Permalänk

Tips på ny lur!

Hej!
Jag kommer från många år av att använt Sony Xperia, men sista två åren har jag använt mig av en Huawei p30 Pro.
Den har jag varit väldigt nöjd med, men suget efter byte börjar växa sig stort.
Jag har tyvärr inte hängt med i utvecklingen på flera år, så det känns som en djungel just nu och behöver råd i valet.
Mina kriterier i fallande ordning är dessa:
Android
BRA batteri
Väl godkänd kamera
Möjlighet till extra lagring via micro-sd. Alternativt 256 gb fast lagring.
Använder ej till spel, men i övrigt en rapp telefon.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Hej!
Jag kommer från många år av att använt Sony Xperia, men sista två åren har jag använt mig av en Huawei p30 Pro.
Den har jag varit väldigt nöjd med, men suget efter byte börjar växa sig stort.
Jag har tyvärr inte hängt med i utvecklingen på flera år, så det känns som en djungel just nu och behöver råd i valet.
Mina kriterier i fallande ordning är dessa:
Android
BRA batteri
Väl godkänd kamera
Möjlighet till extra lagring via micro-sd. Alternativt 256 gb fast lagring.
Använder ej till spel, men i övrigt en rapp telefon.

Hej.
Jag köpte en Nothing Phone 1 och är super nöjd. Den är även riktigt snygg med sin transparenta baksida och Glyph Interface är riktigt häftigt. Sen köpte jag ett transparent skal till den, den har 256Gb lagring och trådlös laddning.
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/n...
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefontill...
https://m3.idg.se/2.1022/1.764208/nothing-phone-1
Passar utmärkt till mig som mest använder den som en telefon och tar lite foto och spotify.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Bra batteri kommer bli svårt att uppleva när du går ifrån en P30, i övrigt tycker jag riktigt bra om min Pixel 6 pro, får lite positiva överraskningar då och då när jag upptäcker nya funktioner.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy A52s 5G är inte sämre än Nothing 1 och betydligt billigare. Källa*. Så om design och hajp inte är värt det, ta den.

*Citat: ”This Galaxy has the same screen and chipset, equally powerful battery, and similarly capable cameras. The Galaxy A52s design isn't as cool and has no Glyph, obviously, but it is IP67-rated for dust and water resistance, and considering its noticeably lower price, it is an outstanding offer.”

Permalänk
Medlem

Xoami köpte jag till ungarna, tänkte de var en lagom telefon men jag blev imponerad ändå, kameran va okej och den känns faktiskt inte alls lika slapp som prislappen.

Körde en Xoami Note 9 Pro själv som firmalur till nyligen, ingenting att klaga på. Men de va ju strikt telefon den användes till också, lite surf o sociala medier.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

P30 pro har varit den bästa mobilen jag har haft. Synd jag sålde den men tyvärr kan man inte fortsätta med Huawei då deras nya mobiler saknar Google play och det. Jag har en Xiaomi Mi 11 nu och den fungerar bra. Väntat på deras 12S lansering så kommer jag byta.

Permalänk
Medlem

Skulle kört vidare på P30 Pro då jag nyligen bytte från den till en mycket modernare och nyare S22a och det känns som en nergradering... men bytt är bytt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en :

https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/o...

Positivt:

256GB lagring .
15minuters laddning .
90 Hz FHD+ AMOLED-skärm.
12GB RAM.
Rätt stort batteri på 4500mAh.
50mpx kamera tillräckligt för att få bra bilder.

+- inte allt för dyr heller en bra mellansegment mobil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Vad sägs om en :

https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/o...

Positivt:

256GB lagring .
15minuters laddning .
90 Hz FHD+ AMOLED-skärm.
12GB RAM.
Rätt stort batteri på 4500mAh.
50mpx kamera tillräckligt för att få bra bilder.

+- inte allt för dyr heller en bra mellansegment mobil!

Oxygen OS? Finns bankid och sådana appar till denna? Har aldrig hört talas om Oxygen OS.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Bazisten:

Oxygen OS? Finns bankid och sådana appar till denna? Har aldrig hört talas om Oxygen OS.

Det är väl android fast med one+ touch/skal på det?

Edit: Samsungs heter tex "One UI"

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Oxygen OS? Finns bankid och sådana appar till denna? Har aldrig hört talas om Oxygen OS.

Det är android baserat ,men att Oxygen OS nog ligger ovanpå , lite som Realme UI eller Huawei hade också ett OS ovanpå android , Realme ,Oneplus ,Vivo ,oppo är inom samma concern så bör inte vara nått problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är väl android fast med one+ touch/skal på det?

Edit: Samsungs heter tex "One UI"

Ok. Är det Android så ser det ut att vara en bra lur för mindre pengar.

Permalänk
Medlem

Gick från en P20 Pro, via One+ 6T > Mi Note 10 > Pixel 6, den känns helt ok, stort plus är väl frekventa uppdateringar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Har du funderat på begagnat?
S20 Ultra o S21 Ultra är nog dem bästa telefonerna dem senaste åren, och dem går ju lägre o lägre nufrötiden, själv är jag på S20 Ultra som jag nyligen köpte för 3,5k, skulle inte kunna vara nöjdare! Speciellt när jag gick från iPhone SE:s bedrövliga batteritid lol

Visa signatur

Roze +

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med nothing phone hittils men vill inte säga för mycket ännu, har bara haft den en halv vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Jag köpte en Nothing Phone 1 och är super nöjd. Den är även riktigt snygg med sin transparenta baksida och Glyph Interface är riktigt häftigt. Sen köpte jag ett transparent skal till den, den har 256Gb lagring och trådlös laddning.
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/n...
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefontill...
https://m3.idg.se/2.1022/1.764208/nothing-phone-1
Passar utmärkt till mig som mest använder den som en telefon och tar lite foto och spotify.
Mvh Mange

Skrivet av kozmos:

Jag är väldigt nöjd med nothing phone hittils men vill inte säga för mycket ännu, har bara haft den en halv vecka.

Hur tycker ni kameran är?

Skrivet av AlixSPQR:

Samsung Galaxy A52s 5G är inte sämre än Nothing 1 och betydligt billigare. Källa*. Så om design och hajp inte är värt det, ta den.

*Citat: ”This Galaxy has the same screen and chipset, equally powerful battery, and similarly capable cameras. The Galaxy A52s design isn't as cool and has no Glyph, obviously, but it is IP67-rated for dust and water resistance, and considering its noticeably lower price, it is an outstanding offer.”

Men då får man Samsungs värdelösa android-version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Hur tycker ni kameran är?

Men då får man Samsungs värdelösa android-version.

Har faktiskt inte hunnit testa den ännu men jag diggar ui och os hittils.
Det yttre känns som en premium konstruktion med aluminium ram och glas, dock föredrar jag telefoner med aluminium bakstycke men vem gör sådana telefoner längre.

Gick från OP6 och valde mellan nothing eller Xperia 10 IV.
Xperian ska ju ha riktigt schysst batteritid om det står allra högst på prioriteringslistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Men då får man Samsungs värdelösa android-version.

Nu var det ju inte du som skulle köpa den. För egen del föredrar jag iPhone. Men det skrev jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Hur tycker ni kameran är?

Men då får man Samsungs värdelösa android-version.

Jag tycker kameran gör ett bra jobb, sen så sliper du allt blotware som Samsung och många andra kommer med.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag tycker kameran gör ett bra jobb, sen så sliper du allt blotware som Samsung och många andra kommer med.

Skulle du rekommendera den till någon som vill ha en riktigt bra mobilkamera?

Skrivet av AlixSPQR:

Nu var det ju inte du som skulle köpa den. För egen del föredrar jag iPhone. Men det skrev jag inte.

Och jag skrev varför jag inte skulle rekommendera Samsung. Hur är inte det relaterat?

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Skulle du rekommendera den till någon som vill ha en riktigt bra mobilkamera?

Ne kanske inte en riktigt bra för det är den inte, men det är definitivt ingen 1000 kronors telefon kamera. Den har lite problem med focus, speciellt i mörka lägen men självaste sensorn är ju tried and tested i många olika telefoner, bland annat för att det är en samsung sensor.

Visa signatur

Roze +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Skulle du rekommendera den till någon som vill ha en riktigt bra mobilkamera?

Och jag skrev varför jag inte skulle rekommendera Samsung. Hur är inte det relaterat?

Nej, för min del fungerar den då jag inte har super kamera behov. Om det är just en super kamera du är ute efter hade jag satsat på en Xiaomi 12 ultra som ska ha en grym kamera.
https://www.mobil.se/xiaomi-12s-ultra

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Vad sägs om en :

https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/o...

Positivt:

256GB lagring .
15minuters laddning .
90 Hz FHD+ AMOLED-skärm.
12GB RAM.
Rätt stort batteri på 4500mAh.
50mpx kamera tillräckligt för att få bra bilder.

+- inte allt för dyr heller en bra mellansegment mobil!

Nord 2 (ej T) är nästan samma telefon och 2k billigare.

Sambon har en och är nöjd.

Missade det var 256 som gällde, då skiljer det mindre.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Och jag skrev varför jag inte skulle rekommendera Samsung. Hur är inte det relaterat?

TS skrev att det skulle vara Android, inget mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Nej, för min del fungerar den då jag inte har super kamera behov. Om det är just en super kamera du är ute efter hade jag satsat på en Xiaomi 12 ultra som ska ha en grym kamera.
https://www.mobil.se/xiaomi-12s-ultra

Dess värre säljs ju inte den i Sverige vad jag vet :/

Skrivet av AlixSPQR:

TS skrev att det skulle vara Android, inget mer än så.

Och jag skrev att jag inte rekommenderar Samsung för att jag tycker deras android-version är dålig. Vad är det du inte förstår?
Om du inte visste det så skiljer vissa tillverkares android-versioner ganska markant från andra, och Nothing Phone 1 har en version som är väldigt ren.

Permalänk
Medlem

Mi 11T Pro, kostar 5k med 256GB lagring.
Inte bästa kameran i världen, men den är helt okej.
Däremot får du 5000 maH batteri och 120W snabbladdning. 0-100% på typ 17-18 min.
Har för tillfället använt min i 55 timmar, med skärmen igång 2h 30 min och jag har 55% batteri kvar.

Bytte från en S22 Ultra för jag var så leds på den sega laddningen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Och jag skrev att jag inte rekommenderar Samsung för att jag tycker deras android-version är dålig. Vad är det du inte förstår?
Om du inte visste det så skiljer vissa tillverkares android-versioner ganska markant från andra.

Jag förstår inte varför du citerade mitt inlägg från början. Jag skrev utifrån förutsättningen att trådstartaren ville ha Android. Samsung är Android. Min åsikt om Samsung är densamma som din. Men eftersom trådstartaren inte uttryckte något i den riktningen kändes det inte relevant att kommentera för min del. Menar du att jag inte skulle ha tipsat om Samsung därför att jag och du inte tycker om Samsung?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag förstår inte varför du citerade mitt inlägg från början. Jag skrev utifrån förutsättningen att trådstartaren ville ha Android. Samsung är Android. Min åsikt om Samsung är densamma som din. Men eftersom trådstartaren inte uttryckte något i den riktningen kändes det inte relevant att kommentera för min del. Menar du att jag inte skulle ha tipsat om Samsung därför att jag och du inte tycker om Samsung?

Ja, absolut. Varför skulle man rekommendera något man själv inte tycker om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Ja, absolut. Varför skulle man rekommendera något man själv inte tycker om?

Därför att andra har andra preferenser och skulle tycka om någonting som jag själv inte tycker om.
Samsung är ett ganska populärt märke, minst sagt, och om någon säger sig vilja ha Android och inte utesluter Samsung är det inget konstigt att föreslå det.
Jag har flera i min omgivning som jag supportar med Samsung och andra Androidmobiler och de verkar nöjda.
Men jag är å andra sidan inte lagd åt det missionerande hållet. Var och en blir salig i sin tro. Så jag har inga problem med att folk gillar olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Ja, absolut. Varför skulle man rekommendera något man själv inte tycker om?

Men nu rekommenderade du ingenting utan klankade bara ner på någon annans rekommendation. TS är nöjd med sin P30 Pro, låter det då som att vanilla Android är ett krav?

Däremot önskades SD kort plats vilket A52S har utöver IP67 och hörlursuttag