Permalänk
Medlem

Datorn startar först efter cirka 5 sec

Bytte chassi här om dagen och jag har märkt att från och med jag trycker på power knappen så dröjer det minst 5sec kanske mer det är i vilket fall en fördröjning tills att den startar och så var det inte innan jag bytte chassi.

kan det vara fel på switchen har skrivit till inet.se om detta de skulle återkomma om jag kanske skulle få en switch av dom.

monterade allt snyggt och prydligt med ESD band osv vad kan det vara för fel ?

Permalänk
Medlem

Prova att kortslut anslutningspiggarna som kopplas mot startknappen. Låter ju dock konstigt att det skulle vara en sådan fördröjning i en knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Prova att kortslut anslutningspiggarna som kopplas mot startknappen. Låter ju dock konstigt att det skulle vara en sådan fördröjning i en knapp.

Det funkar utan problem. Lite synd om jag måste skicka tillbaka chassit att behöva montera ut allt när jag väl monterat in allt bra..

hoppas dom har en ny switch till mig

Permalänk
Medlem

Haft samma bekymmer och i mitt fall så var det passformen på IO-Plate och moderkortet (Rog Strix B550-I) som inte lirar på millimetern. Det i sin tur fick till följd att Bios flashknappen är intryckt hela tiden med en liten fördröjning som följd. Löstes med lika delar finess och kraft så att knappen går fritt och datorn startar nu på sekunden. @perra234

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Haft samma bekymmer och i mitt fall så var det passformen på IO-Plate och moderkortet (Rog Strix B550-I) som inte lirar på millimetern. Det i sin tur fick till följd att Bios flashknappen är intryckt hela tiden med en liten fördröjning som följd. Löstes med lika delar finess och kraft så att knappen går fritt och datorn startar nu på sekunden. @perra234

Om du menade knappen där man sätter in USB på baksidan så vickade jag lite på den svarta bios knappen så nu startar datorn direkt dock är knappen styv och rubbar sig knappt vet ej om det ska vara så men

Permalänk
Medlem
Skrivet av perra234:

Om du menade knappen där man sätter in USB på baksidan så vickade jag lite på den svarta bios knappen så nu startar datorn direkt dock är knappen styv och rubbar sig knappt vet ej om det ska vara så men

Precis den. Den ska gå lätt och ledigt men som minst inte ligga intryckt så att datorn försöker flasha bios vid uppstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Precis den. Den ska gå lätt och ledigt men som minst inte ligga intryckt så att datorn försöker flasha bios vid uppstart.

Brukar dom ha ett klick i sig liksom? För min har inte det. Asus tuf b550 plus har jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av perra234:

Brukar dom ha ett klick i sig liksom? För min har inte det. Asus tuf b550 plus har jag

Tydligt klick i min (Asus strix b550) när den inte skaver/ligger emot IO-plattan. Inte helt ovanligt bekymmer bland de som som har moderkort med lös IO-platta när jag googlade på samma bekymmer tidigare. Hade inte det problemet alls med Intelvarianten av samma moderkort med fast monterad platta. Den kändes mer lite mer premium faktiskt.

Inget större bekymmer i min värld dock. Nu när knappen inte ligger intryckt hela tiden och datorn startar direkt så jag leva med att jag måste "bända" någon mm på plattan/moderkortet om jag någon gång skulle behöva flasha bios av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Problemet verkar vara löst nu men blir ändå fundersam om det är nåt fel på knappen ska kolla igen när jag kommer hem imorgon. Läste något om att lampan heller inte ska lysa grönt konstant? Att den ska egentligen bara blinka grönt om den är ok