kan inte komma åt min excel fil

Permalänk

kan inte komma åt min excel fil

Tjena!
För ett tag sedan gjorde jag en fil där ja sparat ner massa info och lösenord osv
Ja gjorde en sån där lösenordsskyddad blad och det lösenordet kan jag men nu kan jag inte ens öppna filen.
När jag försöker öppna den så får jag upp felmeddelande sen inget mer.
Ingenstans där ja ska skriva in lösenordet eller något.
Ja kan inte flytta filen från min usb sticka, ja kan inte kopiera filen eller något.

La till mer info
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Tjena!
För ett tag sedan gjorde jag en fil där ja sparat ner massa info och lösenord osv
Ja gjorde en sån där lösenordsskyddad blad och det lösenordet kan jag men nu kan jag inte ens öppna filen.
När jag försöker öppna den så får jag upp felmeddelande sen inget mer.
Ingenstans där ja ska skriva in lösenordet eller något.
Ja kan inte flytta filen från min usb sticka, ja kan inte kopiera filen eller något.

<Uppladdad bildlänk>

Det kan vara så att usbminnet tappat data eller trasigt, de är inte pålitliga för långtidslagring man bör inte använda flashbaserad lagring för arkivering/backup för datan på den typen av enheter är självraderande.

Och du borde nog även använda en lösenordshanterare i stället för Excel. .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Tjena!
För ett tag sedan gjorde jag en fil där ja sparat ner massa info och lösenord osv
Ja gjorde en sån där lösenordsskyddad blad och det lösenordet kan jag men nu kan jag inte ens öppna filen.
När jag försöker öppna den så får jag upp felmeddelande sen inget mer.
Ingenstans där ja ska skriva in lösenordet eller något.
Ja kan inte flytta filen från min usb sticka, ja kan inte kopiera filen eller något.

<Uppladdad bildlänk>

Är du säker på att filen finns där den förväntas finnas, Minns en del vänner som skapat filer på datorn och sen tror att de flyttat filen till CD eller sticka, men de egentligen bara flyttat är genvägen till den skapade filen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Och du borde nog även använda en lösenordshanterare i stället för Excel. .

Har du något bra tips på vad som är bra att använda? vilken "password manager" eller så som är bra?
Tänkte att jag ska göra om allt detta ordentligt och då skippa excel liksom men vet inte vad man ska köra på.
Vad är dina/era tankar om open source kod för detta o "skapa" din egna "password manager"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Har du något bra tips på vad som är bra att använda? vilken "password manager" eller så som är bra?
Tänkte att jag ska göra om allt detta ordentligt och då skippa excel liksom men vet inte vad man ska köra på.
Vad är dina/era tankar om open source kod för detta o "skapa" din egna "password manager"?

Bitwarden är superbt, gratis och open source.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk

Okej ska kolla in bitwarden.
Är det bättre att köra ett program (som bitwarden) än att koda sin egna på SQLdb med hjälp av youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Har du något bra tips på vad som är bra att använda? vilken "password manager" eller så som är bra?
Tänkte att jag ska göra om allt detta ordentligt och då skippa excel liksom men vet inte vad man ska köra på.
Vad är dina/era tankar om open source kod för detta o "skapa" din egna "password manager"?

https://www.yubico.com/?lang=sv is the way to go enligt mitt personliga tycke.

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Har du något bra tips på vad som är bra att använda? vilken "password manager" eller så som är bra?
Tänkte att jag ska göra om allt detta ordentligt och då skippa excel liksom men vet inte vad man ska köra på.
Vad är dina/era tankar om open source kod för detta o "skapa" din egna "password manager"?

Själv använder jag Keepass
https://keepass.info/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Okej ska kolla in bitwarden.
Är det bättre att köra ett program (som bitwarden) än att koda sin egna på SQLdb med hjälp av youtube?

Jag har inte alls kollat in att koda eget, men hur ska du komma åt en sådan lösning från alla enheter?
Bitwarden finns ju till PC (klient+chrome/edge), MAC, iOS, Android, etc.
Sen behöver ju din egen lösning en server, samt bra backuplogik.

Jag vet inte riktigt vad en egen lösning ger utöver det, förutom egen kontroll och kanske mindre risk för läckor?

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual