Angående dammsugaren från Komplett

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad igen*

Återigen så är det god ton som gäller mot varandra. Angrip gärna sak men lägg av att angripa person.

Har man inget att bidra med förutom ”öööh, va dumma ni e som tycker såhär” så går det jättebra att hoppa över att skriva

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Hoppas butiker som Komplett, Inet, Webhallen aldrig mer kör några Swec exklusiva erbjudande.
Ärligt talat är det sorgligt att läsa vissa personers agg mot företag när något sådant här händer (inte första gången och kommer absolut inte vara sista).

Och ändå vill folk att företagen ska ha massa exklusiva erbjudande och dräller in önskningar vad de vill ha för saker för -"SUPER" pris osv inför dessa.

Permalänk
Komplett.se

God förmiddag allesammans,

För att göra informationen mer tillgänglig och förtydliga hur vi ser på och hanterat det som skett, tänkte jag bemöta ett par punkter. Det tål att sägas igen men vi har ingen annan ambition än att alla uppgifter ska vara korrekta och det faktum att priset blev så pass fel är något vi innerligen ber om ursäkt för.

Länken till produkten och dess artikelnummer är densamma som tidigare och vi försöker inte på något sätt dölja det som skett. Att produkten togs ner från sidan och visades som "utgången" är p.g.a. detta är det snabbast tillgängliga verktyget vi har för att begränsa försäljningen och att inga fler, än de som redan beställt, ska få sin order avbeställd.

En fråga som såklart också återkommer är hur vi gör bedömningen att prisskillnaden, i det här fallet, varit oskäligt. Detta är dels grundat i tidigare fall och beslut där även procentuellt mindre prisfel ansetts vara oskäligt stora. Ett täckningsköp, som jag ser att många diskuterar möjligheterna till, är därför inget vi kommer kunna erbjuda här.

Vänligen, Noa, Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hoppas butiker som Komplett, Inet, Webhallen aldrig mer kör några Swec exklusiva erbjudande.
Ärligt talat är det sorgligt att läsa vissa personers agg mot företag när något sådant här händer (inte första gången och kommer absolut inte vara sista).

Och ändå vill folk att företagen ska ha massa exklusiva erbjudande och dräller in önskningar vad de vill ha för saker för -"SUPER" pris osv inför dessa.

To be fair så är det Inet som har haft bästa erbjudandet med exclusive-grejer jämfört med Komplett. Komplett har ändå alltid haft -90 % rabatt på allt krims och krams sedan forntiden så man är ganska van. Ibland vet man ej om det är för bra för att vara sant eller om det är deras vanliga standard pris. Man kan aldrig vara säker längre. Den image har de byggt upp sedan länge. Om det är bra eller ej låter jag det vara osagd.

Dessutom är också Inet väldigt pålitlig när saker och ting går fel. Jag har full respekt för dem. Man ska bedöma butiker individuellt och inte dra dem över en kam - både när det gäller ris och ros.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Komplett:

God förmiddag allesammans,

För att göra informationen mer tillgänglig och förtydliga hur vi ser på och hanterat det som skett, tänkte jag bemöta ett par punkter. Det tål att sägas igen men vi har ingen annan ambition än att alla uppgifter ska vara korrekta och det faktum att priset blev så pass fel är något vi innerligen ber om ursäkt för.

Länken till produkten och dess artikelnummer är densamma som tidigare och vi försöker inte på något sätt dölja det som skett. Att produkten togs ner från sidan och visades som "utgången" är p.g.a. detta är det snabbast tillgängliga verktyget vi har för att begränsa försäljningen och att inga fler, än de som redan beställt, ska få sin order avbeställd.

En fråga som såklart också återkommer är hur vi gör bedömningen att prisskillnaden, i det här fallet, varit oskäligt. Detta är dels grundat i tidigare fall och beslut där även procentuellt mindre prisfel ansetts vara oskäligt stora. Ett täckningsköp, som jag ser att många diskuterar möjligheterna till, är därför inget vi kommer kunna erbjuda här.

Vänligen, Noa, Komplett.se

tyvärr om du läser mina övriga svar så är detta en normal % rabatt hos er där ni har det i system med liknande rabatter , se gräsklipparen jag länkat tex i övriga svar det räcker som motivering .

anmälan gjort hos arn givetvis så får vi se vad dom säger , kan inte se på kartan att ni kan komma undan med detta med tanke på övrig prissättning/rabatter samt det normala priset på produkten i butiker men låt rätten ha sin gång .

bara hoppas övriga tar sig 15 min att anmäla så skojjeriet med sjuka rabatter får ett slut och korrekta priser redovisas vid köp så man ej vilseleder konsumenter med både tidigarepris och rabatt i % och summa då era är fullständigt orealistiska på flertalet varor och inget ni kan lasta på konsumenter att förstå vad som är rimligt eller ej .

ta erat ansvar , ersätt konsumenterna och redovisa priser korrekt så hade detta undvikits ....... kalla detta uppenbart blir bara fånigt med tanke på ovanstående .

har givetvis bifogat skärmdumpar på alla övriga tok % rabatter ni fn har till salu så får hoppas att "Detta är dels grundat i tidigare fall och beslut där även procentuellt mindre prisfel ansetts vara oskäligt stora" motbevisas att det är satt i system hos er och omöjligt kan vara något kund kan förstå .

inget personligt alls och struntar fullständigt i dammsugaren men sättet ni gör det på skall testas rättsligt då det är rent skojjeri och lurendrejjeri även om nu kanske denna vara inte var det men vem vet .... tar ni bort gräsklipparen mm nu med eller är den rimlig tycker du ?

https://www.komplett.se/product/1149023/hem-hushaall/tradgaar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

God förmiddag allesammans,

För att göra informationen mer tillgänglig och förtydliga hur vi ser på och hanterat det som skett, tänkte jag bemöta ett par punkter. Det tål att sägas igen men vi har ingen annan ambition än att alla uppgifter ska vara korrekta och det faktum att priset blev så pass fel är något vi innerligen ber om ursäkt för.

Länken till produkten och dess artikelnummer är densamma som tidigare och vi försöker inte på något sätt dölja det som skett. Att produkten togs ner från sidan och visades som "utgången" är p.g.a. detta är det snabbast tillgängliga verktyget vi har för att begränsa försäljningen och att inga fler, än de som redan beställt, ska få sin order avbeställd.

En fråga som såklart också återkommer är hur vi gör bedömningen att prisskillnaden, i det här fallet, varit oskäligt. Detta är dels grundat i tidigare fall och beslut där även procentuellt mindre prisfel ansetts vara oskäligt stora. Ett täckningsköp, som jag ser att många diskuterar möjligheterna till, är därför inget vi kommer kunna erbjuda här.

Vänligen, Noa, Komplett.se

Man får tycka vad man vill om dammsugaren och oskälig prisskillnad men det går inte att ta fel på att detta bemötande är otroligt förlegat i en tid som denna. Att som koncern omsätta 10 miljarder kronor och ändå trycka på för att slippa gottgöra ett fel på något som helst vis. Man kanske inte försöker hålla samma standard som konkurrenter men hos vilken annan stor återförsäljare som helst så hade en förklaring samt hedrade beställningar eller rabattkoder skickats vänster och höger.

Det är många som har blivit upprörda och vill dra det juridiskt men det är ju för att ni som butik inte gör något för att hantera krisen. Man kan inte i ena sekunden spendera pengar på att sponsra kampanjer för att få billig PR (vilket bevisligen fungerat med tanke på hur många som tror att dessa kampanjer är gåvor från er och att ni är deras bästa kompisar) och i andra sekunden totalt vägra att vara tillmötesgående när man har gjort fel. Eller man kan göra så, men det är ju ett väldigt bristfälligt arbetssätt och garanterat en förlustaffär i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Min:

Det är många som har blivit upprörda och vill dra det juridiskt men det är ju för att ni som butik inte gör något för att hantera krisen.

På vilket sätt är detta en kris?

Eller händer detta ofta hos Komplett?. Att de annullerar beställningar på grund av felaktigt pris.
Men detta är väl en enskild händelse. Hur ofta händer detta?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

God förmiddag allesammans,

För att göra informationen mer tillgänglig och förtydliga hur vi ser på och hanterat det som skett, tänkte jag bemöta ett par punkter. Det tål att sägas igen men vi har ingen annan ambition än att alla uppgifter ska vara korrekta och det faktum att priset blev så pass fel är något vi innerligen ber om ursäkt för.

Länken till produkten och dess artikelnummer är densamma som tidigare och vi försöker inte på något sätt dölja det som skett. Att produkten togs ner från sidan och visades som "utgången" är p.g.a. detta är det snabbast tillgängliga verktyget vi har för att begränsa försäljningen och att inga fler, än de som redan beställt, ska få sin order avbeställd.

En fråga som såklart också återkommer är hur vi gör bedömningen att prisskillnaden, i det här fallet, varit oskäligt. Detta är dels grundat i tidigare fall och beslut där även procentuellt mindre prisfel ansetts vara oskäligt stora. Ett täckningsköp, som jag ser att många diskuterar möjligheterna till, är därför inget vi kommer kunna erbjuda här.

Vänligen, Noa, Komplett.se

Kan man alltså vänta sig att ni annullerar ordrar med liknande rabatt som dammsugaren hade i detta fall? Ni har väldigt många produkter med liknande rabatt så är det med andra ord en chansning kring huruvida man kommer få produkten eller ej om man handlar på rea hos er?

Jag har inte försökt köpa någon dammsugare utan vill bara veta var gränsen går om man tänkt köpa av er i framtiden igen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det var ju inte så längesen Komplett sålde en bordsmikrofon med 80-90 % av ursprungliga priset. Tror det var Swive eller vilket märke det nu var. Och då var det verkligen inte felsatt pris så man börjar att undrar var de drar gränsen. I det här fallet undrar jag också vilket pris de i så fall skulle satt Samsungprodukten på? 1899 kr så det saknades möjligtvis en etta innan 8:an?

För kalkylerar man -74% av ursprungliga priset 3399 kr så landar slutgiltiga priset på just 899kr så har de alltså angett fel procent av avdrag?

Den där Samsung-produkten är inte så populär heller för det som hett just nu är ju Dyson så jag hade reagerat mer om det var just Dyson som reats ut till det priset. Billigaste Dyson V8 varit på tidigare var lite över 2000 kr så man kan tänka sig att Samsung som är betydligt mindre populär kan faktiskt hamna på strax under 1000 lappen. Vi får se vad de har för prissättningar härnäst på liknande varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kan man alltså vänta sig att ni annullerar ordrar med liknande rabatt som dammsugaren hade i detta fall? Ni har väldigt många produkter med liknande rabatt så är det med andra ord en chansning kring huruvida man kommer få produkten eller ej om man handlar på rea hos er?

Jag har inte försökt köpa någon dammsugare utan vill bara veta var gränsen går om man tänkt köpa av er i framtiden igen.

Det är detta som blir dilemmat för potentiella kunder i framtiden. Ponera ett tillfälle som Black Friday, väljer man att köpa en produkt från den här butiken så kanske beställningen blir annullerad. Då har man redan struntat i alla andra liknande erbjudanden som fanns vid köptillfället, som så klart inte längre finns kvar när man får reda på att den ursprungliga beställningen blivit annullerad på grund av "prisfel". Man blir då utan produkt helt och hållet.

Man kan tycka att butiken borde se helhetsbilden och inte bara tänka att det svider att ta en mikroskopisk förlust just nu. Det är inte särskilt framtidssäkert att tänka att man alltid ska gå med kortsiktig samt direkt vinst i alla beslut man fattar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CherryMX:

Det var ju inte så längesen Komplett sålde en bordsmikrofon med 80-90 % av ursprungliga priset. Tror det var Swive eller vilket märke det nu var. Och då var det verkligen inte felsatt pris så man börjar att undrar var de drar gränsen. I det här fallet undrar jag också vilket pris de i så fall skulle satt Samsungprodukten på? 1899 kr så det saknades möjligtvis en etta innan 8:an?

För kalkylerar man -74% av ursprungliga priset 3399 kr så landar slutgiltiga priset på just 899kr så har de alltså angett fel procent av avdrag?

Den där Samsung-produkten är inte så populär heller för det som hett just nu är ju Dyson så jag hade reagerat mer om det var just Dyson som reats ut till det priset.

Det finns gott om exempel på högre rabatter än 74%, det finns till och med möjlighet att sortera efter "Rabatt %":

https://www.komplett.se/kampanj/126440/svive-erbjudanden?sort...

92%, 82%, 80% och så vidare. Det blir ett lotteri om beställningen kommer gå igenom när butiken ej öppnar för svar gällande detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Tydligen var tidigare uppmaning lite svår att förstå så jag förtydligar. Har du inget att tillföra bortsett "Gå vidare med livet" eller det fetstilade nedan är det bara att låta tangentbordet vila. Vill man absolut ha semester från forumet är det bara posta ännu en intetsägande oneliner...

Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad igen*

Återigen så är det god ton som gäller mot varandra. Angrip gärna sak men lägg av att angripa person.

Har man inget att bidra med förutom ”öööh, va dumma ni e som tycker såhär” så går det jättebra att hoppa över att skriva

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Min:

Det finns gott om exempel på högre rabatter än 74%, det finns till och med möjlighet att sortera efter "Rabatt %":

https://www.komplett.se/kampanj/126440/svive-erbjudanden?sort...

92%, 82%, 80% och så vidare. Det blir ett lotteri om beställningen kommer gå igenom när butiken ej öppnar för svar gällande detta.

Jag tänkte just inflika med att de högsta rabatterna som nämns som vanliga i tråden ofta är iiglo eller svive. Det är kompletts egna märken som de har mycket högre marginaler på och inte nödvändigtvis måste ta en förlust på att sälja. "Rabatterna" liknar de ordinarie priserna dessa har på friends&family-konton.

Jag har ingen hund i frågan, och man kan säkert säga att gemene konsument inte kan förväntas veta det, men det är varför.

Permalänk
Medlem

Följer denna tråd med spänning! Inget ont varken mot folket som strider för rätten och komplett för att minska förlusten. Kanske hade Komplett gjort det snyggare som goodwill. De kanske t.o.m utformar ett presentkort till "drabbade" i skrivande stund?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirdvalon:

Jag tänkte just inflika med att de högsta rabatterna som nämns som vanliga i tråden ofta är iiglo eller svive. Det är kompletts egna märken som de har mycket högre marginaler på och inte nödvändigtvis måste ta en förlust på att sälja. "Rabatterna" liknar de ordinarie priserna dessa har på friends&family-konton.

Jag har ingen hund i frågan, och man kan säkert säga att gemene konsument inte kan förväntas veta det, men det är varför.

Absolut, men som du säger så är detta något som en konsument inte kan förväntas veta. Det finns andra produkter med mycket höga marginaler:

https://www.komplett.se/product/1201778/tv-ljud-bild/barbart-...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5754567#statistics

Dessa typer av högtalare (inkl. föregångare) går på "rea" lika mycket som de är på ordinarie pris. Konsumenten kan inte förväntas ha tillgång till produkters marginaler utan man får använda samtliga produkter som referens för vad som är rimligt eller ej, inklusive butikens egna märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Min:

Det är detta som blir dilemmat för potentiella kunder i framtiden. Ponera ett tillfälle som Black Friday, väljer man att köpa en produkt från den här butiken så kanske beställningen blir annullerad. Då har man redan struntat i alla andra liknande erbjudanden som fanns vid köptillfället, som så klart inte längre finns kvar när man får reda på att den ursprungliga beställningen blivit annullerad på grund av "prisfel". Man blir då utan produkt helt och hållet.

Man kan tycka att butiken borde se helhetsbilden och inte bara tänka att det svider att ta en mikroskopisk förlust just nu. Det är inte särskilt framtidssäkert att tänka att man alltid ska gå med kortsiktig samt direkt vinst i alla beslut man fattar.

Jag håller med om exakt detta. Trovärdigheten i att lägga en beställning på sidan totalt havererar. Skulle jag välja komplett för 100kr mindre än en annan aktör och riskera att helt stå utan produkt?

75% rabatt är en ganska vanlig nivå på reor/utförsäljningar. Hur ska man någonsin kunna veta om det är orimligt eller inte?

När man då dessutom lagt miljoner på att beta av alla tusentals grafikkortsordrar från 3000-serien, och nu kovända och totalt sabba sitt eget rykte. Hur många dammsugare handlar det ens om? Tror någon skrev att det var 80 i lager när de beställde… visst är det pengar men…

Nog för att man kan hetsa och folk blir sura för att de inte får en billig pryl, men här blir ju framtiden oklar om man ens vågar använda sidan framöver. Inte så att jag är direkt besviken, men de har inte bemött kritiken på ett rimligt eller tydligt sätt än så länge. De borde förbättra sina rutiner och transparens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Min:

Det är detta som blir dilemmat för potentiella kunder i framtiden. Ponera ett tillfälle som Black Friday, väljer man att köpa en produkt från den här butiken så kanske beställningen blir annullerad. Då har man redan struntat i alla andra liknande erbjudanden som fanns vid köptillfället, som så klart inte längre finns kvar när man får reda på att den ursprungliga beställningen blivit annullerad på grund av "prisfel". Man blir då utan produkt helt och hållet.

Man kan tycka att butiken borde se helhetsbilden och inte bara tänka att det svider att ta en mikroskopisk förlust just nu. Det är inte särskilt framtidssäkert att tänka att man alltid ska gå med kortsiktig samt direkt vinst i alla beslut man fattar.

Precis! Tack för att du gav lite bättre grund till min frågeställning.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag tänkte inflika med mina synpunkter på det hela.

Mitt största problem med det som skett är att förtroendet för återförsäljaren, Komplett i det här fallet, blir skadat. Det tydligaste exemplet jag kan komma på är att om en konkurrent skulle ha samma vara för ett lite högre, men ändå attraktivt, pris. Jag väljer att handla på Komplett och får min order avbokad en tid senare. När jag sedan besöker den andra återförsäljaren ser jag att kampanjen är slut, och jag har således gått miste om mitt köptillfälle.

Min personliga åsikt i frågan är således att jag kommer undvika att handla från Komplett i framtiden, då jag inte vill ta risken att något liknande ska inträffa igen, framförallt eftersom produkten i fråga inte var oskäligt eller orimligt rabatterad i förhållande till andra produkter i deras sortiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nacud:

Följer denna tråd med spänning! Inget ont varken mot folket som strider för rätten och komplett för att minska förlusten. Kanske hade Komplett gjort det snyggare som goodwill. De kanske t.o.m utformar ett presentkort till "drabbade" i skrivande stund?

Nej det här är inte goodwill anser jag.

Goodwill är när en butik prismärkt fel och du påtalar det i kassan och får det uppmärkta priset. Det beror på att priser i butiker (eller online för den delen) är utbud, dvs det är ett allmänt erbjudande (anbud till vem som helst att man kan tänka sig göra affär för det priset. För att vara bunden enligt avtalsrätten måste ett anbud vara specificerat till en viss part.
Man kan förenkla säga så här: om jag frågar dig, vill du köpa min cykel för 500:- och du svarar ja så har vi ett giltigt avtal.
Men om jag sätter upp en lapp där det står cykel säljes för 500:- så är jag inte bunden av detta om någon kommer och vill köpa cykeln.

Har man sålt en vara som i detta fallet med komplett och dammsugaren så har du ett specificerat anbud och en accept och därför ett giltigt avtal du ska följa. Sen finns vissa undantag till detta så som exempelvis att ett pris är uppenbart felaktigt.
Min bedömning är att priset inte är uppenbart felaktigt. Hur vet man när ett pris är det? Ja det vet man ganska instinktivt som köpare. Ser du en MacBook Air för 1190:- som brukar kosta 11 990:- så förstår du eller borde förstå att priset är fel. En ”veckans fynd” som marknadsförs som lagerrensning (”tills lagret är slut”) kan knappast anses uppenbart orimlig för 899:-

Så nä jag skulle inte kalla detta goodwill. Komplett borde följa avtalsrätten och de konsumenträttsliga lagarna vi har, utan en klapp på axeln eller nån form av vunnen goodwill

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Även jag köpte dammsugaren och måste verkligen säga att jag blev förvånad när jag fick en notis om att ordern blivit avbruten istället för utlevererad. Jag hade inte en tanke på att priset skulle kunna vara felaktigt satt utan var bara glad för att jag gjort ett bra köp, så där som man gör ibland när produkter är på kampanj.

Jag svarade (igår) på det mail som gick ut i samband med att ordern blivit avbruten och har ännu inte fått återkoppling. Vände mig därför till chatten som inte kunde göra någonting utan hänvisade till mailkontakt och informerade att svar kunde dröja 1-2 dagar. Inväntar mailsvaret från deras kundtjänst och hoppas att Komplett gör rätt för sig utan mer bekymmer. Annars blir det väl ARN men det skulle vara skönt för alla inblandade att slippa.

Har någon annan försökt ta det via mail?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jika:

Även jag köpte dammsugaren och måste verkligen säga att jag blev förvånad när jag fick en notis om att ordern blivit avbruten istället för utlevererad. Jag hade inte en tanke på att priset skulle kunna vara felaktigt satt utan var bara glad för att jag gjort ett bra köp, så där som man gör ibland när produkter är på kampanj.

Jag svarade (igår) på det mail som gick ut i samband med att ordern blivit avbruten och har ännu inte fått återkoppling. Vände mig därför till chatten som inte kunde göra någonting utan hänvisade till mailkontakt och informerade att svar kunde dröja 1-2 dagar. Inväntar mailsvaret från deras kundtjänst och hoppas att Komplett gör rätt för sig utan mer bekymmer. Annars blir det väl ARN men det skulle vara skönt för alla inblandade att slippa.

Har någon annan försökt ta det via mail?

har givetvis gjort det samt även efter anmält dom till ARN , senaste från arn är att dom sänt krav på svar från komplett ...snabba ryck minsann .
infogar svaret jag fick vilket bara är svammel då dom som själva sätter dessa tokiga rabatter knappast kan avgöra vad man ska anse vara uppenbart eller ej och med tanke på alla övriga rabatter är det tvärtom helt troligt att det skulle vara ett korrekt pris , hoppas även du gör anmälan samt övriga som köpt produkten .
jag har bifogat länkar och skärmdumpar på en hel hög andra produkter som säljer med galna rabatter som bör påvisa rimligheten i priset dom hade .... kommer någon på annat man kan tillägga så tas det tacksamt emot .

Hej

https://www.hallakonsument.se/ kan du läsa om dina rättigheter som konsument i tillfäller som dessa:

”Om du har köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet, har du rätt att få köpa varan till det pris som står i bekräftelsen. Det gäller även om företaget hävdar att varan hade ett felaktigt pris när du köpte den.
Men om det är uppenbart att priset är felaktigt, till exempel så lågt att du borde inse att det är fel vid köptillfället, behöver företaget inte sälja till det priset.”

Vi menar att detta är ett uppenbart felaktig och har därför avbeställt din order, med bakgrund av detta.

I våra försäljningsvillkor så har vi också upplyst om detta enligt punkt
5.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa enligt punkt 5.2.

Om du inte är nöjd över vårat beslut och önskar att överklaga det, så gör du det till Allmänna Reklammationsnämnden (ARN), https://arn.se/konsument
Har du betalat din order med Swish, så sker återbetalningen normalt samma dag som avbeställningen blev gjord.

Med vennlig hilsen,
Knut Magnus
Komplett Customer Care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sto:

jag har bifogat länkar och skärmdumpar på en hel hög andra produkter som säljer med galna rabatter som bör påvisa rimligheten i priset dom hade .... kommer någon på annat man kan tillägga så tas det tacksamt emot .

Du kan även visa att 899kr inte är ett så lågt pris för en skaftdammsugare att du borde reagerat på det. Detta kan exempelvis göras genom att bifoga skärmdumpar, prisjaktshistorik etc. för skaftdammsugare som säljs eller har sålts för under 1000kr.

Skrivet av Sto:

I våra försäljningsvillkor så har vi också upplyst om detta enligt punkt
5.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa enligt punkt 5.2.

Från https://ehandelstips.se/index.php/kan-du-friskriva-dig-fran-p...
"Av ärendena från Allmänna reklamationsnämnden kan vi konstatera att generella friskrivningar inte är mycket värda när ett avtal om köp väl har ingåtts. Även om det inte “kostar” något att ha med sådana friskrivningsklausuler i sina villkor är de alltså rent juridiskt inte värda särskilt mycket."

Även på https://www.mrf.se/blog/2013/10/29/arenden-fran-arn/ finns en intressant text:
"Att skriva i en annons att man reserverar sig för eventuella felskrivningar saknar egentligen juridisk betydelse av flera skäl. För det första beror det på om ett köp har gjorts eller ej. Har inte ett köp ingåtts, så behövs inte en sådan friskrivning i vart fall, eftersom en annons inte anses som ett bindande anbud ur juridiskt mening, utan snarare en uppmaning till att lämna ett anbud. Sätts felaktig annonsering i system kan det givetvis vara ett brott mot marknadsföringslagen.

Har ett köp gjorts på grundval av felaktiga uppgifter i en annons saknar en sådan generell friskrivning ändå betydelse eftersom en annons enligt konsumentköplagen kan utgöra avtalsinnehåll. Ett undantag är om köparen borde ha insett att det var frågan om en felskrivning (d v s var i ond tro) vilket i många lägen däremot är mycket svårt att bevisa."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av jika:

Även jag köpte dammsugaren och måste verkligen säga att jag blev förvånad när jag fick en notis om att ordern blivit avbruten istället för utlevererad. Jag hade inte en tanke på att priset skulle kunna vara felaktigt satt utan var bara glad för att jag gjort ett bra köp, så där som man gör ibland när produkter är på kampanj.

Jag svarade (igår) på det mail som gick ut i samband med att ordern blivit avbruten och har ännu inte fått återkoppling. Vände mig därför till chatten som inte kunde göra någonting utan hänvisade till mailkontakt och informerade att svar kunde dröja 1-2 dagar. Inväntar mailsvaret från deras kundtjänst och hoppas att Komplett gör rätt för sig utan mer bekymmer. Annars blir det väl ARN men det skulle vara skönt för alla inblandade att slippa.

Har någon annan försökt ta det via mail?

Har mailat med dom e relativ stammis på komplett och köpte två stycken bad om en mindre summa i presentkort i båda telefon/chatt/mail de bara drabblar och uppmanar mej att arn anmäla detta de vill inte spara min tid utan gambla.. Trist varit trevlig väldigt påstridig de e inte roliga i detta fallet! .. De brukar ha rätt bra kundservice annars genom tiderna brys dock på vem som jobbar där osv nu verkar det vara samma snubbar funderar på om jag orkar arn anmäla de mycket har sugit detta året hatar de så man vet inte vad man orkar med helt. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av compumanic85:

Har mailat med dom e relativ stammis på komplett och köpte två stycken bad om en mindre summa i presentkort i båda telefon/chatt/mail de bara drabblar och uppmanar mej att arn anmäla detta de vill inte spara min tid utan gambla.. Trist varit trevlig väldigt påstridig de e inte roliga i detta fallet! .. De brukar ha rätt bra kundservice annars genom tiderna brys dock på vem som jobbar där osv nu verkar det vara samma snubbar funderar på om jag orkar arn anmäla de mycket har sugit detta året hatar de så man vet inte vad man orkar med helt. Mvh

Har de haft en ny ledning på senaste tid eller vad är det som pågår?

Talade också med en av deras medarbetare på Komplett och det verkar som medarbetaren i frågan verkade också lite trött på den här situationen med ledningen. Tror nog innerst inne så vet medarbetare att det här är inte rätt men de har tyvärr inte mycket makt eftersom det är ledningen som bestämt allt det här.

Det är ju ledningen som kör en Kamikaze / Titanic just nu. Vilket företag som helst skulle insett att det här gynnar inte dem långsiktigt så jag förstår inte hur de tänker. Ganska kortsiktigt tänkande. De köpte ju till och med upp både Netonnet (vilket är synd då jag gillade verkligen Netonnet) och Webhallen så det är inte så att de har för lite pengar. Det är inget smått företag vi snackar om här.

Vem vill gambla och lägga beställningar på ett företag där man inte vet om man kommer att få varan eller ej och kanske missa ett annat ärligt erbjudande från konkurrenten, precis som tidigare skribent beskrev där uppe. Det där scenariet händer ganska ofta nu för tiden där många företag tävlar med varann hela tiden med alla dessa reor.

Först endast black Friday (just fredagen) och sedan nu kallas det "black week" så det varar en hel vecka istället nu.

Under dessa dagarna kommer man att välja säkraste kortet.

Permalänk
Skrivet av Techlab:

Har de haft en ny ledning på senaste tid eller vad är det som pågår?

Talade också med en av deras medarbetare på Komplett och det verkar som medarbetaren i frågan verkade också lite trött på den här situationen med ledningen. Tror nog innerst inne så vet medarbetare att det här är inte rätt men de har tyvärr inte mycket makt eftersom det är ledningen som bestämt allt det här.

Det är ju ledningen som kör en Kamikaze / Titanic just nu. Vilket företag som helst skulle insett att det här gynnar inte dem långsiktigt så jag förstår inte hur de tänker. Ganska kortsiktigt tänkande. De köpte ju till och med upp både Netonnet (vilket är synd då jag gillade verkligen Netonnet) och Webhallen så det är inte så att de har för lite pengar. Det är inget smått företag vi snackar om här.

Vem vill gambla och lägga beställningar på ett företag där man inte vet om man kommer att få varan eller ej och kanske missa ett annat ärligt erbjudande från konkurrenten, precis som tidigare skribent beskrev där uppe. Det där scenariet händer ganska ofta nu för tiden där många företag tävlar med varann hela tiden med alla dessa reor.

Först endast black Friday (just fredagen) och sedan nu kallas det "black week" så det varar en hel vecka istället nu.

Under dessa dagarna kommer man att välja säkraste kortet.

Det känns så men i mitt fall la de luren i örat på mej 3 gånger om jag inte minns fel e inte okej men ringde igen och de förstod att jag va besviken men aa vi fick ett trevligare avslut iallafall har nu gjort en arn anmälan och hävdar på köp i god tro och står för de har också höjt mitt grund grav till de rätta priset eller en resonlig summa typ 2k presenkort får se vad de blir av detta rabatten på mitt orderkvitto 5k och de erbjuder typ inget... Ne trist hatar när ledningen e såna gamar elgiganten gjorde samma i början av året då körde dom hårt med de e prisfel alltså gick bet på saker värda 25k där dock fick jag stånga mej halvt blodig men fick en okej summa så blev nöjd tog lite tid puhh dom la på luren hela tiden haha va rätt förbannad haha men gillar elgiganten men aa rätt snubbe på rätt plats eller vad säger man men iallafall orkade inte med arn då men nu kan jag inte låta bli😀😉 Måste dock kolla om komplett köpt upp hela netonet fan de e inget vidare de e grymma eller har också blivit lite svårare kommiskt komplett vill in helt i Sverige men blåser kunderna på en ok deal på dammsugare! Wtf världen idag e både skrämmande och idiotisk. Ps jag e en ärlig person arn anmälde aldrig elgiganten iallafall😉 Höll mitt ord haha mvh

Permalänk
Skrivet av Techlab:

Har de haft en ny ledning på senaste tid eller vad är det som pågår?

Talade också med en av deras medarbetare på Komplett och det verkar som medarbetaren i frågan verkade också lite trött på den här situationen med ledningen. Tror nog innerst inne så vet medarbetare att det här är inte rätt men de har tyvärr inte mycket makt eftersom det är ledningen som bestämt allt det här.

Det är ju ledningen som kör en Kamikaze / Titanic just nu. Vilket företag som helst skulle insett att det här gynnar inte dem långsiktigt så jag förstår inte hur de tänker. Ganska kortsiktigt tänkande. De köpte ju till och med upp både Netonnet (vilket är synd då jag gillade verkligen Netonnet) och Webhallen så det är inte så att de har för lite pengar. Det är inget smått företag vi snackar om här.

Vem vill gambla och lägga beställningar på ett företag där man inte vet om man kommer att få varan eller ej och kanske missa ett annat ärligt erbjudande från konkurrenten, precis som tidigare skribent beskrev där uppe. Det där scenariet händer ganska ofta nu för tiden där många företag tävlar med varann hela tiden med alla dessa reor.

Först endast black Friday (just fredagen) och sedan nu kallas det "black week" så det varar en hel vecka istället nu.

Under dessa dagarna kommer man att välja säkraste kortet.

Skrattade till lite vi vill göra allt för våra kunder give me a break😅 läs här https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/4420337482385-NetO...

Permalänk
Skrivet av Techlab:

Har de haft en ny ledning på senaste tid eller vad är det som pågår?

Talade också med en av deras medarbetare på Komplett och det verkar som medarbetaren i frågan verkade också lite trött på den här situationen med ledningen. Tror nog innerst inne så vet medarbetare att det här är inte rätt men de har tyvärr inte mycket makt eftersom det är ledningen som bestämt allt det här.

Det är ju ledningen som kör en Kamikaze / Titanic just nu. Vilket företag som helst skulle insett att det här gynnar inte dem långsiktigt så jag förstår inte hur de tänker. Ganska kortsiktigt tänkande. De köpte ju till och med upp både Netonnet (vilket är synd då jag gillade verkligen Netonnet) och Webhallen så det är inte så att de har för lite pengar. Det är inget smått företag vi snackar om här.

Vem vill gambla och lägga beställningar på ett företag där man inte vet om man kommer att få varan eller ej och kanske missa ett annat ärligt erbjudande från konkurrenten, precis som tidigare skribent beskrev där uppe. Det där scenariet händer ganska ofta nu för tiden där många företag tävlar med varann hela tiden med alla dessa reor.

Först endast black Friday (just fredagen) och sedan nu kallas det "black week" så det varar en hel vecka istället nu.

Under dessa dagarna kommer man att välja säkraste kortet.

Netonet hade stått för sitt pris kan nästan svära på de dom e uber stabila mer sina priser mediamarkt med där vissa fick sjuka tvs för 8k😅😅 ojsan hoppsan då där gick de hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

God förmiddag allesammans,

För att göra informationen mer tillgänglig och förtydliga hur vi ser på och hanterat det som skett, tänkte jag bemöta ett par punkter. Det tål att sägas igen men vi har ingen annan ambition än att alla uppgifter ska vara korrekta och det faktum att priset blev så pass fel är något vi innerligen ber om ursäkt för.

Länken till produkten och dess artikelnummer är densamma som tidigare och vi försöker inte på något sätt dölja det som skett. Att produkten togs ner från sidan och visades som "utgången" är p.g.a. detta är det snabbast tillgängliga verktyget vi har för att begränsa försäljningen och att inga fler, än de som redan beställt, ska få sin order avbeställd.

En fråga som såklart också återkommer är hur vi gör bedömningen att prisskillnaden, i det här fallet, varit oskäligt. Detta är dels grundat i tidigare fall och beslut där även procentuellt mindre prisfel ansetts vara oskäligt stora. Ett täckningsköp, som jag ser att många diskuterar möjligheterna till, är därför inget vi kommer kunna erbjuda här.

Vänligen, Noa, Komplett.se

Hej, jag ha inte köpt dammsugaren, men jag var lite nyfiken på att köpa den till det kanonpriset, kanske tur att jag inte gjorde det.
Vad jag däremot undrar är om det är standardutförande hos er att återbetala inbetalda pengar utan att fråga, eller om man erbjuds köpa en annan produkt hos er för redan inbetalda pengar med eventuell ytterligare inbetalning, alternativt att man kan få det tillbaks som ett presentkort?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hej, jag ha inte köpt dammsugaren, men jag var lite nyfiken på att köpa den till det kanonpriset, kanske tur att jag inte gjorde det.
Vad jag däremot undrar är om det är standardutförande hos er att återbetala inbetalda pengar utan att fråga, eller om man erbjuds köpa en annan produkt hos er för redan inbetalda pengar med eventuell ytterligare inbetalning, alternativt att man kan få det tillbaks som ett presentkort?

Hej,

Om en beställning avbokas är det alltid en återbetalning till det belastade kontot som sker. Beroende på omständigheterna kring avbokningen, och om vi se att det finns ett likvärdigt alternativ (både vad gäller funktionalitet och pris), vill vi ofta föreslå detta. Då är det dock i regel något som får beställas via en ny order och är inget vi byter till utan att fråga.

Vänligen, Noa, Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej,

Om en beställning avbokas är det alltid en återbetalning till det belastade kontot som sker. Beroende på omständigheterna kring avbokningen, och om vi se att det finns ett likvärdigt alternativ (både vad gäller funktionalitet och pris), vill vi ofta föreslå detta. Då är det dock i regel något som får beställas via en ny order och är inget vi byter till utan att fråga.

Vänligen, Noa, Komplett.se

Okej, tack för svar, då blir det nog inga beställningar från er.
Känns inte så kul att få sitt konto tilltrasslat (i form av att pengarna återbetalas utan förfrågan).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.