Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Sköna de är Tesla: https://www.nyteknik.se/fordon/teslas-advokater-hotar-svensk-...

Får hoppas någon myndighet kräver återkallning på alla modeller som är påverkade. Är ju direkt livsfarligt.

Permalänk
Medlem

Finns det någon mobil app som kopplar i hop alla de stora företagen för snabb laddning så att man slipper ladda ner typ 30 appar bara för att kunna ladda sin elbil ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Finns det någon mobil app som kopplar i hop alla de stora företagen för snabb laddning så att man slipper ladda ner typ 30 appar bara för att kunna ladda sin elbil ?

Till ett dyrt pris ja. du får då betala närmade det dubbla oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag säger inget om att man höjer priserna. Men att prata om sänkningar precis när man gjort höjningar är bara löjligt.

Förvisso säger han ju bara att de skulle kunna sänka priset om det inte vore för inflationen, inte att de kommer att göra det.

Det känns som att någon borde ta twitter ifrån den mannen.

Well, att priserna har höjts i samband med pandemin borde inte komma som någon överraskning för någon som hänger på ett internetforum om datorer och dataprodukter (ex grafikkort).

Att Tesla sannolikt kommer att vilja/behöva sänka priserna framöver borde inte heller vara någon överraskning, med tanke på de aggressiva expansionsplanerna - ex räknar man med att höja produktionen i Shanghai till 21 000/vecka, medan man i Berlin och Texas ska öka från ca 1000/v vardera idag till 5 000/v (i ett första steg) - att detta rimligen leder till prispress följer med grundläggande teorier om utbud och efterfrågan.

Det stora frågetecknet är (precis som Elon skriver) inflationen.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Well, att priserna har höjts i samband med pandemin borde inte komma som någon överraskning för någon som hänger på ett internetforum om datorer och dataprodukter (ex grafikkort).

Grafikkort rusade ju dock primärt för att miners rensade lagren i alla butiker. Datorkomponenter överlag har legat rätt stabilt?

Permalänk

Solen skiner och Ev6an laddas just nu med 10,3kW och hela Villan drar 1680W just nu enligt lastbalanseringen. Kommer dröja länge innan solcellerna ”lönar” sig men det är galet tillfredsställande att ladda för ”0kr”. 😁

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Solen skiner och Ev6an laddas just nu med 10,3kW och hela Villan drar 1680W just nu enligt lastbalanseringen. Kommer dröja länge innan solcellerna ”lönar” sig men det är galet tillfredsställande att ladda för ”0kr”. 😁

Är det inte mer lönsamt att sälja den överproducerade elen dagtid till spotpris (+ några ören) och sedan köpa tillbaka el nattetid för att ladda bilen? Så gör jag, men det förutsätter att man har rörligt abonnemang.

Permalänk
Skrivet av Red Onion:

Är det inte mer lönsamt att sälja den överproducerade elen dagtid till spotpris (+ några ören) och sedan köpa tillbaka el nattetid för att ladda bilen? Så gör jag, men det förutsätter att man har rörligt abonnemang.

Så är det säkert. Har också 50öre extra på såld el första året. Jag brukar faktiskt inte planera laddningen så mycket utan blir ofta över natten som blir mest naturligt. Just igår kom jag hem lite senare med hybriden så den fick stå på över natten och ev6an ska vi inte ha förrän nu i em så valde att köra igång den i morse. Ändå en skön känsla att ligga på över 10kw i 5 timmar och i stort sett inte förbruka något. 😆

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Är det inte mer lönsamt att sälja den överproducerade elen dagtid till spotpris (+ några ören) och sedan köpa tillbaka el nattetid för att ladda bilen? Så gör jag, men det förutsätter att man har rörligt abonnemang.

Idag är elpriset superlågt, men förutsätter ju att man har timpris som du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Well, att priserna har höjts i samband med pandemin borde inte komma som någon överraskning för någon som hänger på ett internetforum om datorer och dataprodukter (ex grafikkort).

Att Tesla sannolikt kommer att vilja/behöva sänka priserna framöver borde inte heller vara någon överraskning, med tanke på de aggressiva expansionsplanerna - ex räknar man med att höja produktionen i Shanghai till 21 000/vecka, medan man i Berlin och Texas ska öka från ca 1000/v vardera idag till 5 000/v (i ett första steg) - att detta rimligen leder till prispress följer med grundläggande teorier om utbud och efterfrågan.

Det stora frågetecknet är (precis som Elon skriver) inflationen.

/M

Skrivet av Dhanjel:

Grafikkort rusade ju dock primärt för att miners rensade lagren i alla butiker. Datorkomponenter överlag har legat rätt stabilt?

Det är även en mycket märklig jämförelse när grafikkort är på väg ner samtidigt som bilar är på väg upp. Personligen kollar jag hellre på vad herr Musk faktiskt gör en vad han säger att han ska göra, för det han säger har inget värde alls.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om detta inte tillför något, men tyckte att det var värt att länka iallafall!
Verkligen sjukt snygga modeller! Hoppas det kommer något liknande för vägbruk. Designen är verkligen on point (för min del iallafall), speciellt på N vision 74 concept.
https://www.motor1.com/news/598574/watch-hyundai-n-vision-74-...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Ber om ursäkt om detta inte tillför något, men tyckte att det var värt att länka iallafall!
Verkligen sjukt snygga modeller! Hoppas det kommer något liknande för vägbruk. Designen är verkligen on point (för min del iallafall), speciellt på N vision 74 concept.
https://www.motor1.com/news/598574/watch-hyundai-n-vision-74-...

Framifrån och bakifrån är det Porsche, i profil så finns Mercedes, men i negativ bemärkelse denna gång, såg riktigt illa ut i profil

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Ber om ursäkt om detta inte tillför något, men tyckte att det var värt att länka iallafall!
Verkligen sjukt snygga modeller! Hoppas det kommer något liknande för vägbruk. Designen är verkligen on point (för min del iallafall), speciellt på N vision 74 concept.
https://www.motor1.com/news/598574/watch-hyundai-n-vision-74-...

Ioniq 6 har jag inte mycket till övers för men håller med om att N Vision 74 ser riktigt häftig ut, lär nog inte bli mer än ett koncept, alternativt att den stannar inom någon form av bankörning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Sköna de är Tesla: https://www.nyteknik.se/fordon/teslas-advokater-hotar-svensk-...

Får hoppas någon myndighet kräver återkallning på alla modeller som är påverkade. Är ju direkt livsfarligt.

Skrev om det tidigare i tråden. Tesla borde kanske snackat med grufman eller något innan man skickade advokaterna. Känns som de verkligen inte vill kännas vid eller fixa till problemet. Är rätt allvarligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skrev om det tidigare i tråden. Tesla borde kanske snackat med grufman eller något innan man skickade advokaterna. Känns som de verkligen inte vill kännas vid eller fixa till problemet. Är rätt allvarligt.

Hahah vilken pudel Grufman Bil gör, som jag sa innan, har noll förtroende för det företaget med tanke på hur de betedde sig på Sveriges största motorforum, Zatzy.com

Anyhows, nu släpper vi det då dom inte behöver mer medial uppmärksamhet, dom kan i mitt tycke gott och väl få gå i konken istället.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju semestertider, hur har ni elbilsförare det vid laddstationerna, är det knökfullt och milslånga köer som kvällsblaskorna gjort hysteri kring genom åren?

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Nu är det ju semestertider, hur har ni elbilsförare det vid laddstationerna, är det knökfullt och milslånga köer som kvällsblaskorna gjort hysteri kring genom åren?

Ingen kaos men man ska nog räkna med upp till en halvtimmes väntetider på dom populäraste stationerna.
Problemet som orsakar ”kaos” är att många stationer är intryckta på parkeringen på mackarna som finns sen innan och ingen plats eller organisation för köer mm. Lägg dessutom till semestertrafik och stressade människor så är det lätt att det blir rörigt.
Råder alla att planera med goda marginaler, både i tid och laddning, och sen får man ha lite kommunikation med övriga på stationerna så kommer det nog gå hyfsat smidigt.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ingen kaos men man ska nog räkna med upp till en halvtimmes väntetider på dom populäraste stationerna.
Problemet som orsakar ”kaos” är att många stationer är intryckta på parkeringen på mackarna som finns sen innan och ingen plats eller organisation för köer mm. Lägg dessutom till semestertrafik och stressade människor så är det lätt att det blir rörigt.
Råder alla att planera med goda marginaler, både i tid och laddning, och sen får man ha lite kommunikation med övriga på stationerna så kommer det nog gå hyfsat smidigt.

Upplever man att det är många som är nybörjare vid stationerna? Alltså att dom inte vet hur det fungerar osv eller är det kanske mer fel på laddpunkterna än användarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hahah vilken pudel Grufman Bil gör, som jag sa innan, har noll förtroende för det företaget med tanke på hur de betedde sig på Sveriges största motorforum, Zatzy.com

Anyhows, nu släpper vi det då dom inte behöver mer medial uppmärksamhet, dom kan i mitt tycke gott och väl få gå i konken istället.

Tror nog inte alla på företaget är som de eller den som hängde på zatzy var. Förhoppningsvis har den eller dom fått sparken. Företag och folk kan utvecklas och ändras.
Men det är för en annan tråd.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Def_Dog:

Nu är det ju semestertider, hur har ni elbilsförare det vid laddstationerna, är det knökfullt och milslånga köer som kvällsblaskorna gjort hysteri kring genom åren?

Skrivet av megaman01:

Ingen kaos men man ska nog räkna med upp till en halvtimmes väntetider på dom populäraste stationerna.
Problemet som orsakar ”kaos” är att många stationer är intryckta på parkeringen på mackarna som finns sen innan och ingen plats eller organisation för köer mm. Lägg dessutom till semestertrafik och stressade människor så är det lätt att det blir rörigt.
Råder alla att planera med goda marginaler, både i tid och laddning, och sen får man ha lite kommunikation med övriga på stationerna så kommer det nog gå hyfsat smidigt.

Skulle säga samma - inget kaos, men helt klart mer folk än vanligt. Håller med om utmaningen att vissa, speciellt "enstaka" laddare, är intryckta bland all tidigare infrastruktur. Det blir trångt, de blockeras och finns ingenstans att vänta. Jag åker en del längs E4:an både åt norr och söder från Stockholm - mina standardställen har blivit McDonalds i till exempel Gävle (Gävlebro) och Linköping (Mörtlösa). På båda kör InCharge ett antal snabbladdare som sällan alla är fulla. Gäller att hitta några guldkorn!

Än så länge har jag dock noll kötid i sommar. Kör på strategin "ladda när jag kan, inte när det behövs" typ, så pytsar i några kilowatt så snart tillfälle ges. Med två barn blir det ändå en del stopp. Fördelen är att vi sällan/aldrig är desperata - det är bara att hålla koll på Chargefinder och ta nästa laddare om vi inte orkar krångla.

Skrivet av Def_Dog:

Upplever man att det är många som är nybörjare vid stationerna? Alltså att dom inte vet hur det fungerar osv eller är det kanske mer fel på laddpunkterna än användarna?

Jag skulle säga lite blandat. Har fått några slumpmässiga fel på laddstationerna vilket alltid är himla trist - men också sett (och hjälpt, för att vara tydlig) ett antal nybörjare som står uppgivna och krångar med appar/brickor/sladd. Betalade även för en äldre herre som helt enkelt inte fick igång det, så är väl plus på karmakontot.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Nu är det ju semestertider, hur har ni elbilsförare det vid laddstationerna, är det knökfullt och milslånga köer som kvällsblaskorna gjort hysteri kring genom åren?

Ingen kaos alls. Kört 130mil utan att behöva köa en sekund, laddade två gånger publikt och dessa medans vi handlade (vilket vi ändå skulle).

Permalänk
Medlem

Någon som testat både nya MG ZS EV samt MG5? Någon stor skillnad på dom i komfort och kör"glädje"?

Det är väl precis dom och ev Puegot som ligger runt 3500-400 även efter prisjusteringarna, och då känns MG mer utrustade.
Gillar min ZS EV 2021 men batteristorlek (och till viss del laddhastighet) gör att jag nog inte vill köpa ut den (om det är möjligt) när leasingen går ut om ett år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Någon som testat både nya MG ZS EV samt MG5? Någon stor skillnad på dom i komfort och kör"glädje"?

Det är väl precis dom och ev Puegot som ligger runt 3500-400 även efter prisjusteringarna, och då känns MG mer utrustade.
Gillar min ZS EV 2021 men batteristorlek (och till viss del laddhastighet) gör att jag nog inte vill köpa ut den (om det är möjligt) när leasingen går ut om ett år)

Skulle säga att ZS EV är mer komfortabel och har mer utrymme för föraren. MG5 har mer körglädje - men för att vara tydlig, det är inga ”roliga” bilar att köra, det är inte därför man väljer en MG

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej precis, därav min kör"glädje", men tycker överlag mitt första år med MG har varit trevligt. Man måste ju sätta det i perspektiv till priset, visst det finns betydligt roligare bilar, men då är månadskostnaden den dubbla och det har jag varken råd med eller kan motivera.

Av vad jag läst och sett så verkar ZS mer "modern" medans 5:an är väldigt praktiskt som husägare med sitt mer kombi-liknande upplägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Någon som testat både nya MG ZS EV samt MG5? Någon stor skillnad på dom i komfort och kör"glädje"?

Det är väl precis dom och ev Puegot som ligger runt 3500-400 även efter prisjusteringarna, och då känns MG mer utrustade.
Gillar min ZS EV 2021 men batteristorlek (och till viss del laddhastighet) gör att jag nog inte vill köpa ut den (om det är möjligt) när leasingen går ut om ett år)

Nu har jag inte tittat på ett tag, men förut låg även andra Stellantis-alternativ på samma plattform i samma härad som Peugeot. Dvs även Opels och Citroëns elbilar. Vilken man föredrar beror väl på preferenser kring design, karossform, inredning, chassisättning o dyl.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Upplever man att det är många som är nybörjare vid stationerna? Alltså att dom inte vet hur det fungerar osv eller är det kanske mer fel på laddpunkterna än användarna?

Jo men så är det ju. Det är vi väl allihopa och även infrastruktur och dom som driver stationerna också. Allt är ju nytt och tror alla lär sig fortfarande. Är nog en hel del som skiljer första bensinmackarna mot hur mackarna ser ut idag. Man förbättrar sig med tiden.

Problemet som många nybörjare gör är att man laddar bilen som man tankar sin fosilbil. Sällan och fullt.
Man kolla routeplaners och ser att man kommer fram till Ionity med 5% kvar och sen behöver man 85% laddning för att komma i mål och så ska man ha marginaler så man laddar till 100%.
Hade man istället lagt in två laddstopp på 15 min typ 40-80% så hade man laddat lika lång tid eller mindre, och samtidigt fått en extra kisspaus och en kaffe extra på köpet så hade man inte heller skapat några större köer på stationerna.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flutters:

Ber om ursäkt om detta inte tillför något, men tyckte att det var värt att länka iallafall!
Verkligen sjukt snygga modeller! Hoppas det kommer något liknande för vägbruk. Designen är verkligen on point (för min del iallafall), speciellt på N vision 74 concept.
https://www.motor1.com/news/598574/watch-hyundai-n-vision-74-...

Riktigt snygg, men tyvärr tror jag den följer andra nyare Ioniq och ser sämre ut i verkligheten än på bild. Det är något med de stora plastytorna de har längst ner på bilen som förfular i mina ögon. På denna är det tydligt på bilderna i profil, som att de försöker dölja bilens tjocklek med svart plast längst ner på bakre halvan av bilen, varför inte bara låta dörrarnas linje i underkant fortsätta bakåt liksom?

Skrivet av ztenlund:

Nu har jag inte tittat på ett tag, men förut låg även andra Stellantis-alternativ på samma plattform i samma härad som Peugeot. Dvs även Opels och Citroëns elbilar. Vilken man föredrar beror väl på preferenser kring design, karossform, inredning, chassisättning o dyl.

Nya Megane (och kanske C4 också) är väl byggda på dedikerade elbilsplattformar till skillnad från Peugeots och vad jag förstår Opels elbilar? Det kan ju göra skillnad. Just Megane är rätt intressant i mina ögon, inte så budgetbetonad som Id3 utan rätt bra känsla i inredning och så, dock lite klen effekt kanske.

MG är absolut billiga, framför allt lanseringserbjudanden på leasing medan ett köp nog inte är så smart med tanke på andrahandsvärdet. Samtidigt får man ju vad man betalar för någonstans. Det är inte så att MG går vinnande ur varenda test för att de är så prisvärda utan de innebär kompromisser på flera områden som gör att de sällan blir några testvinnare. Sen kanske det är bra kompromisser för ens situation förstås, och vill man ha en billig elbil så finns det ju inte så mycket att välja på, men jag hade nog inte valt en MG att köpa i alla fall, däremot kanske om de kommer med ett bra lanseringserbjudande för leasing på deras kommande kompaktmodell eller så.

Permalänk
Skrivet av saigon:

Framifrån och bakifrån är det Porsche, i profil så finns Mercedes, men i negativ bemärkelse denna gång, såg riktigt illa ut i profil

Kan inte tänka mig att de haft någon annan bil än Nissan Silvia som inspiration till åtminstone fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Kan inte tänka mig att de haft någon annan bild än Nissan Silvia som inspiration till åtminstone fronten.

https://static.turbosquid.com/Preview/2019/11/27__05_27_18/rr_0000.jpg4596E8F6-D44E-4FB0-85A6-A957651F67ABLarge.jpg

Det är faktiskt en Hyundai Pony Coupe concept från 1974 som inspirationen är tagen ifrån enligt Hyundai

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Någon som testat både nya MG ZS EV samt MG5? Någon stor skillnad på dom i komfort och kör"glädje"?

Det är väl precis dom och ev Puegot som ligger runt 3500-400 även efter prisjusteringarna, och då känns MG mer utrustade.
Gillar min ZS EV 2021 men batteristorlek (och till viss del laddhastighet) gör att jag nog inte vill köpa ut den (om det är möjligt) när leasingen går ut om ett år)

Jag har provat båda, då min mor ville funderade på att leasa en.

Komforten tycker jag vara snarlik, även om ZS självklart är högre så lite lättare att ta sig ut och in, men är man inte pensionär så borde båda gå bra. Även MG5 är relativt hög.

Inuti är MG5 enorm om man jämför med ZS och det märks väldigt mycket när man sitter i baksätet. Båda bilarna känns helt okej att köra, men det är inga sportbilar. MG5 som har lite lägre tyngdpunkt klarar sig något bättre när det svänger.