Postnord visar fel vikt?

Permalänk

Postnord visar fel vikt?

Hejsan,
Vann en budgivning på tradera, varav ett Xbox ONE (2014), 2x handkontroller + 18 spel (i fodral).
3 timmar efter att jag blivit bekräftad vinnare av budgivningen så får jag ett meddelande från tradera om att mitt paket har lämnats på ett postombud.
När jag väl fått spårningsnummret så ser jag att paketet väger 2,0kg, börjar då att räkna ihop snittvikten för hela paketet och fick fram att i runda slängar att paketet borde väga minst 5-6kg, vilket gör mig lite kluven.
Betalade 95kr för frakten så rent spontant antar att allt borde skickas i ett och samma paket, fick bara meddelande om ETT paket.
Försökt att fått tag i säljaren men inget svar.

Är det så att vikten i Postnords app kan visa fel?
Skriv gärna om ni har någon liknande erfarenhet om detta, tack på förhand.

Permalänk

Hej,
Vikten kan ofta visa fel för mig. Den brukar ofta uppdateras lite senare. Jag tror att det är i samband med att det går igenom terminalen.

Dock ser det helt klart ut som att du bara betalat för 2kg frakt och inte högre, men det kan ju också vara säljaren som inte har koll på fraktkostnaden.

Permalänk
Medlem

Stod 3Kg i appen på ett paket som vägde 100g som jag fick nån vecka sen men det var sån där billig frakt "skicka lätt" eller nått som hamnar i brevlådan om de får plats.

Permalänk
Medlem

Han snålade och skickade allt som ett paket som får väga max 2kg.
Med lite tur så väger de inte paketet och släpper igenom det utan att käfta.
I värsta fall åker någon av er på en extra avgift.

Permalänk
Medlem

Tradera justerar fraktkostnaden genom att säljaren debiteras överskjutande vikt i efterhand, läggs på fakturan med auktionsavgifter, så inget som kommer att drabba dig

Permalänk
Medlem

Få inte panik föränn det skannats i någon terminal. Ofta när man beställer från företag sätter de bara blankt vikten till 1.0 kg och sedan när det sorteras i en terminal så får man faktiska vikten och måtten. Kan vara samma situation här.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag fick ett paket för ett tag sen som påstods väga 13 kg när innehållet sammanlagt borde ha hamnat under 3 kg. Men det var fel på spårningssidan, och paket vägde strax under 3 kg, som förväntat...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Få inte panik föränn det skannats i någon terminal. Ofta när man beställer från företag sätter de bara blankt vikten till 1.0 kg och sedan när det sorteras i en terminal så får man faktiska vikten och måtten. Kan vara samma situation här.

Varifrån har du beställt när det sett ut så? Jag har aldrig sett någon vikt alls förrän försändelsen kommit till första terminalen. Om paketet kommer från utlandet brukar det dessutom behöva passera tullen innan jag ser vikt och mått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Varifrån har du beställt när det sett ut så? Jag har aldrig sett någon vikt alls förrän försändelsen kommit till första terminalen. Om paketet kommer från utlandet brukar det dessutom behöva passera tullen innan jag ser vikt och mått.

Beställer man frakt via ex. Unifaun så anger man mått/vikt på paketet, uppgifter som vanligtvis går att se när man spårar paketet. Vikten på paketet brukar sedan uppdateras då det sorteras på terminal.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråden.
Väntar på en motor som jag har köpt från Tyskland som ska anlända idag, min kompis har handlat från säljaren vid flertal tillfällen och det har aldrig varit några problem.
Motorn bör väga 15kg utan cylinder men i postnordappen och på deras hemsida står det att paketet väger 0.1kg, bara kartongen ska mäta 530x390x240mm och borde väga mer än ett hekto.

Ska bli väldigt intressant att se om det är ett teknisktfel eller om jag får en massakrerad kartongbit med adresslappen på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kozmos:

Bumpar denna tråden.
Väntar på en motor som jag har köpt från Tyskland som ska anlända idag, min kompis har handlat från säljaren vid flertal tillfällen och det har aldrig varit några problem.
Motorn bör väga 15kg utan cylinder men i postnordappen och på deras hemsida står det att paketet väger 0.1kg, bara kartongen ska mäta 530x390x240mm och borde väga mer än ett hekto.

Ska bli väldigt intressant att se om det är ett teknisktfel eller om jag får en massakrerad kartongbit med adresslappen på.

Det är avsändaren som fyller i sådant, om transportör ändrar kan vadsomhelst hända.

Kuriosa: Vi fick två pall socker levererat till oss mha PostNord. En var halvt raserad så den skulle skickas tillbaka. Budtjej kommer och ska hämta nåt kolli på 2Kg, det enda vi hade var sockerpall på typ 200Kg.. En snubbe kom dagen efter för att hämta samma "paket"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är avsändaren som fyller i sådant, om transportör ändrar kan vadsomhelst hända.

Kuriosa: Vi fick två pall socker levererat till oss mha PostNord. En var halvt raserad så den skulle skickas tillbaka. Budtjej kommer och ska hämta nåt kolli på 2Kg, det enda vi hade var sockerpall på typ 200Kg.. En snubbe kom dagen efter för att hämta samma "paket"

Det där ser man regelmässigt från svenska handlare. Paketet får "placeholder"-vikt etc, men sedan brukar de få den faktiska vikten och måtten när de hämtats och passerar terminal.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ztenlund:

Det där ser man regelmässigt från svenska handlare. Paketet får "placeholder"-vikt etc, men sedan brukar de få den faktiska vikten och måtten när de hämtats och passerar terminal.

I det här fallet visste ju leverantören exakt vad pallen vägde, de hade ju skickat två.
Oavsett om det är vi eller de som bokar retur bokar vi fan inte 2Kg

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

I det här fallet visste ju leverantören exakt vad pallen vägde, de hade ju skickat två.
Oavsett om det är vi eller de som bokar retur bokar vi fan inte 2Kg

Nej, det var lite extremt... Vad hade de bokat egentligen? En pall på 2 kg? Själva pallen väger ju mer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ztenlund:

Nej, det var lite extremt... Vad hade de bokat egentligen? En pall på 2 kg? Själva pallen väger ju mer.

Gissar på att man bokat en kartong som råkar väga just ca 2Kg:p Det blev fel i kommunikation nånstans..

Permalänk
Medlem

Otroligt sällan som deras angivna vikt stämmer, händer ibland att den visar/anger rätt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är avsändaren som fyller i sådant, om transportör ändrar kan vadsomhelst hända.

Kuriosa: Vi fick två pall socker levererat till oss mha PostNord. En var halvt raserad så den skulle skickas tillbaka. Budtjej kommer och ska hämta nåt kolli på 2Kg, det enda vi hade var sockerpall på typ 200Kg.. En snubbe kom dagen efter för att hämta samma "paket"

*Update*

Bättre sent än aldrig, du har förmodligen rätt motorn kom fram välbehållen tack och lov.
Däremot hade avsändaren skickat den i en bananlåda med adresslappen över hålet, motorn va kvar i lådan, kunde lika gärna ha ramlat ut genom hålet 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

*Update*

Bättre sent än aldrig, du har förmodligen rätt motorn kom fram välbehållen tack och lov.
Däremot hade avsändaren skickat den i en bananlåda med adresslappen över hålet, motorn va kvar i lådan, kunde lika gärna ha ramlat ut genom hålet 🤣

Man undrar hur folk tänker. Fick en transformator 15x10x10cm typ 3Kg tung i en bananlåda ned några tidingar som fyllning..
Den hade åkt runt i lådan och fått sig en del törnar. Sen har jag fått varor i typ kexförpackningar där inte ens locket var tejpat och adress skriven med penna direkt på förpackningen.. När jag fick den var locket öppet men varan var kvar i som tur var.

Permalänk
Avstängd

Jag beställde en batteriladdare för bilbatterier från Amazon. Vikten var ca 1-2 kg, men visades som 780 kg. Jag var ganska övertygad om att det var fel i de meddelanden som jag fick.

Detta var vad som visades i Mina Paket.

Edit: Det var Bring som skötte pakethanteringen. Ber om ursäkt för det, men det kanske kan klargöra att vikten inte alltid är perfekt rapporterad av transportföretagen.

Permalänk
Medlem

När jag skulle åka på fotbolls-EM 2016 så skickades biljetterna från Frankrike i ett kuvert som inte vägde många gram. Men franska postens och PostNords system använde olika viktenheter i sina system. Så när informationen skickades över till PostNord så blev vikten på kuvertet satt till flera hundra kilo och jag fick ett sms att min försändelse var för tung att leverera och att jag skulle kontakta PostNords kundservice. När jag ringde dem och sa vad mitt ärende gällde så var motfrågan direkt, "Är det biljetter till EM?" Jag var inte den enda med samma problem om man säger så.

Så det kan även vara problem när olika postsystem ska prata med varandra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ztenlund:

Nej, det var lite extremt... Vad hade de bokat egentligen? En pall på 2 kg? Själva pallen väger ju mer.

Måste visa.. Fick in en 2m hög pall på 1Kg.. Bara pallen väger uppåt 25Kg

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Måste visa.. Fick in en 2m hög pall på 1Kg.. Bara pallen väger uppåt 25Kg

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Beställde du vätgas eller så den blev så lätt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Myllerman:

Beställde du vätgas eller så den blev så lätt

Hehe, produktansvarig hade beställt hem en pall med elsparkcyklar om jag minns rätt

Permalänk
Medlem

Haha helt skruvat men då vet man att det är vanligt förekommande nästa gång det händer och kan troligtvis andas lugnt 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Man undrar hur folk tänker. Fick en transformator 15x10x10cm typ 3Kg tung i en bananlåda ned några tidingar som fyllning..
Den hade åkt runt i lådan och fått sig en del törnar. Sen har jag fått varor i typ kexförpackningar där inte ens locket var tejpat och adress skriven med penna direkt på förpackningen.. När jag fick den var locket öppet men varan var kvar i som tur var.

Ja verkligen 👍🤔