EU inför USB Type-C som standard från år 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Agree to disagree då

Jag anser att flertalet olika sladdar inte har nån fördel gentemot att ha 1 som täcker alla behov.

240 watt argumentet är inte realistiskt däremot då redan idag finns det bärbara med flera strömsladdar, men jag förstår tanken.

Och att argumentera för att en standard i sladdar är dåligt eftersom dom skulle kunna göra nått annat beslut på EU nivå låter lite snett.

Min laptop som detta skrivs på laddas via USB-C kontakt. Visst, jag har själv inte använt större tegelstenar än 180 watt till laptop. Men framtiden utvecklas.

Jag säger inte emot dig gällande fördelen med att ha en sladd som täcker många behov.

Det jag är emot är att det skall på union-nivå lagstiftas om en sådan grej. Jag är för konsumentens eget val eftersom det styr marknaden och hjälper dessutom till att driva marknaden när det är fritt att komma på nya idéer som konsumenterna kan ta del av.

Föreställ dig när där i framtiden kommer en bättre lösning än USB-C. Skall den bättre lösningen bannlysas inom EU?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag talar alltså om HP, Dell, Lenovo osv laptopar som man parar ihop rekommenderade dockingstationer från samma tillverkare som tillverkarna själva anser kompatibla med vissa laptop modeller där specsen borde vara mer än OK för att driva en 1080p skärm t.ex. Dockingstationerna har egna strömadaptrar och USB-C som kontakt mellan datorn. Jag antar man skall kunna lita på tillverkarnas egna rekommendationer men ändå tycks det var en hel del strul. Liknande dockingstationsmodeller med annan port har funkat OK t.ex.

De flesta av tillverkarnas dockor, lenovo, hp dell kör displaylink multidocks och de är minst sagt temperamentala, lenovos fasta docka kör dock 2 usb-c + ethernet så den klarar sig utan sånt...men även de har mest displaylink dockor. Borde gå ifrån displylink kan jag tycka och köra en alt mode hub. Dock lite problematiskt fortfarande då dp 1.4 "bara" supportar banbredd för en 4k60 om man har usb 3.1 gen1/gen2 (5 elller 10gigabit). Hög fart USB äter ett lane-par i kabeln så man bara har 2 av 4 lanes till alt mode dp, alltså halverar bandbredden. Med dp 2.0 så kan man halvera bandbredden och fortfarande få ut nog för 2st 4k60hz (med mst) tillsammans med bra fart på usb tillräckligt för antal usb och ethernet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag är nog mer orolig för kablar från Wish mfl i så fall, men hoppas det finns tillräckliga skydd i standarden för sådana fall.

Det finns redan falska kablar och sånt kan ju inte en bra standard förhindra utan då skulle de behöva kontrolleras det som säljs.

Skrivet av Zemlan:

Tycker inte EU ska lägga sig i sånt här. Jag menar visst, styra lite på övergripande nivå så länder inom unionen inte svävar iväg allt för mycket kan väl vara acceptabelt antar jag (även om lagarna uppenbarligen är godtyckliga med tanke på att Sverige blankt skiter i lite saker som inte faller oss (politikerna) i smaken)...men detta är ju att ge sig in och detaljstyra på en helt absurd nivå enligt mig.

Jag ser nyttan förstås. Och det går inte ut över mig på något vis så det är inte där skon klämmer. Utan jag gillar inte att de öppnar upp för att styra saker i detalj på detta vis helt enkelt.

Myndigheter behöver verkligen styra upp sånt här för marknaden är helt ovillg att göra det, Apple är ju det bästa exemplet på det för de tjänar mångmiljardbelopp varje år på licenser till sina egna kontakter så varför skulle de vilja standardisera om de inte tvingas.

Skrivet av norrby89:

du ska nog se att det kommer finnas sätt att komma från USB-C, dvs i fall där datorn kräver mer än vad USB-C kan leverera så kan man köra på något annat.

Liksom har 300 watt till min Lenovo, dvs skulle det inte finnas något sätt för laptops att skippa laddning via USB-C så måste det vara dubbla kontakter.

Sen är det nog inget som hindrar tillverkare från att tillåta USB-C laddning men fortfarande ha deras egna kontakt också. vilket nog skulle vara det bästa

Det går bra att även ha andra kontakter så länge man har möjlighet att ladda via usb c utöver den andra kontakten, finns inget i reglerna som förhindrar att man har andra kontakter men om man har nån typ av kontakt så måste man ha en usb c, det går alltså att bara ha trådlös laddning om man vill men det lär väl inte hända på en laptop.

Skrivet av Veni:

Standarder är bra men jag tycker inte att det är unionsfråga att bestämma vilken typ av laddningsport en telefon skall ha. Låt köparna(läs marknaden) själv bestämma över detta genom konsumentens val utav produkter vilket i sin tur styr marknaden.

Vad blir nästa grej, skall EU bestämma vilken maxeffekt min dator får lov att ha innan den klassas som olaglig?

Marknaden klarar inte att lösa sånt här själv. Det vore nog mycket bra om det kom krav på energianvändningen för det skulle driva på utvecklingen åt rätt håll, se bara på hur det gått med dammsugarnas effektgräns, de har mycket mindre motorer men aerodynamiska förbättringar gjorde att de ändå suger mera och så har det troligen bidragit till utvecklingen av robotdammsugare.

Apropå energibesparingar så vore det väldigt bra om man förbjöd gasspisar och tvingade in induktion i stället, kanske borde man förbjuda nyinstallation av andra spisar än induktionsspisar för de är ju mer energieffektiva än alla andra spistyper också men gas är ju hemskt ineffektivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Föreställ dig när där i framtiden kommer en bättre lösning än USB-C. Skall den bättre lösningen bannlysas inom EU?

Angående framtida lösningar: Den diskussionen har varit på tal en hel del i den här tråden om du läser hela, men förstår om du inte vill det - rätt många inlägg

Det går utmärkt att slå fast en ny standard som ska gälla när USB-C inte längre uppfyller behoven. Blir en ny övergångsfas när USB-C fasas ut

Samt ha i åtanke att USB-C bara är den fysiska kontakten. Vad som kan skickas/hur snabbt/hur mycket ström som får gå i sladden kan komma att ändras.

Att EU slår fast en standard som ska täcka alla behov är inte nödvändigtvis den bästa lösningen, men i praktiken är det den enda lösningen. Om alla företag i branchen enades så hade vi sluppit. Men det har vi märkt att det inte riktigt fungerar

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av Veni:

Standarder är bra men jag tycker inte att det är unionsfråga att bestämma vilken typ av laddningsport en telefon skall ha. Låt köparna(läs marknaden) själv bestämma över detta genom konsumentens val utav produkter vilket i sin tur styr marknaden.

Vad blir nästa grej, skall EU bestämma vilken maxeffekt min dator får lov att ha innan den klassas som olaglig?

För att marknaden styrs av en enda sak och det är girighet/vinstmaximering. Det är ett uselt argument oavsett vad det gäller. Den tar inte hänsyn till något annat. Varför löser inte marknaden klimatkatastrofen? Varför löser inte marknadskrafterna vårt oljeberoende eller vårt beroende av diktaturer som Ryssland? Varför löste inte marknaden slaveriet i USA? Jag förstår inte en del människors absoluta tro på att marknaden kan lösa alla problem när den gång på gång genom historien bevisat att den inte kan lösa i princip några andra problem än att iterera fram de bästa produkterna och vinstmaximera/belöna girighet. Det finns andra, viktigare, mjukare värden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Min laptop som detta skrivs på laddas via USB-C kontakt. Visst, jag har själv inte använt större tegelstenar än 180 watt till laptop. Men framtiden utvecklas.

Jag säger inte emot dig gällande fördelen med att ha en sladd som täcker många behov.

Det jag är emot är att det skall på union-nivå lagstiftas om en sådan grej. Jag är för konsumentens eget val eftersom det styr marknaden och hjälper dessutom till att driva marknaden när det är fritt att komma på nya idéer som konsumenterna kan ta del av.

Föreställ dig när där i framtiden kommer en bättre lösning än USB-C. Skall den bättre lösningen bannlysas inom EU?

Vill säga emot dig. Det finns inget som hindrar, exempelvis Apple, från att använda andra kontaktlösningar. Men vill de spela på EU-marknaden så får de anpassa sig efter regelverket här. Det betyder fortfarande att andra konsumenter kan driva den hypotetiska utvecklingen.

Sedan så mitt egna tycke är att man var för snål i sitt tänkande kring USB-C. Som jag ser det borde den ersätta betydligt mer, allt från HDMI kabeln till hushållsmaskiner till rakapparater och andra hygienprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Sedan så mitt egna tycke är att man var för snål i sitt tänkande kring USB-C. Som jag ser det borde den ersätta betydligt mer, allt från HDMI kabeln till hushållsmaskiner till rakapparater och andra hygienprodukter.

Håller med att det hade varit smidigare med ett usb uttag än Norwesco Stickpropp 2-pol för att koppla in hällen.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Vill säga emot dig. Det finns inget som hindrar, exempelvis Apple, från att använda andra kontaktlösningar. Men vill de spela på EU-marknaden så får de anpassa sig efter regelverket här. Det betyder fortfarande att andra konsumenter kan driva den hypotetiska utvecklingen.

Sedan så mitt egna tycke är att man var för snål i sitt tänkande kring USB-C. Som jag ser det borde den ersätta betydligt mer, allt från HDMI kabeln till hushållsmaskiner till rakapparater och andra hygienprodukter.

Jag blev glatt överraskad sist när jag köpte en rakapparat och den använde USB C (följde visserligen inte med någon laddare men var USB A i andra änden så man har ju många laddare redan)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mazk0:

Håller med att det hade varit smidigare med ett usb uttag än Norwesco Stickpropp 2-pol för att koppla in hällen.

Det är nog inte lämpligt för kraften men jag hade faktiskt gärna haft en möjlighet att kommunicera med köksapparater på nått sätt för deras interface och "smartfunktioner" är ofta rätt bedrövliga och det har blivit sämre ju mer touch och smart de lagt in i dem. Att tvinga fram en gemensam standard där vore välbehövligt lite på samma sätt som odb blev krav på bilar, usb är väl inte idealiskt för höga effekter men för att kommunicera mad nästan allt och att kunna ladda småprylar typ rakapparater och sånt vore det utmärkt.
Varför ska det behöva vara skillnad på Philips, Braun och Panasonicladdare och när de utan tekniska problem kunde använda usb c ?
Det skulle även funka bra på många handverktyg och trädgårdsredskap.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

One connnection to rule them all, One connection to find them, One connection to bring them all and in the darkness bind them.

Välkänt citat från Sagan om EUs årsinkomst.

Edit:
Jag välkomnar en gemensam standard 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Mina usb c får alltid glapp efter ett tag. Lightning har aldrig strulat för mig. Tråkig utveckling att detaljstyra så här.

Har aldrig fått glapp i någon USB-C och då har jag använt hundratals kablar!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

När kommer USB D då? usb c kommer väll inte hålla allt för länge till, den har ju funnits ett tag?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

När kommer USB D då? usb c kommer väll inte hålla allt för länge till, den har ju funnits ett tag?

Tror USB-C kommer leva kvar ett tag. Kan ju komma förändringar i konstruktion typ som pd240 förändrat material kraven i kontaktblecken för att hantera 48V men det är länkat till en teknik...inget som behöver påverka enheter och kablar som inte använder den tekniken.
Sen om det kommer en type D finns ju alltid möjlighet till men tror det dröjer då det ändå tog ett tag från att usb-c visades tills det faktiskt blev något med den.
USB-C är ändå en kontakt som gjordes adapterbar nog att den kan nog leva kvar länge och få mer funktionalitet med tiden utan att faktiskt behöva ändras. alt-mode FTW

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tycker inte USB-C som kontakt gör sig förtjänt att bli lagstadgad. Det finns definitivt utrymme för förbättring. Att delen som lättast kan gå sönder sitter i själva enheten istället för kabeln är också skräckinjagande.

Hur ska en tillverkare gå till väga om man har kommit på något bättre? Hur mycket byråkrati behöver de reda upp innan det blir lagligt för dem att sälja enheter med den?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

När kommer USB D då? usb c kommer väll inte hålla allt för länge till, den har ju funnits ett tag?

Hur länge har vi haft USB A? Vi har den fortfarande och den kom väl typ 96, så C-kontakten kan nog leva bra länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Tror USB-C kommer leva kvar ett tag. Kan ju komma förändringar i konstruktion typ som pd240 förändrat material kraven i kontaktblecken för att hantera 48V men det är länkat till en teknik...inget som behöver påverka enheter och kablar som inte använder den tekniken.
Sen om det kommer en type D finns ju alltid möjlighet till men tror det dröjer då det ändå tog ett tag från att usb-c visades tills det faktiskt blev något med den.
USB-C är ändå en kontakt som gjordes adapterbar nog att den kan nog leva kvar länge och få mer funktionalitet med tiden utan att faktiskt behöva ändras. alt-mode FTW

Då kanske den håller ett tag till om den är framtidsäkrad?

Skrivet av snajk:

Hur länge har vi haft USB A? Vi har den fortfarande och den kom väl typ 96, så C-kontakten kan nog leva bra länge.

Den har väll aldrig blivit en tvingande standard eller har jag fel?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Tycker inte USB-C som kontakt gör sig förtjänt att bli lagstadgad. Det finns definitivt utrymme för förbättring. Att delen som lättast kan gå sönder sitter i själva enheten istället för kabeln är också skräckinjagande.

Hur ska en tillverkare gå till väga om man har kommit på något bättre? Hur mycket byråkrati behöver de reda upp innan det blir lagligt för dem att sälja enheter med den?

Då får väl elektronikbranchen gå ihop och komma med ett gemensamt förslag till EU om en ny bättre standard isf? Ser inte att det skulle vara ett större problem än nuvarande situation iaf.

För övrigt har inte jag heller haft problem med usb c kontakter heller över tiotals enheter och kablar sedan usb c var helt nytt (köpte usb c kablar från USA kommer jag ihåg när det var helt nytt)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teddis:

Hur ska en tillverkare gå till väga om man har kommit på något bättre? Hur mycket byråkrati behöver de reda upp innan det blir lagligt för dem att sälja enheter med den?

Då är det bara att börja använda/lansera det man kommit på för inget förbjuder att man har andra kontakter utöver usb-c så länge man har en usb-c tillsammans med sin egna bättre kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då kanske den håller ett tag till om den är framtidsäkrad?

Den har väll aldrig blivit en tvingande standard eller har jag fel?

Precis. A (och B) har inte varit tvingande och har ändå levt i 25+ år och lär finnas länge till. Och C bygger ju vidare på erfarenheter från A så den lär ha potential att leva bra mycket längre. Sen handlar det om laddning endast som är tvingande, och laddning är liksom inte ett område där innovationer sker i särskilt stor utsträckning, eller i alla fall inte som kräver ändring av kontakten. Schuko håller rätt bra än idag exempelvis, två hål i väggen liksom, och den närmar sig hundra år snart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Tycker inte USB-C som kontakt gör sig förtjänt att bli lagstadgad. Det finns definitivt utrymme för förbättring. Att delen som lättast kan gå sönder sitter i själva enheten istället för kabeln är också skräckinjagande.

Samma sak gäller egentligen standarden för våra vägguttag. Vi har inte bäst kontaktstandard direkt.
Men vi har samma överallt. Det är viktigare.

Jag har varit i länder med tre olika kontaktstandarder för vägguttag. Det blir inte alltid roligare med fler val.

Det är mer relevant att få till en gemensam standard än att vänta på att något annat ska komma och fortsätta ha en fragmenterd marknad.

Så det är inte så relevant om kontakten inte är perfekt. Det kommer kontaktstander kanske aldrig bli. Usb-c är det bästa vi har som alternativ. Den ör tillräckligt bra och används redan av väldigt många.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. A (och B) har inte varit tvingande och har ändå levt i 25+ år och lär finnas länge till. Och C bygger ju vidare på erfarenheter från A så den lär ha potential att leva bra mycket längre. Sen handlar det om laddning endast som är tvingande, och laddning är liksom inte ett område där innovationer sker i särskilt stor utsträckning, eller i alla fall inte som kräver ändring av kontakten. Schuko håller rätt bra än idag exempelvis, två hål i väggen liksom, och den närmar sig hundra år snart.

Tänker mer på att saker snart kanske kräver mer än c kan leverera i sina tunna sladdar. Schuko klarar ju toppar på 3kw. Dock har elbilarna pressat många till bristnings gränsen. Efter egna test blir schuko farligt varm vid ca 2.5 kw och under ca 2 kw blir den bara lätt varm. Detta är givetvis under kontinuerlig last. Har en lövblås på 3 kw och den kör jag ogärna för länge.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ALLA glappande USB-C-kontakter jag har stött på hittills har varit för att det är fullt med ludd i kontakterna som behöver pillas ut.
(samtliga har varit på telefoner, har inte stött på glappa kontakter på någon annan enhet)

Men Lightning har ju fördelen med att vara mekaniskt simplare och även lättare att rengöra ludd ifrån. synd bara att apple ska sitta så hårt på det patentet.

Jag trodde jag var enda som hade problem med fickludd i laddporten tills jag förstod att dom flesta andra inte identifierar problemet utan tror att USB är dåligt som laddport(vilket man ju kan, iom deras konstruktion som nästan garanterar att fickludd nästlar sej in, hävda) istället.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ALLA glappande USB-C-kontakter jag har stött på hittills har varit för att det är fullt med ludd i kontakterna som behöver pillas ut.
(samtliga har varit på telefoner, har inte stött på glappa kontakter på någon annan enhet)

Men Lightning har ju fördelen med att vara mekaniskt simplare och även lättare att rengöra ludd ifrån. synd bara att apple ska sitta så hårt på det patentet.

Orkar inte läsa alla svar/kommentarer. Men håller med dig skulle hellre se att Lightning blev standard istället för USB-C. Använder båda men föredrar Lightning framför USB-C.

Har haft avaevärt mer bekymmer med C kablar än med Lightning.

Kommer ifrån som har ett otroligt skitigt jobb med bra lön och inte en kontors råtta med motsvarande lön 😉

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag är kluven. Ur konsumentperspektiv så är standarder bra, det blir billigare och det är enklare att få saker att fungera. Men ser man bara på det från ett perspektiv av innovation och utveckling så hindrar generella standarder eller kanske inte hindrar helt men det saktar ned. Framtiden får utvisa om det är bra eller dåligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Från min erfarenhet av usb-c är jag nog mer negativ än positiv till det här. Är mest mätt i "glapp" då jag inte haft någon kontakt gå sönder. Macbook med usb-c använt i 1-2 år har aningen mer glapp än i lightning kontakten på en ipad använd i minst 9 år. Har ett trådlöst Logitech headset med usb-c sedan 9 månader tillbaka och det känns väldigt lika 9 år gamla ipaden.

Sen så känns lightning kontakten lättare att rengöra(har inte försökt rengöra en usb-c kontakt). Lightning räcker med en tandpetare och peta ut junk ur porten på telefonen/plattan. Usb-c har hål för saker att fastna i både i enheten och kontakten, dessutom verkar man behöva ett tunnare instrument för att göra rent mellan kontakterna i kontakten.

"High Speed USB 2.0"...

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Hur många EU byråkrater tog det att få tillstånd detta då? Vi behöver inte mer detaljstyrning.

Permalänk
Medlem

Haha jag tror att folk som klagar på USB-C kvallan hanterar dom därefter, viker kabeln och rycker och trycker i uttaget, så som det inte riktigt är tänkt för kanske?.. Haft 4 senaste telefonerna med USB-C och har aldrig behövt byta en kabel, laddare eller behövt rengöra uttaget. Samtidigt har sambon som har iPhone bytt sladd 3-4 gånger på senaste telefonen.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Skrivet av Muddyvaines:

Haha jag tror att folk som klagar på USB-C kvallan hanterar dom därefter, viker kabeln och rycker och trycker i uttaget, så som det inte riktigt är tänkt för kanske?.. Haft 4 senaste telefonerna med USB-C och har aldrig behövt byta en kabel, laddare eller behövt rengöra uttaget. Samtidigt har sambon som har iPhone bytt sladd 3-4 gånger på senaste telefonen.

Jag är mest imponerad av hur vissa hinner med. Jag själv har haft usb c sedan det kom både på telefon, hörlurar surfplattor, datorer etc. Jag anser mig vara en storanvändare av porten då jag bruka laddar mobilen tre gånger per dag. Och på datorn så pluggar jag in och ut saker hela tiden och jag har aldrig haft något problem.

Och sedan hör man många som främst använder Apples produkter med lighting och de sliter sönder usb c porten på deras andra enheter väldigt snabbt, för trots de har en iPhone som huvudmobil, så brukar de säkerligen ett par hundra gånger per dag stoppa i laddkabel i en Android med usb c.

*edit*
Jag äger en Appletv, jag har laddat fjärrkontrollen 2 gånger nu. Jag återkommer om runt 5000år för att svara på hur porten känns efter 10 000st laddningar.

Permalänk
Medlem

Ni som har ...

... glappande USB-C kontakter. Det kanske beror på hur vårdslös man är oxå? Om man låter skiten vara under laddning eller ser till att man inte bryter kabeln/kontakten så håller den betydligt längre. Dottern gör av med sladdar på löpande band för hon är en tonåring med noll konsekvenstänk. Min USB-C till mobilen har hållit i 5 år för att jag inte använder den som en jävla nunchuk