Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toarulle:

De är mycket mindre i storlek än vanligt. Men av någon anledning är de helt annorlunda mot alla andra tangenter på sculpt. De är lite "hårdare" att trycka på och klickar sedan till, de sitter också väldigt "löst" det går att vicka på dem rätt mycket. Ska man använda Mediakeys måste man också ändra på en brytare mellan vanlig funktion och mediakeys.

Men i övrigt skulle jag säga att det inte stör mig alls. Är som sagt om man av någon anledning använder mycket av dem jag kan tänka mig att det blir irriterande. För vanlig kontorsanvändning och spelande har det inte stört mig.

Angående musen så blir det lite av ett mellanläge handen kommer för mig upp i mitten av en vanlig mus och en hel vertikal. Men känns mycket bekvämare för mig att använda på grund av hur man klicka på knapparna. Men kan säkert variera och är säkert även bättre att ha en helt vertikal mus om man är bekväm med det.

Tack för info. Då förstår jag. Är nog mer en vanlig kontorsanvändare som du skriver. Händer ju att man använder media-knapparna men inte ofta, som sagt mer ljudvolym.

Funderar mycket på musen. Den ser ju hyfsat ergonomisk ut men jag undrar om inte en helt vertikal mus kanske ger större/bättre effekt. Sen gillar jag ju Logitech då de inte bara riktar in sig på Microsoft. Hörde man kunde skrolla sidledes också med Vertical Lift vilket är riktigt smidigt. Alla ev. anpassningar på Sculpt lär ju bara funka i Windows...

Tråkigt att det inte finns fler som Sculpt, tänker då främst på tangentbordet. Logitech behöver komma med en TKL version av K860 men man undrar ju när eller om det kommer ens. De har ju släppt en mindre variant av MX Keys så man tycker ju att de förstår efterfrågan på mindre tangentbord utan numpad. Ändå har inget hänt trots att jag kan läsa flera personer som har efterfrågat en TKL version i flera år.

Permalänk
Inaktiv

Står just nu mellan Microsoft Sculpt eller Logitech Lift + nått annat ergonomiskt tangentbord eller kanske ThinkPad p.g.a. dess trackpoint.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lovan:

Nä mittenknappen blir dedikerad i mjukvaran till skroll eller mittenknapp. Eftersom Windows inte har inbyggt att mittenknappen ska fungera för skroll så blir det nog tyvärr en begränsning. Jag använder själv aldrig mittenknappen så för mig är det inget problem men jag kan förstå för de som behöver den. Iof har inte dell eller HP en mittenknapp alls så det är ännu värre.

Jo, jag fattar inte att någon kan använda trackpoint där utan mittenknapp, det är ju som att ha en tvåknappars mus utan scrollhjul; katastrof.

Citat:

Jag kan hålla med om att känslan är sämre men jag lyckades justera in HP datorn till att vara nästan lika bra. Tror det är någon acceleration eller dylikt som är skillnaden.

Jo, men det är också själva hårdvaran. Jag har testat alla tre typer av "tips" som finns till Thinkpads och växlar mellan "soft dome" och "soft rim", "classic dome" är sämst av dem men även den är ju bättre än något jag lyckats få till på Dell eller HP liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vill förtydliga då flera ger tips på annat än pekdon att jag inte har problem med övrig ergonomi. Inga nackproblem, axelproblem eller dylikt. Ibland ryggproblem men det är genetiskt och stillasittande är inte hälsosamt oavsett hur bra ergonomi man har. Problemet med handleden och musen är att jag har ont hela tiden medan t.ex. ryggen gör ont först när jag suttit på tok för länge (eller sitter fel/saggar ihop). Hjälper att ställa mig upp eller pausa.

Så inga mer tips på skrivbord eller stolar då detta redan är bra. Mitt problem är bara min högra handled. Tänkt byta ut musen länge då kabelanslutningen begränsar rörligheten och det är helt enkelt en billig och dålig mus. Nu har jag dock fått så ont i handleden av den att jag försöker välja en mus med fokus på ergonomi istället för att bara köpa en populär mus med massa "roliga" specifikationer när jag inte behöver mer än skrollhjul, höger- och vänsterklick i princip.

Tar dock gärna emot förslag och tips på ergonomiska tangentbord då jag blev lite nyfiken på det, även om mitt tangentbord alltså inte ger mig några problem eller smärta. Gillar bara maximera ergonomi. Fullstora och breda tangentbord med numpad går helt bort då det var orsaken till axelproblem tidigare (då musen hamnar för långt bort).

Problemet är att du jobbar I kvadranten utanför boxen mellan dina armar vilket man gör 99,9999% av gångerna när man använder en mus. Antingen får du ställa musen nedanför tangentbordet, alternativt så köper du en mousetrapper/rollermouse och jobbar i mitten. Alltså utrymmet mellan dina armar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vilket tangentbord?

Jag tyckte också bakgrundsbelysning var viktigt förr, tills jag insåg att jag inte ens kollar på tangentbordet så enligt mig helt onödigt egentligen. Jag ser ju inte belysningen. De få gånger jag behöver kolla så har jag ändå en arbetslampa som hjälper på betydligt fler sätt.

Sandströms.
Tittar inte heller på tangentbordet - men - det ger ett behagligt ljus som jag trivs med från min Surface Book så det är väl mer det och jag skulle hellre ha det och stänga av det, än att inte kunna välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan också rekommendera musen mellan tangentbordet och kroppen. Har kört så i många år, och jag inbillar mig att det hjälper mig att slippa problem med rygg och axlar. En sidoeffekt är att man får tangentbordet längre fram, vilket ger bra stöd för underarmarna plus att man inte kan sitta som en säck potatis på stolen, för då når man inte fram.

Där förstår jag å andra sidan inte hur man kan bära sig åt att nå tangentbordet vettigt utan att luta sig framåt om man ska få plats med musen emellan?
Jag väl antagligen som en säck potatis men kan inte se något ergonomiskt sätt att inte kompromissa tangentbordets position om musen ska rymmas emellan... (speciellt om man har wristpad för tangentbordet, men även om ska ha vettig storlek på musen, gillar trådade möss och vill ha hyfsat gott om utrymme för musrörelser)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Flera utav våra medarbetare på jobbet har Rollermouse med rullar eller en MouseTrapper med platta.

De som vill ha något ergonomiskt men ändå ha känslan utav en vanlig datormus i handen har kört med denna och samtliga har varit väldigt nöjda!

https://www.inet.se/produkt/6600329/logitech-mx-ergo

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Problemet är att du jobbar I kvadranten utanför boxen mellan dina armar vilket man gör 99,9999% av gångerna när man använder en mus. Antingen får du ställa musen nedanför tangentbordet, alternativt så köper du en mousetrapper/rollermouse och jobbar i mitten. Alltså utrymmet mellan dina armar.

Jag förstår vad du skriver men jag hamnar nästan i kvadraten om tangentbordet är litet. Fast många ergonomiska är möjligtvis för breda även utan numpad. Små tangentbord brukar inte vara ergonomiska. Möjligtvis kan de tudelade faktiskt vara det, får titta närmare på dessa men det lär vara en rejäl inlärningskurva. Även om jag är "touch typist" för det mesta så har jag ändå hört att det kan bli svårt att ställa om. Fast när det väl sitter så kanske det är ännu bättre.

Mousetrapper och Rollermouse är uteslutet. Dels på tok för dyrt och dels inte övertygad om ergonomin. Däremot kan ev. ett tangentbord med trackpoint vara ett intressant komplement till en vertikal mus. Behöver jag inte använda musen för minsta lilla utan mer för precision eller när jag vill använda musen mer än jag skriver.

Skrivet av MsSmith:

Sandströms.
Tittar inte heller på tangentbordet - men - det ger ett behagligt ljus som jag trivs med från min Surface Book så det är väl mer det och jag skulle hellre ha det och stänga av det, än att inte kunna välja.

Håller med om att det inte är en nackdel. Hellre att det finns och att man kan stänga av det. Har det avstängt numera då det känns nödigt men jag är inte besviken för att det finns förstås (RGB belysning är himla kul med alla färger och mönster).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Där förstår jag å andra sidan inte hur man kan bära sig åt att nå tangentbordet vettigt utan att luta sig framåt om man ska få plats med musen emellan?
Jag väl antagligen som en säck potatis men kan inte se något ergonomiskt sätt att inte kompromissa tangentbordets position om musen ska rymmas emellan... (speciellt om man har wristpad för tangentbordet, men även om ska ha vettig storlek på musen, gillar trådade möss och vill ha hyfsat gott om utrymme för musrörelser)

Ja, det inte är helt lätt det här. Har man mindre tangentbord utan armstöd så kan jag tänka mig att man kan ha musen framför tangentbordet. Alternativ en mus med styrkula, den behöver inget svängrum. Vet inte om det är så mycket bättre än en ergonomisk mus på sidan så länge armen/axeln är rak och avslappnad.

Får experimentera lite med förhållandena mellan tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem

198 kr, har löst problemet för mig sen mitten av 2000-talet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jo, jag fattar inte att någon kan använda trackpoint där utan mittenknapp, det är ju som att ha en tvåknappars mus utan scrollhjul; katastrof.
Jo, men det är också själva hårdvaran. Jag har testat alla tre typer av "tips" som finns till Thinkpads och växlar mellan "soft dome" och "soft rim", "classic dome" är sämst av dem men även den är ju bättre än något jag lyckats få till på Dell eller HP liksom.

En fråga till er som kör ThinkPads med trackpoint då jag inte hängde med här riktigt.

Jag förstår att man kan navigera med den och att höger- och vänsterklick är de där knapparna nedanför. Men hur fungerade skrollning? Edit: Kollade på YouTube, det verkar som att den både navigerar och skrollar. Ser häftigt ut, kan knappt förstå att en sån liten sak kan styra den. Väldigt nyfiken på att testa faktiskt. Tangentbordet är ju inte ergonomiskt utformat i övrigt men ser ut att ha ett litet handledsstöd och kompakt är det.

Vad är det för skillnad på dessa två förutom trådat/trådlöst och priset? Skulle nog satsa på trådat på grund av priset och då den går att hitta hos svensk ÅF (Dustin). Edit: Nån på YouTube sa att batteritiden var dålig på den trådlösa samt att den ofta tappade anslutning, så kanske säkrare med trådat samtidigt som den är betydligt billigare. Inte lika viktigt med trådlöst tangentbord såsom med trådlös mus då musens sladd alltid verkar vara i vägen...

https://www.lenovo.com/se/sv/accessories-and-monitors/keyboar...

https://www.lenovo.com/se/sv/accessories-and-monitors/keyboar...

Permalänk
Inaktiv

Sugen på mus med styrkula ändå. xD *beslutsångest* Kan jag ha den framför tangentbordet som en pekplatta och slippa massa handleds-/armrörelser. Ska åka till en butik som har både Ergo M575 och MX Ergo och fråga om jag inte skulle kunna få testa och känna.

För jag tänker antingen mus med styrkula eller vanlig vertikal plus ThinkPad tangentbord med styrpinne. Detta tangentbord finns inte i nån butik men kan kolla om de har andra ThinkPads laptops, kan jag testa dessa.

Pekplatta har funkat bättre än mus på MacBook men inte den externa Magic TrackPad. Kanske berodde detta på att pekplattan fanns nära/under tangentbordet medan Magic TrackPad hade jag placerat som en mus på höger sida. Tror fan det ligger nått i detta. Blir dock svårt med vanlig mus under ett tangentbord (dåligt utrymme för rörelser) men en mus med styrkula skulle ju lösa det problemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mulfuß:

Kör min Logitech Wireless Touchpad på PCn. Den finns ej mer, men det finns ju denna: Brydge W-Touch. Till min Mac kör jag Apples Magic Trackpad 2.

Dessutom finns en Wacom, en Kensington Orbit Trackball och en Contour ShuttlePro beroende på vad jag gör. Kikar på en 3D Connexion också. Har bra armstöd och inga ergonomiproblem.

Kikat på Brydge W-Touch men den verkar Microsoft-orienterad. Tråkigt att inte fler gör som Logitech, tangentbord och möss kompatibelt med alla system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag förstår vad du skriver men jag hamnar nästan i kvadraten om tangentbordet är litet. Fast många ergonomiska är möjligtvis för breda även utan numpad. Små tangentbord brukar inte vara ergonomiska. Möjligtvis kan de tudelade faktiskt vara det, får titta närmare på dessa men det lär vara en rejäl inlärningskurva. Även om jag är "touch typist" för det mesta så har jag ändå hört att det kan bli svårt att ställa om. Fast när det väl sitter så kanske det är ännu bättre.

Mousetrapper och Rollermouse är uteslutet. Dels på tok för dyrt och dels inte övertygad om ergonomin. Däremot kan ev. ett tangentbord med trackpoint vara ett intressant komplement till en vertikal mus. Behöver jag inte använda musen för minsta lilla utan mer för precision eller när jag vill använda musen mer än jag skriver.

Håller med om att det inte är en nackdel. Hellre att det finns och att man kan stänga av det. Har det avstängt numera då det känns nödigt men jag är inte besviken för att det finns förstås (RGB belysning är himla kul med alla färger och mönster).

Jag har ju använt en Rollermouse i över 15 år. Faktum var att på mitt jobb så fanns det bara en rollermouse. Den vanliga musen var liksom bortplockad. Så om man inte lärde sig använda den så fick man sluta helt enkelt. Sen bytte jag till andra avdelningar och jag kan säga att de allra flesta kollegorna har ont i axeln/musarm, men jag har klarat mig. ^^;. Det är inte tangentbordet som är problemet då du inte gör vridningen när du skriver, utan det är när du använder musen. När du rör musen från höger till vänster och tillbaka. Det är där du får problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Jag har ju använt en Rollermouse i över 15 år. Faktum var att på mitt jobb så fanns det bara en rollermouse. Den vanliga musen var liksom bortplockad. Så om man inte lärde sig använda den så fick man sluta helt enkelt. Sen bytte jag till andra avdelningar och jag kan säga att de allra flesta kollegorna har ont i axeln/musarm, men jag har klarat mig. ^^;. Det är inte tangentbordet som är problemet då du inte gör vridningen när du skriver, utan det är när du använder musen. När du rör musen från höger till vänster och tillbaka. Det är där du får problem.

Med andra ord får man samma effekt av trackpoint i tangentbordet alternativt mus med styrkula eller styrplatta under tangentbordet.

Inget emot att testa Rollermouse eller Mousetrapper men det är helt enkelt för dyrt.

Permalänk
Medlem

Logitech Lift. Riktigt skön och bra.

Jag har tangentbordsutdrag under skrivbordet. Då kan jag ha musen centrerad på skrivbordet ovanför tangentbordet. Då är den mitt i boxen.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Med andra ord får man samma effekt av trackpoint i tangentbordet alternativt mus med styrkula eller styrplatta under tangentbordet.

Inget emot att testa Rollermouse eller Mousetrapper men det är helt enkelt för dyrt.

Ska man köpa en sån privat så är det svindyrt. För snål för att ha en sån hemma liksom. En mousetrapper med plattan är som du säger som en styrplatta. Jag har använt rollermousen så mycket att jag använder ju tummen för att styra pinnen, endast vid precisionsarbete använder jag pekfingret. Kollegor som testat den hatar ju den =P. Så jag får ju ha min i fred iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Låter inte bra att du tappar anslutning, men det kan ju bero på något annat som du skrev. Jag hade tidigare lagg med ett billigt trådlöst tangentbord från Microsoft men sen gick det över.

Jag har också en logitech vertikal och tycker den är kanon. Hade också problem med anslutningen tills jag flyttade dongeln till en annan anslutnings-dongel (har macbook på jobbet så måste använda donglar för skärmarna och nätverkssladd).

Jag använder även ett delat tangentbord, Zsa moonlander, som också är väldigt trevligt.

Permalänk
Inaktiv

Vad finns det för prisvärda split keyboard* om man vill prova det? Med möjlighet till lutning. Det verkar som att många av de som nämns dels inte säljs i Sverige och dels är dyra (ca 4000 kr).

Prisvärt för mig är ca 1000 kr men även det verkar för lågt. Kinesis Freestyle2 som även säljs i Sverige kostar ca 2000 kr.

* Med split keyboard menar jag helt tudelat tangentbord så att man kan placera en mus emellan om man vill. Alltså inte bara delat/böjt såsom Sculpt eller Ergo K860.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

Vad finns det för prisvärda split keyboard* om man vill prova det? Med möjlighet till lutning. Det verkar som att många av de som nämns dels inte säljs i Sverige och dels är dyra (ca 4000 kr).

Prisvärt för mig är ca 1000 kr men även det verkar för lågt. Kinesis Freestyle2 som även säljs i Sverige kostar ca 2000 kr.

* Med split keyboard menar jag helt tudelat tangentbord så att man kan placera en mus emellan om man vill. Alltså inte bara delat/böjt såsom Sculpt eller Ergo K860.

https://www.dustinhome.se/product/5010668092/freestyle2-vip3-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag gillar inte någon av de metoderna, inklusive touchplatta, men det är ju skillnad på att flytta något fysiskt jämfört med att gnida fingret mot en glasplatta. De kollegor jag har som kör med Mousetrapper eller Rollermouse gör inte mer fel än någon annan, alltså i princip inga fel, men de är äldre och hade i allmänhet med sig sina pekdon från tidigare jobb så de kanske är förbi inlärningsperioden eller så.

Jag tillhör de ovanliga. Har kört med mousetrappers/barmouse etc sen långt innan jag fyllde 30.

Tycker hela grejen är så sjukt löjligt. Det är 100% mer ergonomiskt att inte flytta armarna till och från tangentbordet hela tiden, det är mycket det som ger musarm etc.

Jag har alltid mus samtidigt som jag har barmouse... vilket få verkar tänka på att det går men ser inte varför de skulle vara exlusiva.

Jag gillar inte barmouse jämfört med en vanlig mus.. men herregud, det tar typ några timmar att komma upp i tempo, det finns absolut inget negativt med det förutom den vanliga "tönt"-stämpeln av coolt kontorsfolk som ska visa sig på styva linan genom att vara faktaresistenta.

Hade jag haft en anställd som INTE kunde lära sig använda en barmouse som en invenstering för sin egen hälsa så hade jag funderat hur bra val den personen gör även i sitt yrke.

Det är en sådan bagatell som borde vara en no-brainer för folk. Samma gäller att stå upp... skiter i vad folk har för ursäkter. Gör det bara.

Erbjuder företaget sätt att arbeta på som är enligt forskning snällare och minskar risken för skador i nutid och längre fram så är man ju inte annat än ...puckad? om man inte utnyttjar det.

Så, ni som inte använder barmouse eller annan lösning, Vad har ni för ursäkt?

Funderat på var denna negativa inställning mot bra utrustning kommer ifrån i många år men har inga bra svar, men seriöst gissar jag på "manlighet" vilket är helt absurt. Skulle uppskatta att 90% av alla de barmouse användare jag har stött på är kvinnor.

Skrivet av slipbit:

Jag har ju använt en Rollermouse i över 15 år. Faktum var att på mitt jobb så fanns det bara en rollermouse. Den vanliga musen var liksom bortplockad. Så om man inte lärde sig använda den så fick man sluta helt enkelt. Sen bytte jag till andra avdelningar och jag kan säga att de allra flesta kollegorna har ont i axeln/musarm, men jag har klarat mig. ^^;. Det är inte tangentbordet som är problemet då du inte gör vridningen när du skriver, utan det är när du använder musen. När du rör musen från höger till vänster och tillbaka. Det är där du får problem.

What he said Därför jag alltid använt mig utav Lenovo laptops och stängt av trackpaden det första jag gör.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv

Det där är bara tillbehörskitet och inte tangentbordet.

2195 kr kostar det med det tillbehörskitet: https://www.sono.se/varumarke/kinesis/kinesis-freestyle-2-se-...

Skrivet av Ceogar:

Jag tillhör de ovanliga. Har kört med mousetrappers/barmouse etc sen långt innan jag fyllde 30.

Tycker hela grejen är så sjukt löjligt. Det är 100% mer ergonomiskt att inte flytta armarna till och från tangentbordet hela tiden, det är mycket det som ger musarm etc.

Jag har alltid mus samtidigt som jag har barmouse... vilket få verkar tänka på att det går men ser inte varför de skulle vara exlusiva.

Jag gillar inte barmouse jämfört med en vanlig mus.. men herregud, det tar typ några timmar att komma upp i tempo, det finns absolut inget negativt med det förutom den vanliga "tönt"-stämpeln av coolt kontorsfolk som ska visa sig på styva linan genom att vara faktaresistenta.

Hade jag haft en anställd som INTE kunde lära sig använda en barmouse som en invenstering för sin egen hälsa så hade jag funderat hur bra val den personen gör även i sitt yrke.

Det är en sådan bagatell som borde vara en no-brainer för folk. Samma gäller att stå upp... skiter i vad folk har för ursäkter. Gör det bara.

Erbjuder företaget sätt att arbeta på som är enligt forskning snällare och minskar risken för skador i nutid och längre fram så är man ju inte annat än ...puckad? om man inte utnyttjar det.

Så, ni som inte använder barmouse eller annan lösning, Vad har ni för ursäkt?

Funderat på var denna negativa inställning mot bra utrustning kommer ifrån i många år men har inga bra svar, men seriöst gissar jag på "manlighet" vilket är helt absurt. Skulle uppskatta att 90% av alla de barmouse användare jag har stött på är kvinnor.

What he said Därför jag alltid använt mig utav Lenovo laptops och stängt av trackpaden det första jag gör.

Nu var detta inte menat till mig men mitt problem med att jag inte tänker testa mousetrapper/rollermouse beror på priset. Det är helt enkelt för dyrt som privatperson med väldigt begränsad ekonomi. Sen undrar jag hur man kombinerar det med mer ergonomiska delade eller tudelade tangentbord. Tudelade blir väl svårt och delade har ofta redan ett påbyggt armstöd som inte går att ta av.

Annars tror jag att det är sant att sträckandet efter musen är mindre ergonomiskt än att ha ett pekdon i eller nära/under tangentbordet, även om tangentbordet är mindre brett så att musen inte hamnar för långt åt sidan.

Funderar nu på alternativa lösningar. Antingen tudelat tangentbord t.ex. Freestyle 2 eller ThinkPad Compact USB och MX Ergo eller Ergo M575. Även funderat på Vertical Lift men jag skulle gärna slippa alla armrörelser med en traditionell mus, även om styrkula skrämmer mig lite i precision. Vill helst ha Ergo M575 då den har utbytbara batterier men MX Ergo har ett precisionsläge på kulan som kanske underlättar när man behöver mer precision.

Även funderat på Microsoft Sculpt som onekligen verkar populär och prisvärd. Även om tangentbordet verkar mindre vilket är bra för att ha musen nära så kvarstår räckandet efter musen åt höger samt alla armrörelser med en traditionell mus.

Permalänk
Inaktiv

Hittade ett mycket intressant tangentbord, Ultimate Hacking Keyboard: https://ultimatehackingkeyboard.com/

Verkligen supercoolt och det första som jag har sett som försöker kombinera tudelat tangentbord med pekdon (här kan du välja mellan både trackball, trackpoint och trackpad).

Som med alla nystartade företag med gräsrotsfinansiering så är det svindyrt. Räknade ut att om man vill köpa "allt" så skulle det gå på över 8000 svenska kronor vilket givetvis blir horribelt (men förståeligt). Hade jag haft gott om pengar kanske jag hade köpt ändå. Hoppas det går bra för företaget så att det på längre sikt kan bli billigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

Det där är bara tillbehörskitet och inte tangentbordet.

2195 kr kostar det med det tillbehörskitet: https://www.sono.se/varumarke/kinesis/kinesis-freestyle-2-se-...

Ah, ok. Då var det inte så bra.

Citat:

Nu var detta inte menat till mig men mitt problem med att jag inte tänker testa mousetrapper/rollermouse beror på priset. Det är helt enkelt för dyrt som privatperson med väldigt begränsad ekonomi. Sen undrar jag hur man kombinerar det med mer ergonomiska delade eller tudelade tangentbord. Tudelade blir väl svårt och delade har ofta redan ett påbyggt armstöd som inte går att ta av.

Annars tror jag att det är sant att sträckandet efter musen är mindre ergonomiskt än att ha ett pekdon i eller nära/under tangentbordet, även om tangentbordet är mindre brett så att musen inte hamnar för långt åt sidan.

Funderar nu på alternativa lösningar. Antingen tudelat tangentbord t.ex. Freestyle 2 eller ThinkPad Compact USB och MX Ergo eller Ergo M575. Även funderat på Vertical Lift men jag skulle gärna slippa alla armrörelser med en traditionell mus, även om styrkula skrämmer mig lite i precision. Vill helst ha Ergo M575 då den har utbytbara batterier men MX Ergo har ett precisionsläge på kulan som kanske underlättar när man behöver mer precision.

Även funderat på Microsoft Sculpt som onekligen verkar populär och prisvärd. Även om tangentbordet verkar mindre vilket är bra för att ha musen nära så kvarstår räckandet efter musen åt höger samt alla armrörelser med en traditionell mus.

Enklast och billigast är förstås att börja variera hur man håller sin befintliga mus. Växla hand exempelvis, eller kör musen framför tangentbordet emellanåt. När det gäller tangentbordet så hjälper ett handledsstöd väldigt mycket så du får liksom en rak vinkel mellan handflatan och tangenterna. Det bästa tangentbordet jag haft när det gäller ergonomi var ett Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000, dels för att man kunde få det höjt i framkant men också för vinkeln. Ett plus var också att det hade standard Home/End-block så man inte behövde lära om hur de knapparna satt, jag hade ett äldre ergonomiskt från MS som inte hade det och det var rätt frustrerande. Problemet är dock att det är väldigt stort, på alla ledder, så det gör det ju svårare att få en bra position för musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag tillhör de ovanliga. Har kört med mousetrappers/barmouse etc sen långt innan jag fyllde 30.

Tycker hela grejen är så sjukt löjligt. Det är 100% mer ergonomiskt att inte flytta armarna till och från tangentbordet hela tiden, det är mycket det som ger musarm etc.

Jag har alltid mus samtidigt som jag har barmouse... vilket få verkar tänka på att det går men ser inte varför de skulle vara exlusiva.

Jag gillar inte barmouse jämfört med en vanlig mus.. men herregud, det tar typ några timmar att komma upp i tempo, det finns absolut inget negativt med det förutom den vanliga "tönt"-stämpeln av coolt kontorsfolk som ska visa sig på styva linan genom att vara faktaresistenta.

Hade jag haft en anställd som INTE kunde lära sig använda en barmouse som en invenstering för sin egen hälsa så hade jag funderat hur bra val den personen gör även i sitt yrke.

Det är en sådan bagatell som borde vara en no-brainer för folk. Samma gäller att stå upp... skiter i vad folk har för ursäkter. Gör det bara.

Erbjuder företaget sätt att arbeta på som är enligt forskning snällare och minskar risken för skador i nutid och längre fram så är man ju inte annat än ...puckad? om man inte utnyttjar det.

Så, ni som inte använder barmouse eller annan lösning, Vad har ni för ursäkt?

Funderat på var denna negativa inställning mot bra utrustning kommer ifrån i många år men har inga bra svar, men seriöst gissar jag på "manlighet" vilket är helt absurt. Skulle uppskatta att 90% av alla de barmouse användare jag har stött på är kvinnor.

What he said Därför jag alltid använt mig utav Lenovo laptops och stängt av trackpaden det första jag gör.

Hehe, blir ju kallad för handikapphjälpmedlet och allt möjligt. Men man har ju bara en kropp. Det är dock omanligt att ta hand om sin kropp

Argumentet som @anon315148 använder är ju att rollermouse och mousetrappern mot att använda de är för att de är för dyra och hen inte tror på den. Trots att en Ultimate Hackingkeyboard kostar 400 pund ;).

Det är ju ergonomen som säger att man inte ska jobba utanför sin box. Har ju en kollega som har ont i armen och varje gång man ska visa hur man använder så säger hon att vi kan ta det en annan gång. Det är ju inte jag som har ont i armen, heheh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Argumentet som @JaneDoe använder är ju att rollermouse och mousetrappern mot att använda de är för att de är för dyra och hen inte tror på den. Trots att en Ultimate Hackingkeyboard kostar 400 pund ;).

Eh? Skrev att det var ett coolt tangentbord, inte att jag ska köpa det. Dock ser jag nog fler fördelar med UHK då rollermouser/mousetrapper inte är kompatibelt med ett ergonomiskt tangentbord för det spelar väl också roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad finns det för prisvärda split keyboard* om man vill prova det? Med möjlighet till lutning. Det verkar som att många av de som nämns dels inte säljs i Sverige och dels är dyra (ca 4000 kr).

Prisvärt för mig är ca 1000 kr men även det verkar för lågt. Kinesis Freestyle2 som även säljs i Sverige kostar ca 2000 kr.

* Med split keyboard menar jag helt tudelat tangentbord så att man kan placera en mus emellan om man vill. Alltså inte bara delat/böjt såsom Sculpt eller Ergo K860.

Jag är på köpknappen men velar lite på Mistel Barocco MD770 RGB 75% Tangentbord från maxgaming. finns olika brytare och välja på.

https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/barocco-md770-...

Som du säger så finns det verkligen inte mycket att välja på i sverige med åäö, split och ISO return.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Eh? Skrev att det var ett coolt tangentbord, inte att jag ska köpa det. Dock ser jag nog fler fördelar med UHK då rollermouser/mousetrapper inte är kompatibelt med ett ergonomiskt tangentbord för det spelar väl också roll?

Har du låtit en ergonom kika på rotorsaken till dina problem? Men har du musarm så är det troligtvis pekdonet du behöver ändra på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagers:

Jag är på köpknappen men velar lite på Mistel Barocco MD770 RGB 75% Tangentbord från maxgaming. finns olika brytare och välja på.
<Uppladdad bildlänk>
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/barocco-md770-...

Som du säger så finns det verkligen inte mycket att välja på i sverige med åäö, split och ISO return.

Nackdelen med den jämfört med Freestyle 2 verkar vara att det inte finns några armstöd eller möjlighet att luta. Ser fint ut annars.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Har du låtit en ergonom kika på rotorsaken till dina problem? Men har du musarm så är det troligtvis pekdonet du behöver ändra på.

Ja, det är pekdonet jag behöver ändra på men tänkte samtidigt se över mitt tangentbord.

Blir nog MX Ergo även fast jag är lite nervös för styrkula men vill prova nått annat som inte kräver armrörelser. Funderar även på styrplatta men jag antar att handen ligger bättre även på en ergonomisk mus.

Ett ThinkPad tangentbord skulle även ge en ytterligare pekdon att växla med. Sugen på testa men i övrigt är väl inte tangentbordet särskilt ergonomiskt utformat.

Använder just nu laptopens tangentbord och styrplatta för att avlasta mushanden så länge. Hatar verkligen laptopens styrplatta men hellre det än värken från musen.