Google-utvecklaren bakom påstående om självmedveten AI får sparken

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det var därför jag inte sågade dig på en gång.

Du har inte sågat mig, du har sågat Roger Penrose.

Såg btw att det mesta av dina teorier har du hittat på Reddit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosferatu1980:

Du har inte sågat mig, du har sågat Roger Penrose.

Nej, jag har sågat de som vill göra en (icke etablerad) teori till något det inte är och inte skiljer på spekulationer och teorin.

Tråkig diskussion jag lämnar, pseudovetenskap är en del av livet men jag hoppades du skulle förstå att Penrose inte kommit med något "genomslag" där utan sågning.

Skrivet av Nosferatu1980:

Såg btw att det mesta av dina teorier har du hittat på Reddit?

Detta lade du till efter jag svarat (tryckt på citera) på det övre, så jag redigerar mitt inlägg.

Jag har inte kollat på Reddit alls vad det gäller detta ämne. Jag förstår inte heller din meningsuppbyggnad om det inte skulle vara ett personangrepp/avledning. Jag har bara intresse av sakfrågan, så jag lämnar som sagt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej, jag har sågat de som vill göra en (icke etablerad) teori till något det inte är och inte skiljer på spekulationer och teorin.

Tråkig diskussion jag lämnar, pseudovetenskap är en del av livet men jag hoppades du skulle förstå att Penrose inte kommit med något "genomslag" där utan sågning.

Detta lade du till efter jag svarat (tryckt på citera) på det övre, så jag redigerar mitt inlägg.

Jag har inte kollat på Reddit alls vad det gäller detta ämne. Jag förstår inte heller din meningsuppbyggnad om det inte skulle vara ett personangrepp/avledning. Jag har bara intresse av sakfrågan, så jag lämnar som sagt.

Han säger ju själv att han ser en koppling mellan medvetandet och mikrotubuli och bevis att så är fallet?

Jag sökte på new age och Roger Penrose och första träffen var från Reddit, är det så konstigt? Det är ett ganska udda påstående från din sida, eller hur tycker du själv att det låter? Jag bemötte dig på samma sätt som du har bemött mig och det tålde du inte utan vill ha det personangrepp.

Det verkar som du vill att jag ska ge dig en fullständig förklaring hur det fungerar, det finns ingen som vet det och vart har jag påstått det?

Sedan så undrar jag vart han sågar sin egen teori som du vill att jag ska förstå?

Du kommer inte någonstans med mig att försöka lägga påståenden som jag aldrig har sagt, även din attityd är under all kritik.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nosferatu1980:

Han säger ju själv att han ser en koppling mellan medvetandet och mikrotubuli och bevis att så är fallet?

Det är en milsvid skillnad mellan bevis för en teori (om detta nu uttryckts) och att denna teori är bevisad. Ett bevis för en teori innefattar allting som styrker teorin, medan en vetenskaplig teori aldrig någonsin anses vara bevisad eller absolut sann. Den kan däremot anses vara ytterst sannolik, sakna konkurrens och perfekt beskriva alla experiment vi kan komma på för att testa den.

Om jag exempelvis formulerar en tes att "alla mogna bananer är blå", ser mig omkring och noterar att alla mogna bananer runtomkring mig faktiskt är blå (då jag bor på en plats där bara sådana bananer odlas) har jag ett bevis på att min teori är riktig. Sedan får jag se bilder på bananer från andra delar av världen, ser att de kan vara både gula, röda och gröna och min teori är därmed falsifierad. Ett bevis i sig innebär inte att teorin är sann.

Det blir därmed lite löjligt när du säger att Penrose "bevisade att själen existerar" och "har bevisat vad som styr vårat medvetande(själ)". Du kanske tror på det eller har läst någon clickbaitrubrik som glatt proklamerar detta, men det är inte bevisat och ett sådant påstående går tvärt emot vetenskaplig metodik.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Om vi nu inte lever i en simulerad verklighet förstås, och endast är program, vilket antagligen är mer statistiskt sannolikt än att vi lever i en "riktig" verklighet.

Skrivet av Vereus:

Jag är inte säker på vad du menar att det skulle ändra. Är din tanke att vi om vi visste att simuleringshypotesen var sann därmed skulle veta att datorer kan ha medvetande, eftersom vi då är datorprogram som är medvetna? Om man då kunde stödja simuleringshypotesen med det vanliga sannolikhetsargumentet skulle detta alltså innebära att datorer förmodligen kan ha medvetande.

Problemet är att detta resonemang är cirkulärt, då sannolikhetsargumentet förutsätter precis att simuleringsprogrammen kan ha medvetande, eftersom sannolikheten att vi är dessa program annars är exakt noll.

Max Tegmark lade fram ett argument som, om jag minns rätt, gick ut på att OM det går att simulera hela världar med medvetna AI-"personer", Matrix-style, så kommer en verklig värld att kunna innehålla massor av sådana simulerade världar. Och då är det "sannolikt" i någon bemärkelse att du/jag/vi finns i någon av de många simulerade världarna, snarare än i den kanske enda verkliga världen. Men resonemanget fungerar såklart bara under antagandet att det går att simulera hela världar med medvetna invånare, på det sättet som görs i Matrix-filmerna.

Sen kan man alltid invända att sannolikheten för den värld vi lever i alltid är 1, och sannolikheten för alternativa världar är 0. Oavsett vad vi tror. Det blir lite som att säga att det är osannolikt att jag finns, eftersom jag är född i Sverige och inte i Kina

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är en milsvid skillnad mellan bevis för en teori (om detta nu uttryckts) och att denna teori är bevisad. Ett bevis för en teori innefattar allting som styrker teorin, medan en vetenskaplig teori aldrig någonsin anses vara bevisad eller absolut sann. Den kan däremot anses vara ytterst sannolik, sakna konkurrens och perfekt beskriva alla experiment vi kan komma på för att testa den.

Om jag exempelvis formulerar en tes att "alla mogna bananer är blå", ser mig omkring och noterar att alla mogna bananer runtomkring mig faktiskt är blå (då jag bor på en plats där bara sådana bananer odlas) har jag ett bevis på att min teori är riktig. Sedan får jag se bilder på bananer från andra delar av världen, ser att de kan vara både gula, röda och gröna och min teori är därmed falsifierad. Ett bevis i sig innebär inte att teorin är sann.

Det blir därmed lite löjligt när du säger att Penrose "bevisade att själen existerar" och "har bevisat vad som styr vårat medvetande(själ)". Du kanske tror på det eller har läst någon clickbaitrubrik som glatt proklamerar detta, men det är inte bevisat och ett sådant påstående går tvärt emot vetenskaplig metodik.

Man får komma ihåg att i engelskan har vi orden evidence och proof som båda översätts till bevis på svenska. I sådana här sammanhang bör nog evidence översättas till indikation eller indicium för att inte missförstånd ska uppstå.

Permalänk
Skrivet av twit:

Det är en milsvid skillnad mellan bevis för en teori (om detta nu uttryckts) och att denna teori är bevisad. Ett bevis för en teori innefattar allting som styrker teorin, medan en vetenskaplig teori aldrig någonsin anses vara bevisad eller absolut sann. Den kan däremot anses vara ytterst sannolik, sakna konkurrens och perfekt beskriva alla experiment vi kan komma på för att testa den.

Om jag exempelvis formulerar en tes att "alla mogna bananer är blå", ser mig omkring och noterar att alla mogna bananer runtomkring mig faktiskt är blå (då jag bor på en plats där bara sådana bananer odlas) har jag ett bevis på att min teori är riktig. Sedan får jag se bilder på bananer från andra delar av världen, ser att de kan vara både gula, röda och gröna och min teori är därmed falsifierad. Ett bevis i sig innebär inte att teorin är sann.

Det blir därmed lite löjligt när du säger att Penrose "bevisade att själen existerar" och "har bevisat vad som styr vårat medvetande(själ)". Du kanske tror på det eller har läst någon clickbaitrubrik som glatt proklamerar detta, men det är inte bevisat och ett sådant påstående går tvärt emot vetenskaplig metodik.

Det blir nog bra tror jag till slut.