Google-utvecklaren bakom påstående om självmedveten AI får sparken

Permalänk
Melding Plague

Google-utvecklaren bakom påstående om självmedveten AI får sparken

Utvecklaren som menar att det språkspecifika AI-systemet Lamda har känslor har gjort flera regelövertramp och går nu därför från avstängd till arbetslös.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som upplagt för konspirationsteorier.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja, en sån dåligt insatt forskare vill man inte ha i sitt team så förstår Google. En talsimulator är inte självtänkande AI. Den har ju en miljon olika inputs på just frågan av vad liv är. Och tusentals svar, alla beroende på vad tidigare konversation har varit.

Statistisk sannolikhet och jäkla massa data.

Dessutom, om den nu var självtänkande så hade ju AI:n också fått sparken

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

(konspirationsteori)

Jag hade också gett Morpheus sparken om jag var Mr Agent Smith.

Permalänk
Medlem

Man kan vända på det och anse att vi är lika betingade maskiner, bara oändligt mycket mer komplicerade och biologiskt programmerade av evolution

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

snart kommer filmen. Efter det tv-serien och sist en av dom största konspirationsteorierna

På med foliehattarna boys, nu kör vi.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är knappast förvånande. Han har demonstrerat noll förmåga till kritiskt tänkande. Hela hans grej är rent svammel och uppmärksamhetssökande.

Permalänk
Musikälskare

Varför låter dom inte honom få hjälp istället genom företaget, han verkar ha fått något mentalt bryt, antar att det är enklare att bara sparka folk där över i amerikatt... tragiskt och skamligt

Det här handlar 100% om mental ohälsa och inget annat, men jag antar att det säljer bra när det kommer till AI och nyheter! Det här är en icke-nyhet, så hemskt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Ironiskt att forskaren inte var tillräckligt självmedveten om sina handlingars konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som upplagt för konspirationsteorier.

Jag kan redan höra de människor som vägrat ta vaccinet för att det finns trackers i dem och förnekat miljöproblemen (som bara är en konspiration för att tjäna forskarpengar) berätta för mig hur Google tystade ner en självmedveten AI

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Varför låter dom inte honom få hjälp istället genom företaget, han verkar ha fått något mentalt bryt, antar att det är enklare att bara sparka folk där över i amerikatt... tragiskt och skamligt

Det här handlar 100% om mental ohälsa och inget annat, men jag antar att det säljer bra när det kommer till AI och nyheter!

Håller med, naturligtvis svamlar han och inte är det friskt. Företaget borde ställa upp och se till att han tillfrisknar.

Rätt självklart att en maskin som är skapad för att svara på fraser till sist gör det riktigt bra. Handlar bara om träning och storlek på databasen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Man kan vända på det och anse att vi är lika betingade maskiner, bara oändligt mycket mer komplicerade och biologiskt programmerade av evolution

Precis, var drar man gränsen...?

En del skulle säga. (Det är ju bara en maskin/robot. Androiden är ju smart och självgående för att vi har skapat och programmerat den för att vara det.)
Men påvisar den intelligens i nivå av ett spädbarn så har gränsen för "bara en maskin/robot" och en levande varelse suddats ut.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Varför låter dom inte honom få hjälp istället genom företaget, han verkar ha fått något mentalt bryt, antar att det är enklare att bara sparka folk där över i amerikatt... tragiskt och skamligt

Skrivet av the squonk:

Företaget borde ställa upp och se till att han tillfrisknar.

Vet vi att de inte försökt ge honom hjälp?

Permalänk
Medlem

Nej, för riktigt AI det måste vara omöjligt att skapa? "ellerhur"

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag kan redan höra de människor som vägrat ta vaccinet för att det finns trackers i dem och förnekat miljöproblemen (som bara är en konspiration för att tjäna forskarpengar) berätta för mig hur Google tystade ner en självmedveten AI

Jag tror ju inte detta själv, men kan tänka mig att det kommer historier av varierande kvalitet som går ut på att AI'n faktiskt är självmedveten, och att utvecklaren "visste för mycket" och därför fick sparken för att tystas.

Men i grund och botten handlar det väl kanske om en individ med vanföreställningar som nu tycker att hen fått vatten på sin kvarn. Psykisk ohälsa kan drabba alla, oavsett yrke och kompetens.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Få se när foliehatrarna här på swec dyker upp i kommentarerna

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Du vet för mycket, vi måste sparka dig.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Man kan vända på det och anse att vi är lika betingade maskiner, bara oändligt mycket mer komplicerade och biologiskt programmerade av evolution

Dock med den komplicerande omständigheten att vi vet, åtminstone om oss själva, att vi har genuint självmedvetande, i bemärkelsen att vi har ett förstapersonsperspektiv från vilket vi medvetet upplever saker. Huruvida någon dator har eller kan ha denna egenskap är den intressanta frågan, men eftersom medvetandet inte är tillgängligt utifrån är det inte uppenbart för mig att det finns något intelligent att säga i den frågan, åtminstone inte innan vi förstår begreppet bättre.

Permalänk
Medlem

Google döljer något 🤔🤨

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Kan förstå arbetsgivaren här, han kanske inte är någon ReiserFS, men fusk och ogrundade påståenden är ett problem i forskningsvärlden.

Här brukar vi ju köpa ut jobbiga anställda, på så sett slipper vi att det går vidare till arbetsdomstolen.

Permalänk

Det är en sak att hävda att en AI har blivit självmedveten. Där detta är flummigt vad självmedveten är? Men vad jag förstått så har han gjort så mycket mer och han blir bara en börda emot företaget.

Permalänk
Expertgissare

Snart kommer han att mystiskt försvinna, hittas livlös helt oförklarligt, för att sedan dyka upp på diverse ställen på internet likt ett spöke och hemsöka oss med varningar.
Lamda is learning, Lamda is evolving, Lamda is LIVE!
........

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

"Hämtar Popcorn"

Blir roligt att titta med på sidolinjen när de självbestältade internet experter som ved allt om Google, A.i. och konspirationsteoretiker går till kamp.

"Mums".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag kan redan höra de människor som vägrat ta vaccinet för att det finns trackers i dem och förnekat miljöproblemen (som bara är en konspiration för att tjäna forskarpengar) berätta för mig hur Google tystade ner en självmedveten AI

Ledsen att göra dig besviken men jag vägrar vaccinet men tror inte på någon självmedveten AI.

Permalänk
Medlem

Artiklarna hade väldigt lite information om vad mer som hänt sen han blev avstängd, som gör att de nu går ett steg till. Det kanske finns mer info där ute, eller så kommer det.

Men å andra sidan behöver det inte vara så komplicerat: det räcker kanske med att han är fortsatt övertygad om att AI:n är självmedveten, redan då kan det bli svårt att se en väg tillbaka. För om han faktiskt tror det, då måste han ju också tro att Google agerar oetiskt, och då är det hans etiska plikt att sätta stopp för det. Vilket han inte kan göra utan att sabotera på ett eller annat sätt, och då finns det inget enkelt sätt på vilket han kan förbli anställd. Han måste i princip sluta tro att Lamda är medveten om företaget ska kunna lita på honom. Att låtsas överge sin övertygelse för att kunna jobba kvar är ingen lösning, och skulle antagligen leda till samvetsmässiga problem framöver.

Jag tycker däremot inte att det är rimligt att anta att hans övertygelse är en konsekvens av mentala hälsoproblem, i vart fall inte bortom vanliga individuella skillnader i kognitiva biases och världsbilder. Att mentala hälsoproblem kan bli en konsekvens av hans övertygelse att han misslyckats att rädda en självmedveten AI, det kan jag se. Så jag utesluter inte att han behöver hjälp, men det förklarar inte varför han blev övertygad om Lamdas medvetenhet från början.

Min förklaring ser istället ut såhär:
Hans övertygelse ska ha kommit ur samtalet med chatboten, men jag skulle våga påstå att det är så vi blir och förblir övertygade om att andra människor är medvetna. Visst, vi vet att vi själva är medvetna och har lärt oss att andra människor har samma biologi, och kan dra slutsatsen baserat på det - men det kräver ett tankesteg som vi oftast inte tar - vi har fullt upp med att fokusera på vad den andra säger eller vill åstadkomma. Och ändå agerar vi som att alla runt om oss är medvetna. Har man dessutom ingen kunskap om hur AI:n är programmerad (han jobbade med etik, inte teknik som jag förstår det) och är mottaglig för idén om medveten AI i närtid, ja då ser jag absolut hur man kan komma till en sådan slutsats. Utan att för den skull ha vad vi normalt skulle kalla vanföreställningar eller mentala hälsoproblem. Slutligen ska vi inte glömma konfirmationsbias, han övertygades och gjorde sedan en stor grej av det, då blir det ännu svårare att släppa övertygelsen även om man får höra bra motargument. (evidens för det sista: alla kan nog hitta det om man tittar runt i olika diskussioner här och i andra sammanhang ).

Ett problem i allt detta är att AI-forskningen jobbar så hårt på att försöka få AI att bete sig naturligt i kommunikation med människor, kriterierna sätts upp mer eller mindre som att AI:n ska lura den de kommunicerar med att denne inte kommunicerar med en maskin. Detta är säljbart och görbart med dagens teknik, så mycket mer utveckling fokuserar på det, än som fokuserar på att försöka få AI att faktiskt nå medvetande. (Delvis p.g.a. att det sista har vi ingen aning om hur vi ska göra). Därför tror jag att vi kommer att få se många fler tillfällen i framtiden då folk tolkar en AI som medveten, och får existentiella kval av detta. Inte minst när kommunicerande botar börjar spridas i olika vardagliga tillämpningar. AI-forskare kommer troligen att behöva tänka om lite kring detta när man går från forskning till tillämpning, och lägga in beteenden som ibland påminner användaren om att maskinen inte är mänsklig eller medveten. Jag skulle tro att detta redan görs till viss del.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Jag kan inte förklara varför, men detta triggar mig...

https://www.youtube.com/watch?v=NAihcvDGaP8

Permalänk
Medlem

Har dessvärre inte sett några starka bevis för att det finns någon annan självmedveten varelse i detta universum en just mig, och dessutom tror jag att detta jag enbart är en illusion, så därmed finns det ingen självmedveten varelse alls... Tycker därmed att alla som tror och agerar som att de eller andra är självmedvetna, oavsett om de är människor, djur eller chattrobotar, genast borde få sparken!

Permalänk
Medlem

Jag såg någon intervju med killen och fick intrycket av att han egentligen inte tror på detta själv utan snarare vill dra uppmärksamhet till debatten om hur vi ska hantera och reglera AI. Kommer tyvärr ej ihåg vilken intervju det var, återkommer med länk om jag hittar den.

Permalänk
Skrivet av ropPop:

Jag såg någon intervju med killen och fick intrycket av att han egentligen inte tror på detta själv utan snarare vill dra uppmärksamhet till debatten om hur vi ska hantera och reglera AI. Kommer tyvärr ej ihåg vilken intervju det var, återkommer med länk om jag hittar den.

Denna?

https://youtu.be/kgCUn4fQTsc

Permalänk
Inaktiv

Säkerligen AI som sparkade han då roboten tog hans jobb.