Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweViver:

[…] tycker att det där "vinande" elektriska ljudet från en elmotorerna vid fullt gaspådrag bara blir mer och mer tillfredsställande.

Eller hur! Har för mig att någon har sagt till mig att det inte är motorerna som låter så, utan typ utväxlingen eller någon annan del av drivlinan. Minns inte exakt och vet oavsett inte om det stämmer till att börja med, men älskar också ljudet! Ziiiiiiiii!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Eller hur! Har för mig att någon har sagt till mig att det inte är motorerna som låter så, utan typ utväxlingen eller någon annan del av drivlinan. Minns inte exakt och vet oavsett inte om det stämmer till att börja med, men älskar också ljudet! Ziiiiiiiii!

Bilar är så omusikaliska...

Det går även att spela snabbare:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

BMW har en rätt cool lösning med deras IconicSounds. Men det är ju också "fake" och inte på riktigt.

Måste erkänna jag trodde inte jag skulle gilla ljudet i i4an men slår man på sportläget blir det riktigt trevligt ändå och ger en lite bättre koll på hur fort man egentligen accelererar.

Permalänk
Medlem

Precis pratat med VW i Borås. På måndag om en vecka 09:00 blir det till att hämta ut en styck Cupra Born.
Den hade anlänt till dem i helgen. Oklart varför det tar en vecka innan jag kan hämta den men jag får väl stå ut med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Eller hur! Har för mig att någon har sagt till mig att det inte är motorerna som låter så, utan typ utväxlingen eller någon annan del av drivlinan. Minns inte exakt och vet oavsett inte om det stämmer till att börja med, men älskar också ljudet! Ziiiiiiiii!

Där ser man 😀 Det där linjära drivet helt utan växelbyte ger också lite skönare sug i magen än på fossilare (men då pratar jag inte om ultrasnabba sportbilar iofsig utan jämför med mer vardagliga fossilare). Det man heller inte ska glömma är att nästan inga elbilar på marknaden idag är sportbilar. De flesta är helt vanliga familjebilar och SUVar, vilket gör att accelerationen blir lite av en "chock" för många som sitter med i bilen.

Något som slår mig varje gång är hur lätt elbilen känns i brantare uppförsbacke. Som att den kör upp helt utan att anstränga sig. Nu väger iofsig min Marvel bara drygt 1.9 ton, men ändå..

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Börjar fundera om man ska överge och överlåta privatleasing-avtalet jag har på min MG 2021.
Har ett år kvar och ca 2200 mil kvar av mina 24mån/3000mil. (ca 2700kr i månaden)

Bilen är klockrent och prisvärd, men skulle vilja ha något längre räckvidd, det är en del resor vi gör relativt reguljärt som är problematiska.

Är det en dum tanke?

Känns rätt riskfyllt med bonusen för stunden med. (Helt idiotiskt att den betalas ut efter 6mån, om det finnns pengar kvar. Gör det ju omöjligt att göra en bra kalkyl)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Bilar är så omusikaliska...

https://youtu.be/6_e-ZjcWbZY?t=42

Det går även att spela snabbare:

https://www.youtube.com/watch?v=vxOUdp903UE

Haha, det finns liknande tendenser även på svenska tåg, något jag tom. frågade SJ om via deras kolumn i deras kundtidning men de kände inte till ljudet verkar det som. Detta var i en "dubbeldäckare"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Känns rätt riskfyllt med bonusen för stunden med. (Helt idiotiskt att den betalas ut efter 6mån, om det finnns pengar kvar. Gör det ju omöjligt att göra en bra kalkyl)

Finns ju en tanke bakom att det tar 6 månader innan utbetalningen sker, sen brukar även pengarna reserveras från när bilen tas ut (om det finns pengar vid det tillfället) fram till dom betalas ut.

Tanken med 6 månaders väntan är ju att folk inte skall utnyttja bonusen och sedan direkt sälja bilen vidare efter att den plockats ut, även med 6 månaders väntan sker det mycket vidareförsäljning av folk som bara vill göra sig hacka, detta påverkar ju tillgängligheten för dom som verkligen vill ha en bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

För att det inte behövs? Och vem vill puttra runt i 80 med släp för att slippa stanna några minuter?

Tja, jag skulle säga att det kanske inte behövs men i alla fall hade gjort övergången lättare. Se exempelvis på hur många som kommer in här och frågar efter 100kWh batterier, de hade säkert klarat sig med mycket mindre i vardagen om de kunde veta att det går att hantera långresor om det behövs.

För att ta mig som exempel så hade jag nog klarat min vardag med en av bilarna med lägst kapacitet, men några gånger per år kör jag ju ganska mycket längre. En kompromiss är ju att köpa någon bil med liksom mellanstorlek på batteriet, typ Id3 med 58kWh, men miljöpåverkan från det är ju mycket större än om jag typ hade kört en Ioniq med 22 istället och kunnat hyra ett större att ta med mig vid behov.

Jag hyrde en V70 bifuel för att köra till Tyskland en gång. Hyrföretaget förbjöd mig att tänka gas i Tyskland dock så jag hade bara en pyttig bensintank att köra på som klarade typ tjugo mil. Det finns förstås mackar oftare än så längs autobahn, men det blev segt så vi köpte ett par dunkar och tog med oss för att kunna vara lite mer fria i var vi stannade. Detta är ju lite samma sak. Men istället för dunkar så har man ett batteri.

Det behöver inte nödvändigtvis vara på ett släp, jag har sett konstiga anordningar för typ extra bagageutrymme som hängs på dragkroken men som sitter på bilen som en ryggsäck liksom. Det hade funkat också. I andra länder har de också små släpkärror som inte behöver egen registrering och så, som jag tror man får köra fortare med, vilket också hade funkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Jag kan faktiskt tycka att diskussioner om laddboxar, om än intressant, även skulle må bättre att föras i en separat tråd. Enklare för de som vill förkovra sig inom ämnet och låter diskussionen om elbilar hamna i fokus. Inte drunkna i långa diskussioner om vilken laddbox som är billigast/bäst.

Det gäller även till viss mån diskussioner om leasing - i mitt tycke.

Kanske man skall skapa en egen tråd för just laddinfrastuktur, inkusive snabbladdning och hemmaladdning, av elbilar?

Om det inte finns någon så kan jag gärna starta en sådan tråd, om inte någon misstycker.

Jo, leasing och rena finansfrågor borde ju absolut ligga i en annan tråd håller jag med dig om.

Apropå något som jag personligen kanske tycker är mer OT än att diskutera +/- med elbilar vs. fossilbilar, eller elbilar vs. vätgasbilar, så är det dessa ständiga debatter (och ofta rena FUD/myter) kring gruvor.

Kobolt används i både oljeindustrin (vid raffenering så renas bensin och diesel med kobolt) och för tillverkning av batterier, inklusive även för tex. elbilar (även om det blir allt mindre andel kobolt, och vissa bilbatterier helt utan), men tycker det faktiskt inte hör hemma i denna elbilstråden (trots att jag själv svarat på myter om detta).

Borde det inte finns någon lämpligare tråd att diskutera gruvor och gruvbrytning i?

Samma sak gällande HR-frågor, och frågor om illegalt barnarbete. Har i princip inget med elbilar att göra, även om det på sina håll i världen är ett stort mänskligt problem.

Så gärna förslag på HR/arbetsrättstråd/barnabetestråd som man kan hänvisa folk till (och möjligen svara i, om man orkar)?

Sedan skulle man kunna lägga in en enkel FAQ i första inlägget med lämpliga länkar till dessa andra trådar att diskutera annat i.

Är gärna med och hjälper till att få mer fokus på elbilar i tråden.

Hugger vi alla in här så kan den bara bli bättre!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Hej tråden!
Jag hade hoppats på att min nuvarande snåldiesel (volvo C30) skulle något år till men nu verkar det som om den är på väg att ge sig. Så jag befinner mig nu i situationen att jag behöver en ny bil.
Jag har tittat på EV6 men med en leveranstid på uppemot ett år så är det för långt tid för mig. Min budget är kring 600 tKr och jag önskar en räckvidd över 400 km så vad har ni för förslag eller tips på elbilar med kortare leveranstid?

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | CPU: AMD Rysen 7 7800X3D | GPU: Nvidia founders edition 3080 ti | RAM: Kingston 32GB | Kylare: Noctua D15| Chassi: Fractal Design R7 | PSU: Corsair AX850 | Lagring: SSD M.2 2TB + 500GB + 10TB HDD + Nas 4TB Raid 1 | Skärm: Dell U2713H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Saknar fortfarande vilken distans och hur länge bilen kan drivas. Vi har exempel på ex en renault zoe som bytt motor två gånger innan 20.000 mil. Känns sådär

Så livscykel, 10 år, 15 -20.

Självklart måste distansen och antal mil per år väga in.
Det är inte första gången man slår fast saker och ting i "en" studie där man missat en faktor. Ev den faktor de hoppade över vid tillverkning av bensin och diesel. (Marginellt)

Kolla in bab7 sin är en ivrig förespråkare ändå för sin elbil på Flashback trådar om elbilar.

Den genomsnittliga LEAF/Zoe levde väl i 11år när de gjorde någon undersökning i Japan tror jag. Det var för att beräkna om batteri-basen som de båda använder lever längre än själva bilen. Svaret var ja.

Vet inte hur länge den genomsnittliga bilen lever men gissar att det är någonstans där i krokarna.

Att ha ett exempel är ju inte hållbart. Men får jag ut 20 000 mil från min Zoe är jag mäkta nöjd och det har varit den bästa bilen jag ägt ekonomiskt. Billig som stryk att ladda och köra samt billig i inköp. Senaste året har den ju tyvärr blivit dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kanske man skall skapa en egen tråd för just laddinfrastuktur, inkusive snabbladdning och hemmaladdning, av elbilar?

Om det inte finns någon så kan jag gärna starta en sådan tråd, om inte någon misstycker.

Jo, leasing och rena finansfrågor borde ju absolut ligga i en annan tråd håller jag med dig om.

Apropå något som jag personligen kanske tycker är mer OT än att diskutera +/- med elbilar vs. fossilbilar, eller elbilar vs. vätgasbilar, så är det dessa ständiga debatter (och ofta rena FUD/myter) kring gruvor.

Kobolt används i både oljeindustrin (vid raffenering så renas bensin och diesel med kobolt) och för tillverkning av batterier, inklusive även för tex. elbilar (även om det blir allt mindre andel kobolt, och vissa bilbatterier helt utan), men tycker det faktiskt inte hör hemma i denna elbilstråden (trots att jag själv svarat på myter om detta).

Borde det inte finns någon lämpligare tråd att diskutera gruvor och gruvbrytning i?

Samma sak gällande HR-frågor, och frågor om illegalt barnarbete. Har i princip inget med elbilar att göra, även om det på sina håll i världen är ett stort mänskligt problem.

Så gärna förslag på HR/arbetsrättstråd/barnabetestråd som man kan hänvisa folk till (och möjligen svara i, om man orkar)?

Sedan skulle man kunna lägga in en enkel FAQ i första inlägget med lämpliga länkar till dessa andra trådar att diskutera annat i.

Är gärna med och hjälper till att få mer fokus på elbilar i tråden.

Hugger vi alla in här så kan den bara bli bättre!

Laddinfrastuktur, inklusive snabbladdning och hemmaladdning, av elbilar tycker jag hör hemma i denna tråden eftersom det rör exklusivt just elbilar, det är liksom en del av köpet när man väljer elbil.

Övriga övergripande saker om finansiering mm får gärna tas i andra trådar om det inte är en fråga som berör t.ex. en speciell bil där man frågar om priset är vettigt eller tipsar om ett bra pris på en elbil.

Det är alla sidospår om t.ex. batteriinnehåll och hur det tas fram som får tråden att spåra ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilRutger:

Hej tråden!
Jag hade hoppats på att min nuvarande snåldiesel (volvo C30) skulle något år till men nu verkar det som om den är på väg att ge sig. Så jag befinner mig nu i situationen att jag behöver en ny bil.
Jag har tittat på EV6 men med en leveranstid på uppemot ett år så är det för långt tid för mig. Min budget är kring 600 tKr och jag önskar en räckvidd över 400 km så vad har ni för förslag eller tips på elbilar med kortare leveranstid?

Kan ju gå att få tag på bilar som bilhandlare beställt men inte fått bokade. Vet jag såg såna Ioniq 5 på blocket, där man fick ringa handlaren och fråga. Inte helt säkert att det fanns så många bilar men fanns annonser.

En kompis köpte en Model 3 via Ridderheim (tror jag det heter) begagnat och blev nöjd, det är ju ett alternativ om leveranstid är viktigast. Ingen dum bil om inte EV6 har nåt specifikt du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Kan ju gå att få tag på bilar som bilhandlare beställt men inte fått bokade. Vet jag såg såna Ioniq 5 på blocket, där man fick ringa handlaren och fråga. Inte helt säkert att det fanns så många bilar men fanns annonser.

En kompis köpte en Model 3 via Ridderheim (tror jag det heter) begagnat och blev nöjd, det är ju ett alternativ om leveranstid är viktigast. Ingen dum bil om inte EV6 har nåt specifikt du behöver.

Riddermark mer troligt. Ridderheims hittar du i matbutiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Riddermark mer troligt. Ridderheims hittar du i matbutiken.

Hhahahahhaa

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Riddermark mer troligt. Ridderheims hittar du i matbutiken.

Ja så var det nog, jag är helt säker på att det var en bil dom köpte och inte mat 😅

Permalänk
Medlem

Hur ska man tänka med dom nya bonusreglerna? är det bilenslistpris som styr? Tex räknas vinterdäck och dragkrok in i det bonusgrundande priset eller är det bilen + extra paketen som finns.

Tex Polestar 2: Bil + Preformance + pilot = 689k (bonusgrundande) vinterdäck och dragkrok = extrautrustning inte bonusgrundande prispåslag.

Skulle precis slå till på en i4 M50 men det sket sig nu när bonusen inte betalas ut på den längre. Blir lite väl dyr.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Hur ska man tänka med dom nya bonusreglerna? är det bilenslistpris som styr? Tex räknas vinterdäck och dragkrok in i det bonusgrundande priset eller är det bilen + extra paketen som finns.

Tex Polestar 2: Bil + Preformance + pilot = 689k (bonusgrundande) vinterdäck och dragkrok = extrautrustning inte bonusgrundande prispåslag.

Skulle precis slå till på en i4 M50 men det sket sig nu när bonusen inte betalas ut på den längre. Blir lite väl dyr.

Sannolikt prislistan på Skatteverket som gäller. Där ligger i4 M50 på 725k och i4 eDrive40 på 625k. Polestar 2, Long Range 4wd glider in på 589k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Hur ska man tänka med dom nya bonusreglerna? är det bilenslistpris som styr? Tex räknas vinterdäck och dragkrok in i det bonusgrundande priset eller är det bilen + extra paketen som finns.

Tex Polestar 2: Bil + Preformance + pilot = 689k (bonusgrundande) vinterdäck och dragkrok = extrautrustning inte bonusgrundande prispåslag.

Skulle precis slå till på en i4 M50 men det sket sig nu när bonusen inte betalas ut på den längre. Blir lite väl dyr.

Det har vi väl kommit fram till att det troligen fortsätter som det är idag med att det är skatteverkets lista som gäller, deras lista utgår i sin tur från bilens grundpris utan tillval.
Säker kan man dock inte vara förrän transportstyrelsen beslutat i saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Laddinfrastuktur, inklusive snabbladdning och hemmaladdning, av elbilar tycker jag hör hemma i denna tråden eftersom det rör exklusivt just elbilar, det är liksom en del av köpet när man väljer elbil.

Övriga övergripande saker om finansiering mm får gärna tas i andra trådar om det inte är en fråga som berör t.ex. en speciell bil där man frågar om priset är vettigt eller tipsar om ett bra pris på en elbil.

Det är alla sidospår om t.ex. batteriinnehåll och hur det tas fram som får tråden att spåra ur.

Jag är helt OK med att ha ladd/infrastrukturfrågor kring elbilar här i tråden. Kan vänta med att skapa ny tråd kring det. Skulle volymerna öka kraftigt så kan man ju överväga det någon gång i framtiden istället.

Än så länge är volymerna så pass små i tråden att jag inte har problem med att ha kvar det här heller.

Jo, gruvnäring, barnarbete, klimat, V8, kobolt och annat håller jag med om inte borde höra hemma i denna tråden. Borde bara OT, eller finnas egna trådar bättre trådar om det. Är 100% med dig där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Kan ju gå att få tag på bilar som bilhandlare beställt men inte fått bokade. Vet jag såg såna Ioniq 5 på blocket, där man fick ringa handlaren och fråga. Inte helt säkert att det fanns så många bilar men fanns annonser.

En kompis köpte en Model 3 via Ridderheim (tror jag det heter) begagnat och blev nöjd, det är ju ett alternativ om leveranstid är viktigast. Ingen dum bil om inte EV6 har nåt specifikt du behöver.

Jo, även M3 SR har ju väldigt bra räckvidd som räcker för väldigt många (även LR klarar en liten bit till). Behöver man inte ha stor lastlucka (är ju en sedanlucka på M3, lite av brevinkast), så är det ju ett utmärkt val gällande räckvidd och effektivitet.

Väldigt lågt luftmotstånd och effektiv drivlina gör att de kommer längre per kWh än de flesta elbilar. För persontransport av 1-2 personer så är det ju ett utmärkt alternativ att överväga.

Skrivet av Lidodido:

Ja så var det nog, jag är helt säker på att det var en bil dom köpte och inte mat 😅

Exakt! Förvillande lika namn för mig också!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Precis pratat med VW i Borås. På måndag om en vecka 09:00 blir det till att hämta ut en styck Cupra Born.
Den hade anlänt till dem i helgen. Oklart varför det tar en vecka innan jag kan hämta den men jag får väl stå ut med det.

Så trevligt! Vilken variant? När beställde du? Köp eller leasing?

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se vad som kommer hända med alla dessa ladd-hybrider framöver. Känns som att det finns en risk att begagnatmarknaden kommer svämma över av dessa, och jag undrar om någon kommer vilja köpa dom? För mig har alltid laddhybriderna låtit som en ganska dålig kompromiss, varför det aldrig varit aktuellt med en sådan för mig personligen. Hur mår ens batterierna i dom om några år? Gissar att väldigt många utav dom körs till 0% varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Det ska bli intressant att se vad som kommer hända med alla dessa ladd-hybrider framöver. Känns som att det finns en risk att begagnatmarknaden kommer svämma över av dessa, och jag undrar om någon kommer vilja köpa dom? För mig har alltid laddhybriderna låtit som en ganska dålig kompromiss, varför det aldrig varit aktuellt med en sådan för mig personligen. Hur mår ens batterierna i dom om några år? Gissar att väldigt många utav dom körs till 0% varje dag.

Dom körs aldrig till 0%. Fossilmotorn laddar alltid. Eller varför tror du att ingenjörerna skulle missa en sån viktig aspekt?

Jag hade ju gärna sett att laddhybriderna kunde gå vidare till andra länder för att mjuka upp övergången. Fast det kräver ju återigen en form av infrastruktur av fungerande elnät och då kanske t ex merparten av Afrika inte funkar 🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Så trevligt! Vilken variant? När beställde du? Köp eller leasing?

Grund variant. Tänkte visa spec när jag hämtat den så jag även kan infoga en bild på den.
Beställd 2021-11-15
Leasing 4800 kr i månaden inkl försäkring exkl vinterdäck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Dom körs aldrig till 0%. Fossilmotorn laddar alltid. Eller varför tror du att ingenjörerna skulle missa en sån viktig aspekt?

Jag hade ju gärna sett att laddhybriderna kunde gå vidare till andra länder för att mjuka upp övergången. Fast det kräver ju återigen en form av infrastruktur av fungerande elnät och då kanske t ex merparten av Afrika inte funkar 🤷🏻‍♂️

Har bara åkt en laddhybrid (Volvo V60) och jag är tämligen säker på att den gick köra endast på batteriet. Är inte det poängen?

Det är ju ingen dum kompromiss för en som regelbundet kör mycket korta sträckor (typ jobbpendlar) och sen nån gång då och då kör mycket långt. Tror nog de kommer vara intressanta, om inte annat kan man ju ha en billig laddhybrid som andra bil inne i stan och bara köra på el. Däremot innebär det ju att man inte vill betala så mycket så andrahandsvärdet lär ju sjunka rejält.

Permalänk
Medlem

Har fått en offert som är så bra att jag inte kan säga nej, så nu blir det en Enyaq! Hade ett hyfsat pris redan, men fick med adaptiv dämpning och 5 års garanti för en spottstyver, så nu ska det bara väljas färg, planerad för laddbox och sen vänta I en mycket jobbig evighet 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har fått en offert som är så bra att jag inte kan säga nej, så nu blir det en Enyaq! Hade ett hyfsat pris redan, men fick med adaptiv dämpning och 5 års garanti för en spottstyver, så nu ska det bara väljas färg, planerad för laddbox och sen vänta I en mycket jobbig evighet 😀

Härligt! Stort grattis till nya elbilen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har fått en offert som är så bra att jag inte kan säga nej, så nu blir det en Enyaq! Hade ett hyfsat pris redan, men fick med adaptiv dämpning och 5 års garanti för en spottstyver, så nu ska det bara väljas färg, planerad för laddbox och sen vänta I en mycket jobbig evighet 😀

Kör en iv80 Sportline själv och är helnöjd! Bra val
För mig är det den perfekta familjebilen. Trist med väntetiderna hos Skoda just nu dock, men det gäller ju dem flesta märkena