Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bagarbosse:

Okej.

Vi har ~5 miljoner personbilar i trafik.
Den totala skatteintäkten för en genomsnittlig svensk bil ligger på motsvarande ~16 000 kr per år.

4 944 067 x 15 787 = 78 051 985 729kr

Då har Trafikverket med sin budget på 75 miljarder alltså 3,05 miljarder "till godo", räknat endast på personbilar.
Lägger vi sen till koldioxidskatt och energiskatt på ALLA bensin- och oljeprodukter (då räknas lastbilstrafik, busstrafik, flygfotogen, bensin, diesel till trädgårdsmaskiner, kemisk bensin till rengöring etc. också in)...
+Alla andra skatteintäkter som Trafikverket har på järnvägstrafik, sjöfart och luftfart....

"Andra skatter betalar alltså för resterande 52,5 miljarder SEK.", säger du? Konstigt

Källor
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-ar-landerna-med-hogst-o...
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/fordon/...

Fast nu blandar du hejvillt, jag har gett dig källor på exakt hur mycket skatt vi betalar in. Vi bilägare blandar in momsen på köp av nya bilar m.m. m.m. och smetar ut den per bil i trafik. Men det om det, det hör ej till tråden.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Märkligt att de flesta inlägg som pekar på orsaker till dagens obalanserade elsystem är borttagna i denna tråd! Kvarstår gör inlägg om att vi ska klara ett trasigt system med timprisavtal och andra nödlösningar. Inlägg om varningar för "rullande elavbrott" i SE3/4 är borta. Men vill moderator bara ha en diskussion om elavtal på U-lands nivå så är detta rätt tråd.

Fast vi har billigast (iaf denna månaden) el i Europa...
Så U-landsstämpeln är bara påhitt at doomers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Fast det stämmer ju inte?
Vi har kapacitet för att driva hela Sverige på våran Vattenkraft och Kärnkraft.
Det är verkligheten att vi handlar energi på en öppen marknad varför priserna är höga.

Den lades ner pga folkvalet 1980, driftkostnader (vilket var den verkliga anledningen) samt att ingen kunde se världsituationen vi har nu komma.

Som vi kan se på Nordpool så har vi fortfarande något av den billigaste elen i Europa (och vi ser tydligt att mycket kärnkraft inte heller uppenbarligen fungerar om vi kollar på fransmännen).
Spelar spel med några polaker och de är avundsjuka på oss, otroligt nog. xD

Själv har jag mentaliteten att vi är ändå ganska lyckligt lottade här under omständigheterna, och den nedsatta tonen man ser allt för ofta tycker jag folk inte rikgit har belägg för det.
Det är typ som att folk klagar på att det var tuffa tider under och i efterkrigstiden efter andra världskriget.

Jag själv betalar nästan inget för elen (någon hundralapp i månaden, bor i lägenhet) och päronen som bor i en ~240kvm villa i mellansödra Sverige betalar nästan inget nu (pga elbidraget) och utan det ~2800:-.

Och nu kopierade du in en del av samma text som tidigare där sanningen är i andra hand. Men inlägg om effektskatter på kärnkraft och politiskt tillsatta i Vattenfalls ledning borde vara av intresse för alla skattebetalare försvann!
Sen din attityd, "jag själv" har billig el och dina föräldrar gosar i bidragsuppvärmd 240 kvm villa!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Och nu kopierade du in en del av samma text som tidigare där sanningen är i andra hand. Men inlägg om effektskatter på kärnkraft och politiskt tillsatta i Vattenfalls ledning borde vara av intresse för alla skattebetalare försvann!
Sen din attityd, "jag själv" har billig el och dina föräldrar gosar i bidragsuppvärmd 240 kvm villa!?

inget kopierat...

ja, alla får ju bidraget beroende på förbrukning...
pengar som vattenfall tjänat på försäljning till Europa som delas ut till oss svenskar.

Det hade varit dyrare att driva kraftverken så som marknaden skulle se ut och vad deras spekulanter trodde.
ingen kunde se covid komma med dess efterhängande energikris och nu kriget i Ukraina.
så skattebetalarnas bästa intresse var i åtanke.

effektskatten finns inte längre dock...
och vattenfall har stora (eller kanske många små ) planer med kärnkraften t.o.m 2045.

jag har lika "billig" el som alla andra, jag är bara snart med min användning.
det borde alla vara.

så, vad är din poäng?
vad försöker du säga/skriva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

inget kopierat...

ja, alla får ju bidraget beroende på förbrukning...
pengar som vattenfall tjänat på försäljning till Europa som delas ut till oss svenskar.

Det hade varit dyrare att driva kraftverken så som marknaden skulle se ut och vad deras spekulanter trodde.
ingen kunde se covid komma med dess efterhängande energikris och nu kriget i Ukraina.
så skattebetalarnas bästa intresse var i åtanke.

effektskatten finns inte längre dock...
och vattenfall har stora (eller kanske många små ) planer med kärnkraften t.o.m 2045.

jag har lika "billig" el som alla andra, jag är bara snart med min användning.
det borde alla vara.

så, vad är din poäng?
vad försöker du säga/skriva?

Vilket bidrag är det som alla får menar du?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

ja, alla får ju bidraget beroende på förbrukning...

Vilket bidrag är detta? Bidraget som delades ut i dec 2021, januari, februari i år omfattande inte alla. Bidraget i mars i år omfattade färre personer i sin tur.

Permalänk
Medlem

På svenska kraftnäts hemsida kan man läsa om s.k "kontrollerade avbrott" som det heter i media, låter nästan lite småmysigt och tryggt, verkligheten är dock en annan:

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om-systemansvaret/verktyg...

Med 15 minuters varsel skall elnätsföretaget för regionen koppla bort valda områden på order av Svenska Kraftnät i enlighet med ellagen. Kommunen och elnätsföretaget gör prioriteringen och min gissning är att det blir fattiga områden och privatpersoner som kommer drabbas hårdast.

Detta citat från deras sida är träffande, "vi har aldrig behövt beordra förbrukningsfrånkoppling", det har alltså aldrig behövts tidigare förrän 2022.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

På svenska kraftnäts hemsida kan man läsa om s.k "kontrollerade avbrott" som det heter i media, låter nästan lite småmysigt och tryggt, verkligheten är dock en annan:

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om-systemansvaret/verktyg...

Med 15 minuters varsel skall elnätsföretaget för regionen koppla bort valda områden på order av Svenska Kraftnät i enlighet med ellagen. Kommunen och elnätsföretaget gör prioriteringen och min gissning är att det blir fattiga områden och privatpersoner som kommer drabbas hårdast.

Detta citat från deras sida är träffande, "vi har aldrig behövt beordra förbrukningsfrånkoppling", det har alltså aldrig behövts tidigare förrän 2022.

Mvh

Jag antar att du noterade att dessa nya föreskrifter är från mars 2021 så det är inget som har tagits fram sista veckorna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av S1im:

Märkligt att de flesta inlägg som pekar på orsaker till dagens obalanserade elsystem är borttagna i denna tråd! Kvarstår gör inlägg om att vi ska klara ett trasigt system med timprisavtal och andra nödlösningar. Inlägg om varningar för "rullande elavbrott" i SE3/4 är borta. Men vill moderator bara ha en diskussion om elavtal på U-lands nivå så är detta rätt tråd.

Som redan nämns kanske det spårade ut i diverse politiska diskussioner. Har inte kollat exakt vad som togs bort och vad som är kvar, men tycker just detta kan vara värt att posta igen då det är högst relevant för denna tråd

"Enligt en artikel hos Sydsvenskan planerar Svenska Kraftnät för att bryta strömmen i elområde 4 Södra Sverige i vinter och att elpriserna kan nå 10 – 15:- SEK per kWh oskattat, omomsat och onätat. Även Osloområdet löper risk att kopplas bort från elnätet, fast då av norska Statnett."

"Svenska Kraftnät uppger att elpriserna kan nå 10-15:- SEK per kWh i SE4 i vinter. Antagligen även i SE3."

Postar ovan i ställt för nämna artikeln då den senare ligger bakom betalvägg.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som redan nämns kanske det spårade ut i diverse politiska diskussioner. Har inte kollat exakt vad som togs bort och vad som är kvar, men tycker just detta kan vara värt att posta igen då det är högst relevant för denna tråd

"Enligt en artikel hos Sydsvenskan planerar Svenska Kraftnät för att bryta strömmen i elområde 4 Södra Sverige i vinter och att elpriserna kan nå 10 – 15:- SEK per kWh oskattat, omomsat och onätat. Även Osloområdet löper risk att kopplas bort från elnätet, fast då av norska Statnett."

"Svenska Kraftnät uppger att elpriserna kan nå 10-15:- SEK per kWh i SE4 i vinter. Antagligen även i SE3."

Postar ovan i ställt för nämna artikeln då den senare ligger bakom betalvägg.

Ja ,mitt avtal går ut sista januari 2023, betalar nu 58 öre kwh, inga fasta avgifter ,från Göteborgs el 3år -fast, ringde dit och skulle förlänga men de har inte fasta abonnemang att erbjuda längre, letade vidare och ser att de billigaste fasta ligger nu runt 2 kr per -kwh, jag hade tagit en av dem, men kan inte avteckna ännu ,såg att det var 3 månader innan mitt nuvarande går ut,och nu går ryktet att det kommer inte bli fasta abonnemang nånstans, och som du skrev /
"Svenska Kraftnät uppger att elpriserna kan nå 10-15:- SEK per kWh i SE4 i vinter. Antagligen även i SE3.",
då är man lite rädd hur det blir med elen

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag antar att du noterade att dessa nya föreskrifter är från mars 2021 så det är inget som har tagits fram sista veckorna.

Ja, vad har det för betydelse? Det kommer nya föreskrifter i december 2022.

Jag ville bara peka på att det inte är särskilt kontrollerat utan sker med 15 minuters varsel beroende på läget just då, dvs inte planerat.

Skulle inte förvåna mig om strömmen bryts i vinter vid något tillfälle utan att samtliga som förlorar den känner till det på förhand eller har haft en rimlig möjlighet att ta till sig informationen.

Hur skall de sköta det för övrigt, SMS till alla i berört område?

Nvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Lite humble brag.. Jag var helt säker på att jag hade rörligt pris. Loggar in på min elleverantör och ser att jag har fast pris på 48 öre/kwh fram till Oktober 2023. Kommer inte ihåg att jag tecknat fast pris. Kanske gjorde jag det på fyllan? lol...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Detta citat från deras sida är träffande, "vi har aldrig behövt beordra förbrukningsfrånkoppling", det har alltså aldrig behövts tidigare förrän 2022.

Nej, det är som det står där. De har aldrig behövt beordra förbrukningsfrånkoppling, inte ens i 2022.

Permalänk
Medlem

En annan utmaning när det gäller den avreglerade elmarknaden är just att olika länders regeringar lägger sig i och "stör" den fria marknaden på olika sätt.

Finns t.ex. vissa länder som satt pristak och där då elbolag går i KK eller som Sverige som helt plötsligt delar ut bidrag.
När det gäller att stänga kärnkraftverk så gäller ju samma regler där, det är marknaden som styr.

Visst låter det spännande att säga att staten ska gå in och stötta eller på andra sätt se till att gamla kärnkraftverk hålls vid liv, men om ett AB anser att det inte finns någon vinst i att driva kärnkraftverk vidare, eller som med Ringhals, att det kommer kosta för mkt att rusta upp. Då tar man ett affärsmässigt beslut och stänger ner.

Sen så finns det inget som stoppar dessa bolag att bygga nya kärnkraftverk på samma plats, Ringhals 2 ansågs vara i såpass dåligt skick så där har jag tolkat det som att det var en ren säkerhetsfråga som gjorde att man stängde ner.

Men man kan ju bygga nya säkra kärnkraftverk på samma plats.

Permalänk
Medlem

Hm, läser en hel del inlägg om: - Jag bor i lägenhet och betalar inte mycket för elen. Men hyresvärdar skänker ju inte pengar till de boende och betalar värmen åt dem. Ska bli intressant att se hur hyrorna kommer se ut inom en snar framtid. Nu vet jag inte men troligen kommer även fjärrvärme påverkas i område 3-4.

Tips om andra sidor än Blocket bostad där man kan kolla lägenheter i Europa. Inte troligt att jag kommer bo och frysa i mitt hus i vinter. Hyra ut, tömma på vatten och konservera eller sälja är frågan.

Blir det kallt i vinter och elpriser på 5-10 kr KWh kan detta bli billigare: https://www.idealista.com/sv/geo/alquiler-viviendas/costa-bla...

länk
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, vad har det för betydelse? Det kommer nya föreskrifter i december 2022.

Jag ville bara peka på att det inte är särskilt kontrollerat utan sker med 15 minuters varsel beroende på läget just då, dvs inte planerat.

Skulle inte förvåna mig om strömmen bryts i vinter vid något tillfälle utan att samtliga som förlorar den känner till det på förhand eller har haft en rimlig möjlighet att ta till sig informationen.

Hur skall de sköta det för övrigt, SMS till alla i berört område?

Nvh

Vattenfall skickar SMS vid avbrott hos oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hm, läser en hel del inlägg om: - Jag bor i lägenhet och betalar inte mycket för elen. Men hyresvärdar skänker ju inte pengar till de boende och betalar värmen åt dem. Ska bli intressant att se hur hyrorna kommer se ut inom en snar framtid. Nu vet jag inte men troligen kommer även fjärrvärme påverkas i område 3-4.

Tips om andra sidor än Blocket bostad där man kan kolla lägenheter i Europa. Inte troligt att jag kommer bo och frysa i mitt hus i vinter. Hyra ut, tömma på vatten och konservera eller sälja är frågan.

Såg denna artikel förra veckan, och precis som du säger lär det knappast vara fastighetsägaren som betalar detta kalas.

Jag har iallafall installerat kamin i en av mina öppna spisar så i vinter ska det eldas så inihelvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag ville bara peka på att det inte är särskilt kontrollerat utan sker med 15 minuters varsel beroende på läget just då, dvs inte planerat.

Blir en intressant höst/vinter att jobba hemifrån på när elen försvinner mitt i möten (laptopen tuffar ju vidare på batteri men vårt stadsnät har inte ups-backup utan det går verkligen ner direkt vid strömavbrott)

…eller man börjar laga mat och vips blir man av med strömmen mitt i.

Vill säga att det är ett i-landsproblem, men när jag tänker på det så känns det mer som u-landsproblem.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Blir en intressant höst/vinter att jobba hemifrån på när elen försvinner mitt i möten (laptopen tuffar ju vidare på batteri men vårt stadsnät har inte ups-backup utan det går verkligen ner direkt vid strömavbrott)

…eller man börjar laga mat och vips blir man av med strömmen mitt i.

Vill säga att det är ett i-landsproblem, men när jag tänker på det så känns det mer som u-landsproblem.

Efter att ha bott i några andra i-länder så måste jag säga att vi är rejält bortskämda här med just stabil elförsörjning.
Tror det är nyttigt att vi får tänka efter lite, är det ok att låta badtunnan stå och ha 24 grader året om?

Om vi får avbrott är ju inget vi vet idag men något jag tycker det är klokt att myndigheter ändå flaggar upp för att risken finns.
Är det så att krisen i Ukraina avtar och utlandet börjar få gasleveranser så är nog risken noll, men fortsätter Ryssland strypa gas så kanske det blir kortare avbrott.

Eller så är ovan reaktion lite som hamstrande av toalettrullar när Covid bröt ut, folk får panik och målar upp skräckscenarion...som att toalettpapper inte kommer finnas.

Hoppas lite på att fasta elpriser försvinner överlag, det kommer göra att vi använder el smartare.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad och augustisemester utdelad*

Ska man bråka som småbarn i forumet belönas det med semester. Det finns trivselregler och är de för svåra att följa är banhammarN alltid nära till hands för en permanent semester från forumet, jag vet inte hur jag ska säga det på ett sätt så ALLA förstår.

Politik, som inte har med IT och liknanade, tar vi inte i forumet för det har en tendens att snöbolla till något helt annat, tänk The Wiki Game, och då har tråden tappat sitt syfte.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Visst låter det spännande att säga att staten ska gå in och stötta eller på andra sätt se till att gamla kärnkraftverk hålls vid liv, men om ett AB anser att det inte finns någon vinst i att driva kärnkraftverk vidare, eller som med Ringhals, att det kommer kosta för mkt att rusta upp. Då tar man ett affärsmässigt beslut och stänger ner.

Sen så finns det inget som stoppar dessa bolag att bygga nya kärnkraftverk på samma plats, Ringhals 2 ansågs vara i såpass dåligt skick så där har jag tolkat det som att det var en ren säkerhetsfråga som gjorde att man stängde ner.

Du har duperats. Det var politiken som stängde ned reaktorerna:
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-...

https://www.energinyheter.se/20191223/21222/dokument-avslojar...
"Investeringsbehovet bedöms som lågt. ”Investeringsbehovet bedöms som mycket lågt”, står det till och med i rapporten."

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Snart måndag och 3 kronor kwh innan skatt. Har nog slutat blåsa i Europa. 👍

Väldigt skumt SE1 och SE2 brukar följas åt men imorgon är det 5000% skillnad.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Du har duperats. Det var politiken som stängde ned reaktorerna:
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-...

https://www.energinyheter.se/20191223/21222/dokument-avslojar...
"Investeringsbehovet bedöms som lågt. ”Investeringsbehovet bedöms som mycket lågt”, står det till och med i rapporten."

.....för drift till 2026....

https://www.nyteknik.se/opinion/hapnadsvackande-okunskap-att-...

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/press/nyheter/2018/s...

Läs gärna energiöverenskomelsen, den från 2016, det står mkt intressant i den och där mkt är saxat från den tidigare 2008/09

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Blir en intressant höst/vinter att jobba hemifrån på när elen försvinner mitt i möten (laptopen tuffar ju vidare på batteri men vårt stadsnät har inte ups-backup utan det går verkligen ner direkt vid strömavbrott)

…eller man börjar laga mat och vips blir man av med strömmen mitt i.

Vill säga att det är ett i-landsproblem, men när jag tänker på det så känns det mer som u-landsproblem.

Fördelen med att ha en gasolgrill bara gå ut och grilla om strömmen skulle stängas av! Tar gasen slut så får man tända kolgrillen! Man får ha en reservplan.. 🙌

Ganska sjukt med nästan 5kr på kvällen imorgon.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Skippy:

Fördelen med att ha en gasolgrill bara gå ut och grilla om strömmen skulle stängas av! Tar gasen slut så får man tända kolgrillen! Man får ha en reservplan.. 🙌

Ganska sjukt med nästan 5kr på kvällen imorgon.

Passerar faktiskt 5 kr / kWh kl 19:00 i SE4. Tur att det inte brukar vara lika illa under vinterhalvåret, eller hur var det nu?

Det riktigt märkliga är att även SE2 snittar på 2,59 kr / kWh under morgondagen, är det ett typo eller vad har hänt (känns som man visar SE3 även för SE2, men Nordpool visar faktiskt samma sak så verkar rätt)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Passerar faktiskt 5 kr / kWh kl 19:00 i SE4. Tur att det inte brukar vara lika illa under vinterhalvåret, eller hur var det nu?

Det riktigt märkliga är att även SE2 snittar på 2,59 kr / kWh under morgondagen, är det ett typo eller vad har hänt (känns som man visar SE3 även för SE2, men Nordpool visar faktiskt samma sak så verkar rätt)?

Av någon anledning säljer SE1 en hel massa till Finland vilket antagligen påverkar tillgången i SE2. Scrolla ner i länken för transmissionskarta:

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Passerar faktiskt 5 kr / kWh kl 19:00 i SE4. Tur att det inte brukar vara lika illa under vinterhalvåret, eller hur var det nu?

Det riktigt märkliga är att även SE2 snittar på 2,59 kr / kWh under morgondagen, är det ett typo eller vad har hänt (känns som man visar SE3 även för SE2, men Nordpool visar faktiskt samma sak så verkar rätt)?

Över 5kr är sjukt för att vara augusti tänk i december…
Känns som att de visar se3 i se2 och felaktigt uppdaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Passerar faktiskt 5 kr / kWh kl 19:00 i SE4. Tur att det inte brukar vara lika illa under vinterhalvåret, eller hur var det nu?

Det riktigt märkliga är att även SE2 snittar på 2,59 kr / kWh under morgondagen, är det ett typo eller vad har hänt (känns som man visar SE3 även för SE2, men Nordpool visar faktiskt samma sak så verkar rätt)?

På vintern brukar vi i alla fall slippa extrem torka och höga temperaturer som gör att det finns mindre vatten- och kärnkraft än vanligt i resten av Europa

Permalänk
Snusfri

Tur att man har bundet avtal fram till 2023-03-31 så man förhoppningsvis inte behöver vara orolig i vinter.
Bor i område SE2.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pine-orange:

På vintern brukar vi i alla fall slippa extrem torka och höga temperaturer som gör att det finns mindre vatten- och kärnkraft än vanligt i resten av Europa

Kan däremot vara tryggt att veta: fyllnadsgraden i våra svenska vattenkraftverk är god, bättre än förra året! Vilket lite gör SE2 kostnaden för imorgon än mer anmärkningsvärd, export till Finland eller ej (Finland är det land vi exporterar mest till, så inget konstigt med stor export dit).

Nu är det värre för kontinenten, men enligt en aktuell artikel i NyTeknik är väldigt högra priser att vänta i vinter.

"I södra Götaland (elområde 4) kommer elen kosta 3:50 kronor per kilowattimme (kWh) under hösten och vintern, enligt Sigvardssons prognos."

"I elområde 3, som omfattar norra Götaland och hela Svealand, väntas priset ligga mellan 2:30 och 2:50 kronor/kWh under hösten och vintern."

De 10-15 kr/kWh som jag postade om ovan är ju spotpriser för enskilda timmar, det NyTeknik pratar om är förväntade genomsnittliga priser över en månad. D.v.s. det pris man får betala om man har "rörligt" men inte timpris.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer