Uppgradera från Duron 700 -> 2600+. Kommer fläkten att orka?

Permalänk
Medlem

Uppgradera från Duron 700 -> 2600+. Kommer fläkten att orka?

Tänkte köpa en ny processor nu och ser ingen anledning att köpa någonting annat än en XP 2600+. Det är, enligt tillverkarens hemsida, den snabbaste som mitt moderkort klarar av (MSI KT3 Ultra-ARU).

Men jag är inte säker på att min "Arctic Cooling Copper Super Silent" klarar av att kyla den. Enligt Arctic ska den klara det, men jag är inte riktigt säker.

Min Duron 700 är just nu 49 grader enligt PC Alert och 45 grader enligt Speedfan. Vet inte om något av programmen visar rätt, men de måste väl ändå visa någorlunda rätt?

Kör med en 12 dB Papstfläkt i nätagget och en i botten på lådan. Systemtempen är 43 grader enligt båda programmen.

Hur mycket mer värme avger en XP 2600+ jämfört med en gammal Duron 700?

Visa signatur

Synth är pest - Hårdrock är bäst

Permalänk
Medlem

ehhhh mer min gamla duron 750 låg i 30 grader ! med en riktigt kass fläkt undrar va du har? sitter du å blåser på flänsen elr?

så bäst å skaffa ny cpu fläkt ska du se annars kan de bli lite varmt

Visa signatur

... Lämna ditt bakomförflutna framför dig ....

Permalänk
Medlem

kanske dags för en ny kylare jaaa!
min farsas duron 800 ligger på 29 grader ...

Visa signatur

who need windows and gates in a world without walls and fences.

Permalänk
Medlem

Kylaren i sig borde det inte vara något fel på. Det är väl flera här på forumet som kör med Copper Silent med lyckade resultat.

Däremot kan det vara så att jag behöver fler chassifläktar. Två st 12 dB Papst verkar inte räcka.

Visa signatur

Synth är pest - Hårdrock är bäst

Permalänk

Ligger din Durom 700 på 49 grader skulle jag nog rekomendera dig att skaffa en något bättre kylare om du ska köpa en xp2600+.
Jag skulle inte ens testa med den gamla kylaren på 2600+:en om jag vore du.

Permalänk
Medlem

min duron ligger på 37 grader full load med en riktigt dålig fläns å fläkt!

Permalänk
Medlem

Men sluta nu. Ska ni ge honom råd att fimpa fläkten baserat på att han har en hög processortemp?
Det är väl inte omöjligt att den inte sitter riktigt 100%-igt. Finns ju en recension här på
sweclockers där den kylaren finns med.

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030412_tolv_kyl...

Visa signatur

]

Permalänk
Medlem

Det är mycket möjligt att flänsen inte sitter ordentligt. Ska kolla.

Visa signatur

Synth är pest - Hårdrock är bäst

Permalänk
Medlem

byt kylpasta, sätt ordentligt, testa att vända fläkten. Damma ur kylaren. återkom

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB