Permalänk

Tror att problemet var att en uppdatering fallerade. Då efter återställningen så fick jag den nya Meta uppdateringen. Den kanske gjorde något när jag stängde av den, då jag brukar hålla in power knappen för att stänga av.

Permalänk
Medlem

Om nån missat finns Metas officiella hand tracking-demo First Hands på AppLab: https://www.oculus.com/experiences/quest/5030224183773255/

Citat:

Use switches, levers, virtual UIs as you solve puzzles to build robotic gloves, and then experience their superpowers.

Permalänk
Medlem

Råkat ut för ett irriterande problem sen nån dag tillbaka.
Mitt headset laddar inte upp till högre än 52%.

Laddar jag mitt elite battery samtidigt så laddas batteriet upp till 100% men headsetet stannar på 52%.
Led lampan som lyser orange medans man laddar blir aldrig grön heller.
Men laddar jag bara headsetet så blir ledlampan grön efter ett tag. Men när jag tar på mig headsetet så visar det endå bara 52%.

Jag kontaktade supporten för att efter att sökt och pratat med andra på discord så verkar det vara föera som råkat ut och man har fått ett ersättnings headset oavsett nör man köpte det.
Så jag få se vad supporten säger när dom svarar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Råkat ut för ett irriterande problem sen nån dag tillbaka.
Mitt headset laddar inte upp till högre än 52%.

Laddar jag mitt elite battery samtidigt så laddas batteriet upp till 100% men headsetet stannar på 52%.
Led lampan som lyser orange medans man laddar blir aldrig grön heller.
Men laddar jag bara headsetet så blir ledlampan grön efter ett tag. Men när jag tar på mig headsetet så visar det endå bara 52%.

Jag kontaktade supporten för att efter att sökt och pratat med andra på discord så verkar det vara föera som råkat ut och man har fått ett ersättnings headset oavsett nör man köpte det.
Så jag få se vad supporten säger när dom svarar.

Har haft genomgående superbra erfarenhet av supporten så hoppas det löser sig för dig. Låter ju tyvärr som ett batteri som är förbi sina bästa dagar.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Något som har gett sig in i Bonelab? Vad tycker ni om prestandan (både Quest 2 och PCVR)?

Jag har kört några timmar och tycker det är betydligt mer krävnade än förväntat. Prövade förinställd Ultra och det orkade knappt mitt 3090 med i 80Hz och högsta upplösning genom Air Link. Ska försöka ge mig in ikväll och testa lite olika inställningar och se vilken som kan vara boven.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Något som har gett sig in i Bonelab? Vad tycker ni om prestandan (både Quest 2 och PCVR)?

Jag har kört några timmar och tycker det är betydligt mer krävnade än förväntat. Prövade förinställd Ultra och det orkade knappt mitt 3090 med i 80Hz och högsta upplösning genom Air Link. Ska försöka ge mig in ikväll och testa lite olika inställningar och se vilken som kan vara boven.

Grabben köpte det igår, men genom q2, så han kör bara där genom tror jag… hans sladd till datorn bara laddar, körs inte spel genom den, vad beror det på tro?
Han har inte oculus egna sladd, utan en no Name likadan
Sen har vi testat airlink, även jämte routern, men blir ett jäkla lagg, precis som når man kör en film i helt fel hz
Är denna router
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Grabben köpte det igår, men genom q2, så han kör bara där genom tror jag… hans sladd till datorn bara laddar, körs inte spel genom den, vad beror det på tro?
Han har inte oculus egna sladd, utan en no Name likadan
Sen har vi testat airlink, även jämte routern, men blir ett jäkla lagg, precis som når man kör en film i helt fel hz
Är denna router
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

Du ska se till att datorn är kopplad med kabel mot router. Sen ska Quest 2 vara ensam på 5ghz nätverket ovh nöra routern så klart.
Sen kan det vara värt att kolla in kanalerna också om det är myclet trafik ich välja den kanal som är "mest ledig"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Grabben köpte det igår, men genom q2, så han kör bara där genom tror jag… hans sladd till datorn bara laddar, körs inte spel genom den, vad beror det på tro?
Han har inte oculus egna sladd, utan en no Name likadan
Sen har vi testat airlink, även jämte routern, men blir ett jäkla lagg, precis som når man kör en film i helt fel hz
Är denna router
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

Vad gäller sladden kan man pröva hastigheten den ger i Oculus-appen.
Devices -> Quest And Touch -> Device Setup - Connect Your Headset [Continue] -> Check Your Cable Connection

Har inte använt sladd på länge, men vill minnas att en hastighet runt 2Gbps ska räcka.

Air Link är svårare, finns många faktorer. För det första, har ni separerat på 2.4GHz & 5GHz banden? Om så är fallet, är Q2 kopplad till 5GHz bandet och har ni ställt in det på 80MHz bandbredd (i routern)?

Laggar det fortfarande kan det vara om ni har pillat i Oculus Debug Tool.
Program Files\Oculus\Support\oculus-diagnostics\

Allt vad gäller bandwidth, link speed osv skall vara på 0. Pröva även att sänka bitraten till lägsta (det gör ni genom Q2 när det kör Air Link), och se till att köra en Hz & upplösning som är kompatibelt med hårdvaran.

Om något känns oklart kan ni ta en titt på den här videon, han går igenom i princip vad jag har tagit upp gällande Air Link.
https://youtu.be/-Tt-H4IIdJs

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Råkat ut för ett irriterande problem sen nån dag tillbaka.
Mitt headset laddar inte upp till högre än 52%.

Laddar jag mitt elite battery samtidigt så laddas batteriet upp till 100% men headsetet stannar på 52%.
Led lampan som lyser orange medans man laddar blir aldrig grön heller.
Men laddar jag bara headsetet så blir ledlampan grön efter ett tag. Men när jag tar på mig headsetet så visar det endå bara 52%.

Jag kontaktade supporten för att efter att sökt och pratat med andra på discord så verkar det vara föera som råkat ut och man har fått ett ersättnings headset oavsett nör man köpte det.
Så jag få se vad supporten säger när dom svarar.

Följer upp mitt inlägg.
Blev erbjuden att skicka in min Quest 2.
Rättare sagt hela paketet som ingick nör jag köpte Quest 2.
Jag skickade iväg det i tisdag och ska nu invänta att det bekräftas och så ska jag få ett nytt paket skickat tillbaka.
Jag köpte Quest 2 på elgiganten när det släpptes.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Handspårningen på väg att bli ännu bättre:

Quest Hand Tracking 2.1 Reduces Tracking Loss & Improves Stability

https://uploadvr.com/quest-hand-tracking-2-1-fast-movements/

Permalänk
Medlem

Kort demonstration av Kraften (TM) i Jedi Knight II: Outcast som inofficiellt portas till Quest 2:

Permalänk
Medlem

Dags att damma av questen inför höst/vinter. Legat på Alyx så den titeln är självklar. Älskade Lone Echo men sur att 2an aldrig rabatteras. Questrabatter kommer hela tiden. Kan hoppas de som köper pro gör att det börjar hända lite mer på PC VR sidan nu när det inte är i beta heller med air link.

Hittade lite billiga spel på fanatical och indiegala (Torn och Paper Beasts för steam)
Bonelab, Wanderer och Defector är andra jag är sugen på men prislapparna...

Uppdaterade min elite strap med Kiwis back foam pad för ännu bättre passform. Skulle egentligen vilja köpa kiwis nya elite battery strap men då jag redan har vrcovers senaste fitness facecover och original elite battery strap så får jag hålla mig där. Vem vet, quest 3 inom ett år ändå?

På ljudsidan har jag alltid gillat in ear lösningar mycket mer pga närheten och ingen extra tyngd på huvet. Även om original riftens ljudsystem var mycket nice. Kör Logitech G333VR vilket är klart bättre än original men lite hårda i örat så ska testa byta kuddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Dags att damma av questen inför höst/vinter. Legat på Alyx så den titeln är självklar. Älskade Lone Echo men sur att 2an aldrig rabatteras. Questrabatter kommer hela tiden. Kan hoppas de som köper pro gör att det börjar hända lite mer på PC VR sidan nu när det inte är i beta heller med air link.

Hittade lite billiga spel på fanatical och indiegala (Torn och Paper Beasts för steam)
Bonelab, Wanderer och Defector är andra jag är sugen på men prislapparna...

Uppdaterade min elite strap med Kiwis back foam pad för ännu bättre passform. Skulle egentligen vilja köpa kiwis nya elite battery strap men då jag redan har vrcovers senaste fitness facecover och original elite battery strap så får jag hålla mig där. Vem vet, quest 3 inom ett år ändå?

På ljudsidan har jag alltid gillat in ear lösningar mycket mer pga närheten och ingen extra tyngd på huvet. Även om original riftens ljudsystem var mycket nice. Kör Logitech G333VR vilket är klart bättre än original men lite hårda i örat så ska testa byta kuddar.

Quest Pro kommer inte göra nått med PCVR det är inget headset som är avsett för Gaming även fast den kan köra samma sak som Quest 2. Bättre att vänta på nästa Quest 3 som sagt. Det lär släppas inom en 12 månaders period tror jag.
Bonelab och Wanderer är spel jag rekomenderar riktigt bra spel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Bonelab, Wanderer och Defector är andra jag är sugen på men prislapparna...

Kan även rekommendera ”Into the Radius” som är cross-buy i Quest butiken. Helt klart ett av de bättre spelen som släppts till Q2, även om det funnits för PCVR ett tag redan.

Permalänk
Medlem

Fick nu mitt ersättnings Quest 2 levererat.
Verkar som jag fick ett helt nytt. Tillverkningsdatum Maj 2022, och så klart Meta loggor inte oculus

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Molotov:

Fick nu mitt ersättnings Quest 2 levererat.
Verkar som jag fick ett helt nytt. Tillverkningsdatum Maj 2022, och så klart Meta loggor inte oculus

Vad hände med den andra du hade? Helt paj eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Fick nu mitt ersättnings Quest 2 levererat.
Verkar som jag fick ett helt nytt. Tillverkningsdatum Maj 2022, och så klart Meta loggor inte oculus

Grattis, har annars sett att flera på reddit fått refurbade Q2 när de blivit ersatta med ett nytt. Märker du någon skillnad på linserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Vad hände med den andra du hade? Helt paj eller?

Det interna batteriet började krångla med laddningen.
Ibland laddade det bara till 50% för att sen ladda ca 1% på 10 timmar.

Skrivet av Whizky:

Grattis, har annars sett att flera på reddit fått refurbade Q2 när de blivit ersatta med ett nytt. Märker du någon skillnad på linserna?

Nej jag kan inte påstå att jag märker nån skillnad. Jag upplevde inga problem med linserna på min förra

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Om någon missat går det under en begränsad period att hämta hem en hemmiljö över Khazad-dum från LoTR: Rings of Power om man har installerat v46.

Permalänk
Medlem

Moss: Book II har fått en permanent prisreduktion från $39.99 till mer skäliga $29.99. Demo finns också.

Permalänk
Medlem

Jahapp, så trillade man dit igen. Tog och beställde en Quest 2 (igen) när det fanns en till bjuds med lite rabatt. Vad ska man ha för ersättare till den horribla head-strapen? Finns ju en del att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Jahapp, så trillade man dit igen. Tog och beställde en Quest 2 (igen) när det fanns en till bjuds med lite rabatt. Vad ska man ha för ersättare till den horribla head-strapen? Finns ju en del att välja på.

Bobovr M2 om du vill köra halo strap eller kiwi design elite strap om du vill ha liknande metas egna elite strap fast bättre så klart.
Dessa varianter finns även med powerbanks om man vill förlänga speltiden på ett snyggt sätt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen Molotov. Nu ligger en Kiwi design elite strap och väntar på att levereras hit på måndag.

Då det ställts frågor om linserna ett par inlägg bakåt så kan jag bekräfta att de jag fick i min nu 2 dagar gamla Meta Quest 2 är klart bättre än de jag fick när jag köpte en Oculus Quest 2 på elgiganten senast (den lämnade jag tillbaka pga oanvändbart smal sweetspot).

Funkar helt ok annars också. Det är bara mitt inbyggda wifi via moderkortet (Asus Z690-F med kabel till extern antenn) som inte vill dela ut en ip-adress till questen, mycket irriterande. Men om jag kör genom den fristående routern eller med kabel från datorn så fungerar det utan problem.

Permalänk
Medlem

Behöver tips på sladd från PC till oq2, eller meta som det heter nu... 5 m helst... måste man ha den officiella? svindyr ju... från vanlig usb på pc till den som är på questen usb c? ska kunna användas till att använda spelen från ps alltså

duger denna? Men skulle vilja ha en sån där som håller sladden på plats med, typ kardorrband runt sladden intill hs.

https://cdon.se/hemelektronik/linkkabel-oculus-quest-2-usb-c-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Behöver tips på sladd från PC till oq2, eller meta som det heter nu... 5 m helst... måste man ha den officiella? svindyr ju... från vanlig usb på pc till den som är på questen usb c? ska kunna användas till att använda spelen från ps alltså

duger denna? Men skulle vilja ha en sån där som håller sladden på plats med, typ kardorrband runt sladden intill hs.

https://cdon.se/hemelektronik/linkkabel-oculus-quest-2-usb-c-...

Har du provat trådlöst via Virtual Desktop eller via Oculus egna lösning? Funkar precis lika bra som sladd för de allra flesta!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Har du provat trådlöst via Virtual Desktop eller via Oculus egna lösning? Funkar precis lika bra som sladd för de allra flesta!

Ja, han har provat det... ibland flyter det ok, men ibland laggar det tusan... är en betongvägg och en trävägg mellan vr och router... så det är från dag till dag det funkar näsan bra, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Behöver tips på sladd från PC till oq2, eller meta som det heter nu... 5 m helst... måste man ha den officiella? svindyr ju... från vanlig usb på pc till den som är på questen usb c? ska kunna användas till att använda spelen från ps alltså

duger denna? Men skulle vilja ha en sån där som håller sladden på plats med, typ kardorrband runt sladden intill hs.

https://cdon.se/hemelektronik/linkkabel-oculus-quest-2-usb-c-...

Den sladden kommer fungera.
Man måste inte använda Oculus officiella link-kabel, den är som du säger väldigt dyr.
koppla in sladden i ett USB3 uttag på baksidan av datorn helst ist för framsidan

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Den sladden kommer fungera.
Man måste inte använda Oculus officiella link-kabel, den är som du säger väldigt dyr.
koppla in sladden i ett USB3 uttag på baksidan av datorn helst ist för framsidan

Tack.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har blivit med Meta Quest 2 och fick med Beat trip (riktigt kul) samt Resident Evil 4 VR. Jag är dock osäker på om jag ska lösa in eller sälja vidare RE4 VR koden, då jag kan tänka mig att jag kommer bli yr/illamående och även vara för rädd för att spela igenom det ^^, aldrig lyckats spela igenom ett RE spel (skam), och inte spelat RE4 sen GC-eran, kom bara till första motorsågs-snubben...

Så till min fråga, något tips på liknande gratisspel för att se om jag kommer må illa av RE 4? Det behöver inte vara läskigt utan mer för att kolla yrsel/illamående.

Har ni några ytterligare tips för en VR gröngöling så tar jag gärna emot dem, har precis beställt hem en USB till USB-C sladd till datorn (laggade något alldeles förfärligt via wifi för mig.), en bättre Head-Strap samt förvaringsväska.

Tänkte köpa plank-spelet, tar gärna emot fler förslag (gärna åt feel-good hållet, typ trip beat plankan etc.. shooters kör jag på datorn ^^).

Ha det gott :D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaoHej:

Hej!

Jag har blivit med Meta Quest 2 och fick med Beat trip (riktigt kul) samt Resident Evil 4 VR. Jag är dock osäker på om jag ska lösa in eller sälja vidare RE4 VR koden, då jag kan tänka mig att jag kommer bli yr/illamående och även vara för rädd för att spela igenom det ^^, aldrig lyckats spela igenom ett RE spel (skam), och inte spelat RE4 sen GC-eran, kom bara till första motorsågs-snubben...

Så till min fråga, något tips på liknande gratisspel för att se om jag kommer må illa av RE 4? Det behöver inte vara läskigt utan mer för att kolla yrsel/illamående.

Har ni några ytterligare tips för en VR gröngöling så tar jag gärna emot dem, har precis beställt hem en USB till USB-C sladd till datorn (laggade något alldeles förfärligt via wifi för mig.), en bättre Head-Strap samt förvaringsväska.

Tänkte köpa plank-spelet, tar gärna emot fler förslag (gärna åt feel-good hållet, typ trip beat plankan etc.. shooters kör jag på datorn ^^).

Ha det gott :D!

Två kommentarer:

1) Jag har bara kört RE1 och RE2 innan, VR-versionen av RE4 var första versionen jag testade. Visst finns det några stressiga situationer men på det stora hela är spelet mer som en cheesy B-rulle än ren skräck så som de tidigare (och senare, vad jag förstått) spelen är. Det är mer action än skräckbetonat.

2) RE4 har många alternativ för komfort. Du kan välja teleportering om du är känslig. Absolut värst för magen brukar vara ”smooth rotation” men det går att ha snap turning istället. Du kan nog vänja dig vid smooth locomotion (det vill säga fri rörelse, inte rotation) om du spelar kortare stunder åt gången.

Om du inte vill ge dig på sideloading kan du köpa ett spel och refunda om du kört mindre än 2 timmar. Kommer inte på något klockrent exempel just nu men Robo Recall har teleportering i alla fall.