Windows brickar ssd och hdd?

Permalänk

Windows brickar ssd och hdd?

Jobbar som IT-konsult och IT-support åt både företag och privatpersoner.

Senaste 1,5månaden har jag fått in väldigt många kunder där datorn ej startat, inte hittat hårddisken eller fastnar på postskärmen efter att ha uppdaterat windows 11(inte TILL 11 utan kört en uppdatering från win update).

Efter lite felsökning har jag kommit fram till att det är hdd/ssd som är stendöd, inte bara att windows är korrupt utan att själva disken är död.

Ofta så postar datorn inte ens med disken inkopplad och sätter man disken i en annan dator så postar den datorn inte heller.

Kopplar man in diskarna till en dator medans den är på så dyker den upp som okänd eller liknande och går inte att göra något med dem varken i diskpart eller diskhanteraren,terminalen på linux eller disks i ubuntu. Vissa av diskarna har det gått att starta datorn från windows usb men datorn crashar med bluescreen när man börjar på en installation av windows eller annat os.

Datorn diskarna är inkopplade i startar utan problem om bara ström är inkopplat i disken, så kortslutning osv borde kunna utelutas, dessutom har jag svårt att se att en windows uppdatering skulle kunna skapa fysiska fel på disken.

Det är inget speciellt fabrikat,modell,disktyp som sticker ut utan det är hdd,ssd,m2,sata,nvme,pcie diskar som alla får samma problem.

Har lugnat ner sig med döda diskar senaste 2 veckorna och toppade i samband med att win 11 uppdateringen kom! Visst har man sett liknande problem då och då tidigare men inte i denna kvantitet och inte där massor av diskar dött i samband med en windows uppdatering.
Vissa av diskarna har varit i princip nya och vissa har varit hdd:s som suttit i en kontorsdator i 10år, verkar inte finnas någon annan gemensam nämnare utöver win uppdateringen.

Har googlat men inte hittat något om detta men samtidigt är det ju svårt att upptäcka om man inte hanterar massor av olika datorer av blandade fabrikat och med blandade disktyp.

EDIT: Kanske inte borde ligga under lagring egentligen, moderator får flytta om det passar bättre under windows

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte haft det problemet själv eller hört talas om det.
Kablar/portar OK? SMART OK?

Edit: Tog bort liten felskrivning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Inte haft det problemet själv eller hört talas om det.
Kablar/portar OK? SMART OK?

Det var ju inte uppdatering *till* 11 det gällde.
Samt att det gällde även privatpersoner, som förstås får köra Windows Update hur de vill.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hade det bara varit HDD's hade jag kunnat tro att det är för att Microsoft vill ta död på HDD's som boot drives (vilket är verkligen på tiden) https://www.tomshardware.com/news/microsofts-reportedly-tryin...

Men om det är SSDs också så vette tusan... Inget jag upplevt iaf, men inte kört något OS från snurrande rost på länge

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Vilken uppdatering gäller det?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Inte haft det problemet själv eller hört talas om det.
Kablar/portar OK? SMART OK?

Varför får de uppdatera till W11 helt själv? Det bör vara en GPO som hindrar sånt.

SMART går inte ens att läsa av på diskarna.. Kablar är bytta,testade i flera olika datorer utan framgång. Ofta hindrar diskarna datorn/datorerna från att ens post:a, jämför med om ex en cd-läsare är kortsluten och hindrar datorn från att starta.

Som en annan användare nämnt nedan så gäller det privatpersoner och företag där jag inte jobbar vanligtvis utan anlitas för att felsöka datorn.

Skrivet av lambdan:

Hade det bara varit HDD's hade jag kunnat tro att det är för att Microsoft vill ta död på HDD's som boot drives (vilket är verkligen på tiden) https://www.tomshardware.com/news/microsofts-reportedly-tryin...

Men om det är SSDs också så vette tusan... Inget jag upplevt iaf, men inte kört något OS från snurrande rost på länge

Är både ssd:s och hdd:s somsagt... Majoriteten är ssd:s och de hdd:s som haft detta problemet har ofta varit med ett tag.

Kan inte riktigt förstå vad som kan ha gått snett, hade förstått om microsoft förstört filsystemet, men hela disken?!

Skrivet av ELF:

Vilken uppdatering gäller det?

Osäker på det exakta namnet nu, ska kolla upp versionen imorgon!

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk

kan va så att de fått ett chia crypto miner malware. då äter de upp SSD/hårddiskar på några dagar typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut geographically om var dessa diskar har dött?
Handlar det om ett ganska litet område heller över hela Sverige?

Frågar för det kan ju kanske vara blixtnedslag/dålig ström heller nåt i alla fall om det handlar om ett väldigt litet område.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thomas:

Det var ju inte uppdatering *till* 11 det gällde.
Samt att det gällde även privatpersoner, som förstås får köra Windows Update hur de vill.

Det har du rätt i..

Permalänk
Medlem

är det bara SATA-SSD och snurrdiskar som brakar, eller gäller det NVMe-minnen också??

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan va så att de fått ett chia crypto miner malware. då äter de upp SSD/hårddiskar på några dagar typ.

Skulle kunna vara så, och att det inte märks förän efter en uppdatering då datorn startas om, dock omöjligt att avgöra i efterhand iom att diskarna är döda... Känns dock inte jätteroligt iom att det är så pass olika nivå på användarna men har de varit så att det spridits på ett väldigt bra sätt någon gång i samband med win uppdateringen så skulle det ju kunna var så!

Skrivet av grizzly666:

Hur ser det ut geographically om var dessa diskar har dött?
Handlar det om ett ganska litet område heller över hela Sverige?

Frågar för det kan ju kanske vara blixtnedslag/dålig ström heller nåt i alla fall om det handlar om ett väldigt litet område.

Nja, utspritt över 3 län, tror dock att det varit mer påtaglig i vissa områden, men så snackar vi fortfarande flera kommuner och det beror förmodligen mer på att kundunderlaget är större där..

Skrivet av xxargs:

är det bara SATA-SSD och snurrdiskar som brakar, eller gäller det NVMe-minnen också??

Både nvme och sata, flera olika fabrikat och modeller också, även Samsungdiskar av bra kvalité som dött.

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på HP-buggen som fick vissa diskar att krascha efter ett visst antal timmar. Men inget jag stött på själv och gäller det olika fabrikat så....

https://support.hpe.com/hpesc/public/docDisplay?docId=emr_na-...

Permalänk
Medlem

Inget jag själv hört talas om, de kunder som migrerat frivilligt eller ofrivilligt samt de som haft nya maskiner med Windows 11 har inte haft några problem, men vi har å andra sidan sagt att vi avråder från att uppgradera fram tills tidigast nu i sommar så majoriteten sitter kvar på 10.

Nu är det ju sommar också så många har semester fortfarande så troligtvis skulle vi inte märka av det förrän senare denna månad ändå.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2