Brist på bra tandborstar till katt - 3D printa något bättre?

Permalänk
Medlem

Brist på bra tandborstar till katt - 3D printa något bättre?

Hej!
Som rubriken anger så handlar det om katter.
Jag letar efter någon bättre tandborsta än de som finns på apotek för katter. Dem verkar ärligt talat sådär. För stora, och för bökiga. Plus katter gillar sällan att man pekar i munnen på dem ändå.

Så har haft en fundering på att det kanske skulle vara vettigt att se om det går att 3D-printa en katt-tandborste? Eller om någon vet och har hittat någonstans på nätet bra riktigt små och inte vassa eller kassa tandborstar till katt?
Förutom det skulle något som kan hjälpa till ägaren att snällt och på ett "katt-humant" vis hålla munnen öppen på en katt en liten stund vara bra. Typ något elastiskt som inte är hårt, men ger lite motstånd, men inte för bökigt heller så man kan komma åt typ säg 10 -20 sekunder på en katt för att borsta.

Hur gör ni?

I allmänhet verkar djurhälsa ett lite undanskymt ämne. Finns mycket att prata om där.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Har en sån här tandborste till min katt. Den är gjord för barn 0-2 år och är helt perfekt storleksmässigt men som du nämner en helt annan sak att faktiskt få borsta kattens tänder. Borsthuvudet är ungefär lika stort som en lillfingernagel.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Har en sån här tandborste till min katt. Den är gjord för barn 0-2 år och är helt perfekt storleksmässigt men som du nämner en helt annan sak att faktiskt få borsta kattens tänder. Borsthuvudet är ungefär lika stort som en lillfingernagel.

<Uppladdad bildlänk>

Har tittat på den i affären, men den är liksom nog lite stor. Det är liksom lite en kombination av möjlig vinkel att få (hur mycket katten vill gapa - oftast helst inte alls) och hur small och smidig tandborsten kan vara.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Tandborsten i sig har aldrig varit problemet. Visst är vissa lite för stora men det finns små. Även mjuka barntandborstar fungerar.
Att doppa den i tonfiskvatten (tonfisk på burk för katter) kan hjälpa. Finns även "tandkrämer" (godis). Då går det mycket enklare.
Kan låta fel men det viktiga är själva borstningen. Sen när de blir mer van med borstningen kan man sluta använda götta.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Min rumskompis är väldigt stor, så för mig fungerar en liten borste för katter eller bäbisar. Men intressant fråga! Så kommer följa.

Övrigt är det värt att inte glömma om någon ska börja med borste: Se till att den är väldigt mjuk.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Tittat på dessa?

https://shop.firstvet.com/se/produkt/tandrengoring-fingertopp...

https://www.kronansapotek.se/Trixie-Tandv%C3%A5rdsset-Katt/p/...

https://www.apotea.se/vetocanis-tandvardsset?gclid=CjwKCAjw5N...

https://www.24.se/hem-fritid/ovrigt-hem-fritid/djurtillbehor/...

Har aldrig borstat tänderna på några av mina katter vilket jag ångrar, skyller på okunskap. Nästa gång vi skaffar källingar är det dags att testa. En av våra katter är född 05, ynglingen född 12, båda kärnfriska förutom att gamlingen fått dra ut en massa tändet, dyrt var det, som det verkar nu kommer de att leva minst tio år till . Tyvärr är det mycket svårt att introducera tandborstning till äldre katter har det visat sig..