Permalänk
Avstängd
Skrivet av AddeC:

Varför måste vi exportera all el hela tiden, klart med avtal o grejer säkert men vi får ju se om vårt land först och främst.
Dum fråga kanske men jag förstår inte.. haha.

Det är ganska komplicerat, men vi producerar nästan alltid mer än vi behöver så vi behöver exportera. Vi hade förstås kunnat dra ner på viss produktion, men det handlar också om att det är kommersiella bolag som producerar el så kan de sälja elen dyrt till DK eller Tyskland så gör de ju gärna det, hellre än att dra ner på produktionen för att kanske ha en buffert vid en eventuell dipp i vår inhemska produktion. De tjänar mer på att exportera och sen importera vid behov helt enkelt.

Problemet är ju inte att vi exporterar egentligen utan att våra priser sätts av exportpriserna som sätts av den dyraste elproducenten som behövs liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Danmark och EU.

Danmark vill att vi skulle lägga ner Barsebäck det skapade el brist i södra Sverige då kraftöverföringen från Norra Sverige inte klarade av att föra ner tillräckligt mycket el.

Sverige kontrade detta med att helt enkelt inte exportera el ibland för men blev stämda av Danmark som vill ha billig Svensk el EU beslutade att SVK inte får begränsa exporten av el.

Det gjorde att vi fick 4 elområden för att uppmuntra mer elproduktion i södra Sverige.

Detta är grund orsaken varför vi har 4 elområden och att Södra Sverige har haft dyrare el än norra Sverige sedan har det inte hjälpt att vi har lagt ner mer kärnkraft produktion i Södra Sverige.

Tack 👍

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk

Finns det något elbolag idag som har bra priser på sina vintetryggabonnemang? Alla har hurlösa priser på dem idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns det något elbolag idag som har bra priser på sina vintetryggabonnemang? Alla har hurlösa priser på dem idag.

Var går din gräns för hutlöst?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Var går din gräns för hutlöst?

Allt över 200 öre kwh

De rörliga är idag en hel del billigare än deras fastpris eller vintertryggsavtal där ligger de oftast 100 öre kwh över det rörliga. Blir en annan sak i vinter dock.

Skrivet av Anders9110:

Är du säker på att du har räknat rätt?

För oss kostar 1 kWh ca 1,25 kr i elnätsavgift + elskatt
87,5 kr fast elnätsavgift med moms använder ca 300 kWh blir ca 29 öre per kWh
45 öre elskatt
49,5 öre elnätsavgift med moms

Elen kostar runt 106-132 öre utan moms och påslag de senaste månaderna för oss med rörligt elpris (Vattenfall) så närmare hälften av elkostnaderna är ren el idag för oss.

Normalt så stämmer det att elen brukar vara runt 25-30% av total kostnaden.

Edit Glömde lägga till månadsavgiften för Vattenfall är runt 32 kr per månad

Blir helt snurrig av dina uträkningar. Var får du 1,25kr per 1kwh och 29 öre per kwh ifrån?

Skrivet av Yoshman:

Tog en faktura, summerade allt och delade summan med kostnad för rörlig el. Kostnad för "certifikat" och skatter får man ju betala hos alla, så det som kan påverkas är just kostnad för elen.

Nu har jag solceller, så är riktig låg förbrukning nu under sommaren (ligger på runt 1000-2000 kWh per månad dec-feb, var 192 kWh i juni).

Absolut, det är ett klart värde i dämpningen!

Det jag inte riktigt fattar med EON (ser att andra ligger på liknande nivåer) är varför deras rörliga pris man får om man tecknar idag är så brutalt högt!

"Rörligt" pris är väl ändå någon form av offset från genomsnittspriset från Nordpool? Om inget radikalt händer de sista dagarna av månaden ser priset för juli ut att hamna något lägre än juni. Låg verkligen juni så högt så >2 kr / kWh i SE4 (befinner mig själv i SE3 där var det runt ~1,30 kr / kWh i juni)?

Du måste ha syftat på fel det är EONs fasta elpriser som är grymt dyra deras rörliga ligger runt snittet på 170 öre per kwh någonting. Och önskade jag också hade solceller men sen bor man inte ju inte i hus så.

Permalänk
Medlem

Jag tecknade fast pris i december på 69 öre per kwh.
Kollade just nu bara för sakens skull vad det hade kostat och priserna är inte nådiga.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Jag tecknade fast pris i december på 69 öre per kwh.
Kollade just nu bara för sakens skull vad det hade kostat och priserna är inte nådiga.

Ingen i varken SE4 eller SE3 hade fastprisavtalmed 69 öre per kwh i December. Och då menar jag ingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ingen i varken SE4 eller SE3 hade fastprisavtalmed 69 öre per kwh i December. Och då menar jag ingen!

Tecknade med start den första december med Svealands Elbolag.
Kostnad: 69,2 öre.

Avtalet tecknades i november såg jag nu så avtalet var tecknat lite tidigare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du syftar på Olkiluoto? Kostnaden på 11 miljarder euro var inte för hela verket utan för reaktor 3, som skulle vara i drift 2010 och kosta mindre än hälften men som fortfarande inte snurrar. Det har varit ett så pissigt projekt att de la ned de långt gångna planerna på reaktor 4. Tanken med Olkiluoto 3 var ju att det skulle liksom vara en mall för hur man bygger "3+" generationens reaktorer i Europa, och på så sätt accelerera utbyggnaden av "ren och modern" kärnkraft här, men i praktiken har det haft precis motsatt effekt. Andra länder har sett de skenande kostnaderna och de många slutdatumen som passerats och entusiasmen för kärnkraften har gått ner både i allmän opinion och bland politiker.

Sen vad Tysklands bidrag till Uniper har att göra med detta förstår jag inte riktigt. Uniper går dåligt av flera skäl, främst för att de har satsat så mycket på fossil energiproduktion vad jag förstår; kol, olja, kärnkraft, och förstås för att de är en så tät partner med ryska bolag inom dessa områden.
Igen irrelevant. EU och de flesta stater lägger enorma mängder pengar på en massa saker som inte har att göra med energiproduktion. Den rusande inflationen drivs i viss mån av energipriser men det finns mycket som driver på den från flera håll, och det ser likadant ut över typ hela världen just nu så EU hade sannolikt inte kunnat hindra den i alla fall. I USA är det Bidens fel, i UK Boris eller möjligtvis EUs tullar efter brexit, i Frankrike Macron, här är det S eller EU liksom. Det kanske är så att saker händer på en skala som politiker inte kan påverka mer än marginellt?
Vilket rum? Hur är de vuxnare än några andra? Är inflationen lägre i Finland? Energipriserna? Finland importerar el mer eller mindre konstant, vi exporterar mer eller mindre konstant, alltså ligger vi mycket bättre till än dem när det gäller energiförsörjning.

Självklart är det inte irrelevant vad EU och stater spenderar pengar på, varför då ta upp kostnadskalkylen angående kärnkraft? Varför skulle inte statsköp ha med energiproduktionen? Inflationen drivs av alldeles för stor penningmängd och brist på tillförlitlig bas/energiproduktion. Och som alltid går energipriser i alla led, hela kedjan. Riksbanken och politikerna äger frågan.

Sen är det givetvis svårt att kanske inte dra över budget, Finland har inte byggt några kärnkraftverk på 40år. Såvitt jag kan se har dem flesta vindkraftsbolag redan vänt till förlust, framåt ligger väl nedskrivningar av tillgångar.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Tecknade med start den första december med Svealands Elbolag.
Kostnad: 69,2 öre.

Avtalet tecknades i november såg jag nu så avtalet var tecknat lite tidigare.

Idioterna listar ju inte ens sina priser på sidan. Var beställde du ifrån? Deras hemsida eller någon prisjämförelsesajt? Varför band du dig om du inte såg deras priser?

Skrivet av Maarus:

Självklart är det inte irrelevant vad EU och stater spenderar pengar på, varför då ta upp kostnadskalkylen angående kärnkraft? Varför skulle inte statsköp ha med energiproduktionen? Inflationen drivs av alldeles för stor penningmängd och brist på tillförlitlig bas/energiproduktion. Och som alltid går energipriser i alla led, hela kedjan. Riksbanken och politikerna äger frågan.

Sen är det givetvis svårt att kanske inte dra över budget, Finland har inte byggt några kärnkraftverk på 40år. Såvitt jag kan se har dem flesta vindkraftsbolag redan vänt till förlust, framåt ligger väl nedskrivningar av tillgångar.

Nedskrivningar av tillgångar är väl bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Idioterna listar ju inte ens sina priser på sidan. Var beställde du ifrån? Deras hemsida eller någon prisjämförelsesajt? Varför band du dig om du inte såg deras priser?

Jag såg deras priser. Jag tecknade via Elskling i ett år.
Det innebär att det kommer bli klart dyrare när det dags att teckna om till nästa december. Ser inte fram emot det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Jag såg deras priser. Jag tecknade via Elskling i ett år.
Det innebär att det kommer bli klart dyrare när det dags att teckna om till nästa december. Ser inte fram emot det.

Jag och de flesta andra som vill binda oss ligger elpriset över 300 öre per kwh.

Permalänk
Medlem

Fram till i maj så exporterade vi 20% av vår elproduktion, ca 15 TWh eller ett snitt på 4.3 GW. I Januari så exporterade vi i snitt 4.5 GW el, motsvarande 3 kärnreaktorer.
Mycket intäkter till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag och de flesta andra som vill binda oss ligger elpriset över 300 öre per kwh.

Ifall du/ni inte vill binda er till det.
Så rekommenderar jag Årsunda eller Jämtkraft.
Det har tagits upp tidigare i tråden.

Många av oss inklusive mig har valt den, förhoppningsvis slipper man alldeles för dyra elräkningar..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Allt över 200 öre kwh

De rörliga är idag en hel del billigare än deras fastpris eller vintertryggsavtal där ligger de oftast 100 öre kwh över det rörliga. Blir en annan sak i vinter dock.

Blir helt snurrig av dina uträkningar. Var får du 1,25kr per 1kwh och 29 öre per kwh ifrån?

Du måste ha syftat på fel det är EONs fasta elpriser som är grymt dyra deras rörliga ligger runt snittet på 170 öre per kwh någonting. Och önskade jag också hade solceller men sen bor man inte ju inte i hus så.

ca 1,25 kr är vår elnätsavgift + elskatt här i Stockholm

87,5 kr är vår fasta månadskostand till Ellevio det betalar vi oavestt hur många kWh vi förbrukar
49,5 öre är vår rörliga avgift där vi betalar per kWh
Elskatten är 45 öre per kWh

Vi använder ca 300 kWh per månand så den fasta kostanden slås ut på 300 kWh 87,5/300 = 0,292 kr sen lägger vi på den rörliga delen av elnätsavgiften som är 49,5 öre och elskatten som är 45 öre

Blir 0,292 +0,45 + 0,495 = 1.237 kr per kWh detta är bara för elskatten och elnätsavgiften

Edit

Gäller för bas abonnenmanget från Ellevio finns andra abonnemang som är mer prisvärda ifall man använder mer el men för lägenheter så är bas abonnenmanget mest prisvärt då man oftast inte använder mer än 500-600 kWh per månand

https://www.ellevio.se/globalassets/content/priserabonnemang-...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Att binda sig ett år för 430 öre kwh inkl ALLT är lite mycket enligt mig. Dock vet jag att ja skrev samma sak i vintras när det gick och binds sig under 200 öre inkl allt.
SE4

Höjd ränta och elpriser kommer slå hårt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Ifall du/ni inte vill binda er till det.
Så rekommenderar jag Årsunda eller Jämtkraft.
Det har tagits upp tidigare i tråden.

Många av oss inklusive mig har valt den, förhoppningsvis slipper man alldeles för dyra elräkningar..

Aldrig hört talas om Jämtkraft men det verkar som att de har bra priser. Är det någon hake som lång uppsägningstid eller liknande?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Aldrig hört talas om Jämtkraft men det verkar som att de har bra priser. Är det någon hake som lång uppsägningstid eller liknande?

Nej.
Mailade och frågat för länge sen.
Inget av dem, Årsunda har 14 dagar tror jag om man läser villkoren. Men ingen bindningstid.
Jämtkraft hade 90 dagar om jag minns rätt.
Så skulle nu tex priset gå ner av någon anledning så kan byta ganska snabbt till något billigt fast pris.

Dem kör med "portfölj"
Läs dem tidigare inlägg för veta mer om det eller bara googla om det

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/forsmark-vill-hoja-...
Hoppas detta går vägen..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Rörligt Svealand och betalade 220öre / kWh för Juni...
Fler som ligger kring dom priserna?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Rörligt Svealand och betalade 220öre / kWh för Juni...
Fler som ligger kring dom priserna?

Rörligt Skekraft 140 öre/kWh för Juni

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

ca 1,25 kr är vår elnätsavgift + elskatt här i Stockholm

87,5 kr är vår fasta månadskostand till Ellevio det betalar vi oavestt hur många kWh vi förbrukar
49,5 öre är vår rörliga avgift där vi betalar per kWh
Elskatten är 45 öre per kWh

Vi använder ca 300 kWh per månand så den fasta kostanden slås ut på 300 kWh 87,5/300 = 0,292 kr sen lägger vi på den rörliga delen av elnätsavgiften som är 49,5 öre och elskatten som är 45 öre

Blir 0,292 +0,45 + 0,495 = 1.237 kr per kWh detta är bara för elskatten och elnätsavgiften

Edit

Gäller för bas abonnenmanget från Ellevio finns andra abonnemang som är mer prisvärda ifall man använder mer el men för lägenheter så är bas abonnenmanget mest prisvärt då man oftast inte använder mer än 500-600 kWh per månand

https://www.ellevio.se/globalassets/content/priserabonnemang-...

Okej för mig som förbukar i medel 106 kwh per månad

Hos EON som är min elnätsbolag betalar jag

166,25kr för enätsavgiften
68,70 öre per kwh för elöverföringen
45,00 öre per kwh för elskatten

Så jag betalar 2,71kr per kwh för elnätsdelen. Mycket högre än vad ni betalar. Att EON är bedragare och utsugare visste nog alla redan.

Skrivet av AxxT:

Ifall du/ni inte vill binda er till det.
Så rekommenderar jag Årsunda eller Jämtkraft.
Det har tagits upp tidigare i tråden.

Många av oss inklusive mig har valt den, förhoppningsvis slipper man alldeles för dyra elräkningar..

Någon som har den och kan maila sin faktura? Jag vill kunna jämföra och se om jag kommer spara in med dem. Men vad händer i vinter om spotpriset går upp mot 40kr per kwh? Hur skulle Årsunda kunna hålla tillbaka då? Kör de genomsnittligt månadsavläst elabonnemang på sina rörliga eller timpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag skulle inte göra det antagandet. Det kan också bli så att de höjer priset i norr för att kunna hålla nere priset i söder, som en form av utjämning, särskilt om det går upp till 10-15 kr.

Om elen verkligen skulle börja stängas av i höst och vinter samtidigt som en del av befolkningen betalar 10-15 kr och en annan 0,5-2 kr så kommer nog högafflarna fram, då vore en lösning att staten går in och reglerar priset direkt.

Mvh

Där kom den, Moderaterna har öppnat dörren för att jämna ut elpriset i hela Sverige

Grattis Norrland, inom kort får ni betala ännu mer (än vad ni redan gör) för landets fantastiska utveckling (sarkasm).

https://www.expressen.se/debatt/hall-tassarna-borta-fran-norr...

Finns det någon gräns för hur vanskött diverse samhällsfunktioner får bli innan någon form av förändring sker?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Rörligt Svealand och betalade 220öre / kWh för Juni...
Fler som ligger kring dom priserna?

Skriv vilken Zon också. Antar SE4 med det priset?

Själv i SE3 betalde jag 139 öre för juni.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej för mig som förbukar i medel 106 kwh per månad

Jag tycker du lägger orimligt mycket fokus på elen med tanke på din låga förbrukning. Dina elnätskostnader är höga per kWh men det är inget som du kan ändra.

Permalänk
Medlem

Ingen idé att byta till timpris? Har rörligt idag.

Dagens snittpris för elområde 3
86.10 öre/
kWh
Billigast elpriset i dag är mellan 03-04 och kostar 1.39 öre/kWh. Mellan 18-19 är priset 199.60 öre/kWh vilket är dagens högsta.

Elpriset är just nu 199.60 öre/kWh.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Skriv vilken Zon också. Antar SE4 med det priset?

Själv i SE3 betalde jag 139 öre för juni.

Vilka har du? Är det inkl moms?

Skrivet av joakim99:

Jag tycker du lägger orimligt mycket fokus på elen med tanke på din låga förbrukning. Dina elnätskostnader är höga per kWh men det är inget som du kan ändra.

Ja du kanske förstår att det finns sådana som mig som inte har jättebra ekonomi och då gör det stora skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej för mig som förbukar i medel 106 kwh per månad

Hos EON som är min elnätsbolag betalar jag

166,25kr för enätsavgiften
68,70 öre per kwh för elöverföringen
45,00 öre per kwh för elskatten

Så jag betalar 2,71kr per kwh för elnätsdelen. Mycket högre än vad ni betalar. Att EON är bedragare och utsugare visste nog alla redan.

Någon som har den och kan maila sin faktura? Jag vill kunna jämföra och se om jag kommer spara in med dem. Men vad händer i vinter om spotpriset går upp mot 40kr per kwh? Hur skulle Årsunda kunna hålla tillbaka då? Kör de genomsnittligt månadsavläst elabonnemang på sina rörliga eller timpris?

Dom kan ju konka?
https://cornucopia.se/2022/07/svenskt-elhandelsbolag-lagger-n...

Permalänk

Och? Bara binda om hos någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och? Bara binda om hos någon annan.

Ja precis. Du undrade vad som kan hända om elpriset går upp till 40kr/kwh för elbolaget. De kan konka helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Ja precis. Du undrade vad som kan hända om elpriset går upp till 40kr/kwh för elbolaget. De kan konka helt enkelt.

För att privatpersoner eller företag inte kommer att ha råd att betala in?