Ny ISP, kan inte ansluta till routerns GUI?

Permalänk

Ny ISP, kan inte ansluta till routerns GUI?

Fick ny ISP, fiber, saker och ting funkar.

Men en tekniker ska kontrollera i veckan som kommer, så jag försökte logga in på min Asusrouter innan han kommer.
(Jag minns inte min inloggning, men tänkte prova mig fram)

http:router.asus.com -funkar inte, 192.168.1.1 - funkar inte.

Har: "Mediauttag" - - > Router - - > Trådad kabel till dator

Någon idé?

(OBS! Jag vet inte mycket om wifi, router o.s.v., vill bara dela till min telefon o.s.v.)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Provat att reseta den?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kör en ipconfig i cmd och kolla vilken gateway du har
192.168.50.1 kanske ?

Permalänk
Skrivet av Bael:

Provat att reseta den?

Nej, tänkte att det kanske inte är bra, för den funkar ju trots allt.

Ville bara att teknikern skulle kunna titta igenom mina inställningar så att jag får ut så mycket som möjligt trådlöst nu när jag har Gb-ISP.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Kör en ipconfig i cmd och kolla vilken gateway du har
192.168.50.1 kanske ?

OK. Jag var där och gjorde /release och /renew häromdagen, ska kolla, tack för bra tips!!

Edit: Min 'default gateway' är 100.65.... men ingen router svarar där heller..

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Låter ju som routern inte är uppsatt som router utan nån sorts brygga/switch typ
Men har du kopplat Media - wan på router - lan till dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

OK. Jag var där och gjorde /release och /renew häromdagen, ska kolla, tack för bra tips!!

Edit: Min 'default gateway' är 100.65.... men ingen router svarar där heller..

Det jag tänker är att om du kopplat media till lan och från lan till dator, så beter väl routern sig som en switch och du får ipadress från ISPns DHCP istället för routerns.
Typ så tror jag

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har "något" felkopplat..
Du vill ha det: WAN/Tjänstefördelare > Din egna router > Alla enheter.
Kabel från väggen ska in i WAN på routern och allt annat in i någon av LAN-portarna eller trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

192.168.50.1 kanske ?

^^This^^

Plus att du måste sitta på samma subnät med datorn annars kommer du inte "in".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Edit: Min 'default gateway' är 100.65.... men ingen router svarar där heller..

Som ha nämnts ovan tycks din "router" inte var en router utan agerar som brygga. Din dator har blivit tilldelad en sådan IP-adress man får från sin ISP om de kör med CG-NAT. Om din router hade fungerat normalt (som en NAT:ande router) så hade den i stället delat ut en adress till din dator i 192.168-, eller 10.-serierna och själv haft 100.65-adressen på sitt WAN-interface, dvs utåt mot ISP:n.

Asus-grejen kommer dock antagligen ha ett management-interface som den lyssnar på ändå, för att du ska kunna ansluta till det och sätta om inställningarna. Vad det är står antagligen i manualen. Men den IP-adressen är antagligen i en lite udda IP-serie och inte lättgissad.

Du kommer troligen behöva sätta en fast IP på din dator för att komma åt det interfacet, du sätter i så fall samma tre första oktetter och ett nummer ifrån på sista oktetten, dock inte 0, 1 eller 255. Om management-interfacet är 10.1.2.1, sätt 10.1.2.2, och hoppas på det bästa (det har med nätmasken att göra om det funkar).

Från Wikipedia-artikeln om Carrier Grade NAT:

Citat:

IETF published RFC 6598, detailing a shared address space for use in ISP CGN deployments that can handle the same network prefixes occurring both on inbound and outbound interfaces. ARIN returned address space to the Internet Assigned Numbers Authority (IANA) for this allocation.[4] The allocated address block is 100.64.0.0/10, i.e. IP addresses from 100.64.0.0 to 100.127.255.255.[5]

Under förutsättning att du inte har tagit fel på en 100.56 och en 10.nånting-adress förstås...

Edit: Eller så har du kopplat in "internet" i LAN-uttagen på routern. Då kommer du också få samma effekt. I så fall, koppla rätt.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du har "något" felkopplat..
Du vill ha det: WAN/Tjänstefördelare > Din egna router > Alla enheter.
Kabel från väggen ska in i WAN på routern och allt annat in i någon av LAN-portarna eller trådlöst.

Ja förstås. Mitt fel. Jag kopplade ju förbi routern när gigabit kom.

Men för tusan, hur kunde jag missa det.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Låter ju som routern inte är uppsatt som router utan nån sorts brygga/switch typ
Men har du kopplat Media - wan på router - lan till dator

Sorry, jag var så ivrig när gigabit kom att jag kopplade direkt till port 1 på ISP's "mediafördelarlåda-i-hallen", lät routern få port 2, d.v.s. kabel direkt till datorn. Mitt fel.

Skrivet av Sunix:

Det jag tänker är att om du kopplat media till lan och från lan till dator, så beter väl routern sig som en switch och du får ipadress från ISPns DHCP istället för routerns.
Typ så tror jag

Sorry, mitt fel, läs övriga svar.

Skrivet av Svensktiger:

^^This^^

Plus att du måste sitta på samma subnät med datorn annars kommer du inte "in".

Jag är "fristående" med datorn, läs övriga.

Skrivet av KAD:

Som ha nämnts ovan tycks din "router" inte var en router utan agerar som brygga. Din dator har blivit tilldelad en sådan IP-adress man får från sin ISP om de kör med CG-NAT. Om din router hade fungerat normalt (som en NAT:ande router) så hade den i stället delat ut en adress till din dator i 192.168-, eller 10.-serierna och själv haft 100.65-adressen på sitt WAN-interface, dvs utåt mot ISP:n.

Asus-grejen kommer dock antagligen ha ett management-interface som den lyssnar på ändå, för att du ska kunna ansluta till det och sätta om inställningarna. Vad det är står antagligen i manualen. Men den IP-adressen är antagligen i en lite udda IP-serie och inte lättgissad.

Du kommer troligen behöva sätta en fast IP på din dator för att komma åt det interfacet, du sätter i så fall samma tre första oktetter och ett nummer ifrån på sista oktetten, dock inte 0, 1 eller 255. Om management-interfacet är 10.1.2.1, sätt 10.1.2.2, och hoppas på det bästa (det har med nätmasken att göra om det funkar).

Från Wikipedia-artikeln om Carrier Grade NAT:
Under förutsättning att du inte har tagit fel på en 100.56 och en 10.nånting-adress förstås...

Edit: Eller så har du kopplat in "internet" i LAN-uttagen på routern. Då kommer du också få samma effekt. I så fall, koppla rätt.

Ja, jag har kopplat galet, eller helt enkelt 'bypassat' min dator. Jag är ingen expert, men jag brukar inte missa så här enkla grejer. Sorry till alla, men tack för svaren!
; )

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Fattar fortfarande inte varför du ska släpa ut en tekniker för att "kontrollera" när all redan funkar.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av drefk2000:

Fattar fortfarande inte varför du ska släpa ut en tekniker för att "kontrollera" när all redan funkar.

Det funkade inte den 12e, när han startade tråden men igår hade problemen löst sig. Ser inget om att han fortfarande ska ha tekniker?