Ersättning vid inställt evenemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Vi har ingått ett avtal som de brutit, vilket väl hade varit acceptabelt om de gjort en rimlig ansträngning att meddela detta.

Hypotetiskt så skulle ju någon kunna konstruera ett evenemang som de vet att jag skulle nappa på, men utan att ha avsikt att genomföra det utan syftet är bara att lura mig att köra 50 mil eftersom de vill skada mig ekonomiskt etc av ena eller andra anledningen.

Som sagt så är problemet att avtalet inte har några som helst krav på motprestation från din sida. Nej, tyvärr så räknas inte din färdväg och missat jobb etc som en motprestation som något arrangörerna tjänar på rättsligt. Släpp detta. Det kommer inte leda någon vart. Bli inte en rättshaverist som slösar bort sin tid för att försöka få "rätt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det är klart att man håller sig uppdaterad på det som intresserar, att åka 20 mil ena gången och 50 mil andra gången (Göteborg-Stockholm avstånd) är oavsett inget du kan göra anspråk på. Något luktar ju här, men kontentan är att OP inte kan begära ersättning.

Ja, att ha rätt till ersättning för resor, i det här fallet när det handlar om evenemang med kostnadsfria biljetter låter som sagt absurt.

Hur som så vore det såklart intressant att ta reda på vad som gäller juridiskt.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vad det under pandemin eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johanna1:

Exakt hur skulle jag kollat upp innan jag åkte menar du? Detta är ju en av mina poänger - det var omöjligt att för mig att veta att de ställt in. Fanns ingen åtgärd jag kunde ha vidtagit.

Rätta mig om jag har fel.
Kan inte läsa någonstans att du nämnt vilket evenemang det gäller eller t ex skrivit ut villkoren för detta fria evenemang.
De flesta gratisevenemang brukar acceptera registreringar och därefter bekräfta evenemanget först efter att rätt mängd intressenter anmält sig. Det är ytterst få seriösa arrangörer som missar detta, oftast privata aktörer som missar detta.

Att du dock vid ett av tillfällena valt att skriva namn+efternamn@mail.com, är ju självförvållat, trots att du förmodligen fick någon initial bekräftelse. Man brukar se igenom engagemanget innan man beslutar om man fullföljer det och hittar man sådana avvikelser så ryker namnet.

I alla fall, finns villkoren någonstans att läsa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men eftersom du inte köpt något så har du inget direkt stöd i lagen att få ersättning av nån sort, du får se det som en tråkig upplevelse och släppa det.

Det finns väl något som heter (typ) positivt och negativt kontraktsintresse.

https://lawline.se/answers/det-negativa-respektive-positiva-k...

Jag blir lite förvirrad här. Så här skriver lagen.nu https://lagen.nu/begrepp/Positivt_kontraktsintresse

Det belopp som försätter den skadelidande i samma ekonomiska läge som om avtalet (kontraktet) hade fullgjorts.

När en avtalspart har orsakat ett kontraktsbrott som lett till skada för den andra parten är den första parten vanligtvis skadeståndsskyldig. För att beräkna skadeståndets storlek används begreppet "positivt kontraktsintresse", som ska innefatta:

* de direkta förluster som den andra parten haft såväl
* ersättning för den vinst som den andra parten hade fått genom ett fullgjort avtal.

Jag har ju gjort en direkt förlust pga kostnaderna för mina bilresor resp tagit ledigt från arbetet någon dag. Däremot har jag ju inte gjort någon vinst. Lawlines beskrivning tycker jag skiljer sig från lagen.nu, eller?

Vad menas egentligen med "vinst" i det här sammanhanget? Säg att avtalet som bryts handlar om att köpa en bil - man gör ju inte direkt någon vinst på ett sådant köp även om det s.a.s kan vara en "vinst" att ha tillgång till en bil för det är bekvämt och roligt. Det är ju bara saker som köp av aktier eller fastigheter där man kan prata om en direkt vinst.

Men låt oss säga så här:

Motparterna har brutit mot "allmänna avtalsrättsliga principer". Detta är skadeståndsgrundande genom praxis, även om det inte listas i skadeståndslagen.

I ena fallet la jag pengar på en bilresa och utebliven inkomst
I andra fallet, utöver reskostnader och förlorad inkomst, skulle det även ingått saker, tex en exklusiv lunch.

Hur ser man på dessa delar ur perspektivet positivt/negativt kontraktsintresse?

(Jag bryr mig förstås inte så mycket om den faktiska lunchen, det är mer akademiskt, men en sådan lunch borde väl kunna ses som en "vinst" för mig?)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanna1:

Det finns väl något som heter (typ) positivt och negativt kontraktsintresse.

https://lawline.se/answers/det-negativa-respektive-positiva-k...

Jag blir lite förvirrad här. Så här skriver lagen.nu https://lagen.nu/begrepp/Positivt_kontraktsintresse

Det belopp som försätter den skadelidande i samma ekonomiska läge som om avtalet (kontraktet) hade fullgjorts.

När en avtalspart har orsakat ett kontraktsbrott som lett till skada för den andra parten är den första parten vanligtvis skadeståndsskyldig. För att beräkna skadeståndets storlek används begreppet "positivt kontraktsintresse", som ska innefatta:

* de direkta förluster som den andra parten haft såväl
* ersättning för den vinst som den andra parten hade fått genom ett fullgjort avtal.

Jag har ju gjort en direkt förlust pga kostnaderna för mina bilresor resp tagit ledigt från arbetet någon dag. Däremot har jag ju inte gjort någon vinst. Lawlines beskrivning tycker jag skiljer sig från lagen.nu, eller?

Vad menas egentligen med "vinst" i det här sammanhanget? Säg att avtalet som bryts handlar om att köpa en bil - man gör ju inte direkt någon vinst på ett sådant köp även om det s.a.s kan vara en "vinst" att ha tillgång till en bil för det är bekvämt och roligt. Det är ju bara saker som köp av aktier eller fastigheter där man kan prata om en direkt vinst.

Men låt oss säga så här:

Motparterna har brutit mot "allmänna avtalsrättsliga principer". Detta är skadeståndsgrundande genom praxis, även om det inte listas i skadeståndslagen.

I ena fallet la jag pengar på en bilresa och utebliven inkomst
I andra fallet, utöver reskostnader och förlorad inkomst, skulle det även ingått saker, tex en exklusiv lunch.

Hur ser man på dessa delar ur perspektivet positivt/negativt kontraktsintresse?

(Jag bryr mig förstås inte så mycket om den faktiska lunchen, det är mer akademiskt, men en sådan lunch borde väl kunna ses som en "vinst" för mig?)

Du får stämma arrangörerna så får domstolen bedöma det, jag hoppas nog i så fall på att du förlorar åtminstone mot kulturföreningen för motsatsen vore troligen illa för kulturen eftersom de som arrangerar liknade saker antagligen inte skulle våga fortsätta med det.

Jag tror det blir svårt att hitta nått prejudikat som passar in på dina inställda arrangemang för de flesta bara släpper sånt här och försöker inte kräva ersättning när det gäller gratisarrangemang (och absolut inte av en kulturförening)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får stämma arrangörerna så får domstolen bedöma det, jag hoppas nog i så fall på att du förlorar åtminstone mot kulturföreningen för motsatsen vore troligen illa för kulturen eftersom de som arrangerar liknade saker antagligen inte skulle våga fortsätta med det.

Jag tror det blir svårt att hitta nått prejudikat som passar in på dina inställda arrangemang för de flesta bara släpper sånt här och försöker inte kräva ersättning när det gäller gratisarrangemang (och absolut inte av en kulturförening)

Ingen domstol i världen kommer ens lägga mer än 2 sekunder på detta eller advokat för den delen. De legala termerna som hon försöker använda sig av handlar nästan uteslutande om onerösa avtal. Allt blir mycket mer begränsat när det kommer till rena benifika avtal.

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig i kören som inte ser någon merit i att försöka få någon som helst ersättning för uteblivna gratisevenemang.

Bakom kulisserna känns det som om trådskaparen bara har svårt att kolla spam-korgen innan den rensats. Har andra påverkats av dessa nyckfulla inställda gratisevenemang? Eller är det rentav phishing som trådskaparen fallit för?

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad detta är för något, OP har flera startade trådar med konflikter med företag.

"Bilverkstaden lämnar inte tillbaka nyckel, vill ha betalt för mer än överenskommet och hade sönder bilen..."
"Webhallen betalar inte tillbaka en retur"
"Ersättning vid inställt evenemang" (denna tråden)
"Får en arrangör avboka biljetter på det här sättet"

osv.

Tycker det luktar katt jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Geckod:

Vad det under pandemin eller?

Ena var sommaren innan pandemin, andra var under pandemin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MellanMjoelk:

Rätta mig om jag har fel.
Kan inte läsa någonstans att du nämnt vilket evenemang det gäller eller t ex skrivit ut villkoren för detta fria evenemang.
De flesta gratisevenemang brukar acceptera registreringar och därefter bekräfta evenemanget först efter att rätt mängd intressenter anmält sig. Det är ytterst få seriösa arrangörer som missar detta, oftast privata aktörer som missar detta.

Att du dock vid ett av tillfällena valt att skriva namn+efternamn@mail.com, är ju självförvållat, trots att du förmodligen fick någon initial bekräftelse. Man brukar se igenom engagemanget innan man beslutar om man fullföljer det och hittar man sådana avvikelser så ryker namnet.

I alla fall, finns villkoren någonstans att läsa?

Det fanns inga särskilda villkor för evenemangen så det blir väl KKL, KTjL etc som är applicerbara.

Självförvållat? E-postadressen är ju giltig.

Se igenom engagemanget? Vad menar du? Jag registrerar mig på ca 150 evenemang/månad med en sådan adress. Det har hänt en gång tidigare, på en grej på Kåken, att någon ifrågasatt min adress. Du verkar inte veta vad du pratar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du får stämma arrangörerna så får domstolen bedöma det, jag hoppas nog i så fall på att du förlorar åtminstone mot kulturföreningen för motsatsen vore troligen illa för kulturen eftersom de som arrangerar liknade saker antagligen inte skulle våga fortsätta med det.

Jag tror det blir svårt att hitta nått prejudikat som passar in på dina inställda arrangemang för de flesta bara släpper sånt här och försöker inte kräva ersättning när det gäller gratisarrangemang (och absolut inte av en kulturförening)

Jag håller delvis med dig. Det som stör mig med båda händelserna är att de inte gjorde minsta ansats att kontakta mig. Jag har varit anmäld till många liknande evenemang tidigare och några av dem har blivit inställda av olika skäl, men då har arrangöerna ALLTID gått ut och meddelat detta på alla tänkbara sätt.

Detta skiljer sig inte från privata fester eller dylikt. Det hela är jävligt ohövligt. Och som jag skrivit tidigare i tråden, om det tex kommit en störtskur, några timmar innan det öppnade, som ledde till översvämning osv och man därför ställde in skulle jag inte haft några problem med det (Eller ja, det skulle ju varit förargligt men saker händer och en översvämning hade kunnat hända mig och då vill jag ju inte bli stämd. Däremot hade det aldrig hänt mig att jag ställt in utan att meddela besökarna.)

Det är gratis att vara hövlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karazhan:

Ingen domstol i världen kommer ens lägga mer än 2 sekunder på detta eller advokat för den delen. De legala termerna som hon försöker använda sig av handlar nästan uteslutande om onerösa avtal. Allt blir mycket mer begränsat när det kommer till rena benifika avtal.

Är du säker på detta med onerösa/benefika avtal? Har du någon länk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Jag ställer mig i kören som inte ser någon merit i att försöka få någon som helst ersättning för uteblivna gratisevenemang.

Bakom kulisserna känns det som om trådskaparen bara har svårt att kolla spam-korgen innan den rensats. Har andra påverkats av dessa nyckfulla inställda gratisevenemang? Eller är det rentav phishing som trådskaparen fallit för?

Dina konspirationer är bara fåniga. Inte ens mina "motparter" har hävdat att jag slarvat. Som jag skrev i inledningen, i ena fallet tog de bort mig från listan över anmälda pga min e-postadress "såg konstig ut" (det var exakt så de formulerade sig). I andra fallet förklarade de sig med att alla andra bodde i närområdet (inom någon mil eller två) så det var ingen stor grej om någon inte hört att det var inställt och råkade komma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Jag undrar vad detta är för något, OP har flera startade trådar med konflikter med företag.

"Bilverkstaden lämnar inte tillbaka nyckel, vill ha betalt för mer än överenskommet och hade sönder bilen..."
"Webhallen betalar inte tillbaka en retur"
"Ersättning vid inställt evenemang" (denna tråden)
"Får en arrangör avboka biljetter på det här sättet"

osv.

Tycker det luktar katt jag.

Vad är det du försöker antyda? Framstår jag någonstans som osammanhängande eller som att jag skarvar? Jag har god dokumentation av samtliga fall. Telefon med automatisk samtalsinspelning är väldigt användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Det finns väl något som heter (typ) positivt och negativt kontraktsintresse.

https://lawline.se/answers/det-negativa-respektive-positiva-k...

Jag blir lite förvirrad här. Så här skriver lagen.nu https://lagen.nu/begrepp/Positivt_kontraktsintresse

Det belopp som försätter den skadelidande i samma ekonomiska läge som om avtalet (kontraktet) hade fullgjorts.

När en avtalspart har orsakat ett kontraktsbrott som lett till skada för den andra parten är den första parten vanligtvis skadeståndsskyldig. För att beräkna skadeståndets storlek används begreppet "positivt kontraktsintresse", som ska innefatta:

* de direkta förluster som den andra parten haft såväl
* ersättning för den vinst som den andra parten hade fått genom ett fullgjort avtal.

Jag har ju gjort en direkt förlust pga kostnaderna för mina bilresor resp tagit ledigt från arbetet någon dag. Däremot har jag ju inte gjort någon vinst. Lawlines beskrivning tycker jag skiljer sig från lagen.nu, eller?

Vad menas egentligen med "vinst" i det här sammanhanget? Säg att avtalet som bryts handlar om att köpa en bil - man gör ju inte direkt någon vinst på ett sådant köp även om det s.a.s kan vara en "vinst" att ha tillgång till en bil för det är bekvämt och roligt. Det är ju bara saker som köp av aktier eller fastigheter där man kan prata om en direkt vinst.

Men låt oss säga så här:

Motparterna har brutit mot "allmänna avtalsrättsliga principer". Detta är skadeståndsgrundande genom praxis, även om det inte listas i skadeståndslagen.

I ena fallet la jag pengar på en bilresa och utebliven inkomst
I andra fallet, utöver reskostnader och förlorad inkomst, skulle det även ingått saker, tex en exklusiv lunch.

Hur ser man på dessa delar ur perspektivet positivt/negativt kontraktsintresse?

(Jag bryr mig förstås inte så mycket om den faktiska lunchen, det är mer akademiskt, men en sådan lunch borde väl kunna ses som en "vinst" för mig?)

Förklara för mig exakt hur mycket mindre du hade betalat för resor om evenemanget inte blivit inställt.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Är du säker på detta med onerösa/benefika avtal? Har du någon länk?

Ja, jag har läst avtalsrätt nyligen. Definitionerna är inte så svåra. Du kan googla dig fram till dem men skulle rekommendera avtalsrätt 1 av Adlercreutz som är boken vi använder. Onerösa avtal kräver prestation från båda sidorna, benifika avtal kräver ej någon motprestation. Och nej, det blir inte ett oneröst avtal bara för att du har resväg, vid stunden du får biljetten har du betalat 0 och avtalet ni ingår är ett rent benifikt avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Dina konspirationer är bara fåniga. Inte ens mina "motparter" har hävdat att jag slarvat. Som jag skrev i inledningen, i ena fallet tog de bort mig från listan över anmälda pga min e-postadress "såg konstig ut" (det var exakt så de formulerade sig). I andra fallet förklarade de sig med att alla andra bodde i närområdet (inom någon mil eller två) så det var ingen stor grej om någon inte hört att det var inställt och råkade komma.

Det är inga konspirationsteorier utan öppna frågor som man får av att läsa den där tråden. Givet den märkliga frekvens du hamnar i oförrätter med olika företag känns det naturligt att tänka att felet ligger närmare hemma. Valonen har varit inne på liknande spår sedan denna märkliga tråd skapades. Att omedelbart fundera i lagliga åtgärder är vidare en varningsklocka för mig. Men visst, avfärda det som en konspirationsteori om du känner att det sänker blodtrycket. Lycka till att få tillbaka bilen och det flera år försenade hävningen av routern.

För övrigt finns "citera flera" som ett gott alternativ när du svarar på flera inlägg i följd. Eller så kan du kopiera flera svar i olika flikar och foga samman i det inlägget du publicerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Det fanns inga särskilda villkor för evenemangen så det blir väl KKL, KTjL etc som är applicerbara.

Självförvållat? E-postadressen är ju giltig.

Se igenom engagemanget? Vad menar du? Jag registrerar mig på ca 150 med en sådan adress. Det har hänt en gång tidigare, på en grej på Kåken, att någon ifrågasatt min adress. Du verkar inte veta vad du pratar om.

Hej Johanna1!
Du registrerar dig för 150 evenemang/månad, i snitt 5 per dag. Går du på alla dem? Kontaktar du dem du inte går på och meddelar att du inte kommer?

Har själv varit med och arrangerat vissa träffar. Bl.a. en föreläsning och 3-rätters middag (gratis). Vi räknade med 40-50 personer, 87 personer anmälde sig innan tiden gick ut. Vi fick boka en större lokal då den första var begränsad till 62 personer. Fick in 6 avbokningar innan föreläsningen började. Så då borde det kommit 81 personer. Det dök upp 43.

Vi fick alltså ca 50 portioner mat över och några av dem var beställda specialkoster. Personalkostnaden hade kunnat minskats eftersom det var några servitriser mer än vad som behövdes. Och även en större lokalhyra än vad vi behövt.

Hur tycker du vi skulle gjort? Skulle vi ha fakturerat dem som inte kom? Liknande föreläsningar har kostat ca 1000:-.
För även om något är gratis så finns det ju kostnader som måste täckas på något sätt. T.ex. antingen en inkomst från pengar eller kontakter m.m.

MVH
Cicci

Permalänk
Medlem

Note to self: Köp eller sälj aldrig något till TS på begagnatmarknaden.

Skrivet av Johanna1:

Detta skiljer sig inte från privata fester eller dylikt. Det hela är jävligt ohövligt.

Där slog du huvudet på spiken; det är ohövligt - inte olagligt.

Detta är Sverige, inte USA - här kan du inte kräva ersättning (eller stämma) en liten kulturförening för att de har ställt in ett gratisevengemang. Du har full rätt att skriva till dom och visa ditt missnöje, men förutom lite eventuell good-will lär du inte komma mycket längre än så.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Vad är det du försöker antyda? Framstår jag någonstans som osammanhängande eller som att jag skarvar? Jag har god dokumentation av samtliga fall. Telefon med automatisk samtalsinspelning är väldigt användbart.

Nejdå, det gör du inte.

Men det är ett rättshaveristiskt beteende tycker jag. Släpp saker och gå vidare är mitt tips.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lcars:

Förklara för mig exakt hur mycket mindre du hade betalat för resor om evenemanget inte blivit inställt.

Du missar poängen - då hade jag fått något för mina reskostnader. Vad är syftet med att obstruera diskussionen på det här sättet? Det som är unikt med min situation är att arrangören inte vidtagit minsta åtgärd för att bespara mig från en onödig resa/onödiga utgifter. Det kryllar med exempel inom civilrätten på att man är skyldiga att minimera motpartens kostnader, tex målkostnader vid tvister eller täckningsköp vid försenade eller uteblivna leveranser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Det är inga konspirationsteorier utan öppna frågor som man får av att läsa den där tråden. Givet den märkliga frekvens du hamnar i oförrätter med olika företag känns det naturligt att tänka att felet ligger närmare hemma. Valonen har varit inne på liknande spår sedan denna märkliga tråd skapades. Att omedelbart fundera i lagliga åtgärder är vidare en varningsklocka för mig. Men visst, avfärda det som en konspirationsteori om du känner att det sänker blodtrycket. Lycka till att få tillbaka bilen och det flera år försenade hävningen av routern.

Du bör fokusera på att läsa vad jag skriver och inte ägna dig åt märkliga gissningslekar så blir diskussionerna mer givande.

Du har ingen aning om jag "omedelbart funderade över lagliga åtgärder". FYI, det gjorde jag inte. Jag har försökt ta en diskussion med resp part men fått blankt nej, trots att de i båda fallen fanns uppenbara och enkla åtgärder de kunde ha vidtagit för att minska risken för problem (dubbelkolla om min adress fungerade resp e-posta när evenemanget ställdes in).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ciccipop:

Hej Johanna1!
Du registrerar dig för 150 evenemang/månad, i snitt 5 per dag. Går du på alla dem? Kontaktar du dem du inte går på och meddelar att du inte kommer?

Det beror på arrangemanget. I många fall är det vernissage, butiksöppningar mm där det knappast förväntas. I andra fall har man en no show-avgift. Osv. Jag respekterar arrangörens önskningar.

Citat:

Hur tycker du vi skulle gjort?

Jag har två gånger arrangerat gratisevenemang där jag tagit betalt för biljetten - pengar som sedan betalats tillbaka när man kommer (vilket vi givetvis var tydliga med i inbjudan). Detta har fungerat bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Släpp saker och gå vidare är mitt tips.

Det är rimligt om det handlar om otur eller force majeure. Det är inte rimligt när det handlar om ren arrogans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Du bör fokusera på att läsa vad jag skriver och inte ägna dig åt märkliga gissningslekar så blir diskussionerna mer givande.

Du har ingen aning om jag "omedelbart funderade över lagliga åtgärder". FYI, det gjorde jag inte. Jag har försökt ta en diskussion med resp part men fått blankt nej, trots att de i båda fallen fanns uppenbara och enkla åtgärder de kunde ha vidtagit för att minska risken för problem (dubbelkolla om min adress fungerade resp e-posta när evenemanget ställdes in).

Jag tvingas utgå från vad du skriver i denna och andra trådar du skrivit, varpå ett mönster obönhörligen gör sig synlig.