Permalänk
Medlem

Eon fastavtal låg på 440 öre för någon vecka sen, nu är det uppe i 551 öre. Det känns inte värt att binda sig inför vintern längre, bara att stänga av el i huset, köpa massa filtar och hålla ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om du binder idag på 6-9 månader så får du ett pris på elen på runt 5 kr. Om vi räknar med 1 kr i överföringskostnader och skatt så hamnar du på 6 kr/kWh vilket blir 9000 kr för 1500 kWh. Fortfarande väldigt dyrt men bättre än 12000 kr i varje fall.

Om jag binder det nu får jag ju betala 5kr redan nu under hösten.

Skrivet av yrfhar:

Hade samma funderingar men pratade med en världsomseglare på jobbet innan jag slutade och han sa att det kan bli svinkallt även i Spanien vintertid beroende på luftflödet. Man får dra sig till dyrare turistområden i söder i så fall för att få värme. Och 12-18 grader sa han var för mycket då det är som torrast luftfuktighet under vintern hemma. 8 grader brukar han ha när han är ute och seglar under vintern. Vill man leva billigt och inte frysa rekommenderar han Latakia i Syrien (8-16 grader dec-februari) eller delar av Turkiet.

Var på teneriffa i januari igår, var rätt gött med 27 grader där omkring.

Skrivet av yrfhar:

Sa upp mig i god tid innan jag 62-pensionerade mig då jag kände mig onyttig på jobbet och gjorde upp budget så jag skulle klara mig. Men sambon flyttade, elpriset rakethöjdes och inflationen tog fart. Får se hur det går att klara sig på 8 500 kr efter skatt närmaste 3 åren. Fattig men fri kan man säga😊. Lite surt då jag fått 3 000 kr mer/månad om jag varit för psykisk sjuk för att arbeta i mitt liv eller fått 160 000/året om jag varit kvinna och flyttat ner till mellanöstern med en IS-man.

Fy fan, trist att höra. Bara vår ränta på lånet blir 7000kr nu. Men vi har iaf ett arbetsliv på oss att höja lönen så det ordnar sig nog tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Du kan börja med att läsa länken.

En grej kan ju vara att inte lägga ned fungerande reaktorer så behöver man inte klaga på att folk förbrukar el.

Och nä, pengarna måste inte komma någon annanstans. Staten kan dra ned på massvis av de enorma slöserierna som pågår och finansieras av ett enormt skattetryck. På samma sätt behöver vi inte en extra skatt för att ha ett vettigt försvar. Man får omprioritera.

Folk som är osäkra på att binda borde kolla upp bytesrätt. Tack vare det låste jag på 72 öre. Betalade en tusenlapp och får ändra en gång under treårsperiod till då aktuellt pris.

Men varför ska vi inte då istället dra ner på inkomstskatten, eller någon annan skatt?
En skatt son drabbar storanvändare mer är ju ändå en skatt som jämnar ut de ekonomiska klyftorna.

Det jag säger är att det finns andra skatter som kan säknas och har högre prio än elskatten och dess moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

En viktig sak att tänka på är att du vet vad du har om du binder dig, men du vet inte vad du får om du kör rörligt.

Kan du klara dig på priset som du kan binda dig på just nu, så kanske det är värt det och veta att du kan betala räkningarna i vinter istället för att du behöver ta till exceptionella åtgärder för att elpriset blir oväntat högt.

Förutsägbarhet har också ett värde.

Jag var nog lite otydlig. Skeppet har seglat, priserna som man kan binda till nu är till en nivå som kommer bli jävligt jobbig.
Mao, binder jag nu så vet jag garanterat att jag blir fucked, men binder jag inte så riskerar jag att bli än mer fucked.

Skrivet av Bankai:

Eon fastavtal låg på 440 öre för någon vecka sen, nu är det uppe i 551 öre. Det känns inte värt att binda sig inför vintern längre, bara att stänga av el i huset, köpa massa filtar och hålla ut.

Exakt, dom här siffrorna jag ligger på. ~500 öre med en förbrukning på ~1500-2000kWh i månaden ger ju fan 10 000:- bara till elleverantören, sen kommer ju skatten ovanpå det. Dom pengarna finns inte i bufferten, framförallt inte nu när allt annat dragit iväg med inflationen.

Det är jääävligt sällan jag är oroad ekonomiskt, men nu är det tamejfan inte kul.

Planen måste bli att minska förbrukningen, men det är svårt när den största delen kommer från uppvärmning. Börjar på riktigt överväga om man kommer bli tvungen att bo hos svärföräldrarna över vintern och stänga ner huset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Exakt, dom här siffrorna jag ligger på. ~500 öre med en förbrukning på ~1500-2000kWh i månaden ger ju fan 10 000:- bara till elleverantören, sen kommer ju skatten ovanpå det. Dom pengarna finns inte i bufferten, framförallt inte nu när allt annat dragit iväg med inflationen.

Sedan ska väl nätägaren ha lika mycket till.
Så ser det ut för min lägenhet.. El 600kr, vattenfall 450kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Sedan ska väl nätägaren ha lika mycket till.
Så ser det ut för min lägenhet.. El 600kr, vattenfall 450kr

Om du betalar 3-4 kr/kWh för energin så kommer nog kostnaden till nätägaren utgöra 25% av den totala kostnaden.

Har man relativt låg förbrukning så blir det däremot ofta en hög kostnad per kWh då det ofta är en fast månadskostnad till nätägaren i tillägg till en kostnad per överförd kWh.

Permalänk
Medlem

Upptäckte nu att Vattenfall slutat erbjuda bytesrätt. Kan vara värt att kolla upp om någon annan leverantör erbjuder det idag och sedan binda.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag var nog lite otydlig. Skeppet har seglat, priserna som man kan binda till nu är till en nivå som kommer bli jävligt jobbig.
Mao, binder jag nu så vet jag garanterat att jag blir fucked, men binder jag inte så riskerar jag att bli än mer fucked.

Exakt, dom här siffrorna jag ligger på. ~500 öre med en förbrukning på ~1500-2000kWh i månaden ger ju fan 10 000:- bara till elleverantören, sen kommer ju skatten ovanpå det. Dom pengarna finns inte i bufferten, framförallt inte nu när allt annat dragit iväg med inflationen.

Det är jääävligt sällan jag är oroad ekonomiskt, men nu är det tamejfan inte kul.

Planen måste bli att minska förbrukningen, men det är svårt när den största delen kommer från uppvärmning. Börjar på riktigt överväga om man kommer bli tvungen att bo hos svärföräldrarna över vintern och stänga ner huset.

Samma här. Jag har aldrig varit rädd rent ekonomiskt förrän nu. Perfekt storm. Jag vet ärligt talat inte om vi klarar detta och då är vi ändå högavlönade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag var nog lite otydlig. Skeppet har seglat, priserna som man kan binda till nu är till en nivå som kommer bli jävligt jobbig.
Mao, binder jag nu så vet jag garanterat att jag blir fucked, men binder jag inte så riskerar jag att bli än mer fucked.

Exakt, dom här siffrorna jag ligger på. ~500 öre med en förbrukning på ~1500-2000kWh i månaden ger ju fan 10 000:- bara till elleverantören, sen kommer ju skatten ovanpå det. Dom pengarna finns inte i bufferten, framförallt inte nu när allt annat dragit iväg med inflationen.

Det är jääävligt sällan jag är oroad ekonomiskt, men nu är det tamejfan inte kul.

Planen måste bli att minska förbrukningen, men det är svårt när den största delen kommer från uppvärmning. Börjar på riktigt överväga om man kommer bli tvungen att bo hos svärföräldrarna över vintern och stänga ner huset.

Vad har du för uppvärmning vid 1500-2000kWh i månaden?

Jag har extremt ångest då vi bygger hus nu, dock isolseras det i september. Ber till gud dock att de försöker att spara in på värmefläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Vad har du för uppvärmning vid 1500-2000kWh i månaden?

Jag har extremt ångest då vi bygger hus nu, dock isolseras det i september. Ber till gud dock att de försöker att spara in på värmefläktarna.

Vi har ca 1500kwh/mån med frånluftspump.

Permalänk
Medlem

Såg nu Jämtkraft har uppdaterat sina priser för Juli.
SE3 121
SE4 164

öre / kWh, inklusive moms

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Funderar mer och mer om man inte ska byta till timpris och Ngenic. Köra VP hårt på natten, typ upp runt 30 inomhus och sen stänga av på morgonen. Köra lite mitt på dan och sen av igen på kvällen.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har Tibber (eller liknande) och har före/efter siffror när de bytte?

Hade varit intressant att jämföra.

Permalänk
Medlem

Fick panik i April och ringde elbolaget och dom erbjöd mig ett 3 års avtal på Fast elpris: 47,00 öre/kWh från 1 Sep.

Detta löper ut 31 Augusti.
Nuvarande avtal: Elpris
68,15 öre/kWh
Fast elpris: 54,52 öre/kWh
Moms: 13,63 öre/kWh

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Fick panik i April och ringde elbolaget och dom erbjöd mig ett 3 års avtal på Fast elpris: 47,00 öre/kWh från 1 Sep.

Detta löper ut 31 Augusti.
Nuvarande avtal: Elpris
68,15 öre/kWh
Fast elpris: 54,52 öre/kWh
Moms: 13,63 öre/kWh

Det var ju sjukt bra! Grattis!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Är det någon här som har Tibber (eller liknande) och har före/efter siffror när de bytte?

Hade varit intressant att jämföra.

Kollade nu i juni betalade vi 48,29öre medans rörlig på elbruk låg på 126öre, runt 50% har vi sparat per månad mot rörliga sen vi ändrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Kollade nu i juni betalade vi 48,29öre medans rörlig på elbruk låg på 126öre, runt 50% har vi sparat per månad mot rörliga sen vi ändrade.

Har du även förflyttat in förbrukning något? Bor du i villa? Uppvärmning drar ju oftast mest energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om jag binder det nu får jag ju betala 5kr redan nu under hösten.

Var på teneriffa i januari igår, var rätt gött med 27 grader där omkring.

Fy fan, trist att höra. Bara vår ränta på lånet blir 7000kr nu. Men vi har iaf ett arbetsliv på oss att höja lönen så det ordnar sig nog tillslut.

Band mitt lån för 1,5 år sedan på 1,5.. kändes som en dum ide då men sambon skulle gå förlädraledig ett år så ville ha trygghet dom närmsta 5 åren.. har 3,5 år kvar med det så såhär i efterhand har det lönat sig 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har du även förflyttat in förbrukning något? Bor du i villa? Uppvärmning drar ju oftast mest energi.

Har förflyttat all förbrukning efter december månad... Räkningen var en hjärtklappning..
Bor i villa med luftvärmepump och direktuppvärmd el! Så nu mellan april och juli har vi inte kört med värmen igång då det ändå är 20-24 grader inomhus. Men schemalägger diskmaskinen på nattetid, försöker att tvätta och duscha när det är billigare.
Sen laddar vi bilarna när det billigare/billigt. Men vi flyttar om 6månader, så tanken nu i vinter om det går upp mot 500öre+ är att köra pumpen på natten och elda på dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det var surt. Tänker mig åtminstone ha 10 miljoner i enskild egendom innan jag pensionerar mig. Man vet aldrig liksom. Funderar redan nu om vi ska ha giftorättsgods överhuvudtaget. Har en kollega som också ska gå vid 62. Men kan du inte jobba lite extra och dryga ut pensionen. 8500kr/månad är ju ingen höjdare.

Jo, jobba extra får man nog göra. Men måste vintertid löna sig om man behöver bilen till jobbet. Den är avställd nu och inga problem att cykla 5 mil tor på sommarhalvåret.

Tur att jag bara har 350 000 kr lån på huset. Otur att staten och EU straffar ut en med sina olika energiskatter, utsläpsavgifter, bensinskatter mm men kanske nödvändigt för att lindra klimatförändringarna.

Läste om Norrmännen, de fick dubbla elpriser då det lades en elkabel till England UK. UK betalar bra för el och bolagen var superglada över att plötsligt kunna ta rejält betalt även av sina norska kunder. Tror det även drabbar oss då Norge köper mycket el från Sverige. Med det sagt att inte bara Pandemier och krig som är skulden till höga priser. Finns nu de som nu passar på att tjäna enormt mycket på kriget i Ukraina. Tycker det glöms bort i debatten.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Kollade nu i juni betalade vi 48,29öre medans rörlig på elbruk låg på 126öre, runt 50% har vi sparat per månad mot rörliga sen vi ändrade.

Oj, det är ju jättebra!

Hur kommer ni fram till det?
Tvättar/diskar på kvällen, smart uppvärmning på kväll/nattid etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jo, jobba extra får man nog göra. Men måste vintertid löna sig om man behöver bilen till jobbet. Den är avställd nu och inga problem att cykla 5 mil tor på sommarhalvåret.

Tur att jag bara har 350 000 kr lån på huset. Otur att staten och EU straffar ut en med sina olika energiskatter, utsläpsavgifter, bensinskatter mm men kanske nödvändigt för att lindra klimatförändringarna.

Läste om Norrmännen, de fick dubbla elpriser då det lades en elkabel till England UK. UK betalar bra för el och bolagen var superglada över att plötsligt kunna ta rejält betalt även av sina norska kunder. Tror det även drabbar oss då Norge köper mycket el från Sverige. Med det sagt att inte bara Pandemier och krig som är skulden till höga priser. Finns nu de som nu passar på att tjäna enormt mycket på kriget i Ukraina. Tycker det glöms bort i debatten.

Angående Norges elnät.
Norskar i regionerna äger de regionala elnäten.
Så enligt en bekant får hon tillbaka (som en skatteåterbäring typ, fast som en check för renovering etc) allt över en övre gräns (baserat på intäkterna hos elbolagen).

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Har förflyttat all förbrukning efter december månad... Räkningen var en hjärtklappning..
Bor i villa med luftvärmepump och direktuppvärmd el! Så nu mellan april och juli har vi inte kört med värmen igång då det ändå är 20-24 grader inomhus. Men schemalägger diskmaskinen på nattetid, försöker att tvätta och duscha när det är billigare.
Sen laddar vi bilarna när det billigare/billigt. Men vi flyttar om 6månader, så tanken nu i vinter om det går upp mot 500öre+ är att köra pumpen på natten och elda på dagen.

Har du timpris? Jag gör liknande som dig. Eldar i kaminen när det är dyrt och stänger av lvp.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Har du timpris? Jag gör liknande som dig. Eldar i kaminen när det är dyrt och stänger av lvp.

Japp kör timpris! Känns som att slänga pengarna i sjön annars med den uppvärmningen man har tyvärr.

Skrivet av Zaarker:

Oj, det är ju jättebra!

Hur kommer ni fram till det?
Tvättar/diskar på kvällen, smart uppvärmning på kväll/nattid etc?

Står i appen vad man har för elpris. Sen jämför jag mot elbruk vad rörliga är.
Schemalägger diskmaskinen, försöker att tvätta på helgerna (oftast billigt då) och smart uppvärmning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Har du timpris? Jag gör liknande som dig. Eldar i kaminen när det är dyrt och stänger av lvp.

Stänger du av manuellt med brytare eller har du automatiserat det på ngt vis? Annars tänker jag att med t ex Ngenic Tune t ex att den borde "fejka" tempen till pumpen så att den knappt går igång.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Samt höjd ränta, höjda bränslepriser, höjda matpriser, ja allt..

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Stänger du av manuellt med brytare eller har du automatiserat det på ngt vis? Annars tänker jag att med t ex Ngenic Tune t ex att den borde "fejka" tempen till pumpen så att den knappt går igång.

Stänger av på fjärren. Kör timer på den också. Provade att köpa en smart mätare men fick det inte att fungera .

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag har ju fjärrvärme så jag gör inte av med så mycket el. Ca 2-300 kwh/mån.
Men vi får se på nästa fjärrvärmeavtal hur höjningen blir, säkert inte roligt det heller.

Permalänk
Medlem

Hur blir det för alla billister med elbil? Borde inte priserna för att köra en elbil bli enormt dyra?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||