Permalänk
Medlem

Gjorde precis en ansökan på elavtal till Årsunda kraft. De verkar som sagts i tråden ligga på bättre priser än övriga. Har annars alltid gjort byten via elskling.se men har undvikit bolagen som ligger först. Just nu ligger dock vattenfall först men det var de jag hade innan på ett 2årigt avtal med 32öre/kwh. Trodde aldrig de höga priserna skulle bestå fram till jag var tvungen o fixa nytt avtal, tji fick jag. Byte sker till Skelefteåkraft 1aug men de har ingen bindningstid på rörligt så det borde gå att byta till Årsunda? Förbrukar annars ca 8000kwh/år. Jag har braskamin förutom luftvärmepump så lär ju elda mer denna vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Inte så konstigt att förbrukningen blir hög om du skall hålla igång ett spabad när det är så kallt. Med din förbrukning skulle jag definitivt haft bundet elavtal.

Absolut så är det. Men som sagt, inte lust att binda på 3-4kr just nu. Spabadet stängs av denna vinter och sedan får de bli till att elda lite mera

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Ingen i varken SE4 eller SE3 hade fastprisavtalmed 69 öre per kwh i December. Och då menar jag ingen!

SE3 här.

42,40 öre/kWh bundet på fem år 2021-03-31 -> 2026-03-31.

..jag är någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

SE3 här.

42,40 öre/kWh bundet på fem år 2021-03-31 -> 2026-03-31.

..jag är någon.

Så det gick att få så lågt pris/kwh i början av 2021? Inte dåligt "timat" grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Var danska staten som anmälde Sverige till EU-kommissionen eftersom man saknade elprisområden. Kommissionen återkom med en bedömning 25 juni 2009 att det danska klagomålet föranledde EU att inleda en process. Svenska Kraftnät tar då ett eget initiativ till att införa elprisområden.

Så nja, det är främst initiativ från Bryssel.

Inte helt riktigt. Införandet av elprisområden är egentligen en konsekvens av nedläggningen av Barsebäck och det underskott av el detta orsakade i södra Sverige. Svenska Kraftnät hanterade till en början detta genom att strypa överföringen till Danmark, vilket EU hade invändningar mot, då det inte är tillåtet att strypa exporten på detta sätt.

Således är detta en konsekvens av Regeringen Perssons politik, och därmed helt självförvållat.

Permalänk
Medlem

Hmm, Årsunda verkar inte finnas med på elpriskollen. Sitter med Godel nu, gjorde inget val när jag flyttade hit. De är inte jättedyra men definitivt inte bland de billigaste heller.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

En mindre villa på 80kvm, elgolvvärme i badrum och hall. Resten uppvärmt med luftvärmepump, gäststuga om 25kvm som höll ca 6c. Annars är de väl spabadet som drog en del för att hålla 38c när det var -20-25 ute, men det får vara avstängt denna vinter känner jag.

Annars är vi bara två vuxna som bor, duschar hemma 2-3ggr i veckan per person annars duschar vi alltid på gymmet. Huset är från börjar en sommarstuga som är renoverad och tillbyggd så isoleringen är nog inte den bästa. Men funderar starkt på att tilläggsisolera med lösull på vinden inom kort.

Gjorde av med ca 3300kw/h i dec

Jösses! Vi bor i ett BRF-radhus på 104kvm (två våningar + kallvind). Två vuxna och två barn. Vi gjorde av med 282kWh i december. Jaja, vet att det blir fel att jämföre när jag inte vet hur många kWh som motsvarar fjärrvärmen

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Vem kommer vilja bo i villa längre? Speciellt i SE4. Kommer priserna på villor rasa? Kommer folk sälja och försöka hitta lägenhet eller bosätta sig högre upp i landet?

Vi klarade oss ganska bra under vintern i vår lilla villa med frånluft, men då bor vi i SE2. Men bor man i en större villa med sämre uppvärmning längre söderut är det inte direkt roligt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kollar historiska kurvor på Elbruk. Av någon anledning kommer en prishöjning i september, sen en avmattning, och sen en rejäl höjning när minusgraderna kommer. Är det låg produktion i september tro?

https://www.elbruk.se/timpriser-se4-malmo

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Antar du bor i Zon4?
Zon3 har möjlighet till fast för 200öre.
Göta Energi 193öre.

Vilka är Zon 3 och vilka tar 200öre? Du får nog förtydliga.

Skrivet av The man swe 90:

Tyvärr tror jag 5kr kommer vara för lågt jag är inställd på peak timmar kommer gå på 8-9kr. Snittpris 4-5kr/kwh känns troligt

Nja! Peakarna låg på 6kr i december och jag gissar att dem kommer vara minst fyra gånger högre denna vinter men snittpriset kommer ligga på 1-1,5kr per kwh för rörligt. Så ta decemberfakturan och gångra den med fyra eller sex så får man fram vad det kommer kosta i december. Det kommer bli oerhört tufft för många stora elförbrukare i vinter i söder så pass att de tvingas sälja kåken om man inte har en rejäl marginal eller sparat en krigskassa för nödtider.

Vi kommer hamna i en riktig rävsax i vinter om vintern blir kall. Hittills har vi haft elpriser i sommar som t om varit dyrare än många vintrar under normala år. Visst det kommer gå värre för Tyskland men de har varit ännu mer inkompetenta än vad sverige har varit.

Skrivet av Clint Eastwood:

SE3 här.

42,40 öre/kWh bundet på fem år 2021-03-31 -> 2026-03-31.

..jag är någon.

Vill du bara komma in här och skryta? Historiskt har det alltid varit billigare att ha rörligt när man inte bor i hus. Sedan syftade jag med att man bundit sig i December 2021 med 69 öre per kwh vilket inget har gjort så ditt fall räknas inte.

Skrivet av Alphahanne:

Hmm, Årsunda verkar inte finnas med på elpriskollen. Sitter med Godel nu, gjorde inget val när jag flyttade hit. De är inte jättedyra men definitivt inte bland de billigaste heller.

De är definitivt bland de billigaste även fast de kör fast pris på 375kr per år.

Skrivet av roxkz:

Vi klarade oss ganska bra under vintern i vår lilla villa med frånluft, men då bor vi i SE2. Men bor man i en större villa med sämre uppvärmning längre söderut är det inte direkt roligt.

Vilken överraskning att ni klarade er bra i SE2. Flytta ner till SE3 eller SE4 så blir det nog lite tuffare.

Skrivet av Cad_edis:

Inte helt riktigt. Införandet av elprisområden är egentligen en konsekvens av nedläggningen av Barsebäck och det underskott av el detta orsakade i södra Sverige. Svenska Kraftnät hanterade till en början detta genom att strypa överföringen till Danmark, vilket EU hade invändningar mot, då det inte är tillåtet att strypa exporten på detta sätt.

Således är detta en konsekvens av Regeringen Perssons politik, och därmed helt självförvållat.

Det var faktiskt alliansens förslag att göra elmarknaden till en fri marknad. Men visst det var sossarna som satte den till verket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilken överraskning att ni klarade er bra i SE2. Flytta ner till SE3 eller SE4 så blir det nog lite tuffare.

Jag sa, ganska bra, det var fortfarande den dyraste vinter vi haft i huset. Var ju en allmän fråga om man skulle vilja bo i hus framöver, eller flytta norrut... Så varför skulle jag vilja flytta till SE3/4?

Var ju även det jag sa, räcker med att åka en 8-10 mil söderut så är elpriset betydligt högre. Jag pendlar dagligen till SE3, mycket på grund av priserna både på boende och el längre söderut.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jag sa, ganska bra, det var fortfarande den dyraste vinter vi haft i huset. Var ju en allmän fråga om man skulle vilja bo i hus framöver, eller flytta norrut... Så varför skulle jag vilja flytta till SE3/4?

Var ju även det jag sa, räcker med att åka en 8-10 mil söderut så är elpriset betydligt högre. Jag pendlar dagligen till SE3, mycket på grund av priserna både på boende och el längre söderut.

Tänk på att ifall ni har använt 2000 kWh per månad under December-Februari så får ni tillbaka 6000 kr genom elstödet så vinter el priserna borde inte varit speciellt höga för SE1 och SE2

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jämtkraft, lägenhet 62Kvm. Jag och katten. Blev lite paff när jag såg räkningen 2021 Jan, när man nästan hade förbrukat 800kWh.
Kan inte påstå att jag gjorde något annorlunda. Värmen ingår i hyran.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Ingen i varken SE4 eller SE3 hade fastprisavtalmed 69 öre per kwh i December. Och då menar jag ingen!

Skrivet av Clint Eastwood:

SE3 här.

42,40 öre/kWh bundet på fem år 2021-03-31 -> 2026-03-31.

..jag är någon.

Skrivet av Dinkefing:

....snip
Vill du bara komma in här och skryta? Historiskt har det alltid varit billigare att ha rörligt när man inte bor i hus. Sedan syftade jag med att man bundit sig i December 2021 med 69 öre per kwh vilket inget har gjort så ditt fall räknas inte.
snip..

Nå, det var inte det du skrev. Jag HADE ett avtal December 2021 med det jag skrivit ovan.

Om du ska uttrycka dig så kategoriskt (och en aning kaxigt) så tycker jag du kan syfta rätt från början. Mmmkaaayyy?

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Nå, det var inte det du skrev. Jag HADE ett avtal December 2021 med det jag skrivit ovan.

Om du ska uttrycka dig så kategoriskt (och en aning kaxigt) så tycker jag du kan syfta rätt från början. Mmmkaaayyy?

Du hade men du började inte avtalet december 2021. Så nu kan vi lämna detta.

Skrivet av tjobbo:

Jämtkraft, lägenhet 62Kvm. Jag och katten. Blev lite paff när jag såg räkningen 2021 Jan, när man nästan hade förbrukat 800kWh.
Kan inte påstå att jag gjorde något annorlunda. Värmen ingår i hyran.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Vad är det för konstiga priser? Svårt att förstå mig på tabellen.

Permalänk
Medlem

Har man villa är det kanske smartare att fixa så man kan elda istället.

Mossan har kamin i hennes villa, och använder luftvärmepump som stöd på vintern. Fungerar hur bra som helst och elräkning är inte direkt några stora problem så sätt.
Det hon betalar för ved är inte i närheten vad det hade kostat att värma upp huset med ren EL med element.

Och hennes villa är allt ifrån bra isolerad :D, skön på sommaren men värdelöst på vintern.

Själv bryr jag inte mig om vintern som bor i lägenhet, det kommer bli bättre för min del då jag inte kommer köra AC dygnet runt och värme är i hyran så. Och tror inte det hade spelat så stor roll sett till uppvärmningen ändå, jag har knappt igång mina element ens under vintern då det är varmt nog här utan ha dom igång.

Permalänk
Medlem

Köpte större lägenhet i höstas. 2a på 52 kvm
Då band jag band elavtal på 3 år. Vattenfall
SE3, 62,63 öre/kWh, 2021-09-10 — 2024-09-09
Snittar ca 150 kWh / månad ( nästan 400kr/månad )
Då är det speldatorn som drar mest (när den är igång v.s)

Edit: Skulle jag teckna nytt idag skulle det billigaste gå på 199öre/kWh

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

38 öre/kWh. Och en räkning på 2700kr?
Hur många kwH gjorde ni av med?

2021-12-01 - 2021-12-31 2060 kWh 37,70 öre/kWh 776,62
Totalt att betala 2 679,00 kr med alla utgifter utöver inkl moms

Kan kanske uppfattas som att det är billigt om man jämför vad andra betalar men då har vi en ganska så dyr hyra för huset och sen betalar vi för egen ved som vi eldar i kaminen med och det gick åt cirka 10 kubik i vintras. Var arbetslös hela vintern så det enda jag gjorde var att bära in veden och satt och eldade hela dagarna..

Glömde nämna att vi dessutom har en luftvärmepump som gick ofta under vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tänk på att ifall ni har använt 2000 kWh per månad under December-Februari så får ni tillbaka 6000 kr genom elstödet så vinter el priserna borde inte varit speciellt höga för SE1 och SE2

Förbrukade inga 2000 kWh, skulle aldrig kunna komma upp i det om jag inte satte igång värmefläkten i verkstan 24/7. Däremot var de kronor vi fick välkomna, även om de åts upp till stor del av en ovanligt hög räkning i mars-april pga en renovering med värmefläkt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du hade men du började inte avtalet december 2021. Så nu kan vi lämna detta.

Vad är det för konstiga priser? Svårt att förstå mig på tabellen.

Ja du, sämst på sånt här. Går säkert att få billigare. Men är för bekväm.
Så här såg senaste fakturan ut iallafall, om det säger dig något

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Ja du, sämst på sånt här. Går säkert att få billigare. Men är för bekväm.
Så här såg senaste fakturan ut iallafall, om det säger dig något
<Uppladdad bildlänk>

Fyfan vilken orättvisa! Visst du bor i elområde 2 men ändå. Jag förbrukar hälften så mycket som dig och betalar lika mycket eller mer t om både på elnätet och elhandeln. Betalade ungefär 290kr till EON och runt 150kr till mitt nuvarande elbolag för 106kwh denna månad som gäller för Juni.

Så jävla sjukt att det kan fortsätta såhär. Hoppas elområdena avskaffas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Ja du, sämst på sånt här. Går säkert att få billigare. Men är för bekväm.
Så här såg senaste fakturan ut iallafall, om det säger dig något
<Uppladdad bildlänk>

Billigare? Har du ens kollat priserna för din zon och jämfört med dem andra?
Du har det sjukt bra!
Bara hoppas du har en lång bindningstid!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fyfan vilken orättvisa! Visst du bor i elområde 2 men ändå. Jag förbrukar hälften så mycket som dig och betalar lika mycket eller mer t om både på elnätet och elhandeln. Betalade ungefär 290kr till EON och runt 150kr till mitt nuvarande elbolag för 106kwh denna månad som gäller för Juni.

Så jävla sjukt att det kan fortsätta såhär. Hoppas elområdena avskaffas!

https://www.kristianstadsbladet.se/ledare/elomradena-sliter-s...

Elområdena sliter sönder Sverige
Indelningen av Sverige i elområden kan justeras eller avskaffas snabbt. Det menar Sydsvenska handelskammarens vice vd Per Tryding i en intervju med ledarsidan.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tänk på att ifall ni har använt 2000 kWh per månad under December-Februari så får ni tillbaka 6000 kr genom elstödet så vinter el priserna borde inte varit speciellt höga för SE1 och SE2

Det är allvarliga fel i samhället om man som skattebetalare behöver bidrag för att betala sina räkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Inte helt riktigt. Införandet av elprisområden är egentligen en konsekvens av nedläggningen av Barsebäck och det underskott av el detta orsakade i södra Sverige. Svenska Kraftnät hanterade till en början detta genom att strypa överföringen till Danmark, vilket EU hade invändningar mot, då det inte är tillåtet att strypa exporten på detta sätt.

Således är detta en konsekvens av Regeringen Perssons politik, och därmed helt självförvållat.

Kul att danskarna ville vi skulle stänga ner det för det låg för nära Danmark sen blir dom sura för vi stryper elen till dom för vi har för lite 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

https://www.kristianstadsbladet.se/ledare/elomradena-sliter-s...

Elområdena sliter sönder Sverige
Indelningen av Sverige i elområden kan justeras eller avskaffas snabbt. Det menar Sydsvenska handelskammarens vice vd Per Tryding i en intervju med ledarsidan.

Ofta är det betydligt kallare i Norrland på vintern och då förbrukar dom flesta mer el så det beror nog på det eftersom det finns elområden. Vi hade ibland - 30 grader i vintras och då fick verkligen luftvärmepumpen slita hårt. Hur kallt är det i södra sverige vintertid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Gjorde precis en ansökan på elavtal till Årsunda kraft. De verkar som sagts i tråden ligga på bättre priser än övriga. Har annars alltid gjort byten via elskling.se men har undvikit bolagen som ligger först. Just nu ligger dock vattenfall först men det var de jag hade innan på ett 2årigt avtal med 32öre/kwh. Trodde aldrig de höga priserna skulle bestå fram till jag var tvungen o fixa nytt avtal, tji fick jag. Byte sker till Skelefteåkraft 1aug men de har ingen bindningstid på rörligt så det borde gå att byta till Årsunda? Förbrukar annars ca 8000kwh/år. Jag har braskamin förutom luftvärmepump så lär ju elda mer denna vintern.

Bra att kunna elda i en kamin på vintern, jag lyckades köpa ett stort lass med lång ved direkt från skogsmaskin billigt i våras. Tog en vecka att klyva och kapa men det var det värt eftersom det var så pass mycket billigare än om man köper det färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Odugliga politiker har ställt till detta. Varje land bör se till att klara sin egen elproduktion. Utan nedlagd kärnkraft hade Sverige fortfarande haft marginal för topparna.

Varför då? Sverige är inte oberoende på livsmedel heller. Det blir helt orimligt dyrt om alla ska klara sig helt själva som någon slags isolerad ö.

Eller ska vi dra det till sin kant, varför ska inte varje landskap i Sverige stå för sin egna elproduktion?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Ofta är det betydligt kallare i Norrland på vintern och då förbrukar dom flesta mer el så det beror nog på det eftersom det finns elområden. Vi hade ibland - 30 grader i vintras och då fick verkligen luftvärmepumpen slita hårt. Hur kallt är det i södra sverige vintertid?

För att ta vintras så var vi nere på -34 men är inte ofta det är så kallt det med elområden kom på 90=talet innan dess så var det lika i sverige vara bara energiskatten som var olika.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

För att ta vintras så var vi nere på -34 men är inte ofta det är så kallt det med elområden kom på 90=talet innan dess så var det lika i sverige vara bara energiskatten som var olika.

Att energiskatten fortfarande är lägre i norr med nuvarande system är helt snurrigt. Det är skatterabatt där både elpris och därmed också skatt (kom ihåg momsen) redan från början är lägst. Och elpriset är förstås också lägre i norra Sverige än vad det hade varit utan elprisområdena, för utan dem så hade det högre priset smetats ut på alla i högre grad.

Dock emanerar elprisområdena och skattenivån från olika håll, men man kunde kanske tycka att det ena skulle ha utlöst en reaktion från det andra.