Snabbkoll: Platt eller välvd skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Välvda skärmar känns för mig som en gimmick som inte fyller något syfte alls på normalstora skärmar. Lite förvånad över att det finns folk som köper de.

På ultrabreda skärmar på 34" och uppåt så gör det istället ganska stor skillnad.

Fast nio av tio välvda är ju ultrawide så du måste verkligen leta för att hitta det du tycker är gimmick.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har ingen skärm, kör endast TV.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Har både och, 34" 21:9 välvd primärt för all form av underhållning sedan en plan 4K 16:9 som jag arbetar mer på.
Hade nog itne trivts med ultrabred som ej var välvd, den duger bra för dokumentation medans jag arbetar på den andra.

Så både och, stod valet i kvalet tidigare i år vid uppgradering så blev en av varje dvs UW samt 4K och UW välvd. îngrar inga av valen en sekund.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Har både en platt och en välvd skärm.
En LG 34GP950G och en Lenovo G27Q-20. Funkar kanon Var lite ovant med välvd ultrawide i början, men nu så vill man knappt använda annat.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Nästa skärm jag köper blir en 34" välvd. Känns som det självklara valet med välvd på större skärmar.

Vilken skärmstorlek dominerar fortfarande, är det 27" ?

Kör majoriteten av spelarna i 1080p eller leder 1440p nu? Gissar att majoriteten går mot 1440p och en minoritet kör 4K eller högre just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Välvda TV flera meter bort som bara täcker en bråkdel av synfältet är/var en gimmick. Välvd datorskärm som man har närmre ögonen är definitivt ingen gimmick utan bara naturligt.

Permalänk
Inaktiv

Föredrar 22-24" så ser inget behov av att ha välvd skärm men jag förstår er som sitter med 30"+ skärmar och spelar singleplayer spel, då hade det nog säkert varit en positiv sak.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en MSI MAG301CR2D 2560x1080p välvd.
Kommer aldrig kunna gå tillbaka till en platt skärm.
Får sådan inlevelse i spel jämfört mot en platt skärm, det kombinerat med ultra wide och hög Hz, Blir inte bättre.
Tänkte gå upp till 3440x1440p men det blir först efter att jag har införskaffat mig ett bättre grafikkort..

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem

Har en 34" välvd UW skärm. Kommer inte gå tillbaka till en platt bildskärm med 16:9 bildformat.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

ju bredare skärmen är desto behagligare tycker jag det är att sitta vid en böjd. t.ex en 34" ultra wide 21:9 eller 32:9 men under 27" och nedåt 16:9 tycker jag det inte har så stor betydelse då man får in i princip hela skärmen i synfältet ändå

men även på 27" 16:9 föredrar jag böjd men har inget problem med att den skulle vara platt då det är smalt nog för det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Platt. Jag kan förstå nyttan med välvd om man kör ultra wide. Absolut. Men för 16:9 och sådana format så tillför det inget utan förstör bara i mitt tycke.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Platt. Jag kan förstå nyttan med välvd om man kör ultra wide. Absolut. Men för 16:9 och sådana format så tillför det inget utan förstör bara i mitt tycke.

Håller med. Har inte testat/sett en ultrawide, men kan tänka mig nyttan där.
En kompis har 27" 16:9 1000R och jag tycker det enbart stör. Men kombinerar man mer bredd och större radie kan jag tänka mig att det är trevligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kör en 49" 32:9 skärm och hade den inte varit välvd hade det varit rätt jobbigt med innehållet på kanterna eftersom det är längre bort från ögonen än det i mitten när skärmen är så bred. Tänker inte alls på att skärmen är välvd.
Däremot vet jag inte om det är lönt på skärmar som inte är lika breda? Hade en 34" tidigare och en 27" på varje sida om den och de skärmarna på sidorna var ju vinklade in för att de skulle gå att använda och det är ju samma princip här.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Håller med. Har inte testat/sett en ultrawide, men kan tänka mig nyttan där.
En kompis har 27" 16:9 1000R och jag tycker det enbart stör. Men kombinerar man mer bredd och större radie kan jag tänka mig att det är trevligt.

Ja. Nyttan uppstår väl när skärmen täcker hela synfältet eller till och med går lite utanför, som vid stora ultrawide-skärmar, men vid 16:9 så känns det bara jättekonstigt och bidrar inte alls till en bättre upplevelse, plus att det nästan uteslutande är VA-paneler när det är en krökning, och rent kvalitetsmässigt så är det ett klart nedköp jämfört med IPS, om inte hög kontrast är det enda man tycker är viktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

..., plus att det nästan uteslutande är VA-paneler när det är en krökning, och rent kvalitetsmässigt så är det ett klart nedköp jämfört med IPS, om inte hög kontrast är det enda man tycker är viktigt.

Dock finns det bra IPS skärmar som är krökta också för dem av oss som vill ha IPS och jämställer VA med helvetets sjunde cirkel

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Avstängd

Helnöjd med HP 34" IPS 165hz, en platt ultrawide
Ska man vara petig så skulle man vilja ha OLED kontrast-nivåer och högre upplösning. Men det kommer väl någon fin dag.

16:9 känns som en box i jämförese

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Lägligt att denna frågan dök upp nu!

Står i startgroparna för att köpa ny skärm och försöker bestämma mig mellan en platt och en välvd.

Spelar en hel del, men sitter också mycket med 3D-CAD.
Det jag läst är att CAD kan bli problematiskt avseende perspektiv och liknande på en välvd skärm. Någon här som har några erfarenheter kring detta, är det bättre att köra på en platt skärm vid dessa användningsområden?

Håller på en hel del med CAD och har inga problem med att arbeta på en välvd skärm med kurvradie på 1500R. Kanske är ett större problem med skärmar på 1000R, men hjärnan vet nog hur den ska bearbeta bilden den ser på bästa sätt. De flesta program har ju också rutnät för att göra det lättare att uppfatta perspektiv, form och skala.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Frågan borde kompletteras med storleken på skärmen.
För 27" eller mindre skulle jag välja platt. För 34" eller större tar jag välvd.
Däremellan beror på

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill ha en formbar skärm. Jag vet inte exakt vilken böjning jag vill ha.
Just för tillfället har jag platta även om jag hade viljat att min 34" hade varit böjd

Allt är böjbart:

Har själv både välvd (1500R) och en platt UW. Är en vanesak, man vänjer sig vid bägge.

Permalänk
Medlem

Kör alltid platt skärm!

Välvda är för folk som den här mannen!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag kan se att det blir lite mer inlevelse i gaming om man har en välvd 34" ultrawide på ett väldigt kort avstånd, ca 40cm. Sen är det ju en smaksak också. Gillar man inte välvd så gillar man inte.

För kontorsarbete hade jag föredragit platt alla dagar.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som helst vettig anledning att ha en välvd TV? Det känns som att "omringelse-effekten" måste bli TOTALT förstörd när man sitter 3+ meter bort?

På dator kan jag definitivt förstå att det är najs med välvd skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Lägligt att denna frågan dök upp nu!

Står i startgroparna för att köpa ny skärm och försöker bestämma mig mellan en platt och en välvd.

Spelar en hel del, men sitter också mycket med 3D-CAD.
Det jag läst är att CAD kan bli problematiskt avseende perspektiv och liknande på en välvd skärm. Någon här som har några erfarenheter kring detta, är det bättre att köra på en platt skärm vid dessa användningsområden?

Skrivet av SayZk:

Jag har då inget problem att köra cad på min välvda skärm, måtten är detsamma

Vi har ju tre maskiner i huset. En med dubbla 24' och en med välvd 32' samt 20' platt brevid. Har arbetat med Cad på båda dessa maskiner och nästa uppgradering kommer att innebära minst 32' välvd skärm.. helt klart bästa upplevelsen.
Ska man sen spela spel så är det självklart... Vill verkligen uppgradera min spelmaskin med en rejäl välvd skärm.

Jag fick frågan vilken sorts skärm som jag rekommenderar för ett tag sedan. Mitt svar var: "Den största som ryms på arbetsplatsen." I det fallet blev det en 27' välvd skärm. Helt klockrent på det skrivbordet. Den står som en smäck på den bärbara datorn som agerar mest skärmfot numer.

Permalänk

Gillar det för gamling, gillar det inte för mitt arbete

Skrivet av Xoka:

Lägligt att denna frågan dök upp nu!

Står i startgroparna för att köpa ny skärm och försöker bestämma mig mellan en platt och en välvd.

Spelar en hel del, men sitter också mycket med 3D-CAD.
Det jag läst är att CAD kan bli problematiskt avseende perspektiv och liknande på en välvd skärm. Någon här som har några erfarenheter kring detta, är det bättre att köra på en platt skärm vid dessa användningsområden?

Älskar välvd skärm till gaming, känns som man man hamnar mer i spelvärlden.

Tycker verkligen inte om välv till mitt jobb som arkitekt. Där vill jag ha helt platt. Tycker perspektiv, ritningar och illustrationer känns helt fel snea och vinda med en välvdskärm till jobbet.

Permalänk
Medlem

Har en 49" Samsung som är väldigt välvda på båda skrivborden mycket nöjd. Används för både jobb och nöje, sitter man i rätt höjd påverkar det inte hur uppfattar bilden.. Men sitter du högt / lågt så blir de vint.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Har två platta atm, en ny och en gammal. Får se vad nästa uppgradering inbringar.

För normalstora skärmar ser jag inte varför man skulle vilja ha dem välvda. Då är man ju tvingen att ha skärmen max 15cm från ögonen för att det inte ska se konstigt ut. Men för stora ultrawide skärmar kan jag absolut förstå om det gör nytta.
Det måste ju dock vara en lagom välvning utifrån avståndet man sitter på från skärmen. Så en ställbar välvning som @lillaankan_i_dammen nämnde vore en riktigt najs funktion, vilket inte är omöjligt nu med böjbara skärmar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

välvd skärm i mitten flankad av två raka skärman ofc

Permalänk
Medlem

Inte så brydd egentligen men om jag får välja så föredrar jag platt

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Körde välvd, slutade spela mörka spel/allt som inte var grällt och skrikigt i färgerna på den ganska snart och gick över till en platt kontorsskärm för att kunna se något.
har förvisso sett en Acer32 1800r skärm som lyckades ha bra svärta, men i övrigt blir jag tokig på det blågråa dis som gäller i olika nivå på samtliga curvade jag provat.

Tittar man på 34" och ultrabrett är dock 1800r ett vettigt alternativ.
är 3x32" 16:9 här istället. (platta)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com