jag vill lägga till laddstopp och när jag tycker på knappen så lägger den till stoppen. Inspelat i slutet på februari.

Missförstår jag dig? För det här är knappast komplicerat.

När jag gjorde det så fick jag upp en lista med laddare omkring en plats längs vägen att välja på, vet inte om det var för det fanns massvis med alternativ då det var i Nederländerna jag var och provkörde i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

När jag gjorde det så fick jag upp en lista med laddare omkring en plats längs vägen att välja på, vet inte om det var för det fanns massvis med alternativ då det var i Nederländerna jag var och provkörde i.

Kan såklart inte svara för det, men det är sådär det fungerar i den Polestar 2 jag körde, min XC40 P6 och den C40 som jag har på lån. Och det tycker jag är okej

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo, är väl det jag gruvar mig mest för inför ett köp av något annat märke. Det löser sig ju alltid, men med tesla känns det som att man bara skulle kunna sticka iväg utan någon plan medan andra bilar kräver planering, och skulle det vara fullt på ett laddställe blir det ett mixtrande i planeringen. Men om jag får välja mellan bekväm laddning och bekväm fjädring och ljudnivå så får nog laddningen stryka med. Men det känns surt att behöva kompromissa på någon front.

Ifall det är fullt på andra så är det bara att ladda på Supercharger nu även om du inte kör Tesla

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chippen2188:

Möjligtvis en tidig version, men så har det ju inte fungerat på väldigt länge. När du säger vart du ska så får du 2 alterantiv, lägg till laddstopp eller kör. Väljer du lägg till laddstopp så räknar den ut vart du ska stanna och ladda. Den visar hur mycket procent du beräknas ha kvar när du kommer fram och hur länge du ska stå där.

Jag kan bara svara för hur det fungerade innan jag köpte min bil i maj förra året. Då var problemet inte att den inte hittade stationer. Det var att stationerna man kom fram till ofta var fulla/hade kö/inte fungerade/inte stod där dem skulle enligt kartan, när jag pratade med folk som fått bilen levererad samt fick uppleva själv under en längre resa med en kollega som hade just en Polestar.

I övrigt håller jag med dig om att själva navigationen i Android Automotive är riktigt bra, eftersom jag också tycker Google Maps är riktigt bra. Däremot är dem och Tesla (åter igen, enligt mig) de enda riktigt bra navigations-systemen i bilar på marknaden. Det finns andra som är OK, men det är stor skillnad på dem två och resten.

Skrivet av Lidodido:

Med de vägar vi har här i Västerbottens inland skulle jag aldrig ens överväga en A4 S-line. Kan köpa att S-line/Tesla/andra sportchassin duger helt OK efter motorvägar som är breda och jämna och fina men jag kör motorväg kanske en gång om året, och då är våra motorvägar oftast rätt dåliga.

Att däckbullret är ungefär som Passat bekräftar bara min oro då jag tycker den är alldeles för bullrig på grov asfalt. Spelade in ljudfiler med min Zoom R8 på samma vägpartier, och gjorde spektrumanalyser i Audacity för att jämföra Passaten med ID4:an. Skiljde runt 6-8dB i de flesta frekvenser, ner mot 3-4 på vissa och nån skiljde 10. Klart hörbar skillnad och det märktes i graferna också. Då hade dessutom ID4:an 20"-däck så en Enyaq med 19" lär vara ännu tystare.

På grusväg var skillnaden betydligt större, inte analyserat men där låter det som att Passaten ska skramla i bitar. Hela chassit vibrerar som en högtalare. Ännu värre är det på vintern då man plogat slarvigt så bladet gungat upp och ner på vägen. Då blir hela vägen som en tvättbräda, tänk som avåkningsvarnarna på asfalt ungefär. Har man åkt sån väg i 5-6 mil så blir man rätt trött på dessa sportchassin Och detta är med en Passat 2016 med standardchassi och 17" däck.

Åker jag på långfärd och behöver snabbladda 2-3 gånger per år så löser vi nog det. Däremot de övriga kanske 1500-2000 milen vill jag ska vara bekväma.

Absolut, här finns inget universellt rätt svar. Don efter person helt enkelt. För mig som bor i tätort utan grusvägar, uppskattar "fast" chassisättning och när jag åker långt mest åker på (relativt) släta motorvägar så är fjädringskomforten inget problem, det betyder inte att den inte är det för någon annan. Det är det som är så bra med att det finns olika alternativ och märken att välja bland!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Så var då dags för oss att börja titta lite mer seriöst efter elbil. Jag har följt tråden sen någon månad och äntligen läst ifatt :). Måste ge eloge till alla i tråden som är så hjälpsamma och trevliga.

Min familj (2 vuxna, 2 barn - 11/14 år) kör just nu Peugeot 5008. Vi hade en Kia Sportage till ca 4 år sen när vi ville byta bort den fort (diesel som inte skulle klara nya krav + två barn som spelar fotboll och där jag är ledare för båda = mkt bollpåsar) och det blev en större bil.

Vårt körmönster nuförtiden är att köra mkt korta sträckor. Vi har 4 träningar varje vecka samt minst 2 matcher för barnen och det blir en hel del körande, men alltid korta sträckor. Det längsta vi kör är till Gotland flera gånger per år. Med tanke på bensinpriset och vårt körmönster så insåg vi att det är dags att börja titta efter en elbil. Även om jag inte längre behöver hantera så mkt bollpåsar vill vi ändå ha lite större utrymme där bak även om vi insett vi får gå ner lite.

De bilar jag hittills känt sug att titta på är Kia EV6, Skoda Enyaq iV 80, ID4/5 och Huyndai Ioniq 5 (Tesla går bort av olika anledningar som vi inte behöver gå in på).

Idag åkte jag och min dotter och testate en Skoda Enyaq iV 80. En halvtimme är inte så lång tid att testa men jag tog mig ett var runt Sätra/Kungens Kurva. Tycker bilen kändes enormt mjuk och skön att köra. Ville inte mickla för mkt med de olika lägena som man kan ställa in utan det får bli en annan testgång. Men bilen var tyst och även min dotter gillade den (vilket är viktigt). Jag har inte så mkt erfarenhet av elbilar eller hybrider så det var häftigt att trycka på gasen och känna bilen accelerera direkt. Det jag gillar med bilen är väl att den känns ganska konservativ. Det finns knappar och spakar så du inte behöver använda den stora skärmen om du inte vill. Hann inte testa infotainment så mkt men bilen har stöd för trådlös Apple Car Play och Android Auto vilket för mig är absolut viktigast då jag idag har all navigering den vägen på min Peugeot 5008. Det lilla jag testade verkade fungera bra.

Pratade lite om leveranstid och för nybeställning var det. .... 1 år :(. De hade en del beställda till dom själva (Sport Line, eluppvärmda stolar och elbaklucka) och dom borde man kunna få i augusti. Men vi får se. Ska försöka boka in lite mer provkörningar under närmaste veckan innan vi bestämmer oss.

Jag gillar också Enyaq skarpt. Bästa av VAG gruppens bilar på MEB plattformen tycker jag.

Däremot var det två saker som jag störde mig på. Det var att instrumentpanelen var så löjligt liten och att infotainement skärmen inte är åtminstone lite vriden till dig som förare.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

]

Skrivet av Xyborg:

Absolut, här finns inget universellt rätt svar. Don efter person helt enkelt. För mig som bor i tätort utan grusvägar, uppskattar "fast" chassisättning och när jag åker långt mest åker på (relativt) släta motorvägar så är fjädringskomforten inget problem, det betyder inte att den inte är det för någon annan. Det är det som är så bra med att det finns olika alternativ och märken att välja bland!

Precis, det dumma med tesla varför jag just ifrågasätter deras val är ju att de bara har antingen sportig fjädring eller sportigare fjädring. De flesta har ju ett bra allround-chassi med ett extra styvt som tillval, och det är så tråkigt då model y är en ruskigt lockande bil i övrigt! Skulle gärna ha de utrymmen som den har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

]

Precis, det dumma med tesla varför jag just ifrågasätter deras val är ju att de bara har antingen sportig fjädring eller sportigare fjädring. De flesta har ju ett bra allround-chassi med ett extra styvt som tillval, och det är så tråkigt då model y är en ruskigt lockande bil i övrigt! Skulle gärna ha de utrymmen som den har...

Ja det är lite frusterande just nu på marknaden tycker jag, man får göra avkall på saker hur man än gör. Jag hade gärna fått en tystare och bekvämare bil än min Model 3 (det är en sportigt inställd bil) men då måste jag antingen ta en väldigt stor bil igen (t.ex. Model S) eller tvingas stanna mycket längre så fort jag åker någonstans där jag behöver ladda och i de flesta fall leva med gammalmodiga infotainmentsystem. Och i många fall är det inte en gigantisk skillnad heller även om det är märkbart.

Permalänk
Medlem

Hybrid mot elbil från Stockholm till Abisko – så gick det

https://tv.aftonbladet.se/video/343007/volvo-mot-tesla-till-a...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ifall det är fullt på andra så är det bara att ladda på Supercharger nu även om du inte kör Tesla

Det beror på.

Här är karta med de som är öppna för alla:
https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2&bounds=62.874880807535...

Klickar man på knappen "Superchargers" så får man upp alla som Tesla-ägare kan ladda på.

Så svaret är att det beror på vilken SuC man passerar och behöver ladda på.

Kan därför vara smart att checka på kartan eller i appen i förväg. Är nog annars många som av misstag kommer att försöka ladda på de Tesla SuC som inte är öppna för "allmänheten".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det är lite frusterande just nu på marknaden tycker jag, man får göra avkall på saker hur man än gör. Jag hade gärna fått en tystare och bekvämare bil än min Model 3 (det är en sportigt inställd bil) men då måste jag antingen ta en väldigt stor bil igen (t.ex. Model S) eller tvingas stanna mycket längre så fort jag åker någonstans där jag behöver ladda och i de flesta fall leva med gammalmodiga infotainmentsystem. Och i många fall är det inte en gigantisk skillnad heller även om det är märkbart.

Varför inte en tysk MYP?

Ser ut som en potentiellt bra kompromiss i pris och storlek mellan just M3 och MS tycker jag. Borde vara en möjlig kandidat för dig att ta med bland olika alternativ tycker jag det känns som.

https://carup.se/forsta-svenska-testet-tesla-model-y-performa...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det beror på.

Här är karta med de som är öppna för alla:
https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2&bounds=62.874880807535...

Klickar man på knappen "Superchargers" så får man upp alla som Tesla-ägare kan ladda på.

Så svaret är att det beror på vilken SuC man passerar och behöver ladda på.

Kan därför vara smart att checka på kartan eller i appen i förväg. Är nog annars många som av misstag kommer att försöka ladda på de Tesla SuC som inte är öppna för "allmänheten".

Ja det är klart.
Det är 40 extra laddstationer så då är bara ladda på som sista utväg.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Helt klart! Har Tesla alla andra stationer i sitt system också såsom Ionity eller räknar den bara på egna nätverket?

Ionitys laddstationer finns med i Teslas navigator.

Tesla förvärmer och optimerar även batterierna numera när man navigerar till en Ionity-laddare (det fungerade inte i höstas) vilket är riktigt bra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja det är klart.

Man skulle ju hoppas det (tar ju onödig plats och slösar tid för alla om det sker). Men har hört många som inte känner till det, så kanske inte fullt så klart för alla (ändå).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Varför inte en tysk MYP?

Ser ut som en potentiellt bra kompromiss i pris och storlek mellan just M3 och MS tycker jag. Borde vara en möjlig kandidat för dig att ta med bland olika alternativ tycker jag det känns som.

https://carup.se/forsta-svenska-testet-tesla-model-y-performa...

Tycker SUV är så extremt tråkig att köra, känns som att köra en buss och Model Y är inget undantag. Sedan så är den inte bekvämare eller tystare än en 3a, om något är den värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker SUV är så extremt tråkig att köra, känns som att köra en buss och Model Y är inget undantag. Sedan så är den inte bekvämare eller tystare än en 3a, om något är den värre.

Har du testat MYP?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har du testat MYP?

Nej, men det är i grunden samma bil som andra Y. Visst har den lite sportigare fjädring, större fälgar och bättre acceleration men det är ingen helt ny bil direkt även om de nu gjuter fram och bakvagn i hela partier. Det två förstnämnda skillnaderna försämrar dessutom bara komforten, sedan sitter man fortfarande högt och upprätt vilket ger busskänslan. SUV är helt klart inte för mig och jag har inget större behov av utrymmet, hade tagit den S LR jag har bokning på framför en Y vilken dag som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dizzö:

Jag gillar också Enyaq skarpt. Bästa av VAG gruppens bilar på MEB plattformen tycker jag.

Däremot var det två saker som jag störde mig på. Det var att instrumentpanelen var så löjligt liten och att infotainement skärmen inte är åtminstone lite vriden till dig som förare.

Faktiskt var det de två sakerna som jag också reagerade lite på. Men överlag gillade jag den ändå skarpt. Nu fick jag ju tips för Audi Q4 som jag inte ens tänkt på och som bygger på samma plattform. Med tanke på att den i grundpriset är 200000 Kr billigare (även om man får lägga till minst 100000 Kr för att komma upp till liknande funktionalitet som Skoda har i grundutförande) så känns den som ett intressant alternativ.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ionitys laddstationer finns med i Teslas navigator.

Tesla förvärmer och optimerar även batterierna numera när man navigerar till en Ionity-laddare (det fungerade inte i höstas) vilket är riktigt bra.

Tack, det märks att Tesla jobbar aktivt på nya uppdateringar. Snart lär de ha alla laddare inkluderade i sin navigation.

Kul att du är tillbaka förresten! Blev faktiskt lite tyst i detta forum utan dig 😀

Hämtade ut min Marvel R Performance idag förresten. Hann inte köra mycket mer än bara några mil hem från Hedins i Segeltorp då det blev en massa andra måsten istället för att få njuta av bilen... Men jäklar va nöjd jag är hitintills! Så sjukt bekväm, tyst och pigg kärra. Känns ännu bättre nu än under provkörningarna. Får rapportera mer de kommande dagarna när jag får bekanta mig mer med alla detaljer. Bilen va skinande första kvarten, väl hemma helt täckt av pollen. Kommer bli svårt att vänja sig vid en metallic-svart bil igen 🤣

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hybrid mot elbil från Stockholm till Abisko – så gick det

https://tv.aftonbladet.se/video/343007/volvo-mot-tesla-till-a...

"Alltså, jag är imponerad över att det ändå går att hålla jämna steg med en bensinbil" 5min tidigare var dom tvungen att sitta och trycka i sig pizza och glass i en timmes sittning medans bilen laddades, endast efter typ 37mils körning. Jag är inte emot elbilar, tvärt om, men jag får ut ca 95 - 100 mil ur min Audi fullastad med familjen, 5min tankning så får jag ut 100mil till.

Sen förstår jag att den är rimligt att stanna för en paus efter 30-40mil åtminstone, men skillnaden blir ju när man drar ut utanför komfortzonen av nätverket av laddstolpar, jag som är rätt impulsiv av mig och lite äventyrlig, tycker om att upptäcka nya ställen och vägar, skulle aldrig ha klarar mig med ens en Tesla long range då familjen är med och man vill ha en säkerhetszon för deras skull.

Med det vill jag säga att, dessa test blir lätt missvisande och efter ett ramverk som passar just elbilen, i verkligheten så ser oftast åtminstone inte min körning ut sådär. Drar vi också in en Husvagn på över 1.6ton så förändras det ännu mer.

Vi är där snart känns det som, men inte riktigt än.

Edit: Skrev inte detta för att reta upp någon, Och det är inte rimligt att sträckköra så många mil. Mitt exempel motsvarar en liten del av folket men likväl vill jag kunna åka ut efter en okänd grusväg i inlandet rätt ut i urskogen bara av nyfikenhet av vad som finns bakom krönet, och veta att jag har 50mil i tanken på tillbakavägen utan att behöva känna mig orolig över att det varken finns laddställen eller tankställen.

Däremot som "första bil" vill jag fortfarande ha en elbil, resor man gör i vardagen till träningar, affären och dylikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

"Alltså, jag är imponerad över att det ändå går att hålla jämna steg med en bensinbil" 5min tidigare var dom tvungen att sitta och trycka i sig pizza och glass i en timmes sittning medans bilen laddades, endast efter typ 37mils körning. Jag är inte emot elbilar, tvärt om, men jag får ut ca 95 - 100 mil ur min Audi fullastad med familjen, 5min tankning så får jag ut 100mil till.

Sen förstår jag att den är rimligt att stanna för en paus efter 30-40mil åtminstone, men skillnaden blir ju när man drar ut utanför komfortzonen av nätverket av laddstolpar, jag som är rätt impulsiv av mig och lite äventyrlig, tycker om att upptäcka nya ställen och vägar, skulle aldrig ha klarar mig med ens en Tesla long range då familjen är med och man vill ha en säkerhetszon för deras skull.

Med det vill jag säga att, dessa test blir lätt missvisande och efter ett ramverk som passar just elbilen, i verkligheten så ser oftast åtminstone inte min körning ut sådär. Drar vi också in en Husvagn på över 1.6ton så förändras det ännu mer.

Vi är där snart känns det som, men inte riktigt än.

Edit: Skrev inte detta för att reta upp någon, Och det är inte rimligt att sträckköra så många mil. Mitt exempel motsvarar en liten del av folket men likväl vill jag kunna åka ut efter en okänd grusväg i inlandet rätt ut i urskogen bara av nyfikenhet av vad som finns bakom krönet, och veta att jag har 50mil i tanken på tillbakavägen utan att behöva känna mig orolig över att det varken finns laddställen eller tankställen.

Däremot som "första bil" vill jag fortfarande ha en elbil, resor man gör i vardagen till träningar, affären och dylikt.

Jag är 100% för elbil men håller med, testet är skevt gjort och utnyttjar inte hybridens fulla potential, snarare att det är ett par kompisar som kör tillsammans å stannar å äter tillsammans och väntar in varandra. Det hade helt klart gått att utöka den timmen, utan att direkt stressa.

Sen tror jag det hade varit en trevligare resa med elbil. När man stannar får man saker gjort och man är mer utvilad när man kommer fram. Sen hde jag nog stannat över natten på en sån resa i vilket fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

"Alltså, jag är imponerad över att det ändå går att hålla jämna steg med en bensinbil" 5min tidigare var dom tvungen att sitta och trycka i sig pizza och glass i en timmes sittning medans bilen laddades, endast efter typ 37mils körning. Jag är inte emot elbilar, tvärt om, men jag får ut ca 95 - 100 mil ur min Audi fullastad med familjen, 5min tankning så får jag ut 100mil till.

Sen förstår jag att den är rimligt att stanna för en paus efter 30-40mil åtminstone, men skillnaden blir ju när man drar ut utanför komfortzonen av nätverket av laddstolpar, jag som är rätt impulsiv av mig och lite äventyrlig, tycker om att upptäcka nya ställen och vägar, skulle aldrig ha klarar mig med ens en Tesla long range då familjen är med och man vill ha en säkerhetszon för deras skull.

Med det vill jag säga att, dessa test blir lätt missvisande och efter ett ramverk som passar just elbilen, i verkligheten så ser oftast åtminstone inte min körning ut sådär. Drar vi också in en Husvagn på över 1.6ton så förändras det ännu mer.

Vi är där snart känns det som, men inte riktigt än.

Edit: Skrev inte detta för att reta upp någon, Och det är inte rimligt att sträckköra så många mil. Mitt exempel motsvarar en liten del av folket men likväl vill jag kunna åka ut efter en okänd grusväg i inlandet rätt ut i urskogen bara av nyfikenhet av vad som finns bakom krönet, och veta att jag har 50mil i tanken på tillbakavägen utan att behöva känna mig orolig över att det varken finns laddställen eller tankställen.

Däremot som "första bil" vill jag fortfarande ha en elbil, resor man gör i vardagen till träningar, affären och dylikt.

Fast de ville väl belysa att om man reser som de flesta gör och faktiskt stannar för att gå på toa eller äta så blir det ingen större skillnad, laddning sker helt enkelt medan man gör någonting annat som man behöver göra oavsett vilken bil man kör. De stannade markant längre vid lunch än som krävdes, de ville uppenbarligen inte stressa. De flesta tar inte med en flaska att pissa i och har medhavd matsäck som de äter medan de kör för att aldrig behöva stanna. Jag hade stannat på toapaus långt innan Sundsvall och har gjort så sedan jag fick körkort.

Sedan skall man nästan för att lyckas ta en tur ut i skogen och få slut på batteri då det finns laddare inom 5-10 mils radie i princip överallt (oftast mindre än så ifall vi räknar in 11 kW AC), på småvägar drar den väldigt lite batteri så det är gott om marginal.

Däremot passar det inte jättebra att sträckköra med stor husvagn eller liknande, det är inte säkert att det någonsin kommer fungera jättebra då det är lite nischat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Fast de ville väl belysa att om man reser som de flesta gör och faktiskt stannar för att gå på toa eller äta så blir det ingen större skillnad, laddning sker helt enkelt medan man gör någonting annat som man behöver göra oavsett vilken bil man kör. De stannade markant längre vid lunch än som krävdes, de ville uppenbarligen inte stressa. De flesta tar inte med en flaska att pissa i och har medhavd matsäck som de äter medan de kör för att aldrig behöva stanna. Jag hade stannat på toapaus långt innan Sundsvall och har gjort så sedan jag fick körkort.

Sedan skall man nästan för att lyckas ta en tur ut i skogen och få slut på batteri då det finns laddare inom 5-10 mils radie i princip överallt (oftast mindre än så ifall vi räknar in 11 kW AC), på småvägar drar den väldigt lite batteri så det är gott om marginal.

Däremot passar det inte jättebra att sträckköra med stor husvagn eller liknande, det är inte säkert att det någonsin kommer fungera jättebra då det är lite nischat.

En fördel med elbilar är ju att det finns el draget typ överallt. Så kör man "ut i skogen" och börjar få panik så kan man ju knacka på första bästa hus och be att få låna/köpa lite el av dem. Det går inte snabbt men det går. Är man fast i skogen i en fossilbil utan soppa så är det ju inte mycket annat att göra än att promenera till närmaste mack och fylla en dunk liksom.

Permalänk
Medlem

https://alltomelbil.se/om-elbilar-och-rackvidd-varfor-gar-int...

Trevlig och sober artikel från alltomelbil.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En fördel med elbilar är ju att det finns el draget typ överallt. Så kör man "ut i skogen" och börjar få panik så kan man ju knacka på första bästa hus och be att få låna/köpa lite el av dem. Det går inte snabbt men det går. Är man fast i skogen i en fossilbil utan soppa så är det ju inte mycket annat att göra än att promenera till närmaste mack och fylla en dunk liksom.

Det förutsätter ju att du köpt en väggladdare extra, för jag fick inget med min Kia E-Niro MY22 som gör att jag kan ladda från vanligt Schuko

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Det förutsätter ju att du köpt en väggladdare extra, för jag fick inget med min Kia E-Niro MY22 som gör att jag kan ladda från vanligt Schuko

Schuko laddkabel brukar inte följa med som standard. Men det finns rätt många på nätet för runt 2000kr och uppåt om man vill ha inställbar styrka. Vet inte hur ofta man egentligen behöver en sån, men funderar ändå på att köpa en utifall att.. liksom V2L kabel.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Schuko laddkabel brukar inte följa med som standard. Men det finns rätt många på nätet för runt 2000kr och uppåt om man vill ha inställbar styrka. Vet inte hur ofta man egentligen behöver en sån, men funderar ändå på att köpa en utifall att.. liksom V2L kabel.

Precis, ladda enfas max 10A för att vara på den säkra sidan och i många fall mindre än det till och med, känns som ett evighetsgöra

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SiD:

Det förutsätter ju att du köpt en väggladdare extra, för jag fick inget med min Kia E-Niro MY22 som gör att jag kan ladda från vanligt Schuko

Självklart. Precis som du behöver en dunk om du ska promenera till en mack.

Skrivet av SweViver:

Schuko laddkabel brukar inte följa med som standard. Men det finns rätt många på nätet för runt 2000kr och uppåt om man vill ha inställbar styrka. Vet inte hur ofta man egentligen behöver en sån, men funderar ändå på att köpa en utifall att.. liksom V2L kabel.

Det är faktiskt inte helt ovanligt att det följer med vad jag har sett, men det lär väl minska allt mer ju fler laddstolpar som kommer. Men gör man ofta den typen av spontana utflykter mot okända mål så är det en ganska billig försäkring ändå liksom. Och jag hade nog föredragit att ha en oavsett, ska jag hälsa på morsan exempelvis så laddar jag ju hellre över natten hos dem för typ en krona per kWh än åker till någon stolpe där man får spendera en massa tid och betala mycket mer. Och jag kan ju inte begära att min morsa installerar en stolpe för de kanske fem gångerna per år vi åker dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Självklart. Precis som du behöver en dunk om du ska promenera till en mack.
Det är faktiskt inte helt ovanligt att det följer med vad jag har sett, men det lär väl minska allt mer ju fler laddstolpar som kommer. Men gör man ofta den typen av spontana utflykter mot okända mål så är det en ganska billig försäkring ändå liksom. Och jag hade nog föredragit att ha en oavsett, ska jag hälsa på morsan exempelvis så laddar jag ju hellre över natten hos dem för typ en krona per kWh än åker till någon stolpe där man får spendera en massa tid och betala mycket mer. Och jag kan ju inte begära att min morsa installerar en stolpe för de kanske fem gångerna per år vi åker dit.

Du får även skapligt mkt publik laddning för priset en extra schukoladdare kostar, speciellt om du bara skulle nyttja den några få gånger per år Personligen skulle jag inte orka koppla in en enfasladdare på max 2,3kW på en elbil, men vi är alla olika. Jag har inte heller haft nytta av en bensindunk då jag aldrig kört slut på bensin sen jag började köra bil 1994 så så jag kanske är färgad av det.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Volvo C40 och Kia EV6 testade av EURO NCAP.

Båda fem stjärnor. Väntat resultat men kul att se dem testade!

https://www.euroncap.com/sv/results/volvo/c40-recharge/45878

https://www.euroncap.com/sv/results/kia/ev6/45871

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X