Lisa Su: "Ryzen 7000 lanseras senast i september"

Permalänk
Melding Plague

Lisa Su: "Ryzen 7000 lanseras senast i september"

Lanseringsfönstret för AMD:s nästa processorserie blir mer konkret när bolagets VD tar ton, och slår fast att Ryzen 7000 följer tidsplanen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Utan egentliga planer på att uppgradera själv så är jag nu ruskigt pepp på att lägga vantarna på dessa

Permalänk
Medlem

t.om grafikkorten får samma siffernamn.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Spännande! Är inte i marknaden för ett köp just nu, men processor-marknaden är verkligen så mycket mer intressant nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot recensionerna. Jag kommer uppgradera om ett tag men det blir nog Intel 13700K om det inte visar sig att AMDs är mycket snabbare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli en ny dator under hösten, behöver ersätta mitt gtx1070 och funderar i samma veva att gå ifrån en virtuell spelmaskin i unraid till en dedikerad maskin, så blir lägligt med nya CPUer och GPUer under hösten

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Spännande! Är inte i marknaden för ett köp just nu, men processor-marknaden är verkligen så mycket mer intressant nuförtiden.

Håller med, efter att ha stått och stampat många år på 10-talet så har det de senaste 3-4 åren hettat till ordentligt. Enda nackdelen är väl att ens "villhöver" för uppgradering kommer ett eller två år tidigare nu än det gjorde förut.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om AMD kommer öka takten framöver, föreställ er att intel håller sig på spåret och släpper nytt varje år medans AMD släpper varannat. Då ser vi samma situation som med 12400f vs 5600x under en lång tid där AMD helt enkelt inte är attraktivt prismässigt. Nu lär ju 7600x ha ett lägre pris än 3200 kr eller vad 5600x kostade vid släpp men när 14600f kommer ska AMD bara sitta där i 1 år och bli överkörda igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Jag undrar om AMD kommer öka takten framöver, föreställ er att intel håller sig på spåret och släpper nytt varje år medans AMD släpper varannat. Då ser vi samma situation som med 12400f vs 5600x under en lång tid där AMD helt enkelt inte är attraktivt prismässigt. Nu lär ju 7600x ha ett lägre pris än 3200 kr eller vad 5600x kostade vid släpp men när 14600f kommer ska AMD bara sitta där i 1 år och bli överkörda igen?

Tror Zen 5 inte kommer dröja lika länge som Zen 4 har gjort. AMD släppte ju ny generation varje år från Zen till Zen 3 så jag hoppas detta var ett undantag.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Hoppar denna gen och kör på zen 5 istället.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Spännande. Jag vill ha en cpu som är tyst vid Apples vid små laster men att plattformen också ska klara av stora laster för privatbruk.

Men det som hindrar mitt köp nu är nog ändå att det blir för dyrt, både ddr5 minne, nvme ssd och grafikkort behöver ner i pris.
*edit*
En fråga är såklart maxmängd ram. Det säljs typ inga större konsumentstickor idag med mer än 32GB ram styck, Ryzen 7000 lär bara ha 4 ram slots. Vilket innebär 128GB. Även om man klarar sig med denna rammängd idag, gör man det imorgon?
Det blir allt att jag avvaktar med mitt datorköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Spännande. Jag vill ha en cpu som är tyst vid Apples vid små laster men att plattformen också ska klara av stora laster för privatbruk.

Men det som hindrar mitt köp nu är nog ändå att det blir för dyrt, både ddr5 minne, nvme ssd och grafikkort behöver ner i pris.
*edit*
En fråga är såklart maxmängd ram. Det säljs typ inga större konsumentstickor idag med mer än 32GB ram styck, Ryzen 7000 lär bara ha 4 ram slots. Vilket innebär 128GB. Även om man klarar sig med denna rammängd idag, gör man det imorgon?
Det blir allt att jag avvaktar med mitt datorköp.

Måste bara få påpeka att en CPU är tyst, det är typen av kylning som låter. Men jag tror jag förstår vad du menar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Härligt. Måste bara förbereda plånboken!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av ronz:

Ser fram emot recensionerna. Jag kommer uppgradera om ett tag men det blir nog Intel 13700K om det inte visar sig att AMDs är mycket snabbare.

Så du vill köpa en död plattform med halvimplementerad PCIe 5.0? Meteor Lake dvs 14-serien kommer få ny sockel. AM5 kommer överleva minst fyra år plus PCIe 5.0 för m2 enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Spännande. Jag vill ha en cpu som är tyst vid Apples vid små laster men att plattformen också ska klara av stora laster för privatbruk.

Men det som hindrar mitt köp nu är nog ändå att det blir för dyrt, både ddr5 minne, nvme ssd och grafikkort behöver ner i pris.
*edit*
En fråga är såklart maxmängd ram. Det säljs typ inga större konsumentstickor idag med mer än 32GB ram styck, Ryzen 7000 lär bara ha 4 ram slots. Vilket innebär 128GB. Även om man klarar sig med denna rammängd idag, gör man det imorgon?
Det blir allt att jag avvaktar med mitt datorköp.

Det kan du nog lösa med en bra kylare och undervolt om det är så. Handlar jubler on chassi och kylare för tystnad egentligen.

Varför skulle inte 128GB räcka på konsumentsidan? Bortom 32GB är du ju helt inne i workstation-territorium generellt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Härligt. Måste bara förbereda plånboken!

Japp. Det börjar närma sig att ett nytt system skulle kunna ge en meningsfull förändring i upplevelse.
Prislappen för CPU+kylare, moderkort, DDR5-minne (minst 6400), PCIE5 SSD(er), och grafikkort landar tyvärr på ca 20000+ och eftersom jag mest använder PC-burken till spel blir frågan om en faktor två faktiskt är värt det för mig.

Hmm. Kanske blir till att vänta ytterligare en processnod, tills alla ”version 5” komponenter inte längre är sprillans nytt utan mer mainstream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Spännande. Jag vill ha en cpu som är tyst vid Apples vid små laster men att plattformen också ska klara av stora laster för privatbruk.

Men det som hindrar mitt köp nu är nog ändå att det blir för dyrt, både ddr5 minne, nvme ssd och grafikkort behöver ner i pris.
*edit*
En fråga är såklart maxmängd ram. Det säljs typ inga större konsumentstickor idag med mer än 32GB ram styck, Ryzen 7000 lär bara ha 4 ram slots. Vilket innebär 128GB. Även om man klarar sig med denna rammängd idag, gör man det imorgon?
Det blir allt att jag avvaktar med mitt datorköp.

Väntar på samma. Dock vägrar jag att köpa en Apple.

Har mest datorn för lättare arbete och kontorsdator, så hade nog kunnat skaffa en NUC med passivt kylt chassi idag, men tror/hoppas att det kommer komma en del intressant närmaste åren.

RibbonFET skall komma från Intel runt 2024 tex.

Skrivet av maweric:

Måste bara få påpeka att en CPU är tyst, det är typen av kylning som låter. Men jag tror jag förstår vad du menar.

Ja han menar passiv fläktlös kylning, likt en mobiltelefon.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Intressant! Sist jag körde AMD var med en Phenom II och dessförinnan en Athlon Thunderbird.
Skall bli kul och se hur 7000-Serien står sig emot både 12 och 13-serien från Intel.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Spännande. Jag vill ha en cpu som är tyst vid Apples vid små laster men att plattformen också ska klara av stora laster för privatbruk.

Men det som hindrar mitt köp nu är nog ändå att det blir för dyrt, både ddr5 minne, nvme ssd och grafikkort behöver ner i pris.
*edit*
En fråga är såklart maxmängd ram. Det säljs typ inga större konsumentstickor idag med mer än 32GB ram styck, Ryzen 7000 lär bara ha 4 ram slots. Vilket innebär 128GB. Även om man klarar sig med denna rammängd idag, gör man det imorgon?
Det blir allt att jag avvaktar med mitt datorköp.

Du kommer nog klara dig med 128 GB RAM under den plattformens livslängd.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Tror Zen 5 inte kommer dröja lika länge som Zen 4 har gjort. AMD släppte ju ny generation varje år från Zen till Zen 3 så jag hoppas detta var ett undantag.

2024 är planen enligt vad de släppte igår tillsammans med resultaten för Q2. Även kryptisk info kring grafikkorten.

AMD RDNA™ 3 next generation graphics architecture expected to deliver more than 50% greater performance-per-watt compared to the prior generation.

https://ir.amd.com/news-events/press-releases/detail/1084/amd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Japp. Det börjar närma sig att ett nytt system skulle kunna ge en meningsfull förändring i upplevelse.
Prislappen för CPU+kylare, moderkort, DDR5-minne (minst 6400), PCIE5 SSD(er), och grafikkort landar tyvärr på ca 20000+ och eftersom jag mest använder PC-burken till spel blir frågan om en faktor två faktiskt är värt det för mig.

Hmm. Kanske blir till att vänta ytterligare en processnod, tills alla ”version 5” komponenter inte längre är sprillans nytt utan mer mainstream.

Stop!
Plånboken har inte ens hunnit förstå kostnaderna 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så du vill köpa en död plattform med halvimplementerad PCIe 5.0? Meteor Lake dvs 14-serien kommer få ny sockel. AM5 kommer överleva minst fyra år plus PCIe 5.0 för m2 enheter.

Bandbredden räcker och jag uppgraderar inte varje generation. Det går minst 3-4 generationer mellan.
Så varför ska jag bry mig om det inte påverkar mig.
?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av maweric:

Måste bara få påpeka att en CPU är tyst, det är typen av kylning som låter. Men jag tror jag förstår vad du menar.

Ja du förstår. Jag kan tyckas vara extrem som vill ha tysta arbetsredskap, för mig känns helt fel att idag behöver ha ett brumljud från datorn för väldigt basic saker.
Och det är skitsvårt/dyrt att bygga en riktigt bra semipassivt dator.

Sedan 640K Ought to be Enough for Anyone argumentet som är så populärt än idag. Så bör man vid val av plattform se på begränsning för framtiden. 256GB ram är absolut inget märkvärdigt att att behöva för en person som jobbar med tyngre saker.

När jag tänker en ny stationär dator så tänker jag på priser runt 40 000kr exkl skärm, där högst 8 000kr går till grafikkortet. Olika personer har olika val.

Min största orsak till varför jag inte nu troligen kommer byta till Ryzen 7000 är främst ekonomisk. Det blir för dyrt emot vad jag får bättre, jag får vänta lite mer. Om cpu, ram, moderkort, ssd, grafikkort sjunker i pris, så blir datorn betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så du vill köpa en död plattform med halvimplementerad PCIe 5.0? Meteor Lake dvs 14-serien kommer få ny sockel. AM5 kommer överleva minst fyra år plus PCIe 5.0 för m2 enheter.

De flesta uppgraderar processor och moderkort ganska sällan, har själv aldrig uppgraderat oftare än var 6e-7e år. Så det är antagligen väldigt sällan det du lyfter fram som en stor fördel faktiskt blir ett problem för de allra flesta.

Jag kommer antagligen ha min 5800x i 5 år till, kan blir ett nytt AMD system då trots att det kanske är EoL. Men som sagt det är inte ett bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

De flesta uppgraderar processor och moderkort ganska sällan, har själv aldrig uppgraderat oftare än var 6e-7e år. Så det är antagligen väldigt sällan det du lyfter fram som en stor fördel faktiskt blir ett problem för de allra flesta.

Jag kommer antagligen ha min 5800x i 5 år till, kan blir ett nytt AMD system då trots att det kanske är EoL. Men som sagt det är inte ett bekymmer.

Det är väl mer att man kanske inte får bästa stödet för bland annat PCIe 5 osv då de "sparar" på mycket av det till meteor lake.

Sen om de har stor reell skillnad vet jag ju inte
Men jag är som du, har mina saker i ganska många år innan jag byter allt.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att jag hoppar AM5, nästa bygge bli nog en Intel variant, kanske 14K-serien, har kört AMD många år.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ja han menar passiv fläktlös kylning, likt en mobiltelefon.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32165-noctua-lanserar-nh-p1...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Blir en spännande höst och vinter för de som ska bygga nytt, mycket gottigt att välja på.
Tvekar själv på Intel 13xxx eller AMD 7xxx
Dock sockels livslängd mm är ingen faktor för mig, har kommit nya socklar igen när det blir dax för ny igen efter denna. Och CPU och RAM skaffar man för hela datorns livslängd från början..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag är lite för orolig att moderkorten inte ska vara så stabila och bra i början. Hur kommer USB4 att fungera som video-utgång mm..

Stavfel
Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av JDM:

De flesta uppgraderar processor och moderkort ganska sällan, har själv aldrig uppgraderat oftare än var 6e-7e år. Så det är antagligen väldigt sällan det du lyfter fram som en stor fördel faktiskt blir ett problem för de allra flesta.

Jag kommer antagligen ha min 5800x i 5 år till, kan blir ett nytt AMD system då trots att det kanske är EoL. Men som sagt det är inte ett bekymmer.

Självklart jag tycker sex år är en ganska bra period att uppgradera sina system men det är ändå trevligt att känna att chansen finns där om man bryter den vanan. Nu var ju AMD tveksamma till att ge X370 moderkorten Zen 3 stöd men de gav efter till slut.