Veckans fråga: Äger du en elbil?

Permalänk
Medlem

Bensin (faktiskt förvånad att bensin var populärare än diesel här, känns som att alla kör med diesel utom jag).
Svårt med hel elbil här uppe... men om någon vill ge mig en Tesla eller liknande så visst, jag kan prova

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Frågan är äger. Tjänstebilar eller leasing är irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Satt och funderade på en sak i vintras när skåningarna en stund fick betala 9:- per kw/t.
Anta att elbilen drar 200 watt-timmar per kilometer (snittförbrukning enligt google), det är 2 kWt per mil. Så 18:- milen bara i elkostnad om man förutsätter 100% laddningseffektivitet.
Jämför med en normal modern bensinbil som ligger på 0.5 l milen á 25:- = 12.5:- milen.
Nu får man ju skatta en hel del mer för en bensinbil, så lägg på en femma på priset för att räkna vädigt högt.
Men du är fortfarande under elbilen.

Detta förutsätter såklart att elpriset är galet högt, men med vår nuvarande energipolitik åt vilket håll tror ni att det går?
Såklart så går även bensinpriset upp hela tiden, men det är inte riktigt lika känsligt för väder och vind.

Har du timdebitering och laddar när det är som dyrast får man ju skylla sig själv. På natten ligger det runt 50 öre/kwh. Har du vanligt rörligt så får du ju ett genomsnittspris, nu i vintras har det legat på runt 2kr.

Jag vet inte varför det pågår denna strid mellan ICE vs el? Var glad för ny teknik istället! Väldigt spännande tider!

Tycker elbilar är bättre på allt förutom pris och räckvidd. För vår familj som pendlar 3 mil om dagen passar räckvidden på 40 mil alldeles utmärkt. Ska vi långt så flyger eller åker tåg. Aldrig använt snabbladdare eller publik laddare, pluggar in när jag kommer hem, fulladdad när jag kör igen. Hur smidigt som helst.😊

Permalänk
Medlem

Kör en gammal bensinare som man kan skruva själv, väntar på en bra deal att byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad är svaret ?

Miata
Is
Always
The
Answer

Vill man ha en liten lätt bil är elbilar generellt inte så bra.
Visst, själva motorerna brukar vara mindre och lättare än en bensinmotor i förhållande till effekten.
Men ska då ha små lätta batteripack så får du kort räckvidd.
Det kan fungera om du bygger en elbil för ett specifikt mål.
Bilen behöver bara tillräcklig räckvidd för att klara 2 varv runt <insert track name>.
Bilen behöver bara tillräcklig räckvidd för att köra 402 meter riktigt snabbt eller dyl.

Även om man inte bryr sig om storlek/vikt så går det betydligt snabbare att tanka en bensin/dieselbil än en elbil.

Sen finns det ju folk som gillar bilar....
Om vi drar en parallell med datorer exempelvis.
Om vi pratar effektivitet så är oftast inte de häftigaste speldatorerna med överklockning etc de som ger bäst prestanda per watt.
Men folk vill ha de ändå för de ger bättre prestanda och det är kul att spela.

För vissa är det lite så med bilar.
Framförallt om man har råd att skaffa något dyrare.
Ljudet från en bensinmotor med 6, 8, 10, 12 cylindrar kan vara gott för en "petrolhead".
Vissa gillar att ha manuell växellåda för bättre känsla/kontroll.
Vissa gillar ljudet från en Lexus LFA.
Vissa gillar de dramatiska växlingarna hos en Lamborghini Aventador etc.

Det är till stor del mer känsloargument än rent tekniska.
Men människor som inte är helt apatiska har känslor.
Exempelvis är det många människor som har sex även om de inte vill skaffa barn (just då).
Även fast det i de flesta fall troligtvis finns mer effektiva träningsformer om man vill bygga muskler eller få bättre kondition eller gå ner i vikt.
Men folk har ändå sex för att det är skönt.

För vissa kan det vara en skön känsla att köra en roligare ICE bil.

Eller om vi tar gaming som exempel.
Förutom de som tjänar pengar på att skapa spel, testa spel, etc så är ju gaming rätt meningslöst ur ett nyttoperspektiv.
Men det kan vara kul. Så folk spelar ändå.

Att köra en bil eller motorcykel med förbränningsmotor kan vara kul.
Även om det kanske finns effektivare sätt att ta sig från A till B.
Ibland är resan målet.

Finns också ett gammalt ordspråk som säger att oavsett hur snabb bil du har finns det alltid någon jävel i en Miata som är snabbare.

Vad gäller prestanda så ska du ha en lätt bil som är snabb när det svänger och har hyfsad effekt med rimlig räckvidd så är det förbränningsmotor som gäller. Att ha bäst verkningsgrad hjälper ju inte så mycket när bilen är ett ton tyngre, om det inte bara är rattlåsracing som gäller.

Elbilarna idag förefaller inte gjorda för entusiaster. Känns mer som bilar för folk som har gott om pengar och bor i tätorter, och tycker det är roligt att gasa lite på motorväg (vilket förvisso lär vara underhållande i en Tesla som kan ge nackspärr).

Kanske ingen slump att bilintresset hos ungdomar idag är lägre än någonsin.

Jag vet i varje fall att det inte är något för mig. Sen får man såklart gilla olika - det är helt okej - men för egen del vill jag ha en bil med förbränningsmotor.

Om batteritekniken utvecklas tillräckligt kan det bli helt andra bullar. Svårt dock att göra bilarna lika engagerande.

Permalänk
Hedersmedlem

Bensin just nu (Peugeot 5008) men en Skoda Enyaq iV80 beställd och kommer i augusti. För vårt körmönster så passar elbil perfekt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Mini Cooper D(-14) just nu. Nästa bil kan mkt väl bli el, men då ska föreningen få arsle ur och fixa laddstolpar..

Permalänk
Medlem

Jag är inne på min andra elbil som råkar vara en Tesla Model Y. Min första var en Telsa Model S från 2015 som hann gå drygt 18 000 mil. Sålde den nyligen för nästan halva inköpspriset. Högt andrahandsvärde i kombination med låga driftkostnader gav ett väldigt billigt ägande. Nu har jag faktiskt aldrig kört någon annan elbil än en Tesla men skillnaden mot mina tidigare bilar var lite som när jag bytte till en riktig smartphone första gången. Det var lite svårt att förstå tjusningen innan man provat men när man väl gjort det fanns det ingen återvändo...

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Medlem

Beställt en plugin niro 2023 hoppas dom är bra

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Audi Q3 plugg in just nu men en Audi Q4 e-tron beställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Beställt en plugin niro 2023 hoppas dom är bra

Tror jag siktar på en sån någon gång under 2023. Ser lovande ut tycker jag...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Batterierna. Väldigt brandfarliga och svåra att släcka om det händer någonting, t.ex. om dem tar eld under laddning (ovanligt ja, men händer trots allt ibland), så precis som andra laddare (till mobiler, laptops etc) så bör man inte lämna sånt utan uppsikt, vilket är lite jobbigt. Speciellt om du har bilen i ett garage. brand kan också orsakas av kraftig krock.

Batterierna håller inte lika länge som bensin, speciellt inte på vintern i sverige när det är kallt, en del har till och med haft problem med att starta elbilen när det varit riktigt kallt.

Sen är batterier dessutom en stor miljöbov då det tar enorma resurser att tillverka dem, och dem är dyra / svåra att återvinna den dagen dem ska slängas, så risken är istället överhängande att dem bara slängs på nån soptipp i typ afrika eller nått istället

Nä, personligen är jag inget fan av batterier med dagens teknik. Däremot tror jag att elbil kommer slå igenom på allvar den dagen man uppfunnit batterier som är miljövänliga (iaf mindre farliga för miljön än dagens), och som är mer uthålliga och billigare.

Visst, brandfaran är väl ingen höjdare. Men frågan är hur ofta det händer? Verkar finnas rätt bra mekanismer för att förhindra att det ska ske. Inte heller helt ovanligt att man hör om bilar med förbränningsmotor som börjar brinna.

Sant att det är problematiskt när det är riktigt kallt. Räckvidden blir sämre. Men verkar som olika tillverkare av elbilar jobbar med att gå runt det på olika vis – säkert med varierande resultat.

Stor miljöbov gällande batterier – visst inte oproblematiskt. Men det blir bättre. Möjligheten till återvinning ökar:

50% – By 2030 half of what goes into new Northvolt cells will come from old batteries.
https://northvolt.com/environment

Sen är det knappast så miljövänligt att tillverka drivmedel som bensin och diesel heller. Något som också ska fraktas till bensinstationen. Plus att vi har oljetransport via havet som ibland leder till olyckor där i form av oljeläckage – detsamma när det borras efter olja. Dessa aspekter upplever jag inte tas med i beaktande när produktion av elbilsbatterier kritiseras.

Tesla: 92 procent av batteriet i en elbil kan återvinnas och bli ett nytt batteri
https://alltomelbil.se/tesla-92-procent-av-ditt-elbilsbatteri...

Så ska elbilarnas batterier återvinnas
https://fof.se/artikel/2021/9/sa-ska-elbilarnas-batterier-ate...

Återvinning av elbilsbatterier ska utforskas
https://www.chalmers.se/sv/institutioner/chem/nyheter/Sidor/n...

Skrivet av Barak:

Verkningsgraden för ägaren/föraren är ju egentligen totalt irrelevant.
Kommer man 50 mil på en laddning eller tank så kommer man 50 mil.
Då kan vi lägga ner alla kärnkraftverk, vindkraftverk och allt vad solceller heter då verkningsgraden är likvärdig eller sämre än en bensinmotor.
Ett modernt vindkraftverk kan förvisso ha en verkningsgrad på upp till 50 %.
Ett kärnkraftverk ligger runt 30 % och en typisk solcell runt 18 %.

Om man skall lyssna på Christian von Koenigsegg så är dessa 90 % för en elmotor också vid optimala förhållanden vid optimala varvtal.
Den genomsnittliga verkningsgraden rörde sig enligt honom mer i 70-80 % spannet vilket givetvis fortfarande inte är dåligt.

Vad det anbelangar mängden koldioxidutsläpp så varierar det nog mycket mellan modellerna av elbil.
En Teslabil enligt något test jag läste hade fortfarande 80 % kapacitet på batterierna efter 10 år pga bra kylning.
Någon asiatiskt tillverkad bil (kommer ej ihåg vilken) som var en av dom populäraste elbilarna på marknaden hade mer eller mindre skrotat sina batterier på 3-5 år då dessa inte var aktivt kylda.

För föraren, ja. Men det ett jäklas slöseri med energi kan man tycka.
Framförallt då det inte sällan är en individ som sitter i en tung bil som är det enda som transporteras.

Samtidigt kan man tycka det är det energi som finns och ska tas tillvara. Men det får nog vara bra nu med tanke på koldioxidutsläppen och annat skit som försämrar luftkvalitén i våra städer, inte minst från tvåtaktsmopeder som har dålig förbränning och släpper ut mycket skit.

Fokus på Asien, men ändå:
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/luften-som-dodar-over...

Hälsoeffekter från lokala partikelutsläpp underskattas ofta i hälsoeffektberäkningar. Vidare står de lokala utsläppen för störst andel förtida dödsfall i svenska städer. Det är slutsatser i en ny avhandling vid Stockholms universitet.
https://www.su.se/nyheter/h%C3%A4lsoeffekter-av-utsl%C3%A4pp-...

Air pollution in Europe still killing 300,000 a year: EEA
https://www.euractiv.com/section/air-pollution/news/air-pollu...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Batterierna. Väldigt brandfarliga och svåra att släcka om det händer någonting, t.ex. om dem tar eld under laddning (ovanligt ja, men händer trots allt ibland), så precis som andra laddare (till mobiler, laptops etc) så bör man inte lämna sånt utan uppsikt, vilket är lite jobbigt. Speciellt om du har bilen i ett garage. brand kan också orsakas av kraftig krock.

Batterierna håller inte lika länge som bensin, speciellt inte på vintern i sverige när det är kallt, en del har till och med haft problem med att starta elbilen när det varit riktigt kallt.

Sen är batterier dessutom en stor miljöbov då det tar enorma resurser att tillverka dem, och dem är dyra / svåra att återvinna den dagen dem ska slängas, så risken är istället överhängande att dem bara slängs på nån soptipp i typ afrika eller nått istället

Nä, personligen är jag inget fan av batterier med dagens teknik. Däremot tror jag att elbil kommer slå igenom på allvar den dagen man uppfunnit batterier som är miljövänliga (iaf mindre farliga för miljön än dagens), och som är mer uthålliga och billigare.

Bensin brinner ganska bra det med

Permalänk
Medlem

Lär inte bli aktuellt med elbil för mig på ett bra tag, inte så länge jag bor där jag bor och arbetar där jag arbetar. Har ingenstans att ladda bilen hemma, har inte ens en egen parkeringsplats utan får stå på gatan. På jobbet finns bara motorvärmarstolpar och de är inte lämpliga att ladda bil med. Då återstår publika laddplatser och de är så få och alltid upptagna. Nej, infrastrukturen funkar inte ännu för min del.

Sedan, hur kul är det susa fram på Kinnekulle, Knutstorp, Gelleråsen m.fl. i en tyst elbil?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bensin brinner ganska bra det med

Jo förvisso, men brinnande batterier är tydligen jäkligt svårt att släcka. Det är inte alls samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Visst, brandfaran är väl ingen höjdare. Men frågan är hur ofta det händer? Verkar finnas rätt bra mekanismer för att förhindra att det ska ske. Inte heller helt ovanligt att man hör om bilar med förbränningsmotor som börjar brinna.

Fast det handlar inte bara om hur ofta eller lätt det brinner, utan även om hur svårt det är att släcka. Mycket svårare att släcka en brand i en elbil. Och sitter du fast i en bil som börjar brinna är tidsaspekten väldigt viktig.

Citat:

Stor miljöbov gällande batterier – visst inte oproblematiskt. Men det blir bättre. Möjligheten till återvinning ökar:

Blir säkert bättre med tiden men det är samtidigt rätt konstigt att alla bestämt sig för elbilar, som om det är det självklara valet. Konkurrensen är dessutom helt snedsatt genom politiska beslut. Något som såklart kommer hålla i sig precis lika lång tid det tar för skatteintäkterna att minska signifikant. Jag menar, det är inte som att elbilar kommer fortsätta hålla en privilegierad ställning i längden.

Citat:

För föraren, ja. Men det ett jäklas slöseri med energi kan man tycka.
Framförallt då det inte sällan är en individ som sitter i en tung bil som är det enda som transporteras.

Det är kanske något du tycker är slöseri med energi men alla håller inte med om det.

Citat:

Samtidigt kan man tycka det är det energi som finns och ska tas tillvara. Men det får nog vara bra nu med tanke på koldioxidutsläppen och annat skit som försämrar luftkvalitén i våra städer, inte minst från tvåtaktsmopeder som har dålig förbränning och släpper ut mycket skit.

Så hur dålig är luftkvalitén i våra städer? Sedan är frågan varför städer ska ses som någon slags norm i ett modernt samhälle? Jag ser det snarare som en kvarleva från industrialiseringen.

Om jag exempelvis fått fortsätta jobba som jag gjort sedan pandemin började hade jag, så länge det är varm nog, jobbat från huset i nordöstra Finland. Lite jobbigt med utedass när det blir minusgrader bara. Stället är annars långt ifrån närmsta granne och det är knappast dålig luft.

Jag menar, hela konceptet med bilköer och storstadssmog är i grunden primitivt. Det finns inte längre någon vettig anledning till bilköer in till stan på morgonen. Hela grejen är förlegad, det är bara inte tillräckligt många som insett det än.

Citat:

Hälsoeffekter från lokala partikelutsläpp underskattas ofta i hälsoeffektberäkningar. Vidare står de lokala utsläppen för störst andel förtida dödsfall i svenska städer. Det är slutsatser i en ny avhandling vid Stockholms universitet.
https://www.su.se/nyheter/h%C3%A4lsoeffekter-av-utsl%C3%A4pp-...

Ptja, se ovan och tänk sedan på att det faktiskt går att rena luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Satt och funderade på en sak i vintras när skåningarna en stund fick betala 9:- per kw/t.
Anta att elbilen drar 200 watt-timmar per kilometer (snittförbrukning enligt google), det är 2 kWt per mil. Så 18:- milen bara i elkostnad om man förutsätter 100% laddningseffektivitet.
Jämför med en normal modern bensinbil som ligger på 0.5 l milen á 25:- = 12.5:- milen.
Nu får man ju skatta en hel del mer för en bensinbil, så lägg på en femma på priset för att räkna vädigt högt.
Men du är fortfarande under elbilen.

Detta förutsätter såklart att elpriset är galet högt, men med vår nuvarande energipolitik åt vilket håll tror ni att det går?
Såklart så går även bensinpriset upp hela tiden, men det är inte riktigt lika känsligt för väder och vind.

Du jämför alltså med ett spot pris som varade under en kort period för att räkna fram vad en elbil kostar per mil?
Det blir inte många rätt i en sådan jämförelse pga ett antal olika saker, så jag förstår verkligen inte vad du vill ha sagt med detta.
Då kan vi väl lika bra jämföra med norrlänningarna som haft spotpris på minus under korta tider (dvs dom fått betalt för att använda) och komma fram till att man tjänar pengar varje mil man kör en elbil, eller hur?

Sorry, men blir så jäkla trött på skeva jämförelser hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du jämför alltså med ett spot pris som varade under en kort period för att räkna fram vad en elbil kostar per mil?
Det blir inte många rätt i en sådan jämförelse pga ett antal olika saker, så jag förstår verkligen inte vad du vill ha sagt med detta.
Då kan vi väl lika bra jämföra med norrlänningarna som haft spotpris på minus under korta tider (dvs dom fått betalt för att använda) och komma fram till att man tjänar pengar varje mil man kör en elbil, eller hur?

Sorry, men blir så jäkla trött på skeva jämförelser hela tiden.

Min poäng var att visa hur lite som behövs för att ändra den ekonomiska balansen.
Nu är det ju osannolikt att elpriset når sådana höjder en längre tid.

Men vad som kommer att hända är extra skatter på el som används i bilar och kilometerskatt.
Hur det kommer att slå mellan de olika biltyperna får vi ju se.
Skattepengarna måste ju in, och våra fordon är extremt tacksamma att skatta då samhället bokstavligt talat stannar utan dom.
Har sagt det hela tiden, just nu är det en smekmånad för elbilar.
Men när dom står för en betydande del av fordonsparken och alternativen skattats till döds, då kommer kostnaderna att krypa tillbaka till vad dom alltid har varit.

Permalänk
Medlem

Om Ford får tummen ur och släpper sin F-150 Lightning i Europa/Sverige kan jag tänkas byta.
Fram tills dess kör jag bensin.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Min poäng var att visa hur lite som behövs för att ändra den ekonomiska balansen.
Nu är det ju osannolikt att elpriset når sådana höjder en längre tid.

Men vad som kommer att hända är extra skatter på el som används i bilar och kilometerskatt.
Hur det kommer att slå mellan de olika biltyperna får vi ju se.
Skattepengarna måste ju in, och våra fordon är extremt tacksamma att skatta då samhället bokstavligt talat stannar utan dom.
Har sagt det hela tiden, just nu är det en smekmånad för elbilar.
Men när dom står för en betydande del av fordonsparken och alternativen skattats till döds, då kommer kostnaderna att krypa tillbaka till vad dom alltid har varit.

Hur lite som behövs?
Om du nu jämfört med ett pris som verkligen var "lite" över det normala hade jag inte sagt något, men din jämförelse var med ett pris som var ca 400-500% över det normala (om inte mer) vad en som laddar hemma verkligen betalar.

Extra skatt på el till bilar tror jag inte på, men km skatt kan däremot säkert komma, men det är ju något helt annat än en skev jämförelse på "bränslekostnaden".
Men så länge ICE bilar säljs tor jag det alltid kommer vara förmånligare med elbil även om det säkert kommer bli dyrare på många punkter.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Kör en gammal bensinare som man kan skruva själv, väntar på en bra deal att byta

vänta ett halvår så kan du göra en vettig affär. nu har ju priserna gått i taket, men när räntan ökar och matpriserna går i taket efter att 6 månaders kontrakten från leverantör går ut, så blir det mindre pengar i fickan för att köpa bil. så självklart sjunker beg priserna. kolla på tex v90, man kunde köpa en sån 2017 årsm innan covid för 170 med 7k mil, nu 2 år senare har de gått upp till 210+ med under 12k mil. absurt

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Batterierna. Väldigt brandfarliga och svåra att släcka om det händer någonting, t.ex. om dem tar eld under laddning (ovanligt ja, men händer trots allt ibland), så precis som andra laddare (till mobiler, laptops etc) så bör man inte lämna sånt utan uppsikt, vilket är lite jobbigt. Speciellt om du har bilen i ett garage. brand kan också orsakas av kraftig krock.

Batterierna håller inte lika länge som bensin, speciellt inte på vintern i sverige när det är kallt, en del har till och med haft problem med att starta elbilen när det varit riktigt kallt.

Sen är batterier dessutom en stor miljöbov då det tar enorma resurser att tillverka dem, och dem är dyra / svåra att återvinna den dagen dem ska slängas, så risken är istället överhängande att dem bara slängs på nån soptipp i typ afrika eller nått istället

Nä, personligen är jag inget fan av batterier med dagens teknik. Däremot tror jag att elbil kommer slå igenom på allvar den dagen man uppfunnit batterier som är miljövänliga (iaf mindre farliga för miljön än dagens), och som är mer uthålliga och billigare.

För bensin är inte brandfarligt?
Olja är inte en miljöbil?
Bensinare startar alltid när det är riktigt kallt ute?

Du är helt enkelt bara van med oljans nackdelar.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Visst gör jag det! Den går på hela 8 AA-batterier haha

https://i.imgur.com/Y2gd87d.jpg

Wow, en klassiker! En sådan hade jag då jag var liten! Kan du berätta lite om den?

Permalänk
Medlem

Kör diesel för jag använder inte elektronik!

Skämt åsido så bor jag i lägenheten och tycker det då känns aningen osmidigt med el-bil. Sen vore det alltid trevligt med lite längre räckvidd än dagens utbud ger.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Märkte att ett tydligt alternativ saknades, att jag äger flera bilar. Sen att ingen av dessa är en elbil är en annan femma

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Yepp, är på elbil nummer 2!

Elbil nummer 1 var en Hyundai Ioniq Electric (2018), sålde den nu i våras då jag behövde med räckvidd (den hade 18 mil på vintern och 21 mil på sommaren). Hade den samtidigt som en Peugeot 3008 (2017).

Elbil nummer 2 är en Hyundai Ioniq 5 (2021), kört den 1400 mil nu. Helt förälskad! Den ersatte även vår Peugeot 3008! Ungefär samma kvalitet på inredning etc som min Passat (som vi också har) men avsevärt mkt trevligare tekniska lösningar. Räckvidd i vintras var ca 33-34 mil och nu när det börjar bli varmare är jag uppe i ca 37 mil.

Elbil + solceller är underbart måste jag säga!

Vad har du för räckvidd vid motorvägsfart (110-120 km/h)

Permalänk
Medlem

Äger en en bil med dieselmotor. Men funderar på att skaffa elbil. Dock har vi husvagn. Finns det någon elbil som kan dra en vagn på 1300kg i minst 20 mil?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Skulle funnits ett "väntar på leverans av elbil", då jag misstänker att många inkl. mig gör just det.

Ska bli skönt att bli av med sin Dieselbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Att ta sig så kort med förbränningsmotor är ju jävligt illa år 2022.

Min audi a4 från 2001 kör enkelt 700km på en tank och närmare 850km om man enbart ligger landsväg och håller sig kring 90km/h. Farsans skoda rapid tog 0.45 landsväg, 0.6 blandat. Båda bensinare.

Glöm inte att det är en miljöbil också (Etanol) = 1300kr i skatt
(Och eftersom man höjt priset på Etanol såpass när man insåg att det inte var så bra som man trodde, så finns det väl ingen som tankar etanol)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kör Kia sorrento laddhybrid men har beställt kia ev6 , prel leverans i mars nästa år.

Ska bli skönt att slippa bränslekostnad och ladda nästan gratis (har solpaneler) 😀

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb