Veckans fråga: Äger du en elbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Äger en en bil med dieselmotor. Men funderar på att skaffa elbil. Dock har vi husvagn. Finns det någon elbil som kan dra en vagn på 1300kg i minst 20 mil?

Kia ev6 får dra 1600kg , hur långt vet jag ej dock.
Fråga en säljare om du får testa 😀

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Sedan, hur kul är det susa fram på Kinnekulle, Knutstorp, Gelleråsen m.fl. i en tyst elbil?

Kör du för att lyssna eller kör du för att köra?
Jag håller med om att sången ur en välbyggd motor har sin charm, och det är ju stört omöjligt att köra en bil med växellåda riktigt bra utan att höra/känna vad den håller på med, men jag garanterar att "tysta" tävlingar kommer att bjuda på utmaning för förarna och spänning för publiken - plus att man kanske äntligen slipper gnällspikarna som flyttat till en motorarenas närområde och blir våldsamt störda på motorljuden därifrån... 🙄

Permalänk

MG ZS EV 2021 luxury, ca 1200 mil nu och jag är mycket nöjd med bilen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Visst, brandfaran är väl ingen höjdare. Men frågan är hur ofta det händer? Verkar finnas rätt bra mekanismer för att förhindra att det ska ske. Inte heller helt ovanligt att man hör om bilar med förbränningsmotor som börjar brinna.

Sant att det är problematiskt när det är riktigt kallt. Räckvidden blir sämre. Men verkar som olika tillverkare av elbilar jobbar med att gå runt det på olika vis – säkert med varierande resultat.

Stor miljöbov gällande batterier – visst inte oproblematiskt. Men det blir bättre. Möjligheten till återvinning ökar:

50% – By 2030 half of what goes into new Northvolt cells will come from old batteries.
https://northvolt.com/environment

Sen är det knappast så miljövänligt att tillverka drivmedel som bensin och diesel heller. Något som också ska fraktas till bensinstationen. Plus att vi har oljetransport via havet som ibland leder till olyckor där i form av oljeläckage – detsamma när det borras efter olja. Dessa aspekter upplever jag inte tas med i beaktande när produktion av elbilsbatterier kritiseras.

Tesla: 92 procent av batteriet i en elbil kan återvinnas och bli ett nytt batteri
https://alltomelbil.se/tesla-92-procent-av-ditt-elbilsbatteri...

Så ska elbilarnas batterier återvinnas
https://fof.se/artikel/2021/9/sa-ska-elbilarnas-batterier-ate...

Återvinning av elbilsbatterier ska utforskas
https://www.chalmers.se/sv/institutioner/chem/nyheter/Sidor/n...

För föraren, ja. Men det ett jäklas slöseri med energi kan man tycka.
Framförallt då det inte sällan är en individ som sitter i en tung bil som är det enda som transporteras.

Samtidigt kan man tycka det är det energi som finns och ska tas tillvara. Men det får nog vara bra nu med tanke på koldioxidutsläppen och annat skit som försämrar luftkvalitén i våra städer, inte minst från tvåtaktsmopeder som har dålig förbränning och släpper ut mycket skit.

Fokus på Asien, men ändå:
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/luften-som-dodar-over...

Hälsoeffekter från lokala partikelutsläpp underskattas ofta i hälsoeffektberäkningar. Vidare står de lokala utsläppen för störst andel förtida dödsfall i svenska städer. Det är slutsatser i en ny avhandling vid Stockholms universitet.
https://www.su.se/nyheter/h%C3%A4lsoeffekter-av-utsl%C3%A4pp-...

Air pollution in Europe still killing 300,000 a year: EEA
https://www.euractiv.com/section/air-pollution/news/air-pollu...

Det man skall hålla i huvudet är att alla luftförorerningar från bilar inte enbart kommer från diesel/bensin-motorer. Slitaget mellan vägbana och däck är detsamma om inte högre från elbilar (pga vikten) och därifrån kommer en hel del av luftföroreningarna och dessa kommer inte förvinna med elbilar. Så bruket av bilar i innerstäder måste begränsas oavsett.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bensin brinner ganska bra det med

Går att släcka med vattendimma tämligen lätt vilket inte är fallet med batterier.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Har länge funderat på att byta ut andrabilen till en "billig" elbil men har varit för snål...nuvarande lösning är rätt billig. Småtrist utbud oxå. Även om det inte är så viktigt för andrabilen. En liten 208:a eller nya Megane med minsta batteriet (leasing) är väl iaf de som idag ligger närmast.

Familjebilen får hänga med till 2025 iaf. Kanske utbudet blivit bättre, vilket är klart viktigare för "the family main battle tank". Kommande A6 vore en "dröm" dock men den kommer bli snordyr. Hoppas att en A4 för iaf lite mindre pengar kommer oxå.

Men som sagt, dåligt utbud idag. Få bilar som har riktig "vill ha" faktor. Och de ska de ha om jag ska upp i 700K+ och handla. i4 är väl den billigaste idag men den är lite för trång.

100% Kina-bilar går fetbort och Tesla har urtrist utbud. Eller ja, Model S är relativt ok (förutom tönt-ratten) men en mille+...näe, för lite "vill ha" för det.

Näe, det är upp till Europa att lösa det här.

Räckvidd är fullständigt struntsamma på andrabilen. För förstabilen är dagens bättre modeller helt ok. Problemet ligger snarare i den dåliga utbyggnaden av laddstationer.

Permalänk
Medlem

Här mina tankar kring elbilar.

Vem kommer ansvara för batterierna på miljontals gamla elbilar om några år? Det är som problemet med telefoner fast mycket större.

Det är mycket bättre för miljön i korta loppet, men finns där en plan inför framtiden?

Laddtiden och platser för folk som kör mycket inom tjänsten? Är infrastrukturen klar?

Priset på bilarna överstiger väl förtjänsten man gör genom att slippa diesel/bensin?
Jag måste köra rätt mycket för att köra in de 100000+ i premium som en phev kostar.

Vem kommer vilja köpa begagnade elbilar när batteriet är kasst efter några år? Finns det smidiga sätt att byta ut ett 10 år gammalt batteri? Finns gott om 10 år gamla bensinbilar ute som man kan köra utan problem. Men elbilarna hamnar nog direkt på tippen. Eller?

De får inte dra ett smack om man sitter på vanligt b kort. Så då måste man utöka körkortet för att kunna sätta något mer än en cykel eller två på kulan.

Jag är för att lämna bensin och diesel bakom oss. Vi måste framåt, men elbilar känns i alla fall nu som en ogenomtänkt lösning som förespråkas av välbeställda människor med vilja att klimatmobba alla andra. Det sista där va lite skämt med viss sanningshalt.

Blir nog en hybrid eller något som förmånsbil efter nuvarande men det är företagets policy som jag inte bestämmer över.

Som ni kan läsa känner jag mig extremt kluven.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Kör fyrhjulsdriven dieselbil och behöver dess kapacitet att dra släpvagn. Men har kollat i flera år på en första generationens Zoe som bil för daglig användning (kör max 5-6 mil per dag, ofta mycket mindre än så) men tänkte att jag kunde vänta lite längre för att se priserna falla lite till..

Vad kan man säga - tji fick jag.. De har ungefär fördubblats i pris sista året. Det var inte ovanligt att man kunde se första generationen Zoe med batterihyra för runt 70k och så ytterligare 20k för att köpa lös batteriet. Då med 2500-3000 mil på mätaren. Idag ligger samma modell på 150k och med dubbla miltalen.. Nja, då kan jag istället tanka diesel i bilen, bensin i bågen och el i elcykeln.

Permalänk
Medlem

Jobbar man inom humaniora finns det inte en suck att köpa elbil i Sverige 😑

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Kör du för att lyssna eller kör du för att köra?
Jag håller med om att sången ur en välbyggd motor har sin charm, och det är ju stört omöjligt att köra en bil med växellåda riktigt bra utan att höra/känna vad den håller på med, men jag garanterar att "tysta" tävlingar kommer att bjuda på utmaning för förarna och spänning för publiken - plus att man kanske äntligen slipper gnällspikarna som flyttat till en motorarenas närområde och blir våldsamt störda på motorljuden därifrån... 🙄

Klart jag kör för att köra men ljudet från Busson gör upplevelsen enormt mycket bättre. Gnällspikarna kommer dock hitta något annat att gnälla på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Här mina tankar kring elbilar.

Vem kommer ansvara för batterierna på miljontals gamla elbilar om några år? Det är som problemet med telefoner fast mycket större.

Det är mycket bättre för miljön i korta loppet, men finns där en plan inför framtiden?

Laddtiden och platser för folk som kör mycket inom tjänsten? Är infrastrukturen klar?

Priset på bilarna överstiger väl förtjänsten man gör genom att slippa diesel/bensin?
Jag måste köra rätt mycket för att köra in de 100000+ i premium som en phev kostar.

Vem kommer vilja köpa begagnade elbilar när batteriet är kasst efter några år? Finns det smidiga sätt att byta ut ett 10 år gammalt batteri? Finns gott om 10 år gamla bensinbilar ute som man kan köra utan problem. Men elbilarna hamnar nog direkt på tippen. Eller?

De får inte dra ett smack om man sitter på vanligt b kort. Så då måste man utöka körkortet för att kunna sätta något mer än en cykel eller två på kulan.

Jag är för att lämna bensin och diesel bakom oss. Vi måste framåt, men elbilar känns i alla fall nu som en ogenomtänkt lösning som förespråkas av välbeställda människor med vilja att klimatmobba alla andra. Det sista där va lite skämt med viss sanningshalt.

Blir nog en hybrid eller något som förmånsbil efter nuvarande men det är företagets policy som jag inte bestämmer över.

Som ni kan läsa känner jag mig extremt kluven.

Vem säger att batterierna är obrukbara efter 10år? Finns elbilar idag som är så pass gamla som har gott om batterikraft kvar.
Lite som bensin/dieselbilar, de går att köra men har det inte underhållits enligt service är dessa inga vidare, samt dessa slits också med året och hur mycket man kör.

Sen öppnar Stena Recycling upp ett stort verk för att just kunna återvinna batterier. Det är ju inte så att man kastar dessa.

"Dels meddelade även Stena Recycling 2021 att de investerat en kvarts miljard kronor i en ny återvinningsprocess för bilbatterier vid nya Stena Nordic Recycling Center i Halmstad. Satsningen ska enligt företaget göra det möjligt att återvinna 95 procent av ett litiumjonbatteri. Deras mål är att bli en ledande batteriåtervinnare i Europa." / citat från deras sida.

Visst kan man vara skeptiskt till nya saker, men man bör läsa på om punkterna som man är skeptiskt till och inte blint lyssna på massa dravel från kommentarer, facebook etc där de som skriker mest hörs mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Glöm inte att det är en miljöbil också (Etanol) = 1300kr i skatt
(Och eftersom man höjt priset på Etanol såpass när man insåg att det inte var så bra som man trodde, så finns det väl ingen som tankar etanol)

Haha, 1300 är ju mycket. En liten bensinare kostar <1000kr i skatt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Haha, 1300 är ju mycket. En liten bensinare kostar <1000kr i skatt

Min lilla bensin bil kostar 360kr skatt. Det är rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Vill nog byta till elbil inom de närmaste åren men väntar tills rätta bilen kommer ut på marknaden för mig, jag är en kompakt familje hatchback fan av den lite sportigare sorten själv (Mazda 3, Honda Civic, Golf osv) så känner mig lite utefryst i elbilsvärlden. Tesla Model 3 kommer närmast som är en sedan dock men är lite oroad av Teslas dåliga byggkvalité och avsaknaden av fysiska knappar då jag är sån som har svårt med touchscreen i en bil. Skulle hellre vänta på någon annan tillverkare erbjuder något intressant.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Haha, 1300 är ju mycket. En liten bensinare kostar <1000kr i skatt

En liten bensinare kan du inte packa 2042 dm³

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

En liten bensinare kan du inte packa 2042 dm³

Sånt har man hyrbilar till

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Du kan inte räkna 0.5 på "en vanlig bensinare". Runt 0.75 är mer rimligt.

Men visst är elen dyr så år elbilen dyr att köra.

Dock är det nog inte många som laddar sina elbilar när elen är som dyrast heller.

0.46 till jobbet med min bensin. 2.65 mil kör igenom två stadskärnor med korsningar och trafikljus och motorväg däremellan.

Dold text
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Vem säger att batterierna är obrukbara efter 10år? Finns elbilar idag som är så pass gamla som har gott om batterikraft kvar.
Lite som bensin/dieselbilar, de går att köra men har det inte underhållits enligt service är dessa inga vidare, samt dessa slits också med året och hur mycket man kör.

Sen öppnar Stena Recycling upp ett stort verk för att just kunna återvinna batterier. Det är ju inte så att man kastar dessa.

"Dels meddelade även Stena Recycling 2021 att de investerat en kvarts miljard kronor i en ny återvinningsprocess för bilbatterier vid nya Stena Nordic Recycling Center i Halmstad. Satsningen ska enligt företaget göra det möjligt att återvinna 95 procent av ett litiumjonbatteri. Deras mål är att bli en ledande batteriåtervinnare i Europa." / citat från deras sida.

Visst kan man vara skeptiskt till nya saker, men man bör läsa på om punkterna som man är skeptiskt till och inte blint lyssna på massa dravel från kommentarer, facebook etc där de som skriker mest hörs mest.

Ok. Tack för ditt svar.

Gillar inte att du avfärdar mig som konspirationsteoretiker som inte vet något annat än Facebook när jag tänker kring frågan dock. Du dödar allt annat bra du skriver genom att bete dig så. Tycker jag i alla fall som inte tänker exakt som du. Och det blir svårare för dig att sprida din åsikt/kunskap.

Diskutera gärna med mig, men håll det på en respektfull nivå annars så tar det slut här. Jag läser inte "alternativmedia" och använder knappt Facebook så lägg ner det "argumentet" direkt. Som du ser är det det värsta du kunde anklaga mig för.

Jag hoppas du har rätt. I Sverige löser vi nog problemet med gamla batterier. Hoppas samma gäller i resten av världen så de inte hamnar på en tipp med andra gamla bilar som bara står och rostar.

Sen så tog jag nog upp 4 andra punkter som kanske inte betyder något för dig, men som gör det för mig.

Det är inte lika solklart för alla att man skall köra elbil idag som det kanske är för dig. Men hade priset kunnat komma ner något och lagarna ändras så man kunde dra mer med elbilen, så hade jag blivit betydligt mer nyfiken.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

0.46 till jobbet med min bensin. 2.65 mil kör igenom två stadskärnor med korsningar och trafikljus och motorväg däremellan.

Det är fasen imponerande, snittade mellan 5,6-5,9 ToR jobbet med min förra BMW 330i 2018. Vilket jag tyckte var helt outstanding för en såpass stor bil.
Nu har vi en Elbil och en PHEV som vardagsbilar, samt en gammal Porsche man kan dämpa ICE abstinensen med såhär sommartid. Säga vad man vill om Elbilar, billiga att köra, oändligt snabba, något mindre miljöskadliga osv. men speciellt kul är det inte. Man gör några fullgasrepor vid rödljusen första veckan, men när man tröttnat på det finns det inte speciellt mycket mer. Saknas karaktär. Så vi bilintresserade får hålla hårt i våra gamla entusiastbilar som ger kördglädje även när man kör långsamt.

Permalänk
Medlem

Om man hade haft råd att skaffa en så hade man gjort det, finns tyvärr inga laddstolpar där jag bor (hyresrätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Wow, en klassiker! En sådan hade jag då jag var liten! Kan du berätta lite om den?

Det är en Taiyo Jet Racer, just den här är en TY-C2030 som jag fick 1987. Hade väldigt roligt med den genom åren. Dessvärre är bilen död sen länge, men jag har inte hjärta att göra mig av med den.

Såg dock det fanns en vit variant på Tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ok. Tack för ditt svar.

Gillar inte att du avfärdar mig som konspirationsteoretiker som inte vet något annat än Facebook när jag tänker kring frågan dock. Du dödar allt annat bra du skriver genom att bete dig så. Tycker jag i alla fall som inte tänker exakt som du. Och det blir svårare för dig att sprida din åsikt/kunskap.

Diskutera gärna med mig, men håll det på en respektfull nivå annars så tar det slut här. Jag läser inte "alternativmedia" och använder knappt Facebook så lägg ner det "argumentet" direkt. Som du ser är det det värsta du kunde anklaga mig för.

Jag hoppas du har rätt. I Sverige löser vi nog problemet med gamla batterier. Hoppas samma gäller i resten av världen så de inte hamnar på en tipp med andra gamla bilar som bara står och rostar.

Sen så tog jag nog upp 4 andra punkter som kanske inte betyder något för dig, men som gör det för mig.

Det är inte lika solklart för alla att man skall köra elbil idag som det kanske är för dig. Men hade priset kunnat komma ner något och lagarna ändras så man kunde dra mer med elbilen, så hade jag blivit betydligt mer nyfiken.

Nu ska jag inte spä på men svar på översta delen. För jag förstår inte varför du tog det så hårt.

Men när det gäller återvinning av batterier kan jag slå vad om att alla länder vill ha en del av denna kakan. Kan man återvinna litium så finns där stora pengar att tjäna, som i allt annat. Länderna som lyckas med detta kommer köpa eller få betalt för att återvinna resterande. Batterierna kommer alltid separeras från resten av bilen när den blir skrot.

Återvinning är en enorm marknad och där finns det stora pengar att tjäna.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

En liten bensinare kan du inte packa 2042 dm³

Frugan får plats med allt hon behöver till en veckas mässa i en Audi A3 - men naturligtvis utan mig och sonen. Men den insikten gjorde att vi valde just en liten bensinare den här gången. De få gånger om året vi behöver större utrymme använder vi släp eller hyr en större bil.

(Vardagskostnaderna hålls låga utan att man tummar särskilt mycket på körglädjen: 360 kr i årsskatt och ~0,5 liter milen på landsväg från en golfklassbil som också har 150 kusar när man behöver dem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Frugan får plats med allt hon behöver till en veckas mässa i en Audi A3 - men naturligtvis utan mig och sonen. Men den insikten gjorde att vi valde just en liten bensinare den här gången. De få gånger om året vi behöver större utrymme använder vi släp eller hyr en större bil.

(Vardagskostnaderna hålls låga utan att man tummar särskilt mycket på körglädjen: 360 kr i årsskatt och ~0,5 liter milen på landsväg från en golfklassbil som också har 150 kusar när man behöver dem).

Ja, personligen så lägger jag gärna lite extra för just den där gången när man måste ha platsen så är det förbannat skönt att slippa krångla, men det är ju ett medvetet val därav.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deeziel:

När jag köpte ny bil 2019 funderade jag på en Tesla, men det gick ju fan inte att få till en test-tid då. Att lägga en dryg mille på en bil utan att testa? Nope. I övrigt kändes det inte helt "prime-time" på övriga vid tidpunkten heller. Tänkte således att det är sista "chansen" på en bensinare, så det blev så. Innan skatten blev helt sinnessjuk tack å lov.

När jag försökte boka testkörning av Tesla så ringde de mig och frågade om Umeå passar (Jag bor i Finland)

Permalänk

Dagdrömmer ofta om en elbil meen det stannar nog där med nuvarande inkomst och plan på att plugga i två år. Min toyota Avensis 2015 kombi fyller egentligen alla mina nuvarande behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Här mina tankar kring elbilar.

Vem kommer ansvara för batterierna på miljontals gamla elbilar om några år? Det är som problemet med telefoner fast mycket större.

Det är mycket bättre för miljön i korta loppet, men finns där en plan inför framtiden?

Många tillverkare av batterier satsar stort på återvinning eftersom en stor del i batterierna går att använda igen i nya batterier.

Laddtiden och platser för folk som kör mycket inom tjänsten? Är infrastrukturen klar?

Nej den behöver byggas ut mer, men den är bättre än vad många tror, speciellt nu när Tesla öppnade upp många av sina super chargers för alla bilar.

Priset på bilarna överstiger väl förtjänsten man gör genom att slippa diesel/bensin?
Jag måste köra rätt mycket för att köra in de 100000+ i premium som en phev kostar.

Dyrare i inköp men billigare i drift, bästa är att räkna på en totalkostnad över ett år, många kommer bli överraskade av att en så mycket dyrare bil blir billigare över ett år med alla kostnader inräknade. Detta gäller om man jämför nya ICE bilar med nya elbilar.

Vem kommer vilja köpa begagnade elbilar när batteriet är kasst efter några år? Finns det smidiga sätt att byta ut ett 10 år gammalt batteri? Finns gott om 10 år gamla bensinbilar ute som man kan köra utan problem. Men elbilarna hamnar nog direkt på tippen. Eller?

Enligt dom flesta tester håller batterierna hela bilens tid, många tester visar även att batterierna håller betydligt bättre än vad tillverkarna lovar med sin garanti som brukar ligga på mellan 8 - 10 år.

De får inte dra ett smack om man sitter på vanligt b kort. Så då måste man utöka körkortet för att kunna sätta något mer än en cykel eller två på kulan.

En del elbilar får inte dra något men det finns en hel del som får dra lika mycket som ICE bilar, t.ex. Inonity 5 får dra 1600kg och där finns en Tesla och en BMW som får dra över 2000 kg, men utbudet av elbilar med drag är mindre än ICE samt att elbilar inte är att föredra om man skall dra tungt ofta.

Jag är för att lämna bensin och diesel bakom oss. Vi måste framåt, men elbilar känns i alla fall nu som en ogenomtänkt lösning som förespråkas av välbeställda människor med vilja att klimatmobba alla andra. Det sista där va lite skämt med viss sanningshalt.

Som sagt kolla vad den faktiska totalkostnaden är så blir du nog överraskad.

Blir nog en hybrid eller något som förmånsbil efter nuvarande men det är företagets policy som jag inte bestämmer över.

Som ni kan läsa känner jag mig extremt kluven.

Se svar i blått

Permalänk
Skrivet av ronz:

0.46 till jobbet med min bensin. 2.65 mil kör igenom två stadskärnor med korsningar och trafikljus och motorväg däremellan.

Synd att färddatorer i regel är lika pålitliga som den lokala langaren 😉.

Min färddator säger 0.42, men räknar man pump till pump är det snarare 0.48-0.5.

Så ja, ska man diskutera förbrukning så är det uppmätt sträcka med GPS och pump till pump som gäller. Alla andra siffror får man ta med ett badkar salt.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/fem-sna...

Här kan man se lite siffror som stämmer mer överens med verkligheten, det finns endast en bensinare som går köra <0.5.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av murklor:

Beror väl på vad du menar med laddhybrid. Folk verkar alltid använda orden hej vilt och tycker att en laddhybrid är en pluginhybrid eller att en pluginhybrid är en laddhybrid. Tycker själv inte en laddhybrid (dvs utan plug) är en "elbil" då dom bara använder det mest för hjälp, det är bara en modern mer effektiv bensinbil. En pluginhybrid som man kan lägga i el läge och man faktiskt utnyttjar som ren elbil 80-90%+ av tiden pga korta sträckor... meh close enough.

Terminologin är mycket riktigt så förvirrande att man undrar om det är med flit. Vet inte hur många gånger jag hört ordet "elhybrid" och tänkt att det syftar på en bil som (också) kan laddas med kabel och köras på el, och inte en sån där som bara "laddar batteriet när man kör", som det oftast verkar betyda.

Men laddhybrid och plug-in-hybrid är samma sak. Det tycker iallafall Hedin ("Laddhybrid & plug-in hybrid – två namn, samma teknik"), Volvo, Volkswagen, Toyota, Škoda med flera.

Kan tillägga att jag inte anser att varken "elhybrider" eller laddhybrider ska kallas för elbilar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Terminologin är mycket riktigt så förvirrande att man undrar om det är med flit. Vet inte hur många gånger jag hört ordet "elhybrid" och tänkt att det syftar på en bil som (också) kan laddas med kabel och köras på el, och inte en sån där som bara "laddar batteriet när man kör", som det oftast verkar betyda.

Men laddhybrid och plug-in-hybrid är samma sak. Det tycker iallafall Hedin ("Laddhybrid & plug-in hybrid – två namn, samma teknik"), Volvo, Volkswagen, Toyota, Škoda med flera.

Ladda är ju precis via uttag som avses, dvs samma sak som plug-in som du säger

Det finns hybrider utan möjlighet att ladda (som bara har en liten buffert som vanliga motorn och bromsenergin kan förvaras i kortsiktigt)

PHEVs känns ju som det sämsta från alla vinklar