Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Ett tips Om ni vill få AC tystare

Om ni vill få AC tystare. Så ta bort denna. Hur enkelt som helst. Om du kör övre fläkten på full hastighet. Så hälften av ljudet försvinner och blir mer mjukare och skönare att sitta och lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Köpte en enslangare på Biltema i ren desperation, den gör jobbet men kompressorn går kontinuerligt eftersom den hela tiden suger in varmluft utifrån, var över 30 grader här idag med närmare 50% fuktighet.

Har tömt kondenshinken 2 gånger idag.

Biltema har ingen modell du ska behöva köra kontinuerlig tömning på i kylläge. Plugga igen och se om maskinen orkar skicka ut vattnet med utblåset istället, den funktionen fungerar inte när du kör slang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Än EN portabel ja, men om ska kyla 60kvm till typ 22-23 grader krävs mer än en portabel... Min på 12-14K BTU någonting klarar mitt sovrum med stängd dörr på 15kvm till sådan temperatur. Att det är billigare per enhet betyder inte det bli billigare i slutändan om du siktar på alla rum för du lär behöva mer än en enhet, sen drar det avsevärt mer energi.

Ingen aning vad det kostar (kolla VVS-firmor på offert), men betänk att en sådan installation kommer höja marknadsvärdet på lägenhet, så du får tillbaka en del den kostnaden vid försäljning. Jag är tvungen att ha portabel (hyresrätt), hade jag haft bostadsrätt hade jag köpt riktig.

Jag hade öppet på ca 55 kvm (3 meter i tak) med min på 12k BTU och rummet den stod i blev sub 20 grader (ca 15 kvm), rummet intill på ca 20 kvm blev i var fall sub 24 grader när det var 30+ ute. De två längst bort blev såklart några grader varmare med höll sig iaf på max 26 när det var 30 ute, det var dock köket där fönstret stod på glänt för att jämna ut undertrycket. så där fick den svalare luften från ACn jobba. Framförallt blev all luft mycket mindre fuktig i hela lägenheten vilket hjälper en del. Så det är svårt att generalisera och säga att något går eller inte då det beror på olika faktorer, den lägenheten blev riktigt varm utan AC iaf.

Den enheten var dock inställt på minimum och gick konstant och en fläkt blåste i den stora dörröppningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Den ska vara så mycket bättre? Det är ju en djungel. Jag har bara hört att den slukar el som en jetmotor. Men det kanske Electrolux också gör.

Alla portabla AC med anständig kyleffekt drar från 700 Watt för en mindre 9000BTU-maskin till väl över 1.2 kW för en 12000-15000 BTU-maskin och det är ganska lika på de flesta portabla AC. övergången från R410A köldmedlet till att använda R290 har också ökat COP med någon eller ett par tiondelar mot innan med syntetiska och miljöbelastande köldmedier.

R290 har faktiskt något högre teoretisk COP än tex. R32, men hur bra det blir i verkligheten beror på hur bra man optimerar kylslingan med val av kompressorer och hur kondensor och evaporatorn utförs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Varför kan den inte helt enkelt stängas av när det är under 23 grader... Så dumt.

Den känner inte till rumstemperaturen om den inte drar in luft genom sig hela tiden.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ja, sån här typ av tätning. https://www.friskahemsverige.se/products/airlock-100?variant=...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag hade öppet på ca 55 kvm (3 meter i tak) med min på 12k BTU och rummet den stod i blev sub 20 grader (ca 15 kvm), rummet intill på ca 20 kvm blev i var fall sub 24 grader när det var 30+ ute. De två längst bort blev såklart några grader varmare med höll sig iaf på max 26 när det var 30 ute, det var dock köket där fönstret stod på glänt för att jämna ut undertrycket. så där fick den svalare luften från ACn jobba. Framförallt blev all luft mycket mindre fuktig i hela lägenheten vilket hjälper en del. Så det är svårt att generalisera och säga att något går eller inte då det beror på olika faktorer, den lägenheten blev riktigt varm utan AC iaf.

Den enheten var dock inställt på minimum och gick konstant och en fläkt blåste i den stora dörröppningen.

Om luftfuktighet kan jag inte säga (har 45-55% här så det har aldrig behövts).

Ja, någon gtrad, men skrev ner till behagliga 22-23, då krävs mer än en portabel som jobbar på max.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Den känner inte till rumstemperaturen om den inte drar in luft genom sig hela tiden.

Ah det förklarar saken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ah det förklarar saken...

En vanlig portabel AC har sin "rumsgivare" någonstans på kylflänsarna och då vet den dessvärre inte vad rumstemperaturen är om inte fläkten är igång och drar luft igenom den.

Däremot, det Du behöver är en portabel AC som kan integreras med hemautomation. Då skulle Du kunna ha en temperaturgivare någon annanstans i rummet som hemautomationen läser och och därefter startar det Du vill i din AC, t.ex. att hela AC:n står helt stilla tills rumsgivaren/givarna rapporterar in för hög temperatur och då kickar kompressorn igång tillsammans med fläktarna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Om ni vill få AC tystare. Så ta bort denna. Hur enkelt som helst. Om du kör övre fläkten på full hastighet. Så hälften av ljudet försvinner och blir mer mjukare och skönare att sitta och lyssna på.

<Uppladdad bildlänk>

Vad för galler är detta? Vilken maskin och vart på maskinen i så fall?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Om luftfuktighet kan jag inte säga (har 45-55% här så det har aldrig behövts).

Ja, någon gtrad, men skrev ner till behagliga 22-23, då krävs mer än en portabel som jobbar på max.

Det har egentligen inget att göra med att du behöver mer kylkapacitet utan snarare att du behöver luftflödet som gör att den svala luften kan spridas ut, jag kunde som sagt få sovrummet där ACn stod till att bli riktigt kallt (under 20 grader), vardagsrummet bredvid var för kallt för att ha shorts på sig i ifall man låg på soffan så det var behagligt och bara det var totalt kring 35 kvm bara det. Men ju längre bort från själva enheten man kommer så blir det såklart svårare att kyla ordentligt för att det är svårt att flytta luften, men det beror helt på hur luftflödet går i lägenheten.

Hur väl man kyla beror på så många saker, jag lät t.ex. aldrig min lägenhet med betongväggar bli varm från första början, jag packade upp ACn tidigt och körde den morgon till kväll på lägsta inställning (ofta även om jag inte var hemma på hela dagen) så väggar och allt annat inte värmdes upp alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vad för galler är detta? Vilken maskin och vart på maskinen i så fall?

electrolux har denna. Tror nog alla har denna. Gör en test så får du se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

electrolux har denna. Tror nog alla har denna. Gör en test så får du se

Den sitter i utblåset där uppe där kylan går ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

En vanlig portabel AC har sin "rumsgivare" någonstans på kylflänsarna och då vet den dessvärre inte vad rumstemperaturen är om inte fläkten är igång och drar luft igenom den.

Däremot, det Du behöver är en portabel AC som kan integreras med hemautomation. Då skulle Du kunna ha en temperaturgivare någon annanstans i rummet som hemautomationen läser och och därefter startar det Du vill i din AC, t.ex. att hela AC:n står helt stilla tills rumsgivaren/givarna rapporterar in för hög temperatur och då kickar kompressorn igång tillsammans med fläktarna.

Yes det har jag inte, men sensorn borde väl kunna känna någon sorts temp även utan fläkten, även om det inte är optimalt xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

[...] men sensorn borde väl kunna känna någon sorts temp även utan fläkten, även om det inte är optimalt xD

Absolut, men då kommer just meningen "inte optimalt" in i bilden. Luften kommer vara stilla kring den och då får den inte reda på vad rumstemperaturen faktiskt kan vara utan mer vilken temperatur kylflänsen har som den sitter på.

Kan förstå att man kanske skulle ha en mjukvara i maskinen som tillåter att användarna själv kan välja hur fläktläget skall fungera.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Blev en Nedis (eller två då webhsllens hemsida la en dubbel order…) men börjar fråga mig sjölc, behöver jag verkligen en så dyr? Är jag förblindad av rabatten (jag är en shopaholic) eller kommer jag vara nöjd? Det är så mycket snack om Electrolux här men jag tyckte den lät bättre än de Electrolux som fanns för det nedsatta priser.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Blev en Nedis (eller två då webhsllens hemsida la en dubbel order…) men börjar fråga mig sjölc, behöver jag verkligen en så dyr? Är jag förblindad av rabatten (jag är en shopaholic) eller kommer jag vara nöjd? Det är så mycket snack om Electrolux här men jag tyckte den lät bättre än de Electrolux som fanns för det nedsatta priser.

Du kommer bli nöjd. Kollar själv på den du precis köpte (har idag en Electrolux i sovrummet och en Canvac CPA5121V i vardagsrummet) Är väl inte jätteimponerad av båda. Electrolux listar inte ens sina (ibland gör dom, ibland inte) maskiner med BTU. 16K räcker gott och väl

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Precis beställt en Electrolux ChillFlex Pro EXP35U538CW.

Tips på fönsterkit någon? Eller ska man köra på Electrolux egna?

Behöver man ha dräneringsslang med hink när man kör kylläget eller endast avfuktning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Än EN portabel ja, men om ska kyla 60kvm till typ 22-23 grader krävs mer än en portabel... Min på 12-14K BTU någonting klarar mitt sovrum med stängd dörr på 15kvm till sådan temperatur. Att det är billigare per enhet betyder inte det bli billigare i slutändan om du siktar på alla rum för du lär behöva mer än en enhet, sen drar det avsevärt mer energi.

Ingen aning vad det kostar (kolla VVS-firmor på offert), men betänk att en sådan installation kommer höja marknadsvärdet på lägenhet, så du får tillbaka en del den kostnaden vid försäljning. Jag är tvungen att ha portabel (hyresrätt), hade jag haft bostadsrätt hade jag köpt riktig.

Bostadsrätt innebär inte att du har rätt att ha "riktig".

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Bostadsrätt innebär inte att du har rätt att ha "riktig".

Dock kan du ha möjligheten iaf, i hyresrätt är det lönlöst att ens fråga. I övrigt märkligt man inte ens på nybyggen har en central AC iaf, vi kommer ju få det allt varmare, det vet vi ju.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Har kollat lite fram och tillbaka ett par omgångar men nu har jag beställt en Nedis. Vet ej om jag kommer behålla den men när siffran gick ner från 35 i lager till 10 på en timme så kände jag att jag kan lika gärna beställa en och lämna tillbaka ifall jag inte behöver den (oöppnad då).
Om den används så blir det till ett vardagsrum på runt 30 kvadrat med ett kontor intill som är på runt 10.

Någon som har ett bra fönsterkitt? Såg att någon hade länkat till något på amazon men hittar inte det inlägget nu.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Har kollat lite fram och tillbaka ett par omgångar men nu har jag beställt en Nedis. Vet ej om jag kommer behålla den men när siffran gick ner från 35 i lager till 10 på en timme så kände jag att jag kan lika gärna beställa en och lämna tillbaka ifall jag inte behöver den (oöppnad då).
Om den används så blir det till ett vardagsrum på runt 30 kvadrat med ett kontor intill som är på runt 10.

Någon som har ett bra fönsterkitt? Såg att någon hade länkat till något på amazon men hittar inte det inlägget nu.

Jag kommer köpa denna från Bauhaus. Troligen är det inte någon direkt skillnad mellan olika märken och denna har fått bra recensioner. Fanns i lager i min stad.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att köra AC nu är det dummaste man kan göra med de elpriserna vi har nu. Total galenskap!

Genomsnittliga elpriset ligger runt 200 öre per kWh eller mer just nu.

Nåja. Allt är väl relativt, vår Luft-luft står på dygnet runt och gör inomhusklimatet uthärdligt.. Ärligt talat märks det knappt på elräkningen, de kronorna betalar jag gärna. Dessutom är elpriset beroende på område, det är inte överdrivet högt här.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att köra AC nu är det dummaste man kan göra med de elpriserna vi har nu. Total galenskap!

Genomsnittliga elpriset ligger runt 200 öre per kWh eller mer just nu.

Att köra utan AC nu är det dummaste man kan göra med de temperaturerna vi har nu. Total galenskap!

Genomsnittliga temperaturen ligger runt 26 grader inomhus eller mer just nu.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Att köra utan AC nu är det dummaste man kan göra med de temperaturerna vi har nu. Total galenskap!

Genomsnittliga temperaturen ligger runt 26 grader inomhus eller mer just nu.

Var ute typ 2-3 timmar och kom nyligen hem till en bastu.
28 i datorrummet och närmare 30 i vardagsrummet (som inte fått sol på sig än).
Båda mina AC åkte på

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Har kollat lite fram och tillbaka ett par omgångar men nu har jag beställt en Nedis. Vet ej om jag kommer behålla den men när siffran gick ner från 35 i lager till 10 på en timme så kände jag att jag kan lika gärna beställa en och lämna tillbaka ifall jag inte behöver den (oöppnad då).
Om den används så blir det till ett vardagsrum på runt 30 kvadrat med ett kontor intill som är på runt 10.

Någon som har ett bra fönsterkitt? Såg att någon hade länkat till något på amazon men hittar inte det inlägget nu.

Köpte också en, packad och på väg. Är ej heller säker på om jag ska behålla den men kostar 150 SEK om man inte hämtar ut den, kanske värt det bara för att försäkra sig. Verkar ha sålt en massa precis som du säger.

Kom bara ihåg att om plomberingen bryts på den kan du inte lämna tillbaka den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Var ute typ 2-3 timmar och kom nyligen hem till en bastu.
28 i datorrummet och närmare 30 i vardagsrummet (som inte fått sol på sig än).
Båda mina AC åkte på

Samma här. Men en viktig sak att ta upp är Fuktigheten. Hur mycket ligger du på. I dag vakna jag kl 9:00. 28 grader och fuktighet 64%. Sen då har jag ingen sol i dag. Mulet. I vanliga fall brukar värmen slå till efter 13:00. Skit. Jag älskar min AC just nu. Att bara kunna sätta på den i mitt dator/sov rum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perdonotknow:

Samma här. Men en viktig sak att ta upp är Fuktigheten. Hur mycket ligger du på. I dag vakna jag kl 9:00. 28 grader och fuktighet 64%. Sen då har jag ingen sol i dag. Mulet. I vanliga fall brukar värmen slå till efter 13:00. Skit. Jag älskar min AC just nu. Att bara kunna sätta på den i mitt dator/sov rum.

Just nu är det 45% i datorrummet.

Permalänk
Medlem

En sak jag inte riktigt förstår. Har nu lagt 4900 på en Netis AC med 16 000 BTU. Vad skiljer den från billigare AC? Luftflöde?
Den enda skillnaden jag kan (oinsatt) kan se är Självavdunstande system så att man slipper tömma vatten hela tiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Har kollat lite fram och tillbaka ett par omgångar men nu har jag beställt en Nedis. Vet ej om jag kommer behålla den men när siffran gick ner från 35 i lager till 10 på en timme så kände jag att jag kan lika gärna beställa en och lämna tillbaka ifall jag inte behöver den (oöppnad då).
Om den används så blir det till ett vardagsrum på runt 30 kvadrat med ett kontor intill som är på runt 10.

Någon som har ett bra fönsterkitt? Såg att någon hade länkat till något på amazon men hittar inte det inlägget nu.

Menar du HOOMEE fönsterkittet? Här är den länken, funkar bra för mig men går nog inte flytta när man väl installerat pga klistret.
Jag va tvungen å köpa den för att alla andra va för korta för mitt fönster.
Se till å installera som instruktionerna å välj rätt längd bara.
https://www.amazon.se/gp/product/B07KF7CPYK/