MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Vill härmed påminna folket om att se över försäkringarna, såg att Trygg-hansa sänkt premien för min Honda Hornet. Skall lusläsa försäkringsvillkoren, sen byter jag från Svedea.

Svedea trafik 2942 Trygg-hansa halv* 2748 Trygg-hansa hel* 3197 if halv 6086 if hel 7352 Gjensidige halv 6241 Gjensidige hel 7580 Bilsport-mc halv 6290 Bilsport-mc hel 7604 Ica halv 7381 Ica hel 10082 Länsförsäkringar halv 9130 Länsförsäkringar hel 11499 *med tillägg för ersättning vid medicinsk invaliditet

Edit: lade till ytterligare några. Kan tyvärr inte få siffror hos alla försäkringsgivare då min hoj importerades begagnad.

Sånt får man kolla varje år om man vill spara pengar. Jag hade trygghansa på en bil, billigast var det då för år 1 men sedan chockhöjde de premien till år 2. Jag jämförde med att teckna en ny försäkring på en likadan bil och då fick jag det gamla priset på försäkringen om jag nytecknade för en annan bil. Försäkringsbolag är lite sviniga på det sättet. De sätter lågt pris för att sedan höja år 2 för att det är så många som inte orkar att byta bolag varje år.

Permalänk
Medlem

Efter flera lektioner så har jag ganska kul ändå men har problem med högfarts banan av någon anledning har jag problem med undanmanövern och behålla farten när jag kan sick sack. Någon som har ett tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Efter flera lektioner så har jag ganska kul ändå men har problem med högfarts banan av någon anledning har jag problem med undanmanövern och behålla farten när jag kan sick sack. Någon som har ett tips?

Motstyr så att du kan göra undanmanövern/slalom skarpare och håll blicken högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Efter flera lektioner så har jag ganska kul ändå men har problem med högfarts banan av någon anledning har jag problem med undanmanövern och behålla farten när jag kan sick sack. Någon som har ett tips?

Slappna av och våga motstyra! Hojen är mycket mer kapabel än du tror!

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Efter flera lektioner så har jag ganska kul ändå men har problem med högfarts banan av någon anledning har jag problem med undanmanövern och behålla farten när jag kan sick sack. Någon som har ett tips?

Som de andra sagt.
Titta längre fram, motstyr å relax..
Börja bromsa in vid näst sista konen i sick sacken.
https://mc-jakten.se/mc-kort/hogfartsbana/

(Hörde om ett tips hur undanmanöver svängen blir mindre, dock gillade inte jag denna teknik.
Om svängen är till höger så kan en ligga närmare de två högra konorna i starten av banan.
Då behöver en inte svänga ut lika långt för att komma ut till höger.

Ej tillåtet längre hörde jag nu.. = )

Det jag inte gillade var att då tappade jag flytet i resten av sick sacken.
Slutade med att jag höll mig i mitten eller tom till vänster lite om manövern var till höger.

PS vid denna tid förstod jag mig inte på motstyrning och kunde inte använda det medvetet.)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Hörde om ett tips hur undanmanöver svängen blir mindre, dock gillade inte jag denna teknik.
Om svängen är till höger så kan en ligga närmare de två högra konorna i starten av banan.
Då behöver en inte svänga ut lika långt för att komma ut till höger.

Det är dock inte tillåtet längre. Man ska ligga mitt emellan konorna och man får inte heller "snedda" genom dem.
Gör man detta riskerar man att kugga momentet.

De har blivit mycket hårdare med detta just för att "folk" försökt hitta sätt att "fuska"/"gör momentet enklare", vilket knappast skulle lära dig att hantera liknande sitution i verkliga livet där du inte får en förvaning om att du behöver utföra manövern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det är dock inte tillåtet längre. Man ska ligga mitt emellan konorna och man får inte heller "snedda" genom dem.
Gör man detta riskerar man att kugga momentet.

De har blivit mycket hårdare med detta just för att "folk" försökt hitta sätt att "fuska"/"gör momentet enklare", vilket knappast skulle lära dig att hantera liknande sitution i verkliga livet där du inte får en förvaning om att du behöver utföra manövern.

Tycker jag låter som en utmärkt ide att en inte får göra detta.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Har funderat på att ta kortet ett par år (sen jag fyllde 24) och skrev in mig på en körskola den 10/8.

Ser ut som jag hinner bli klar i år, klarade precis teorin och har uppkörning bokad till den 13/9.

Tycker f.ö lågfartsbanan är det klurigaste, speciellt om man ska ligga <5 km/h som min körlärare tycker. Har tagit två lektioner hittills och kände polletten började falla ned sist.

Högfarten däremot klurade jag ut på andra försöket (körde fel in i vändzonen första ).

Funderar på MT09, Z900, Duke 890, Monster 950 eller en Street triple som förstahoj.

Någon som jämfört ovanstående hojar? Tycker Z900 ser bäst ut (och gillar I4) men den väger 20kg mer än de andra 🤔.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

Har funderat på att ta kortet ett par år (sen jag fyllde 24) och skrev in mig på en körskola den 10/8.

Ser ut som jag hinner bli klar i år, klarade precis teorin och har uppkörning bokad till den 13/9.

Tycker f.ö lågfartsbanan är det klurigaste, speciellt om man ska ligga <5 km/h som min körlärare tycker. Har tagit två lektioner hittills och kände polletten började falla ned sist.

Högfarten däremot klurade jag ut på andra försöket (körde fel in i vändzonen första ).

Funderar på MT09, Z900, Duke 890, Monster 950 eller en Street triple som förstahoj.

Någon som jämfört ovanstående hojar? Tycker Z900 ser bäst ut (och gillar I4) men den väger 20kg mer än de andra 🤔.

Kul!

Har inte jämfört men kör själv en MT07 som första hoj, tycker den är väldigt lagom. MT09 är väl snäppet större så om du är lång måste du kanske ha den för att sitta bekvämt. Men bästa är ju alltid att köpa något som du har testat, jag körde 07:an på körskolan (även den jag körde upp med) så då köpte jag en likadan själv.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Har funderat på att ta kortet ett par år (sen jag fyllde 24) och skrev in mig på en körskola den 10/8.

Ser ut som jag hinner bli klar i år, klarade precis teorin och har uppkörning bokad till den 13/9.

Tycker f.ö lågfartsbanan är det klurigaste, speciellt om man ska ligga <5 km/h som min körlärare tycker. Har tagit två lektioner hittills och kände polletten började falla ned sist.

Högfarten däremot klurade jag ut på andra försöket (körde fel in i vändzonen första ).

Funderar på MT09, Z900, Duke 890, Monster 950 eller en Street triple som förstahoj.

Någon som jämfört ovanstående hojar? Tycker Z900 ser bäst ut (och gillar I4) men den väger 20kg mer än de andra 🤔.

Fina hojar. Ingen av de kommer vara tråkig och 20kg hit o dit för en ny förare som dig kommer inte påverka något. Z900 är lättkörd och den motorn är riktigt pigg.
Jag gillar I4 också nämnligen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Har funderat på att ta kortet ett par år (sen jag fyllde 24) och skrev in mig på en körskola den 10/8.

Ser ut som jag hinner bli klar i år, klarade precis teorin och har uppkörning bokad till den 13/9.

Tycker f.ö lågfartsbanan är det klurigaste, speciellt om man ska ligga <5 km/h som min körlärare tycker. Har tagit två lektioner hittills och kände polletten började falla ned sist.

Högfarten däremot klurade jag ut på andra försöket (körde fel in i vändzonen första ).

Funderar på MT09, Z900, Duke 890, Monster 950 eller en Street triple som förstahoj.

Någon som jämfört ovanstående hojar? Tycker Z900 ser bäst ut (och gillar I4) men den väger 20kg mer än de andra 🤔.

Jag har kört Z900 (2019 & 2022), Duke, Monster(821), Street Triple (2019 & 2022), XSR900 (2020).

Skulle jag ranka dem så skulle det se ut så här:

1. Street Triple RS, Fantastisk motor och agil som få andra. (Köpte en själv)
2. Duke 890, Grymt skoj/busig hoj, snäppet mer agil än STR765, tyvärr inte samma kvalité på byggnationen, och inte superhärlig att färdas länge på.
3. Monster, Tyvärr har de tagit bort de "råa" som 821an hade, men ändå en väldigt bekväm och rolig hoj.
4. Mt09, kul motor, lite "slappt/svampigt" chassi, inte jätteskoj i högre hastigheter. (ser ut som stryk i mitt tycke, XSR900 2022 är dock riktigt fin, dock mer lugn/mindre busig av sig)
5. Z900, föll mig inte alls i smaken, rätt kul >8000rpm, men kändes annars lite tam och billig, saknade helt charm i lägre fart. (lite för linjär effektkurva)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Funderar på MT09, Z900, Duke 890, Monster 950 eller en Street triple som förstahoj.

Någon som jämfört ovanstående hojar? Tycker Z900 ser bäst ut (och gillar I4) men den väger 20kg mer än de andra 🤔.

Väldigt olika hojar som jag utan att ha kört alla kan säga är väldigt olika känsla i. Du måste iväg och testa dem själv.

Z900 är en radfyra.
Duke 890är en parallell twin.
Monster 950 är V-twin
Street triple är en triple (duh)
MT09 är jag osäker på men tror det är en tripel det med.

Nu har jag inte erfarenhet av just dessa men jag tycker radfyror är själlösa. Det är en högst personlig åsikt.

Jag har inte gjort det själv men jag har hört från flera håll att alla måste begå misstaget att äga en Ducati vid något tillfälle. Tror det har att göra med att de ska vara roliga men kräva mycket underhåll xD

Av de du nämnt så är nog den jag helst vill ta på en provtur Street Triple

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

MT09 är jag osäker på men tror det är en tripel det med.

Stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Sånt får man kolla varje år om man vill spara pengar. Jag hade trygghansa på en bil, billigast var det då för år 1 men sedan chockhöjde de premien till år 2. Jag jämförde med att teckna en ny försäkring på en likadan bil och då fick jag det gamla priset på försäkringen om jag nytecknade för en annan bil. Försäkringsbolag är lite sviniga på det sättet. De sätter lågt pris för att sedan höja år 2 för att det är så många som inte orkar att byta bolag varje år.

Kollade precis Trygg-Hansa för mig, 130 kr/månad = 1560 per år jämfört med 4030 som jag betalar nu via Bilsport & MC för helförsäkrat.

Dyrare självrisk för vagnskada och stöld (5000 vs 1500), men det "sparar" man ju in på ett år...

Någon som haft de ett tag och också fått höjt likt Elektron nämner? Annars ska jag nog byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Kollade precis Trygg-Hansa för mig, 130 kr/månad = 1560 per år jämfört med 4030 som jag betalar nu via Bilsport & MC för helförsäkrat.

Dyrare självrisk för vagnskada och stöld (5000 vs 1500), men det "sparar" man ju in på ett år...

Någon som haft de ett tag och också fått höjt likt Elektron nämner? Annars ska jag nog byta.

Inte för mc, men för min bil gjorde de en 40%-ig ökning för år nr. 2. Var dessutom superjobbigt att säga upp försäkringen eftersom kundtjänst var oförmögna att faktiskt säga upp den. Efter 5 försök lyckades man få tag på någon som förstod hur man sa upp en försäkring.

Aldrig mer trygg-hansa för min del.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Kul!

Har inte jämfört men kör själv en MT07 som första hoj, tycker den är väldigt lagom. MT09 är väl snäppet större så om du är lång måste du kanske ha den för att sitta bekvämt. Men bästa är ju alltid att köpa något som du har testat, jag körde 07:an på körskolan (även den jag körde upp med) så då köpte jag en likadan själv.

Ja jättekul, hade tänkt börja i år och bli klar nästa år. Men skönt om man lyckas göra allt direkt.

Jag kör också MT07 hos min körskola. Trevlig hoj, absolut. Men skulle vilja ha snäppet vassare för hade tänkt köra lite bana mm.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fina hojar. Ingen av de kommer vara tråkig och 20kg hit o dit för en ny förare som dig kommer inte påverka något. Z900 är lättkörd och den motorn är riktigt pigg.
Jag gillar I4 också nämnligen.

Ska försöka provköra så många som möjligt. Tycker Kawasakin är snyggast också rent estetiskt.

Skrivet av Cerb:

Jag har kört Z900 (2019 & 2022), Duke, Monster(821), Street Triple (2019 & 2022), XSR900 (2020).

Skulle jag ranka dem så skulle det se ut så här:

1. Street Triple RS, Fantastisk motor och agil som få andra. (Köpte en själv)
2. Duke 890, Grymt skoj/busig hoj, snäppet mer agil än STR765, tyvärr inte samma kvalité på byggnationen, och inte superhärlig att färdas länge på.
3. Monster, Tyvärr har de tagit bort de "råa" som 821an hade, men ändå en väldigt bekväm och rolig hoj.
4. Mt09, kul motor, lite "slappt/svampigt" chassi, inte jätteskoj i högre hastigheter. (ser ut som stryk i mitt tycke, XSR900 2022 är dock riktigt fin, dock mer lugn/mindre busig av sig)
5. Z900, föll mig inte alls i smaken, rätt kul >8000rpm, men kändes annars lite tam och billig, saknade helt charm i lägre fart. (lite för linjär effektkurva)

Väldigt bra inlägg, tack ska du ha!

Många som skriver mycket gott om Street triple, speciellt om man ska ta den till banan (vilket är tanken). Det som håller emot lite personligen är att jag verkligen inte kommer överens med fronten (lyktan mm). Men den kanske är finare i verkligheten. Ska absolut provköra.

Håller med ang. Ducatin faktiskt. Kanske en begagnad 821 hade varit nåt. En kompis granne hade en, och blev lite förälskad i den när han åkte förbi. Grymt snygg i Ducati-röd 😍.

Kollar man lite YouTube osv så är det många som verkar tycka om Z900. Men jag har också läst att den känns ganska "vuxen". Att du som har erfarenhet rankade den sist låter lite illavarslande. Att den är tam <8000 rpm löser man ju genom att växla ned 😁.

Skrivet av Anaii:

Väldigt olika hojar som jag utan att ha kört alla kan säga är väldigt olika känsla i. Du måste iväg och testa dem själv.

Z900 är en radfyra.
Duke 890är en parallell twin.
Monster 950 är V-twin
Street triple är en triple (duh)
MT09 är jag osäker på men tror det är en tripel det med.

Nu har jag inte erfarenhet av just dessa men jag tycker radfyror är själlösa. Det är en högst personlig åsikt.

Jag har inte gjort det själv men jag har hört från flera håll att alla måste begå misstaget att äga en Ducati vid något tillfälle. Tror det har att göra med att de ska vara roliga men kräva mycket underhåll xD

Av de du nämnt så är nog den jag helst vill ta på en provtur Street Triple

Jag tycker radfyra som skriker "är" motorcykel så att säga. Men det är väl kanske lite skillnad på en liter bike och de jag tittar på, i ljud mm. Vill inte ha mer än ~120 hk till att börja med.

Förutom motorn är ju dock hojarna relativt lika, men det kanske är det som gör mest skillnad? Som sagt ska försöka provköra så många som möjligt när jag klarat kortet.

Det verkar som Street Triple är väldigt omtyckt. Hade det inte varit för designen på framänden hade den varit #1 på min lista också 😅.

Tack till er alla som tog er tid att skriva väldigt bra inlägg, uppskattas.

Permalänk

Håller inte med att 950 skulle vara mindre rå än 821:an, har nog kört ungefär 50 mil minst med bägge, kanske mer. 950 är en bättre hoj på alla punkter och med de uppdateringarna de gjorde på den så höjdes priset i princip inget. Bra kvalité och finish.

Z900 är polulär men förstår inte varför, tung och helt utan karaktär. Skinntorr.

MT-09 är ett mellanting mellan twin och radfyra, blir varken hackat eller malet. Men många gillar det också...

KTM gör roliga hojar men kvalitén är bitvis bristfällig. Inte lika prisvärda som när t.ex. 790 Duke fanns som hade mjukvaran på köpet som man nu måste lägga till pengar för.

Triumph har jag dålig erfarenhet, märket går bort för mig på grund av inga återförsäljare i närområdet. Men skulle valt en triumph framför en Kawa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Mookachacka:

Håller inte med att 950 skulle vara mindre rå än 821:an, har nog kört ungefär 50 mil minst med bägge, kanske mer. 950 är en bättre hoj på alla punkter och med de uppdateringarna de gjorde på den så höjdes priset i princip inget. Bra kvalité och finish.

Z900 är polulär men förstår inte varför, tung och helt utan karaktär. Skinntorr.

MT-09 är ett mellanting mellan twin och radfyra, blir varken hackat eller malet. Men många gillar det också...

KTM gör roliga hojar men kvalitén är bitvis bristfällig. Inte lika prisvärda som när t.ex. 790 Duke fanns som hade mjukvaran på köpet som man nu måste lägga till pengar för.

Triumph har jag dålig erfarenhet, märket går bort för mig på grund av inga återförsäljare i närområdet. Men skulle valt en triumph framför en Kawa.

821an ser lite mera rå ut ur designpunkt tycker jag, sen hur de är att köra vet jag inget om.

Avgassystemet och ramen bakom gaffeln som gör det. Men båda är väldigt fina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ja jättekul, hade tänkt börja i år och bli klar nästa år. Men skönt om man lyckas göra allt direkt.

Jag kör också MT07 hos min körskola. Trevlig hoj, absolut. Men skulle vilja ha snäppet vassare för hade tänkt köra lite bana mm.

Ska försöka provköra så många som möjligt. Tycker Kawasakin är snyggast också rent estetiskt.

Väldigt bra inlägg, tack ska du ha!

Många som skriver mycket gott om Street triple, speciellt om man ska ta den till banan (vilket är tanken). Det som håller emot lite personligen är att jag verkligen inte kommer överens med fronten (lyktan mm). Men den kanske är finare i verkligheten. Ska absolut provköra.

Håller med ang. Ducatin faktiskt. Kanske en begagnad 821 hade varit nåt. En kompis granne hade en, och blev lite förälskad i den när han åkte förbi. Grymt snygg i Ducati-röd 😍.

Kollar man lite YouTube osv så är det många som verkar tycka om Z900. Men jag har också läst att den känns ganska "vuxen". Att du som har erfarenhet rankade den sist låter lite illavarslande. Att den är tam <8000 rpm löser man ju genom att växla ned 😁.

Jag tycker radfyra som skriker "är" motorcykel så att säga. Men det är väl kanske lite skillnad på en liter bike och de jag tittar på, i ljud mm. Vill inte ha mer än ~120 hk till att börja med.

Förutom motorn är ju dock hojarna relativt lika, men det kanske är det som gör mest skillnad? Som sagt ska försöka provköra så många som möjligt när jag klarat kortet.

Det verkar som Street Triple är väldigt omtyckt. Hade det inte varit för designen på framänden hade den varit #1 på min lista också 😅.

Tack till er alla som tog er tid att skriva väldigt bra inlägg, uppskattas.

Chassit gör extrem skillnad i hur dessa hojar upplevs. Några snabba och spralliga, andra mer sega och lugna.

Ska du köra bana så är det mellan STR765RS, Duke 890R och Monster 950 som det står. De andra är inte i närheten där, men är roliga på gata.

Även nivån av ”tech” skiljer dem åt.
Sen är ju jag av skiktet som tycker utseendet är extremt viktigt.

Jag är en av de konstiga som gillar att hon ser lite ut som en geting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Kollade precis Trygg-Hansa för mig, 130 kr/månad = 1560 per år jämfört med 4030 som jag betalar nu via Bilsport & MC för helförsäkrat.

Dyrare självrisk för vagnskada och stöld (5000 vs 1500), men det "sparar" man ju in på ett år...

Någon som haft de ett tag och också fått höjt likt Elektron nämner? Annars ska jag nog byta.

Kan vara värt att kolla vad försäkringen kostar hos Svedea, är man medlem hos SMC så blir det ytterligare 10% rabatt. Kan även finnas förmånliga erbjudanden hos märkesklubbar som även inkluderar tjänster som invanliga fall kostar extra exempelvis bärgning om du bli stående någonstans.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Husqvarna Norden 901

Hämtade ut Norden första april och idag utfördes 1500 milsservicen. Har kört runt hela Sverige på mestadels grusvägar (Trans Sweden Trail) i sommar. Filmer från mina äventyr finns på YouTube.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Har funderat på att ta kortet ett par år (sen jag fyllde 24) och skrev in mig på en körskola den 10/8.

Ser ut som jag hinner bli klar i år, klarade precis teorin och har uppkörning bokad till den 13/9.

Tycker f.ö lågfartsbanan är det klurigaste, speciellt om man ska ligga <5 km/h som min körlärare tycker. Har tagit två lektioner hittills och kände polletten började falla ned sist.

Högfarten däremot klurade jag ut på andra försöket (körde fel in i vändzonen första ).

Funderar på MT09, Z900, Duke 890, Monster 950 eller en Street triple som förstahoj.

Någon som jämfört ovanstående hojar? Tycker Z900 ser bäst ut (och gillar I4) men den väger 20kg mer än de andra 🤔.

Jag slår ett slag för 890 Duke R, provkörde den för några veckor sedan och köpte en igår.
Fruktansvärt rolig och lätt motorcykel, vridet blir väldigt påtagligt med den låga vikten, brutala bromsar mot vad jag har varit van vid.
Det bästa är väl att försöka provköra lite, kanske inte är din "cup of tea"

Street triple och mt-09 är med fina motorcyklar, personligen hade jag nog tagit en mt-09 SP mellan de två men smaken är som baken, delad.
Jag är ganska lång så ergonomin är ganska viktig del för mig vid val av motorcykel, har haft cyklar som jag känner mig ihoptryckt på, är inte kul när höft och knän börjar värka.
Sen vill jag ha bra med vrid genom stor del av registret, inte enbart på toppen.

Kawa och Ducati kan jag inte uttala mig om, har aldrig intresserat mig 😅

Permalänk
Medlem

En kanske dum fråga, men jag har googlat en del och kan inte hitta något svar.

Jag kuggade min uppkörning förra veckan på trafikdelen. Jag missade en 30 skylt och och körde lite för oförsiktigt vid cykelpassager. Säkerhetskontrollen och konerna var inga problem. Behöver man göra om de första momenten på nästa uppkörning eller får man hoppa direkt till trafikdelen?

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

En kanske dum fråga, men jag har googlat en del och kan inte hitta något svar.

Jag kuggade min uppkörning förra veckan på trafikdelen. Jag missade en 30 skylt och och körde lite för oförsiktigt vid cykelpassager. Säkerhetskontrollen och konerna var inga problem. Behöver man göra om de första momenten på nästa uppkörning eller får man hoppa direkt till trafikdelen?

Du måste tyvärr göra om alla delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Du måste tyvärr göra om alla delar.

Gissade att det var så. Är väl inget bekymmer i sig men hade ju varit trevligt att slippa det. Tack för det snabba svaret.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Gissade att det var så. Är väl inget bekymmer i sig men hade ju varit trevligt att slippa det. Tack för det snabba svaret.

Måste fråga jag har själv min uppkörning på måndag. Fick ni ha med er papper på säkerhetskontrollen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Måste fråga jag har själv min uppkörning på måndag. Fick ni ha med er papper på säkerhetskontrollen?

Dom få saker känns det som man ska kunna utantill. Aldrig hört talas om nån som har med sig det.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen får man ha med sin en lista på saker, typ minneslista. Men inga instruktioner på hur du utför kontrollerna

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Man får ha med sig en checklista på vad som ingår i säkerhetskontrollen, t.ex. Mc-jaktens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Måste fråga jag har själv min uppkörning på måndag. Fick ni ha med er papper på säkerhetskontrollen?

Skrivet av nmc:

Man får ha med sig en checklista på vad som ingår i säkerhetskontrollen, t.ex. Mc-jaktens.
https://mc-jakten.se/wp-content/uploads/2017/04/Sakerhetskontroll-for-mc-foreskrifter.png.webp

Jag var så säker på att man inte fick ha det men här är ju svaret. Det bästa är väl att ha med pappret men försöka memorera ifall någon nämner det. Annars är det bara att köra på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.