Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

elskling.se, räcker så, MEN det är rediga marginaler i fastpriserna, så har svårt att se att det skulle löna sig att binda nu, det borde man gjort i höstas i så fall innan folk fattade vad nedstängningen av kärnkraften i tyskland och sverige faktiskt skulle komma att kosta oss.

Ja så är det ju.
I slutändan är det svårt att "tjäna" på nåt fastpris.
Så det blir nog som vanligt, jag kör rörligt.

Permalänk
Medlem

Köpte 888kWh för 58,50 öre förra månaden har fast pris.
Sålde 999kWh för 173,62 öre så får tillbaka 1176:- av eon denna månad
Sedan har jag nätavgift/överföringsavgift med på 529:-

647:- plus för juni och då har jag ändå en elbil med som jag laddar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

759:- i avgifter och skatt.

428:- för köpt el : 211kwh @ 202,90 öre SE4 timpris

Solceller : +1092:-

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Du kan väl vara glad för att du har så låg förbrukning, antar att du bor i lägenhet?

Själv bor jag i villa i SE4, blev 589 kWh för juni till ett snitt på 180,78 öre/kWh.

1371 kr till Tibber
1021 kr till E.ON

Totalt blir det ca 2 400 kr istället för ca en tusing som det brukade ligga på en sommarmånad. Nu går bara elöverföring osv till nätägaren på 1 000 spänn. Jag har numera en elbil, men laddar den mest på jobbet om det inte är billigt på nätterna.

Jepp! Det låter väldigt billigt med 180,78öre/kWh, är det något fastprisavtal du har för de flesta elhandelsbolag hade inte 180,78öre/kWh för i Juni. Fast när jag räknar på det så förbrukar du nästan sex gånger mer men betalar nio gånger mer än mig med elhandelspriset. Har också EON och jag undrar om jag vill jämföra elnätspriset med dig så tar 1021/589 och sedan gångrar jag med min förbrukning?

Skrivet av Jagers:

260kr/mån ungeffär 2a 44kvm

Det där säger ingenting. Finns ju två priser, elhandelspriset och elnätspriset vilket av dem är det och hur mkt förbrukade du?

Skrivet av Mindfighter:

elskling.se, räcker så, MEN det är rediga marginaler i fastpriserna, så har svårt att se att det skulle löna sig att binda nu, det borde man gjort i höstas i så fall innan folk fattade vad nedstängningen av kärnkraften i tyskland och sverige faktiskt skulle komma att kosta oss.

De flesta missade nog att binda sig då. Att binda sig nu med svindyra elnätspriser är vansinne. Mitt elhandelsbolag ville ha 260öre/kWh för att binda sig på deras såkallade vintertryggpris. Aldrig i livet!

Skrivet av HCP:

Fast avtal jag låste för 5 år sedan, 0.48kr/kwh
1;a aug. övergår det till fastpris på 0.88kr/kwh, de erbjöd 0.78 rörligt men aldrig i gatan, i höst kommer priserna inte ligga på under kronan per kwh, möjligen strax under 3.
Brukar snitta 2000kwh per månad och ungefär 1800-2000kr med elnätvsavgifter och skatter.

Drog 2200kwh förra månaden, inte speciellt jobbigt, men i aug. lär jag tänka mig för när priset nästan dubblas. Kan inte rulla runt på rörligt, man kan få behöva panta en arm och en del av hjärnan för att betala räkningen i september då 😁

0,78 öre per kWh? Antingen lever du kvar i år 2019 eller så bor du i Norrland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det där säger ingenting. Finns ju två priser, elhandelspriset och elnätspriset vilket av dem är det och hur mkt förbrukade du?

jag bor i lägenhet, jag antar att dem andra avgifterna ingår i hyran, det enda jag ser på hyran är elförbrukning och vad den kostar.
250kw i månaden, priset har ett "c.a." framför sig, 1kr/kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jag bor i lägenhet, jag antar att dem andra avgifterna ingår i hyran, det enda jag ser på hyran är elförbrukning och vad den kostar.
250kw i månaden, priset har ett "c.a." framför sig, 1kr/kwh

Okej är ju rätt så konstigt att du inte kan se mer specifika saker än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jepp! Det låter väldigt billigt med 180,78öre/kWh, är det något fastprisavtal du har för de flesta elhandelsbolag hade inte 180,78öre/kWh för i Juni. Fast när jag räknar på det så förbrukar du nästan sex gånger mer men betalar nio gånger mer än mig med elhandelspriset. Har också EON och jag undrar om jag vill jämföra elnätspriset med dig så tar 1021/589 och sedan gångrar jag med min förbrukning?

Tibber som jag har är timpris, så kan väl gå åt båda hållen beroende på när man förbrukar mest.

Jag bor som sagt i SE4, fakturan från E.ON ser ut så här:
Elnätsabonnemang: 612,5 kr
Elöverföring 589 kWh: 142,91 kr
Energiskatt 589 kWh: 265,2 kr
Moms: 204,12 kr

Permalänk
Musikälskare

Senaste räkningen var på 602 kr från EON, jag bor i Malmö i en 3a (Öresutjämning nedan)

Månadsavgift: 78 kr
Energiöverföring: 109 kr
Energiskatt: 60 kr
Årsavgift: 39 kr
Rörligt pris: 313 kr @ 134 kWh @ 234 öre

Helt ok räkning men jag behöver verkligen tänka aktivt på att spara el vilket inte är så skoj, hade jag inte gjort det hade räkningen lätt varit på 1000 kr +

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fick elfakturan idag från elhandelsbolaget. Riktigt jävligt dyrt! Använde knappt lite mer än 100kWh för Juni men fick betala runt 150spänn är det mycket?

150 kr i elkostnad för en månad är inte mycket.

Permalänk
Medlem

Rolig faktura man fick på 1900 nu för juni. Året innan så var den på 1082 kronor och året innan det 700 kronor. Känns som att det är dags att dra ner på allting eller binda det på 258 öre / kWh.

Permalänk
Medlem

4470kr för ynka 1684kWh.. Man blir matt. Tur man slipper sopparäkningarna sedan en månad tillbaka iallafall. Undrar om det kommer bli lönt att binda elpriset i år öht.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

1040 KWH / 1835:- ink allt.
GötaEnergi 133,15 öre/ink allt.

Hade tidigare Vintertrygg men gick ut i Mars. Oftast då brukar ju priser gå neråt, men just nu hålls dem fortfarande högt =(
Bara att hoppas dem ska ner lite innan hösten kommer, så man kan binda till något bra..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Mitt femåriga avtal gick precis ut @ 40 öre/kWh + överföringsavgift om ~400 kronor/månad. Band om det på 3 år @ 150 öre/kWh med samma överföringsavgift. Känns rätt surt men jag är trygghetsnarkoman så vill inte ha rörligt.

Permalänk
Medlem

Kollar runt lite på elpriset och ser finns möjlighet till fastpris på 152öee.. men är i fem år..

Eller köra med nuvarande bolag med vinter trygg från oktober - mars för 267 öre

Som många andra vore det bra med ett fast pris så inte det sticker iväg med det dubbla eller ännu mer.
För just nu känns allt väldigt osäkert och ser inte direkt att priset kommer sjunka inom snar framtid.

Hur tänker ni?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Nu stängde Putte av ledningen. 😎 Vi betalar ju bara 5000% högre pris för elen idag i södra Sverige än i norra. Men det är bra ! Sverige och elbolagen tjänar ju grova pengar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Kollar runt lite på elpriset och ser finns möjlighet till fastpris på 152öee.. men är i fem år..

Eller köra med nuvarande bolag med vinter trygg från oktober - mars för 267 öre

Som många andra vore det bra med ett fast pris så inte det sticker iväg med det dubbla eller ännu mer.
För just nu känns allt väldigt osäkert och ser inte direkt att priset kommer sjunka inom snar framtid.

Hur tänker ni?

Ring och fråga miljöstrategen i din kommun. Ta hjälp av din kommun hur du ska göra. Säg att du inte klarar ekonomin.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Nån här som värmer upp sitt hus med elpanna/dir verkande el?
Hur gör ni med era avtal?

Permalänk
Medlem

1kr och 69 öre per kWh inklusive allt, bor i nyproducerad hyresrätt så är uppvärmning av varmvatten + hushållsel som betalas för.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Enron priser 1440 för 42 kvm med AC

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Var inne och tittat på Årsunda Kraft, hittade dem via Flashback. Dyker inte upp på elskling eller någon annan sida man kan jämföra el priser.

Kollar man deras nuvarande priser
Zon3 ca100öre
Zon4 ca 104öre

Rörliga priser, dem har alltså ca 60-100öre billigare än alla andra.
Kollade även historisk vad dem hade tex i Dec hade var elpriset på 104öre för Zon3.
Zon4 hade elpris på 108öre.

Medan MÅNGA andra hade MYCKET högre.
Skickade iväg till dem och frågade hur de kunde ha så mycket lägre än alla andra.
Fick ett svar:
"Vi säljer ett portföljförvaltat rörligt elpris.
Ingen bindningstid, ingen uppsägningstid."

Jag är väldigt sugen att bli kund där.
Ingen bindningstid, Uppsättning tid. Blir det inget bra så är det ju bara att byta..

Vad tror ni själva?

Gogglade även portföljförvaltat rörligt elpris.
Och hittade www.jamtkraft.se som har samma elpriser vad jag kan se.

"Jämtpriset är ett så kallat förvaltat elavtal. Det funkar så att Jämtkrafts förvaltare bevakar elmarknaden varje timme och varje dag. De köper upp el för kundernas framtida förbrukning, för att säkra upp ett stabilt elpris för kunderna.

Resultatet blir ett stabilt och långsiktigt bra pris där man slipper pristopparna men ändå får del av prisnedgångarna på elmarknaden. Långsiktigheten i dessa avtal gör dock att det finns viss fördröjning i hur priset följer plötsliga och snabba nedgångar på elmarknaden. Men på samma sätt kommer man alltså som förbrukare heller inte följa med i alla prisökningarna på marknaden.

Sett över de senaste åren har förvaltat elpris över tid varit lägre än det rörliga elpriset."

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Nån här som värmer upp sitt hus med elpanna/dir verkande el?
Hur gör ni med era avtal?

Ber till gud.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Nån här som värmer upp sitt hus med elpanna/dir verkande el?
Hur gör ni med era avtal?

Rörligt…, köpte lfvp i våras, blir ”intressant” att se hur mycket det hjälper i vinter.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Är beräknad årsförbrukning på 3200Kwh rimligt för en datornörd som bor själv i en tvåa? Det är alltså bara hushållsel, ej uppvärmning. Jag tycker det känns rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är beräknad årsförbrukning på 3200Kwh rimligt för en datornörd som bor själv i en tvåa? Det är alltså bara hushållsel, ej uppvärmning. Jag tycker det känns rätt mycket.

Verklig årsförbrukning 3692 kWh har jag i min tvåa. Dock har jag diskmaskin, tvättpelare och en extra ölkyl.

Permalänk
Medlem

Bor i SE2 och gör av med ~22 000 KwH, band priset förra hösten för 2 år framåt på 44 öre. Det som är dyrt här är nätavgiften för utbyggnaden av elnätet(vindkraftsutbyggnaden).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Är beräknad årsförbrukning på 3200Kwh rimligt för en datornörd som bor själv i en tvåa? Det är alltså bara hushållsel, ej uppvärmning. Jag tycker det känns rätt mycket.

Jag bor själv i en 3:a och har en beräknad på 6000-6500 kWh

Ska dock försöka göra mig av med en halv-frys, om nu någon vill ha en 10 år gammal härk

Permalänk
Medlem

Ligger på knappt 4700 kWh senaste tolv månaderna i en trea på 75 kvm med tvättpelare, golvvärme i badrummet (fjärrvärme i hyran i övrigt), diskmaskin utöver det som är normalt i en äldre lägenhet. En dator som går i princip dygnet runt och två andra som är på väldigt mycket.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Bor i SE2 och gör av med ~22 000 KwH, band priset förra hösten för 2 år framåt på 44 öre. Det som är dyrt här är nätavgiften för utbyggnaden av elnätet(vindkraftsutbyggnaden).

Vad betalar du i nätavgift per kWh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är beräknad årsförbrukning på 3200Kwh rimligt för en datornörd som bor själv i en tvåa? Det är alltså bara hushållsel, ej uppvärmning. Jag tycker det känns rätt mycket.

Ligger själv på 3200Kwh beräknad årsförbrukning för en 1a, hushållsel. Dina siffror resonerar ganska bra med mina även om det känns galet.