HDD F: read only efter ominstallation av win 10

Permalänk
Medlem

HDD F: read only efter ominstallation av win 10

Hej!
Efter att ha formaterat om för andra gången på kort tid kan jag inte få bort "read only" på F: disken & program behöver köras som admin för att kunna skriva på disken. Har såklart provat att bocka av read only men d återvänder lika fort & jag kan inte flytta till lr mellan mappar på disken utan behöver tillåtelse från (se bild)

Ja har inte d problemet på de andra diskarna. En sak som ja upptäckte vilket jag tyckte var konstig var att när man går till security-fliken finns inte SYSTEM profilen.

Windows 10 Pro N x64 installerat & mitt användarkonto e admin, ja har inte stött på detta tidigare & vet inte hur & varför detta hänt men hoppas någon av er kan hjälpa mig! Be om mer info vid behov. Tack på förhand!

// Jonathan

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Skrivet av encor3:

Hej!
Efter att ha formaterat om för andra gången på kort tid kan jag inte få bort "read only" på F: disken & program behöver köras som admin för att kunna skriva på disken. Har såklart provat att bocka av read only men d återvänder lika fort & jag kan inte flytta till lr mellan mappar på disken utan behöver tillåtelse från (se bild) https://i.ibb.co/q1S3D5M/permission.png Ja har inte d problemet på de andra diskarna. En sak som ja upptäckte vilket jag tyckte var konstig var att när man går till security-fliken finns inte SYSTEM profilen. https://i.ibb.co/XYKb4WP/security.png Windows 10 Pro N x64 installerat & mitt användarkonto e admin, ja har inte stött på detta tidigare & vet inte hur & varför detta hänt men hoppas någon av er kan hjälpa mig! Be om mer info vid behov. Tack på förhand!

// Jonathan

1. Sen Windows Vista betyder medlemskap i Administrators-gruppen i Windows i praktiken att du inte behöver ange ett lösenord när du behöver eskalera dina rättigheter (via UAC). I normala fall har du enbart de rättigheter du skulle haft som användare, inklusive när du försöker manipulera filer.
2. Windows identifierar dig inte med namn utan med ett (mer eller mindre) framslumpat SID. Därför är det inte säkert - eller ens troligt - att kataloger du satt NTFS-rättigheter på i en tidigare Windowsinstallation är tillgängliga för dig utan explicit adminbehörighet om du sätter samma disk i en ny dator eller raderar ditt operativsystem och installerar om från scratch.

Rätt väg framåt är med andra ord att sätta rättigheter på disken på nytt. Full rights för administratörer och System, Modify för dig eller för Users (beroende på hur paranoid du är), och Read för Users eller eventuella mindre priviligierade konton du inte vill ska kunna ändra filer men ska ha tillgång till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

Hej!
Efter att ha formaterat om för andra gången på kort tid kan jag inte få bort "read only" på F: disken & program behöver köras som admin för att kunna skriva på disken. Har såklart provat att bocka av read only men d återvänder lika fort & jag kan inte flytta till lr mellan mappar på disken utan behöver tillåtelse från (se bild) https://i.ibb.co/q1S3D5M/permission.png Ja har inte d problemet på de andra diskarna. En sak som ja upptäckte vilket jag tyckte var konstig var att när man går till security-fliken finns inte SYSTEM profilen. https://i.ibb.co/XYKb4WP/security.png Windows 10 Pro N x64 installerat & mitt användarkonto e admin, ja har inte stött på detta tidigare & vet inte hur & varför detta hänt men hoppas någon av er kan hjälpa mig! Be om mer info vid behov. Tack på förhand!

// Jonathan

Enheten F: har inget markerat i övre delen (Sedan saknas SYSTEM). Kan vara därför.
Provat att formatera om F:? Kanske ger nya rättigheter från denna installation.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon