Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Aha okej gick igenom några själv när man inte fick svar här och fastnade för den här https://www.inet.se/produkt/5411576/asus-rt-ax58u-aimesh-ax30... är det lika bra köp?

Man märker att det är semestertider hehe. Långsamma svar.

AX58U är en nivå ”under”. Typ samma hårdvara förutom att TUF 5400 har 4x4 radio i 5Ghz bandet vs 2x2. Den kan alltså hantera fler enheter samtidigt än vad AX58U kan. Bor du själv i en etta lär du inte märka nån större skillnad. Har man många som streamar samtidigt och spelar på wifi så är det fördel med fler streams. 4x4 kan ofta ge bättre mottagning längre bort men för en etta är det ingen skillnad alls.

Tillägg:
AX58 är en väldigt snabb router och är man inte många i hushållet är den supersnabb. För ett bra pris är den väldigt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning73:

https://www.bredbandsval.se/bredband/router

Antar att telias info borde stämma bättre.
Tror du man kan hitta en som motsvarar den för hyffsat pris.

Har du redan den Telia routern kan du köra med den så länge och köpa ny när du skaffar snabbare än 100/100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Man märker att det är semestertider hehe. Långsamma svar.

AX58U är en nivå ”under”. Typ samma hårdvara förutom att TUF 5400 har 4x4 radio i 5Ghz bandet vs 2x2. Den kan alltså hantera fler enheter samtidigt än vad AX58U kan. Bor du själv i en etta lär du inte märka nån större skillnad. Har man många som streamar samtidigt och spelar på wifi så är det fördel med fler streams. 4x4 kan ofta ge bättre mottagning längre bort men för en etta är det ingen skillnad alls.

Tillägg:
AX58 är en väldigt snabb router och är man inte många i hushållet är den supersnabb. För ett bra pris är den väldigt prisvärd.

Hmm så är nog värt att skicka tillbaka AX58U för 300:- mindre så får jag TUF-AX5400.

ASUS RT-AX58U AiMesh AX3000 1990:- vs Asus TUF-AX5400 1690:-

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Bra pris på både RT-AX58U och TUF-AX5400 hos Kjell o CO. Skiljer 200:- på dom. Jag har sistnämnda och kör den som första router i ett Aimesh-system. Funkar perfekt.

RT-AX58U

TUF-AX5400

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Har du redan den Telia routern kan du köra med den så länge och köpa ny när du skaffar snabbare än 100/100.

Den måste jag lämna tillbaka då jag ska byta leverantör. Får snart
250/250 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henning73:

Den måste jag lämna tillbaka då jag ska byta leverantör. Får snart
250/250 .

Jag och många andra här på Swec har rekommenderat TUF AX5400 sen den kom ut då den har bäst pris/prestanda och 4x4 radio i 5Ghz bandet som man ofta behöver lägga över 2000 kr för annars. Den maxar utan problem 1000/1000.
Den har även gått och få tag på för runt 1500kr väldigt ofta.
Sen är det ett märke från Taiwan och inte en kontrollmakt vilket imo är stor fördel idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag och många andra här på Swec har rekommenderat TUF AX5400 sen den kom ut då den har bäst pris/prestanda och 4x4 radio i 5Ghz bandet som man ofta behöver lägga över 2000 kr för annars. Den maxar utan problem 1000/1000.
Den har även gått och få tag på för runt 1500kr väldigt ofta.
Sen är det ett märke från Taiwan och inte en kontrollmakt vilket imo är stor fördel idag.

Är det den enda routern under 2k som klarar 1000/1000 fiber och har t ex openvpn server inbyggt? Såg att den varit nere på 1290 flera gånger senaste året, så svider lite att pröjsa minimum 1690kr på Kjell för att få en idag.. Sitter ju dock på en rutten telenor router där jag inte ens kan ställa in statiskt ip, och port forwarding är tveksamt fungerande som bäst…

Några andra som är i samma kaliber för runt 1300-1700kr eller ska jag bara slå till på asus routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Är det den enda routern under 2k som klarar 1000/1000 fiber och har t ex openvpn server inbyggt? Såg att den varit nere på 1290 flera gånger senaste året, så svider lite att pröjsa minimum 1690kr på Kjell för att få en idag.. Sitter ju dock på en rutten telenor router där jag inte ens kan ställa in statiskt ip, och port forwarding är tveksamt fungerande som bäst…

Några andra som är i samma kaliber för runt 1300-1700kr eller ska jag bara slå till på asus routern?

1000/1000 klarar alla gigabit-routrar i dagsläget och även många äldre så det är inget problem.

Självklart finns det mer budgetvänliga Asus-routerar som klarar OpenVPN, till exempel Asus RT-AX56U:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5214292

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

1000/1000 klarar alla gigabit-routrar i dagsläget och även många äldre så det är inget problem.

Självklart finns det mer budgetvänliga Asus-routerar som klarar OpenVPN, till exempel Asus RT-AX56U:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5214292

Ah du har en poäng, jag har kanske 10 trådlösa enheter och sedan två via ethernet, det viktigaste är att min laptop får ut bra hastigheter men det kanske duger med den du länkar - används ändå främst i samma rum routern är placerad.
Det mesta annat förutom en mobil eller två är enheter som helst eller bara kan använda 2,4ghz nätet ändå. (Inkl min iPhone om AirPlay ska fungera med mindre lagg tyvärr…)

Så det är främst skillnad på Wi-Fi’t mellan dessa två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Ah du har en poäng, jag har kanske 10 trådlösa enheter och sedan två via ethernet, det viktigaste är att min laptop får ut bra hastigheter men det kanske duger med den du länkar - används ändå främst i samma rum routern är placerad.
Det mesta annat förutom en mobil eller två är enheter som helst eller bara kan använda 2,4ghz nätet ändå. (Inkl min iPhone om AirPlay ska fungera med mindre lagg tyvärr…)

Så det är främst skillnad på Wi-Fi’t mellan dessa två?

56Us wireless-specs jämtfört med AX5400 är rejält mycket sämre men bor du i en lägenhet och merparten av enheterna befinner sig i samma rum så ska det inte vara ett problem (Med viss reservation för hur din boendemiljö ser ut i detalj, väggar etc).

10 enheter ska inte heller vara några problem att hantera, så länge kanske inte alla går på maxanvändning hela tiden.

Jämförelse på just Wifi-kapacitet från Asus:
https://www.asus.com/se/product-compare?ProductID=16806,12279...

Som du noterar så är det samma hastighet på 2,4 GHz så främst anledning till att välja en dyrare router är såklart mer kapacitet, bättre och längre räckvidd, fler band (Inkl 160 MHz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

56Us wireless-specs jämtfört med AX5400 är rejält mycket sämre men bor du i en lägenhet och merparten av enheterna befinner sig i samma rum så ska det inte vara ett problem (Med viss reservation för hur din boendemiljö ser ut i detalj, väggar etc).

10 enheter ska inte heller vara några problem att hantera, så länge kanske inte alla går på maxanvändning hela tiden.

Jämförelse på just Wifi-kapacitet från Asus:
https://www.asus.com/se/product-compare?ProductID=16806,12279...

Som du noterar så är det samma hastighet på 2,4 GHz så främst anledning till att välja en dyrare router är såklart mer kapacitet, bättre och längre räckvidd, fler band (Inkl 160 MHz).

Tror jag kör på en RT-AX56U tillsvidare - är ändå ganska långt öppet köp på netonnet ifall det inte skulle fungera bra nog (har specifikt en betongvägg som förstör styrkan in till ett rum med en trådlös högtalare - som bara kan drivas på 2,4ghz (detsamma gäller iphone, för att få bort problem med Airplay..) Ska se om jag kan placera routern lite bättre för täckningens skull till en början, och se om det hjälper tillräckligt. Annars köper jag nog en till för att göra ett mesh nätverk, två är fortfarande billigare än en AX5400 i skrivande stund..
Ska nog köra en merlin på routern, verkar smidigast!

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Tror jag kör på en RT-AX56U tillsvidare - är ändå ganska långt öppet köp på netonnet ifall det inte skulle fungera bra nog (har specifikt en betongvägg som förstör styrkan in till ett rum med en trådlös högtalare - som bara kan drivas på 2,4ghz (detsamma gäller iphone, för att få bort problem med Airplay..) Ska se om jag kan placera routern lite bättre för täckningens skull till en början, och se om det hjälper tillräckligt. Annars köper jag nog en till för att göra ett mesh nätverk, två är fortfarande billigare än en AX5400 i skrivande stund..
Ska nog köra en merlin på routern, verkar smidigast!

Tack för hjälpen!

Blir nog toppen! Återkoppla gärna senare och efter köp, nyfiken! 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Tror jag kör på en RT-AX56U tillsvidare - är ändå ganska långt öppet köp på netonnet ifall det inte skulle fungera bra nog (har specifikt en betongvägg som förstör styrkan in till ett rum med en trådlös högtalare - som bara kan drivas på 2,4ghz (detsamma gäller iphone, för att få bort problem med Airplay..) Ska se om jag kan placera routern lite bättre för täckningens skull till en början, och se om det hjälper tillräckligt. Annars köper jag nog en till för att göra ett mesh nätverk, två är fortfarande billigare än en AX5400 i skrivande stund..
Ska nog köra en merlin på routern, verkar smidigast!

Tack för hjälpen!

Vore kul å höra hur snabb VPN den orkar skyffla.

Permalänk
Medlem

Behöver köpa en router då jag ska sluta använda telefonens internet (hotspot) och köra via fibern i lägenheten.

Kommer bara skaffa 100/100 - och primära enheter att ansluta är 2 datorer (jobbdator RJ-45, MBP WiFi - har ingen adapter för RJ-45), samt Xbox S - RJ-45. Telefonen ansluts väl också (WiFi). Totalt 4 enheter, men är själv i lgh - en 3:a på 65kvm.

-> Köper den mest för att få en trådad router (och den kommer stå i kontoret - dvs. vid de trådade enheterna) - dvs. WiFi:n är inte av supervikt idag.

Jag vill köpa det billigaste jag kan, för kommer jag prioriterade Wi-Fi sen så köper jag kanske en värre om något år - så under 1tkr.

Denna verkar väldigt bra givet priset, eller vad säger ni?
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Tolkar den som den är framtidssäker med AiMesh - kan inget om det, men låter som om jag köper en värre router en annan gång - så kan jag fortfarande nyttja denna som en räckviddsförlängare? (Ev. koppla in den i vardagsrummet och koppla in TV via kabel och få ännu bättre täckning via WiFi där inne om det inte räcker men den router jag planerar köpa nu)

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Skrivet av Kicken:

Behöver köpa en router då jag ska sluta använda telefonens internet (hotspot) och köra via fibern i lägenheten.

Kommer bara skaffa 100/100 - och primära enheter att ansluta är 2 datorer (jobbdator RJ-45, MBP WiFi - har ingen adapter för RJ-45), samt Xbox S - RJ-45. Telefonen ansluts väl också (WiFi). Totalt 4 enheter, men är själv i lgh - en 3:a på 65kvm.

-> Köper den mest för att få en trådad router (och den kommer stå i kontoret - dvs. vid de trådade enheterna) - dvs. WiFi:n är inte av supervikt idag.

Jag vill köpa det billigaste jag kan, för kommer jag prioriterade Wi-Fi sen så köper jag kanske en värre om något år - så under 1tkr.

Denna verkar väldigt bra givet priset, eller vad säger ni?
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Tolkar den som den är framtidssäker med AiMesh - kan inget om det, men låter som om jag köper en värre router en annan gång - så kan jag fortfarande nyttja denna som en räckviddsförlängare? (Ev. koppla in den i vardagsrummet och koppla in TV via kabel och få ännu bättre täckning via WiFi där inne om det inte räcker men den router jag planerar köpa nu)

Vill du komma ännu lite billigare undan så har du denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vill du komma ännu lite billigare undan så har du denna.

Tack för tips! Funderar på att köra AX56U ändå.

  • ASUS verkar populära här - så risk man köper en till ASUS i framtiden?

  • Mer RAM vilket jag löste var önskvärt?

  • Högre hastigheter på 2,4Ghz (AX1800 vs AX1500)

  • WPA3-personal (vs WPA2)

  • USB-kontakter - om man vill koppla i en skrivare någon gång och använda denna router som en 2nd i mesh

Dessutom kan man då köpa från NetOnNet vilket känns lite tryggare än Amazon - att få tag i Amazon verkar i vissa fall rätt svårt vad jag läst(?). +300kr för ovan känns rimligt att lägga känner jag.

Frågan är om steget upp till denna är värt?
https://www.inet.se/produkt/5411810/d-link-exo-dir-x5460-ax54...
Vad får man för 500kr ytterligare? Bättre teckning och AX - men känns svårt och motivera.

CAT6-kabel?
Btw. behöver köpa en lite längre kabel från uttaget vid ytterdörren till kontoret - säg 15-20m. Vart köper man billigast en vettig kabel? Misstänker CAT5e räcker för mig idag, men om det inte är så stor skillnad tänkte jag framtidssäkra med en CAT6-kabel direkt.

Kablarna som REKas här verkar vettiga, eller vad tycker ni?
https://gamingguide.se/basta-natverkskabel/
Köra 20m på den första och ngr 3m av det 3e alt (Luxorparts) känns rimligt?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Skrivet av Kicken:

Tack för tips! Funderar på att köra AX56U ändå.

  • ASUS verkar populära här - så risk man köper en till ASUS i framtiden?

  • Mer RAM vilket jag löste var önskvärt?

  • Högre hastigheter på 2,4Ghz (AX1800 vs AX1500)

  • WPA3-personal (vs WPA2)

  • USB-kontakter - om man vill koppla i en skrivare någon gång och använda denna router som en 2nd i mesh

Dessutom kan man då köpa från NetOnNet vilket känns lite tryggare än Amazon - att få tag i Amazon verkar i vissa fall rätt svårt vad jag läst(?). +300kr för ovan känns rimligt att lägga känner jag.

Frågan är om steget upp till denna är värt?
https://www.inet.se/produkt/5411810/d-link-exo-dir-x5460-ax54...
Vad får man för 500kr ytterligare? Bättre teckning och AX - men känns svårt och motivera.

CAT6-kabel?
Btw. behöver köpa en lite längre kabel från uttaget vid ytterdörren till kontoret - säg 15-20m. Vart köper man billigast en vettig kabel? Misstänker CAT5e räcker för mig idag, men om det inte är så stor skillnad tänkte jag framtidssäkra med en CAT6-kabel direkt.

Kablarna som REKas här verkar vettiga, eller vad tycker ni?
https://gamingguide.se/basta-natverkskabel/
Köra 20m på den första och ngr 3m av det 3e alt (Luxorparts) känns rimligt?

Både Asus och TP-Link gör bra routrar enligt min erfarenhet. Bättre än de flesta andra märken.

Jag tycker rent generellt TP-Link brukar vara lite stabilare, men ingen överdriven skillnad.

För 100/100 så ser jag ingen större anledning att köpa något dyrare. Båda är prisvärda.

Att koppla skrivare i USB på router är inget jag rekommenderar, det brukar vara lite osmidigt. Satsa hellre på en wifi skrivare i det fallet.

Det är mest hastigheten som jag skulle lägga något vidare fokus på, och kanske ram minnet. Amazon är väldigt säkert, gratis frakt och gratis retur.

Ang. kabel så är den halogenfria från Kjell trevlig. Personligen försöker jag alltid köpa halogenfri i ny installation.

Vill du komma billigare undan så har Biltema duglig kabel (dock inte halogenfri). Kolla så du köper UTP.

Permalänk

Hej, Jag skaffade en Asus AX56U till min mor som inte har mer krav än att det ska fungera smärtfritt och i mitt tycke har den fungerat över förväntan, wifi på 5Ghz räcker till hela lägenheten(trea på 80kvadrat), hastigheten mätt med mobil över wifi 6 pendlar mellan 500-600Mbit förutom i köket där det kan gå ner mot 400Mbit, kör man istället med kabel får man ut runt 950Mbit.
Så för sitt pris och vad den levererar har jag inget att klaga över.

Gällande kablar så är detta kanske ett alternativ till ett överkomligt pris
https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/natverk...

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

TP-Link Archer73

Kjelle har erbjudande på Archer73.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...
1190kr tom 7 sep
Finns det ngn anledning att inte välja den? Lr finns det bättre för ungefär samma prisläge lr billigare alternativ?
Spelas väldigt lite så mest surf odyl för 5st stationära burkar på ca 80 kvadrat. Den kmr ej att stå helt centralt och några träväggar som hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqx:

Kjelle har erbjudande på Archer73.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...
1190kr tom 7 sep
Finns det ngn anledning att inte välja den? Lr finns det bättre för ungefär samma prisläge lr billigare alternativ?
Spelas väldigt lite så mest surf odyl för 5st stationära burkar på ca 80 kvadrat. Den kmr ej att stå helt centralt och några träväggar som hinder.

Finns alltid anledning till varför Huawei och TP-Link är billigaste alternativen.
Föreslår ASUS TUF 5400 istället. Skiljer bara 500kr.
ASUS Taiwan
TP Link Shenzhen

Om bara pris/prestanda är intressant så är Huawei och TP-Link väldigt bra val.

Permalänk
Medlem

Budjeten var egentligen 1 Tkr men kan gråta fram ytterligare 200 sen är det mx. Vet då jag läst denna tråd att Sc-flocken förordar gärna Asus TUF 5400 vilket tyvärr är 500 över mx.
Så det är inget övrigt som avråds mer än "kinasyndromet"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqx:

Budjeten var egentligen 1 Tkr men kan gråta fram ytterligare 200 sen är det mx. Vet då jag läst denna tråd att Sc-flocken förordar gärna Asus TUF 5400 vilket tyvärr är 500 över mx.
Så det är inget övrigt som avråds mer än "kinasyndromet"?

Har själv en TP Link router, upplever den som lite svajig i WiFi:t. Kan förvisso hänt nåt på de 4 åren jag haft min, men köpte den på rea och har inte bytt än.

Så TP Link kan vara lite mer hit-or-miss än Asus, som jag upplevt som stabila maskiner, men absolut inget skräp för då hade jag inte haft kvar min.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Så Archer73 är så ovanlig att ingen på forumet har erfarenhet av den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqx:

Så Archer73 är så ovanlig att ingen på forumet har erfarenhet av den?

Det verkar vara en vettig router sett till det nedsatta priset. AX5400-specifikationen lär räcka mer väl för 80kvm, tror till och med att det är direkt overkill då man lär kunna driva en mindre tvåplansvilla med detta.

Asus RT-AX56U som nämns några inlägg upp lär fungera lika bra och för 790:- som den kostade då kunde det varit ett alternativ. För 1000kr som den verkar ligga på nu känns det bara dumsnålt då den bara är AX1800-klassad.

Vid ev. köp skulle jag säkerställa att dina stationära enheters trådlösa nätverkskort stödjer 5GHz-bandet så att de får maximal throughput.

https://dongknows.com/tp-link-archer-ax73-ax5400-router-revie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqx:

Kjelle har erbjudande på Archer73.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...
1190kr tom 7 sep
Finns det ngn anledning att inte välja den? Lr finns det bättre för ungefär samma prisläge lr billigare alternativ?
Spelas väldigt lite så mest surf odyl för 5st stationära burkar på ca 80 kvadrat. Den kmr ej att stå helt centralt och några träväggar som hinder.

Vad har du för fiber? Telenors nya router är ett monster åtminstone sett till hårdvaran och du kan få den gratis på abonnemang.

Archer AX73 är typ exakt samma hårdvara som TUF 5400. Så som sagt bra router tekniskt sett.

Permalänk
Medlem

Sitter fast nu på telias nät via hyresföreningen. Dock varje hushåll håller egen router. Kollade Telenors pryl verkade tyvärr vara bara två lanutgångar.
Knepigt att bestämma köpa nu lr kanske vänta t Bf i stället och hoppas att Asus TUF54 erbjuds förmånligare.
Ungarna har lovat avstå glass en månad (200kr) mot bättre nätverk. Tror inte det går att "klämma" fram ytterligare en månads glassembargo.
Lite synd att Archer73 tycks sakna användare på Sc.

Edit: Alla enheter har inte modernaste nätverkskort, det blir steg två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqx:

Sitter fast nu på telias nät via hyresföreningen. Dock varje hushåll håller egen router. Kollade Telenors pryl verkade tyvärr vara bara två lanutgångar.
Knepigt att bestämma köpa nu lr kanske vänta t Bf i stället och hoppas att Asus TUF54 erbjuds förmånligare.
Ungarna har lovat avstå glass en månad (200kr) mot bättre nätverk. Tror inte det går att "klämma" fram ytterligare en månads glassembargo.
Lite synd att Archer73 tycks sakna användare på Sc.

Edit: Alla enheter har inte modernaste nätverkskort, det blir steg två.

Titta begagnad tuf54, brukar ligga runt 1000:- på blocket/fb market

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Router får tyvärr anstå till Bf.
Teven hade visst pajat idag. Ett tjut och lite blå rök sen inget mer enligt döttrarna. Frugan och glassmonstrena vill ha ny TV.
Tack till alla som bidrog med sina tips.

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Jag är på jakt efter en router som ska vara användarvänlig men samtidigt ha stöd för vlan, blockera wan-access för vissa klienter och liknande.

Jag har redan ubiquiti accesspunkter, så en router från samma hade ju varit fint. Men frågan är vilken man ska välja? Er-routern anser jag vara för gammal för att införskaffa nu.

Annars är det kanske lika bra att köra en OPN/PFsense router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Vore kul å höra hur snabb VPN den orkar skyffla.

Slutade med att jag bara ställde in en dynamisk dns mot min server genom routern - så vet inte hurvida den hanterar att agera VPN Server eller klient. Däremot fungerade den överlag väldigt bra, fick 600-700mbit mot min macbook m1 och lite lägre mot mitt AX3000 nätverkskort i den stationära windows datorn (TP-Link Archer TX50E som kör med ett intel ax210 chip inte ax200 som det står på TP-link's sida, dvs fick jag v2 av kortet - Wifi 6E med Bluetooth 5.2 istället för bara wifi-6 och BT 5.0). Köpte förresten det kortet på netonnet, men läst att man får v2 även på t ex inet. Trevlig överraskning för priset!

Eftersom jag fick ett Wifi 6E kort till datorn så tänkte jag att det var lika bra att uppgradera routern från AX1800 och wifi 6 till 6E och AX5400 för att nyttja 160mhz bandet...

Beställde i min snålhet en D-link DIR-X5460 EXO som var på rea för 999kr - på pappret lika bra som Asus Tuf AX5400. Katastrof från dag 1. Den erbjuder bara d-dns genom 2 tjänster, när jag t ex redan köpt ett domän på domains.google.com och använde det utan problem genom asus routern som ddns adress och uppdaterade ip't genom en docker installation på min unraid server.
D-link erbjuder dig att använda dyndns.com eller no-ip.com (sistnämda ger dig förvisso 1 gratis hostname men är svindyr att använda för ett eget domän t ex)
betalar 80kr/året för mitt domän på google och det fanns nog något (uk eller us) för typ 60-70kr/år för den som är intresserad av custom ddns domän billigt och har en router som accepterar google som ddns service.

Har nu gjort en returanmälan på D-link routern och beställt en Asus TUF AX5400. Mjukvaran är extremt dålig hos d-link, och den klarar inte ens upprätthålla en koppling till nätverkskortet jag nämnt i mer än 5 minuter åt gången.

Så det slutar alltså med att jag kommer köra den i jämförelse dubbelt så dyra Asus TUF AX5400, men det är inte för att ASUS RT-AX56U var dålig på något sätt, speciellt inte för 790kr som den kostade. Utan för att jag vill nå gbit hastigheter genom wifi och säkra mig lite mot framtiden med tillgång till 160mhz bandet.
(Nu är den tydligen uppe på 1290kr igen på NoN men går att hitta under tusenlappen hos andra aktörer)

Mjukvaran hos Asus routrar (även utan merlin som finns till vissa av dom, t ex en liten extra gren för bla TUF AX5400) är bara 100 gånger bättre än andra aktörer, kan inte tänka mig att använda något annat nu.

Jag hade absolut rekommenderat AX56U om man inte vill kräma ut kraften från 160mhz bandet/bor i lägenhetshus då den är väldigt prisvärd och har alla funktioner utom just 160mhz bandet i mina ögon. Förvisso vet jag inte om den klarar VPN som du frågat, men jag skulle tro det med dom specs som den har.

Körde 12-13 klienter som jag har i lägenheten genom den utan problem, täckning överrallt - bättre 2,4ghz täckning än från min gamla router (telenors wifi6 router, så inte mycket att jämföra, kanske)