Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Min Mini M1 (16/256) har migrän eller nåt. Bytte till en ny hdmikabel men det hjälpte inte alls. Går detta att åtgärda själv eller är det retur för reparation som gäller?
https://www.bildtagg.se/file/oe5qw2t4f8k76jwj7rj282q.jpg

Dum fråga först, eftersom det inte framkommer av ditt inlägg: Har du kollat så HDMI-kablarna du testat upfyller kraven som ställs av din skärms upplösning och uppdateringsfrekvens?

Sekundärt: Har du testat att koppla in den i någon annan skärm; dels över HDMI, dels över annan kabel, för att isolera felkällan ytterligare?

Men absolut: Måndagsex kan man få även i Applevärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Dum fråga först, eftersom det inte framkommer av ditt inlägg: Har du kollat så HDMI-kablarna du testat upfyller kraven som ställs av din skärms upplösning och uppdateringsfrekvens?

Sekundärt: Har du testat att koppla in den i någon annan skärm; dels över HDMI, dels över annan kabel, för att isolera felkällan ytterligare?

Men absolut: Måndagsex kan man få även i Applevärlden.

Yes, skaffade nya vita kablar för några månader sen för att ersätta mina befintliga svarta. Köpte Deltaco Ultra High Speed HDMI med angiven bandbreddskapacitet om 48 Gbps med stöd för 8k/60 och 4k/120 uncompressed.

Än mer märkligt är att precis när du svarat så funkar det som vanlig och bilden är som den ska. Så tack för hjälpen..!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Än mer märkligt är att precis när du svarat så funkar det som vanlig och bilden är som den ska. Så tack för hjälpen..!

Det är ungefär lika vetenskapligt fastställt som homeopati, men enligt hörsägen brukar jag ha den effekten på andras datorer.. 😆

Permalänk
Medlem

Nä nu har de runnit över.
Försökt hitta vad som spökar i aktivitetshanteraren och hittar inget. 1 dags vila och 35% hade slukats.
Batterihälsa har sjunkit till 96% på 3 månader.
Bokat tid hos Apple så hoppas jag får bukt på detta.
Suger dock att jag förmodligen kommer få en refurbished enhet.

Mbp 14 m1 pro base

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Köpte en MacBook Pro 14 M1 16/512 2021 igår och det är en väldigt trevlig maskin, men det kommer ta lång tid att vänja sig vid det grafiska gränssnittet och då speciellt fönsterhanteringen som är totalt värdelö.., annorlunda.

Jag tycker Linux är skräp när det gäller grafiska gränssnitt och fönsterhantering, men Apple har lyckats med konsttycket att skapa något ännu mer annorlunda.

Finder ska föreställa en filhanterare... Jag skulle kalla det en dålig LSD-tripp

Jag är en van Windowsanvändare sedan mitten av 90-talet, så det kommer ta ett bra tag att lära sig hur Mac fungerar och det är uppenbart att man inte ska försöka anpassa MacOS efter hur man vill och är van att saker ska fungera utan man måste lära sig hur Apple tänkt att saker ska fungera.

Jag har även läst att det finns tredjepartsprogram för att förbättra fönsterhanteringen, men precis som någon skrev tidigare, så vill jag bloota systemet så lite som möjligt och istället lära mig hur systemet fungerar.

Men maskinen är grymt snabb! Öppnar och kompilerar C#-projekt snabbare än min stationära PC och då har jag en hyffsat snabb PC.

Kan inte uttala mig om battertiden, då jag inte behövt ladda den än och det är ju ett bra tecken

Det finns ju en massa olika Desktop Environments för Linux. KDE plasma och XFCE har bra och modernt gränssnitt och fönster hantering.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Det finns ju en massa olika Desktop Environments för Linux. KDE plasma och XFCE har bra och modernt gränssnitt och fönster hantering.

XFCE är väl inte vidare modernt? Jag kör det till vardags men det känns ju ungefär som Gnome2 eller liknande generation. Och allt från notifikationer till nätverksapplets är ju rätt primitiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

XFCE är väl inte vidare modernt? Jag kör det till vardags men det känns ju ungefär som Gnome2 eller liknande generation. Och allt från notifikationer till nätverksapplets är ju rätt primitiva.

Kan vara så. Det var länge sedan jag använde den. Jag använder dock KDE Plasma och den ser väldigt bra ut och har många detalj-rika funktioner.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Efter att haft span på Macbook Pro 14" vanilla (16/512 etc) slog jag till när jag hittade den för all-time low.
Kunde inte varit nöjdare. Satt tidigare på en MBP13.3" från 2016 och även om det inte var något direkt fel på den upplever jag den nya som _betydligt_ rappare i vardagsanvändning och kanske specielllt i Lightroom/Photoshop.

Framför allt: skärmen är underbar, och inte bara tack vare den något större ytan.
Jag behöver fortfarande vänja mig vid tangentbordet, men det är en vanesak och inget jag är orolig för.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Supernöjd med min MacBook Pro 14 16GB 512GB.

Ville ha en tyst dator med bra skärm och denna uppfyller båda kraven. Kommer från en XPS 15 där fläkten går mer eller mindre konstant.

Jag använder min huvudsakligen för att utveckla .NET och andra kontorssysslor.

Alla verktygen jag använder finns för Apple Silicon förutom Teams. Allt flyter på bra och den är knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Har haft min MacBook Pro 16 16/512GB i tre månader nu och är supernöjd med allting. Har inte hört fläkten en enda gång.

Permalänk

Nu har jag kör min MacBook Air 16/256 GB ett tag och datorn i sig är jag verkligen inte missnöjd med. Den är snabb och lätt.

Däremot: När jag köpte den tänkte jag att jag skulle klara mig på en extern skärm och såg fram emot att skala ned skrivbordet och lättare kunna fokusera på det jag ska göra, men fan vad det inte känns roligt nu. Det känns verkligen begränsande med bara en riktig skärm.

Så jag börjar ångra mitt köp, men utan att tjäna några pengar på det man gör lägger man ju inte gärna 23 000 till på en ny dator när man redan har köpt en för typ 13-14 tusen.

Borde kanske köpa en 5120 x 1440-skärm men de är ju riktigt dyra de med.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Nu har jag kör min MacBook Air 16/256 GB ett tag och datorn i sig är jag verkligen inte missnöjd med. Den är snabb och lätt.

Däremot: När jag köpte den tänkte jag att jag skulle klara mig på en extern skärm och såg fram emot att skala ned skrivbordet och lättare kunna fokusera på det jag ska göra, men fan vad det inte känns roligt nu. Det känns verkligen begränsande med bara en riktig skärm.

Så jag börjar ångra mitt köp, men utan att tjäna några pengar på det man gör lägger man ju inte gärna 23 000 till på en ny dator när man redan har köpt en för typ 13-14 tusen.

Borde kanske köpa en 5120 x 1440-skärm men de är ju riktigt dyra de med.

Vad är det som inte funkar för dig? Du kan ju skapa flera olika "skrivbord" hur du vill?

Permalänk
Skrivet av Runqen:

Vad är det som inte funkar för dig? Du kan ju skapa flera olika "skrivbord" hur du vill?

Menar mitt IRL-skrivbord alltså. Kör jag datorn utan extern skärm använder jag alltid virtuella skrivbord, tycker det är en hyfsat smidig lösning.

Visa signatur

1

Permalänk

Har haft span på Mac mini m1 i snart ett år och har låtit bli att klicka hem än eftersom det funnits rykten om en ny uppdaterad variant. Nu börjar snart mitt tålamod ta slut, men samtidigt känns det riktigt surt att köpa en "gammal" dator om det nu skulle ploppa upp nyheter framgent. Har ni andra läst något om det kan tänkas komma någon ny modell i närtill eller ska man bara blunda och köra på den befintliga som finns på marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alxjohansson:

Har haft span på Mac mini m1 i snart ett år och har låtit bli att klicka hem än eftersom det funnits rykten om en ny uppdaterad variant. Nu börjar snart mitt tålamod ta slut, men samtidigt känns det riktigt surt att köpa en "gammal" dator om det nu skulle ploppa upp nyheter framgent. Har ni andra läst något om det kan tänkas komma någon ny modell i närtill eller ska man bara blunda och köra på den befintliga som finns på marknaden?

Du kommer nog inte få bättre info än från Macrumors: https://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Mini

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Skrivet av jonasc:

Du kommer nog inte få bättre info än från Macrumors: https://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Mini

Bra länk! Om jag tolkar det rätt kan det vara tal om några månader innan det eventuellt dyker upp en ny?

Permalänk
Skrivet av Alxjohansson:

Har haft span på Mac mini m1 i snart ett år och har låtit bli att klicka hem än eftersom det funnits rykten om en ny uppdaterad variant. Nu börjar snart mitt tålamod ta slut, men samtidigt känns det riktigt surt att köpa en "gammal" dator om det nu skulle ploppa upp nyheter framgent. Har ni andra läst något om det kan tänkas komma någon ny modell i närtill eller ska man bara blunda och köra på den befintliga som finns på marknaden?

När den M2-baserade varianten kommer finns ju två (potentiella) stora fördelar:
- den nya processorn tillåter upp till 24 GB minne
- chansen finns att de släpper in motsvarande M2 Pro i Mac Mini för att få ett mindre gap mellan Mini och Studio.

De allra flesta klarar sig fortfarande gott med 16 GB minne, och redan M1 är fullt jämförbar med en Ryzen 5 5600X, så täcks dina behov av detta var redan M1:an ett bra val. Men om du inte akut behöver en dator nu är det bara dumt att inte vänta ut nästa modell vid det här laget.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

När den M2-baserade varianten kommer finns ju två (potentiella) stora fördelar:
- den nya processorn tillåter upp till 24 GB minne
- chansen finns att de släpper in motsvarande M2 Pro i Mac Mini för att få ett mindre gap mellan Mini och Studio.

De allra flesta klarar sig fortfarande gott med 16 GB minne, och redan M1 är fullt jämförbar med en Ryzen 5 5600X, så täcks dina behov av detta var redan M1:an ett bra val. Men om du inte akut behöver en dator nu är det bara dumt att inte vänta ut nästa modell vid det här laget.

Bra input. Ser att det kommer ut många Mac Mini m1 på blocket så det kanske är många förbereder för nya modellen. De verkar dock inte gå ner speciellt mycket i pris. Det kunde varit ett alternativ annars.

Jag har egentligen mest tänkt använda den till att spela football manager, lite bildredigering osv. Möjligt att m1 hade fungerar tillräckligt, men tar som sagt emot att köpa en gammal burk om det kommer en ny i närtid.

Permalänk
Skrivet av Alxjohansson:

Bra input. Ser att det kommer ut många Mac Mini m1 på blocket så det kanske är många förbereder för nya modellen. De verkar dock inte gå ner speciellt mycket i pris. Det kunde varit ett alternativ annars.

Jag har egentligen mest tänkt använda den till att spela football manager, lite bildredigering osv. Möjligt att m1 hade fungerar tillräckligt, men tar som sagt emot att köpa en gammal burk om det kommer en ny i närtid.

Risken finns ju också att de lägger M2 högre I pris än M1, som de gjorde med nya Macbook Air där den gamla fick vara kvar till försäljning.

Oavsett så lär den nya bli dyrare då dollarkursen är väldigt dålig och Apple sällan justerar priserna under en produkts första år utan tar höjd för valutakurser vid nylanseringar.

Bara något att tänka på men räcker M1 för dina behov så lär det vara ett bättre köp än nya M2 oavsett när den kommer.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Risken finns ju också att de lägger M2 högre I pris än M1, som de gjorde med nya Macbook Air där den gamla fick vara kvar till försäljning.

Oavsett så lär den nya bli dyrare då dollarkursen är väldigt dålig och Apple sällan justerar priserna under en produkts första år utan tar höjd för valutakurser vid nylanseringar.

Bara något att tänka på men räcker M1 för dina behov så lär det vara ett bättre köp än nya M2 oavsett när den kommer.

Jag tror orsaken att M2 Air blev dyrare helt enkelt var att de valde dyrare komponenter i den och vill behålla sina marginaler; inte nödvändigtvis på grund av processorbytet. Deras mål var nästan säkert att komma ner i den magiska $999-nivån med minstamodellen, men de misslyckades troligen på grund av världsläget, och lät M1 ligga kvar som kompromiss.

Nackdelen med att köpa en ett och ett halvt år gammal modell nu är ju att du har ett och ett halvt år kortare livstid på maskinen, om du är en sån som brukar köra datorer tills de inte längre får nya säkerhetsuppdateringar. Det är ju också värt pengar, även om bara du som kund kan avgöra hur mycket pengar det är värt för dig.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tror orsaken att M2 Air blev dyrare helt enkelt var att de valde dyrare komponenter i den och vill behålla sina marginaler; inte nödvändigtvis på grund av processorbytet. Deras mål var nästan säkert att komma ner i den magiska $999-nivån med minstamodellen, men de misslyckades troligen på grund av världsläget, och lät M1 ligga kvar som kompromiss.

Nackdelen med att köpa en ett och ett halvt år gammal modell nu är ju att du har ett och ett halvt år kortare livstid på maskinen, om du är en sån som brukar köra datorer tills de inte längre får nya säkerhetsuppdateringar. Det är ju också värt pengar, även om bara du som kund kan avgöra hur mycket pengar det är värt för dig.

Njae, att dollarkursen är högre än vid lansering av M1 går liksom inte att förneka, november 2020 stod den i ca 9,5kr, under 2021 runt 9kr och nu står den i nästan 11kr.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Njae, att dollarkursen är högre än vid lansering av M1 går liksom inte att förneka, november 2020 stod den i ca 9,5kr, under 2021 runt 9kr och nu står den i nästan 11kr.

Jo, men även det amerikanska priset är ju högre än vanligt för en Air; det var vad jag menade. Det är självklart fler faktorer som påverkar priset ut till kund i Sverige.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, men även det amerikanska priset är ju högre än vanligt för en Air; det var vad jag menade. Det är självklart fler faktorer som påverkar priset ut till kund i Sverige.

Ja precis men min poäng var att en ny Mac mini med M2 kan sannolikt bli dyrare än föregående modell i Sverige även om det inte sker någon egentlig prishöjning av Apple själva.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja precis men min poäng var att en ny Mac mini med M2 kan sannolikt bli dyrare än föregående modell i Sverige även om det inte sker någon egentlig prishöjning av Apple själva.

Ja, det har du naturligtvis rätt i; följde inte hela din tankegång.

Permalänk
Medlem

Troligen en prishöjning på M2 mini eftersom den är bättre än M1 mini. M1 mini kommer nog också att prishöjas (om den finns kvar i sortimentet) för att ta höjd för sämre kronkurs. Jämför med MBA för en fingervisning om prisutvecklingen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Har en Mac Studio M1Max/32/1Tb som jag är sjukt nöjd med. Behöver uppdatera min laptop då det är en macbook Pro Late 2013 som börjar bli lite trött med sin dual core i5. Tänkte köpa en M2 Macbook Air när de släpptes, men blev inte alls sugen när jag såg priset.. Jag köper inte 8GB/256GB idag då det är mindre än vad jag har i min gamla 2013-laptop.. Så med 16GB minne och 512GB ram blev det plötsligt ingen stor prisskillnad mot en Macbook Pro 14” basmodellen med 16GB minne och 512GB ram. Så jag beställde en sån, känns betydligt mer prisvärd än air:en då en M1 Pro inte presterar dåligt direkt. Samtidigt är jag inte i jättebehov av superprestanda i en laptop.. Hade hoppats på en billigare air, men som den är nu är den för dyr.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Då har min MacBook Pro 14" M1 Pro anlänt. Sjukt trevlig maskin måste jag säga.
Basvariant med 16Gb minne och 512Gb ssd, men det blir kanon till en bärbar
Gick förvånansvärt fort från Netonnet då det stod sjukt långa leveranstider på den.
Men den damp ner idag.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Datavetare

Ännu ett hinder borta för ARM64, det trots Epics / Apples kanske lite ansträngda läge just nu...

Unity har sedan förra året fullt stöd för "Apple Silicon", d.v.s. det är både möjligt att bygga Unity-spel som kör ARM64/MacOS och köra hela utvecklingsmiljön i ARM64/MacOS.

Den andra stora spelmotorn, Unreal Engine, har länge haft stöd för att bygga spel så de kör "native" på Apple Silicon, men har bara varit möjligt att köra utvecklingsmiljön via Rosetta2. Rosetta2 fungerar bra för många saker, men spel/programutveckling är en sak som tyvärr fungerar uselt så UE-Editorn har i praktiken varit oanvändbar på M1/M2 så här långt.

Tyvärr saknades Apple Silicon stöd även när UE5 släpptes i våras. Men nu har stöd för detta lagt in i versionen som finns på Epics GitHub (krävs bara att man har ett Epic-konto, länkar det till sitt GitHub konto så kommer man åt https://github.com/EpicGames/UnrealEngine)

Så allt pekar på att kommande UE 5.1 kommer ha stöd för MacOS/ARM64. Vill man inte vänta kan man bygga själv direkt från GitHub.

Man måste använda bransch:en "ue5-main" som rör på sig relativt snabbt. En revision som verkar fungera bra är c545105b3ab5621b4e6ba4ff0d0833b85265d83a

ShaderCompilers kör ARM64

Och nu fungerar editor riktigt bra, M1Pro/M1Max är nu bland de bättre bärbara för spelutveckling både i Unity och Unreal

Så här ser standard-template för FPS-spel ut i UE5/MacOS/ARM64. Flyter på riktigt bra trots att det ligger ett bygge i bakgrunden här

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det ska bli riktigt intressant att se hur framtiden blir för macOS och spel. Resident Evil Village är ju på gång, men helt klart tydligt att det är en rejält nergraderad version.

Ingen kan väl förvänta sig mycket av t.ex. en instegsmodell av Mac Mini, men med Capcom (som gör en himla bra spel senaste tiden) som partner så kan det säkert locka en del andra utvecklare.

Indie-spel går oftast att spela ändå. Jag har ett Steam-konto med drygt 1000 spel och en hel jäkla del går att spela redan idag på macOS. Det är förstås värre med AAA-spel, men dessa skulle Mac Mini aldrig orka med ändå.

Bra spel behöver inte kräva mycket. Se bara på Disco Elysium eller varför inte Stardew Valley?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Datavetare

OK, har skrivit tidigare att M1Pro/Max inte alls var samma "wow-känsla" som M1, fokus på M1Max är ju på GPU-delen och acceleratorer för videokodning. Tycker fortfarande M1 var mer "wow", men det jag beskriver nedan petade upp M1Pro i alla fall ett pinhål!

Tyckte det kunde vara bra att ha exakt samma version av Unreal Engine 5 på min Windows PC som på Mac:en. Den för Mac:en byggde jag själv enligt inlägget ovan.

Att det tar lång tid att bygga UE5 är inte konstigt, det är ett väldigt stort C++ projekt och C++ är ökänt för att vara tungt att kompilera. Så kändes rätt naturligt att det tog ca 1,5 timme att kompilera det på en 14" MBP med M1Pro (8+2 CPU versionen, inte basmodellen som har 6+2).

Tänkte ändå att det skulle gå märkbart snabbare att kompilera på min Windows PC då den har en 5950X och garanterat tillräckligt med RAM (128 GB). Men tog rätt exakt lika lång tid där, det trots att det under största delen var 100 % last på alla CPU-trådar.

Nog för att M1Pro/Max är snabb, men de brukar ligga i nivå eller strax över 5800X i MT så utgick från att något inte stod rätt till.

Men just kompilering verkar vara något som Apple CPU är exceptionellt bra på. AnandTechs resultat från SPEC2017 är helt i linje med vad jag såg, i deras fall är faktiskt M1Max något snabbare än 5950X i just kompilering (gcc resultatet) enda CPU som slår M1Max är 12900K.

Klicka för mer information
Visa mer

Hardware Unboxed såg samma sak när de kikade på M1Pro, den var i stort sätt dubbelt så snabb som AMD/Intels laptop CPUer på just kompilering.

Klicka för mer information
Visa mer

Det som gör saken än mer imponerande är att en 14" laptop kan göra detta och låta mindre än en desktop dator med 140 mm fläktar, Fractal design C chassi, Noctua CPU-kylare...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer