Snabbkoll: Platt eller välvd skärm?

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med min Xiaomi mi 34" curved. Hade gärna haft en ännu bredare skärm med mindre radie för simriggen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

På 27" och neråt känns det bara konstigt att ha den välvd tycker jag, men åt andra hållet, kanske någonstans kring 34" och uppåt så känns det skönt att ha den lätt välvd, typ 1800R. Där emellan är en gråzon där båda fungerar.

Har just nu en LG 38" lätt välvd som min primära, och det känns väldigt skönt. Har inga som helst problem med ögonmått/raka linjer/osv. Några 1000R skärmar från Samsung kommer det dock inte bli för min del, där drar jag gränsen.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Jag har en 28 tum Dell IPS idag 4K 60 HZ och jag är absolut intresserad av Oled som nästa skärm men vill gärna ha 28 tum igen så blir och vänta och se tills OLed börjar krypa ner i skärmstorlek och det blir förmodligen 144HZ också jag vill fortfarande ha en rak skärm också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Intressant ordval, välvd, vilket jag annars tolkar som konvext i sammanhanget (CRT, se nedan). Eller kupig, som Svensk Ordbok anger som synonym.
Fast en välvd skärm är ju i och för sig välvd sett från baksidan, det är en fråga om perspektiv, så att säga.
För egen del har jag alltid haft platta skärmar ända sedan CRT-tiden, då skärmarna var just välvda, alltså i ordets ursprungliga betydelse.
Det skulle vara kul att testa en mer modernt inverterad välvd skärm. Tål att funderas på!

Synonymer till välvd
valvformig, kupig, bågformad, bågig, buktig, bågformig, bågnad, konvex, kullig, kullrig, kupad, kupformig, rund, rundad

Så vilket håll den är välvd åt läggs inte in som innebörd i ordet, bara att den är bågformad enligt min tolkning iaf. Å andra sidan är det inte så att nån missförstår när någon säger välvd på en skärm då det inte existerar några som är konvexa från betraktarens synvinkel

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Både och, välvda körs numera till racingriggen, ingen skillnad efter 10 minuters användanda men växlar man mellan dem så känns det "skevt" i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Å andra sidan är det inte så att nån missförstår när någon säger välvd på en skärm då det inte existerar några som är konvexa från betraktarens synvinkel

Konvexa skärmar finns, tänk gamla CRTer. Moderna välvda är konkava från betraktarens synvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har en välvd på 34" både hemma och på jobbet. Upplever att hjärnan vänjer sig vide det och uppfattar det som plant, när jag använder en normal skärm nu för tiden ser det ut som den är välvd baklänges...

Jobbigt att du bara har en skärm för hemma och jobbet Bär du med dig den fram och tillbaka varje dag?

Skrivet av tankjunior:

Om jag har 3st platta som tillsammans skapar en välvd skärm, vad väljer jag då?

Platt. 3 raka bitar kan inte skapa något som är "välvd"

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Har både en platt och välvd skärm vid datorn. Jag personligen tycker platta skärmen är trevligare. men smaken är väl som baken brukar man ju säga.

Permalänk
Medlem

Platt 34"

Permalänk
Entusiast

Välvd 38" och 34" samt en vertikalt stående platt 27" på sidan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Synonymer till välvd
valvformig, kupig, bågformad, bågig, buktig, bågformig, bågnad, konvex, kullig, kullrig, kupad, kupformig, rund, rundad

Så vilket håll den är välvd åt läggs inte in som innebörd i ordet, bara att den är bågformad enligt min tolkning iaf. Å andra sidan är det inte så att nån missförstår när någon säger välvd på en skärm då det inte existerar några som är konvexa från betraktarens synvinkel

Som du ser är en synonym konvex, dock inte konkav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Som du ser är en synonym konvex, dock inte konkav.

Ångrar mig redan att jag skrev nått, finns alltid nån på forumet som tar saker allvarligare och till sin spets :sigh:

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Alienwares välvda 38, lagom välvd med 2300R. Pysslar mest med foto och video där den funkar kalas och har väldigt bra färger om man kör Adobe RGB tex. I spel ger den nästan en 3D känsla, kör mest flyg som och lite bil där den ger en väldigt omslutande känsla, HDR zonerna hade kunnat vart fler men märks inte direkt i spel.

Dell 38" Alienware AW3821DW IPS 21:9 2300R G-Sync

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Välvda skärmar känns för mig som en gimmick som inte fyller något syfte alls på normalstora skärmar. Lite förvånad över att det finns folk som köper de.

På ultrabreda skärmar på 34" och uppåt så gör det istället ganska stor skillnad.

Jag sitter på en 27" välvd. När jag sätter mig vid en platt dito så känns den helt fel utformad och kanterna på skärmen känns som de felaktigt pekar rakt fram.
Det är absolut inte en gimmick utan fyller sin funktion. Blir lika långt avstånd oavsett vart du tittar på skärmen samtidigt som allt riktas mot dig som användare.
Mycket bra när man väl tagit klivet. Kommer troligtvis aldrig gå tillbaka till platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Nyttan uppstår väl när skärmen täcker hela synfältet eller till och med går lite utanför, som vid stora ultrawide-skärmar, men vid 16:9 så känns det bara jättekonstigt och bidrar inte alls till en bättre upplevelse, plus att det nästan uteslutande är VA-paneler när det är en krökning, och rent kvalitetsmässigt så är det ett klart nedköp jämfört med IPS, om inte hög kontrast är det enda man tycker är viktigt.

En bra VA är absolut inte ett nedköp från en IPS. Det beror helt på vad man prioriterar.
Vill du ha bra svärta och köper en IPS så kommer du lämna tillbaka den lika snabbt. Lika grådaskig svärta på IPS som de gamla TN-panelerna.
Betraktningsvinklarna är något som IPS är bäst på, men det är där välvd skärm kommer in på VA. Därav har du anledningen till varför VA oftare är välvda som du själv skriver. Genom välvd VA får du även betraktningsvinkels"problemet" löst.

Spelar man spel / ser på film där mörker / kontrast är viktigt så är VA det enda som gäller i dagsläget.
En bra VA har även färger i paritet med en IPS i dag. Det var annorlunda för typ 10 år sedan dock.
Även ghosting har blivit ett icke-problem på VA som även det var ett problem tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wibbe44:

En bra VA är absolut inte ett nedköp från en IPS. Det beror helt på vad man prioriterar.
Vill du ha bra svärta och köper en IPS så kommer du lämna tillbaka den lika snabbt. Lika grådaskig svärta på IPS som de gamla TN-panelerna.
Betraktningsvinklarna är något som IPS är bäst på, men det är där välvd skärm kommer in på VA. Därav har du anledningen till varför VA oftare är välvda som du själv skriver. Genom välvd VA får du även betraktningsvinkels"problemet" löst.

Spelar man spel / ser på film där mörker / kontrast är viktigt så är VA det enda som gäller i dagsläget.
En bra VA har även färger i paritet med en IPS i dag. Det var annorlunda för typ 10 år sedan dock.
Även ghosting har blivit ett icke-problem på VA som även det var ett problem tidigare.

Fast det är ju bara Samsungs 240hz VA-panel som inte har massa ghosting a la black smearing?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

En bra VA är absolut inte ett nedköp från en IPS. Det beror helt på vad man prioriterar.
Vill du ha bra svärta och köper en IPS så kommer du lämna tillbaka den lika snabbt. Lika grådaskig svärta på IPS som de gamla TN-panelerna.
Betraktningsvinklarna är något som IPS är bäst på, men det är där välvd skärm kommer in på VA. Därav har du anledningen till varför VA oftare är välvda som du själv skriver. Genom välvd VA får du även betraktningsvinkels"problemet" löst.

Spelar man spel / ser på film där mörker / kontrast är viktigt så är VA det enda som gäller i dagsläget.
En bra VA har även färger i paritet med en IPS i dag. Det var annorlunda för typ 10 år sedan dock.
Även ghosting har blivit ett icke-problem på VA som även det var ett problem tidigare.

Jag kollar mycket på Hardware unboxed skärmrecensioner. Där syns ett mönster att betrakningsvinklar är sämre på välvda skärmar, att de ofta har BGR-layout, att färgerna ofta inte stämmer med spec etc. Sen har du kanske rätt i att traditionell ghosting är ungefär samma som på IPS numera, men VA lider fortfarande av "svartsmetning" eller vad man skall kalla det. Alltså block level smearing, och det är ju rätt okul om man spelar.

Men som jag skrev, om kontrasten är ens viktigaste mått så är VA ett måste om man inte kan eller vill köra OLED.

Min IPS har en kontrast på 1500:1 dock (AOC 24G2U) och jag tycker inte det känns grådaskigt. Men är väl medveten om att de flesta IPS-skärmar snarare ligger i spannet 750:1-1000:1, vilket är för lågt för att det ska kännas bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.