Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Hämtade precis ut min på bäckebol, 790kr Beställde kl 6, fick sms vid 10 att den var redo att hämta

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

it will eventually come, most likely

Can I rant a little on how bad Elgiganten website is? Jeez. Constantly log out account, no autofill email address. Slow and sluggish product detail pages. Of all major retailers, their website is absolutely the worst, followed by Mediamarkt.

My guess is that they want people to visit their physical stores so they can upsell useless insurances.

Permalänk
Medlem

Ni som lyckats hämta telefonen i butik, hur betalade ni?

Jag valde Klarna och fick min annullerad 20 minuter efter att telefonen var redo att hämtas i butik. Jag funderar om man istället skulle valt ”betala i butik”. Det kanske hade gått under radarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Jag fick precis nu ett sms om att mitt paket är redo att hämtas i butik. Får vi se vad det blir av det hela när det skall betalas, återkommer under dagen.

Uthämtat och 790:- som gällde för mig med. Betalade med kort i butiken när jag hämtade den i kassan.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk

Skrev precis med Elgigantens (urusla) support. Den första avslutade chatten för att han inte ville diskutera ärenden gällande den telefonen.

Här kommer det intressanta dock: Den andra medarbetaren, Sara, skriver att "Personer som köpt varan och hämtat ut den för 790:- kommer att faktureras det resterande beloppet". "Vill man så kan man självklart återlämna telefonen, men eftersom det varit ett fel i priset kommer man behöva betala resterande om man vill behålla den." "Detta gäller alla ordrar som lagts till det priset". Vet inte om det är skitsnack men kan ju vara en heads up. Är det ens lagligt...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Skrev precis med Elgigantens (urusla) support. Den första avslutade chatten för att han inte ville diskutera ärenden gällande den telefonen.

Här kommer det intressanta dock: Den andra medarbetaren, Sara, skriver att "Personer som köpt varan och hämtat ut den för 790:- kommer att faktureras det resterande beloppet". "Vill man så kan man självklart återlämna telefonen, men eftersom det varit ett fel i priset kommer man behöva betala resterande om man vill behålla den." "Detta gäller alla ordrar som lagts till det priset". Vet inte om det är skitsnack men kan ju vara en heads up. Är det ens lagligt...?

Jag fick samma svar när jag ringde kundtjänst, att man kommer få en faktura på resterande belopp upp till det korrekta priset om man väljer att behålla mobilen.

Visa signatur

Z97 Pro Gamer | i7-4790K | NH-U14S | 16GB 2400MHz | Asus Strix RTX3070 | 850 EVO 1TB | WD Red 4TB | Corsair RM750x | Samsung 65KS7005 | Corsair K63 | Logitech G900

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Skrev precis med Elgigantens (urusla) support. Den första avslutade chatten för att han inte ville diskutera ärenden gällande den telefonen.

Här kommer det intressanta dock: Den andra medarbetaren, Sara, skriver att "Personer som köpt varan och hämtat ut den för 790:- kommer att faktureras det resterande beloppet". "Vill man så kan man självklart återlämna telefonen, men eftersom det varit ett fel i priset kommer man behöva betala resterande om man vill behålla den." "Detta gäller alla ordrar som lagts till det priset". Vet inte om det är skitsnack men kan ju vara en heads up. Är det ens lagligt...?

Jag har väldigt svårt att se att de skulle lyckas med det. Otroligt aggressivt att hota med något sådant.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Jag har väldigt svårt att se att de skulle lyckas med det. Otroligt aggressivt att hota med något sådant.

PRecis, de har ingått ett avtal att sälja telefonen för det priset och sålt den till det priset med kvitto och allt. Så de har själva godkänt det priset.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på hur de ställer sig till om kunden öppnat telefonen, men isåfall ej vill behålla den för det nya priset. De har ju undantagit mobiltelefoner från öppet köp om de är öppnade, så vad ska de då göra med telefonen de tar emot?

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Wait what? That's Sweclockers' level of bitterness. Every time there is a price error, I usually "side" with the sellers because mistakes happen and it's not fun clinging on someone's error. But threatening to invoice the difference on the phone that they already sold. That's a new low.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Skrev precis med Elgigantens (urusla) support. Den första avslutade chatten för att han inte ville diskutera ärenden gällande den telefonen.

Här kommer det intressanta dock: Den andra medarbetaren, Sara, skriver att "Personer som köpt varan och hämtat ut den för 790:- kommer att faktureras det resterande beloppet". "Vill man så kan man självklart återlämna telefonen, men eftersom det varit ett fel i priset kommer man behöva betala resterande om man vill behålla den." "Detta gäller alla ordrar som lagts till det priset". Vet inte om det är skitsnack men kan ju vara en heads up. Är det ens lagligt...?

Var det inte någon diskussion för ett (par) år sedan då någon köpt en billig hårddisk men sedan hade säljaren kommit på att det var fel och försökt fakturera resten? Vill minnas att det inte gick så bra för den säljaren.

Permalänk
Medlem

Hittade detta på nätet som ev kan härledas till detta https://lawline.se/answers/felaktigt-pris-i-webbutik

Nu är det ju lite spännande, alltså jag är 100% apple kille och reflekterade inte över priset att det var exceptionellt eller orimligt billigt utan "lagom" dyrt som telefon till min dotter. Återstår att se vad som händer helt enkelt.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Var det inte någon diskussion för ett (par) år sedan då någon köpt en billig hårddisk men sedan hade säljaren kommit på att det var fel och försökt fakturera resten? Vill minnas att det inte gick så bra för den säljaren.

Det fallet nämns ofta men jag vill minnas att säljaren ändrade sin historia flera gånger och det fanns andra omständigheter som gör det svårt att applicera rakt av. Rent konkret så har säljaren rätt att häva köp vid uppenbart prisfel och vägrar köparen att returnera butikens produkt så har de rätt att kräva ersättning. Det blir då en diskussion om vad som var uppenbart prisfel.

Om någon vill diskutera det vidare så är det nog hög tid att bryta ut i en egen tråd. Det blir samma visa varje gång folk handlar till prisfel. Senast för bara någon vecka sedan med Komplett. Ingen mening med att dra hela historien igen.

Permalänk
Skrivet av delta76:

Wait what? That's Sweclockers' level of bitterness. Every time there is a price error, I usually "side" with the sellers because mistakes happen and it's not fun clinging on someone's error. But threatening to invoice the difference on the phone that they already sold. That's a new low.

Håller med dig till fullo. Var mest nyfiken och när jag fick det här svaret blev jag väldigt förvånad... Mycket märklig kundkontakt.

Permalänk

Varför inte bara glädjas med de som var snabba och lyckades istället för fem sidors rättshaverist korståg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdt43rszvdssdg_anon:

Varför inte bara glädjas med de som var snabba och lyckades istället för fem sidors rättshaverist korståg.

Avundsjuka är en sjuklig eller plågande avund eller avundsamhet. Exempelvis avundsjuka över att andra skulle ha något vackert. Känslan av avund kan vara varaktig. Avundsjuka består ofta av en kombination av frambringade känslor som ilska, sorg och avsky. Avundsjuka är en välbekant upplevelse i mänskliga relationer.

Permalänk
Medlem

Är väl skillnad på avundsjuka och rättvisa dock.

Permalänk
Medlem

nvm nyvaken

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Då hade jag nog försökt åberopa deras tillångsgaranti.

(Gällande Logitech Z595 från Elgiganten)

Efter en halvtimmes förklarande på chatten, som förövrigt är helt kass gällande kunden i fokus, så beställdes en likadan modell ifrån butik, men att de skickar den direkt från butik. Tydligen görs det automatiskt när webblagret är slut så tömmer de från butikslager istället, som uppenbarligen aldrig har rätt lagersaldo. Det får man aldrig veta som kund dock.

Dvs Elgiganten support har beställt åt mig från ett nytt troligen felaktigt lagersaldo, som snart kommer annulleras. Gör det inte det, så lär ordern dö ut som de flesta ordrar gör hos Elgigantens webbshop.

Större chans att vinna på postkodlotteriet utan lott 🤣

Permalänk
Medlem

Grattis till er alla som har semester / arbetslösa / nattarbetare / pensionärer / sommarlovungdomar / alla som hade tid och möjlighet att komma personligen på Elgiganten en måndagsmorgon för att ta ut telefonen på plats!

Klart man är avis men vissa fastnar ju på jobbet och kan inte vara fyndjägare ute i affärer som andra!

Blir intressant att se nu hur Elgiganten kan lyckas skicka inkasso på er i efterhand. Ska bli riktigt spännande att följa det här fallet. Förtjänar absolut en egen tråd bara så man kan få lite uppföljning om någon vecka när det dumpas ner kravbrev i brevlådan.

Är bara mer nyfiken vad som händer om man vägrar skicka mellanskillnadspris till dem. Kan de eskalera situationen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Techlab:

Grattis till er alla som har semester / arbetslösa / nattarbetare / pensionärer / sommarlovungdomar / alla som hade tid och möjlighet att komma personligen på Elgiganten en måndagsmorgon för att ta ut telefonen på plats!

Klart man är avis men vissa fastnar ju på jobbet och kan inte vara fyndjägare ute i affärer som andra!

Blir intressant att se nu hur Elgiganten kan lyckas skicka inkasso på er i efterhand. Ska bli riktigt spännande att följa det här fallet. Förtjänar absolut en egen tråd bara så man kan få lite uppföljning om någon vecka när det dumpas ner kravbrev i brevlådan!

Jag fick ett meddelande långt innan de öppnat (kl 8:22) att de avbokade reservationen i butik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Grattis till er alla som har semester / arbetslösa / nattarbetare / pensionärer / sommarlovungdomar / alla som hade tid och möjlighet att komma personligen på Elgiganten en måndagsmorgon för att ta ut telefonen på plats!

Klart man är avis men vissa fastnar ju på jobbet och kan inte vara fyndjägare ute i affärer som andra!

Blir intressant att se nu hur Elgiganten kan lyckas skicka inkasso på er i efterhand. Ska bli riktigt spännande att följa det här fallet. Förtjänar absolut en egen tråd bara så man kan få lite uppföljning om någon vecka när det dumpas ner kravbrev i brevlådan.

Är bara mer nyfiken vad som händer om man vägrar skicka mellanskillnadspris till dem. Kan de eskalera situationen?

Faktiskt första dagen på jobbet idag. Hade lunch vid 1130 men flexade nån halvtimme. Men jag hänger också på swec konstant under arbetsdagen. Om ett kravbrev kommer så bestrids det såklart. Telefonen är hemma och betalning med kvitto finns. (edit: pappa blev glad att han ska få nytt)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Jag beställde Logitech Z625 som Elgiganten körde för 1290 kr i lördags, stod att det fanns i lager, men fick sedan på söndagen:

"Hej kära kund! Pga ett fel i vårt lagersaldo så finns tyvärr inte er bokade vara, vi ber om ursäkt för detta men hoppas att ni kan tänka er att boka en annan vara istället. Er order har nu krediterats och pengarna är åter hos er inom 2-3 bankdagar. Mvh, Elgiganten Kungens Kurva".

Känns som en säljgrej, är nog 5e gången i rad detta händer mig. De hoppas att man ska köpa något dyrare. Trött på dessa lockvaror som aldrig finns, trots lagersaldo.

Jag beställde exakt samma Logitech Z625 när annonsen bara kom ut inom 1h och fick samma värdelösa sms.
Blev lagom besviken men kunde inte förvänta mig något annat heller från skitgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Grattis till er alla som har semester / arbetslösa / nattarbetare / pensionärer / sommarlovungdomar / alla som hade tid och möjlighet att komma personligen på Elgiganten en måndagsmorgon för att ta ut telefonen på plats!

Av dessa är det väl nästan bara pensionärer som är uppe så tidigt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Av dessa är det väl nästan bara pensionärer som är uppe så tidigt?

Neh, min semester slösar jag inte bort med att sova alltför länge.
(men dags att låta den här storyn dö?)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Grattis till er alla som har semester / arbetslösa / nattarbetare / pensionärer / sommarlovungdomar / alla som hade tid och möjlighet att komma personligen på Elgiganten en måndagsmorgon för att ta ut telefonen på plats!

Klart man är avis men vissa fastnar ju på jobbet och kan inte vara fyndjägare ute i affärer som andra!

Blir intressant att se nu hur Elgiganten kan lyckas skicka inkasso på er i efterhand. Ska bli riktigt spännande att följa det här fallet. Förtjänar absolut en egen tråd bara så man kan få lite uppföljning om någon vecka när det dumpas ner kravbrev i brevlådan.

Är bara mer nyfiken vad som händer om man vägrar skicka mellanskillnadspris till dem. Kan de eskalera situationen?

Eller vi som jobbar hemifrån

De kommer de inte göra, de kommer 1. lägga ner de och ta den lilla förlusten (De har förlorat max 20-30 000), detta är inte värt jobbet per person.

Ifall det gör det så är det bara bestrida fakturan.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Mods borde bara pinna en samlingstråd på vad som gäller varje gång något sånt här sker, börjar bli rätt tröttsamt.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiniguw:

Jag beställde exakt samma Logitech Z625 när annonsen bara kom ut inom 1h och fick samma värdelösa sms.
Blev lagom besviken men kunde inte förvänta mig något annat heller från skitgiganten.

Nej, tyvärr. Konstigt att de ens får fortsätta med samma strategi hela tiden. Dessvärre verkar alla stora bolag jobba liknande, om det är medvetet eller inte är svårt att säga men det luktar ju lite strategi över det. Bauhaus har samma problem, lockar med bra priser och väl bokat att hämta butik och beställt via nätet, så finns det aldrig på lager. Har hänt för många gånger nu att "lagersaldot" är felaktigt, för att det skulle vara en tillfällighet. Om det år efter år aldrig blir bättre, så kan det ju knappast vara så att systemen aldrig uppdateras...

Permalänk
Hedersmedlem

***Släpp Elgiganten-sidospåret och återgå till topic***

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/27gn950-b
Den lite "sämre 4k" från LG
Billigast någonsin på denna skärm.
Saknar HDMI 2.1 som storebror har

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25