Permalänk

USB-C power injector

Jag har en laptop med endast en USB-C port och köpte en portabel monitor som får både videosignal och ström via USB-C från laptopen.
Det funkar ju utmärkt, problemet är bara det att min laptop även laddas via USB-C så nu kan jag inte ha hela paketet strömförsörjt och laddande under användning. Får använda den ett par timmar i en stöt tills batteriet börjar flacka och sen sätta laptopen på laddning.

Finns det utrustning för att möjliggöra detta. Det jag skulle behöva är alltså en USB-C hubb med videoutgång och strömingång, vilka det finns massor av. Skillnaden är bara att videoutgången i detta fall ska skicka ut USB-C Alt DP + Power Delivery istället för att vara en HDMI utgång.

Nån kunnig som vet? Kan en sådan produkt ens existera, eller strider det mot USB-C Power Delivery standarden?

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapetonix:

Jag har en laptop med endast en USB-C port och köpte en portabel monitor som får både videosignal och ström via USB-C från laptopen.
Det funkar ju utmärkt, problemet är bara det att min laptop även laddas via USB-C så nu kan jag inte ha hela paketet strömförsörjt och laddande under användning. Får använda den ett par timmar i en stöt tills batteriet börjar flacka och sen sätta laptopen på laddning.

Finns det utrustning för att möjliggöra detta. Det jag skulle behöva är alltså en USB-C hubb med videoutgång och strömingång, vilka det finns massor av. Skillnaden är bara att videoutgången i detta fall ska skicka ut USB-C Alt DP + Power Delivery istället för att vara en HDMI utgång.

Nån kunnig som vet? Kan en sådan produkt ens existera, eller strider det mot USB-C Power Delivery standarden?

finns skärmar som laddar datorn samtidigt som du får bild.
Men i ditt fall är det kanske inte aktuellt. Det du får ha är nog en USB-C docka som ger dig video ut och ström.. Det blir i praktiken det du eftersöker - plus att du kommer få fler portar!

tex apples A/V adapter med HDMI och usb-c

Permalänk
Avstängd

Har inte skärmen en separat ingång för ström som då också kan gå vidare till datorn? Alternativt två USB C på datorn så du kan ha en för el och en för skärm?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Har inte skärmen en separat ingång för ström som då också kan gå vidare till datorn? Alternativt två USB C på datorn så du kan ha en för el och en för skärm?

Nej, det är ju precis detta som är problemet.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Skrivet av boibo:

tex apples A/V adapter med HDMI och usb-c

Som sagt i trådstarten HDMI hjälper mig noll. De finns i mängder och lättilgängligt. Jag behöver USB-C PD samt USB-C AltMode passthrough.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grapetonix:

Som sagt i trådstarten HDMI hjälper mig noll. De finns i mängder och lättilgängligt. Jag behöver USB-C PD samt USB-C AltMode passthrough.

Jag tror det blir svårt. Du vill driva både skärm och dator från samma laddare splittad med någon form av hub och sådana finns inte. Men har du någon annan port på datorn, alltså en vanlig usb 3, så kanske du kan driva skärmen med den och då kunna ladda datorn via usb c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapetonix:

Som sagt i trådstarten HDMI hjälper mig noll. De finns i mängder och lättilgängligt. Jag behöver USB-C PD samt USB-C AltMode passthrough.

Skärmen din har väl HDMI?
Kör ström + hdmi i AV adaptern, sen adaptern i din dator. Bild o ström i samma kabel. Du får en usb-a port som bonus.
En port används på datorn (usb-c).

Det är väl typ det du efterfrågar?

Eller jag vet inte ens annars vad du är ute efter, eller om du av nån konstig prinicip MÅSTE ha usb-c till skärmen?

edit: eller nu läser jag, skärmen drivs av USB-C?

Du kommer aldrig kunna göra det du vill.. antigen driver du skärmen eller datorn med usb-c, inte båda.

Antar det är en macbook air du har med bara 1 port? Kan inte tänka mig nån annan datormodell som är så idiotiskt.
Mac stödjer inte heller alla standarder inom usb-c, finns flera saker som funkar dåligt bara pga MacOS.

Permalänk
Medlem

Antar att du inte har thunderbolt på datorns USB-C port?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av boibo:

Skärmen din har väl HDMI?

Nej. Det är just det som är grejen.
Många nya portabla monitorer som bara är USB-C.

Datorn är en Asus Chromebook.

Det hela borde ju gå att fixa utan att bryta spec om man vänder på kedjan:

Nätadapter -> [speciell enhet som är aktiv USBCPD-splitter och dessutom kan passera USB-C ALT på ett av paren mellan portarna] -> en kabel till skärmen, en till datorn.
Men som ni varit inne på i svaren redan, jag tror knappt det finns; och om det finns kanske manicken är dyrare än att bara byta till en monitor med inbyggd splitter, t.ex. Lenovo L15.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

Skulle inte någon form utav dockningsstation kunna lösa problemet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimet:

Skulle inte någon form utav dockningsstation kunna lösa problemet?

Inte den i alla fall. Den har ingen USB C som kan driva en skärm, eller egentligen ingen USB C alls utom ingång för ström, och förstås kopplingen till datorn.

Min laptopdocka från jobbet kan nog hantera detta då den har en TB utgång, men den kostar ju 5000 också, och passar bara Thinkpads trots att den har USB C (då de har satt ihop kontakten till datorn så det är två-i-en liksom med Thinkpad-strömkontakt och USB C). Men typ denna kan ju funka, dock igen 5000 kronor. Denna ser ju bra ut på pappret men en stjärna i betyg gör mig rätt tveksam.

Här är en sökning på Dustin som visar alla dockor med minst en USB C-videoutgång. Inte för att Dustin är så bra men de har ett stort utbud i alla fall. De billigare här hade jag nog behövt läsa några recensioner innan jag hade köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte den i alla fall. Den har ingen USB C som kan driva en skärm, eller egentligen ingen USB C alls utom ingång för ström, och förstås kopplingen till datorn.

Min laptopdocka från jobbet kan nog hantera detta då den har en TB utgång, men den kostar ju 5000 också, och passar bara Thinkpads trots att den har USB C (då de har satt ihop kontakten till datorn så det är två-i-en liksom med Thinkpad-strömkontakt och USB C). Men typ denna kan ju funka, dock igen 5000 kronor. Denna ser ju bra ut på pappret men en stjärna i betyg gör mig rätt tveksam.

Här är en sökning på Dustin som visar alla dockor med minst en USB C-videoutgång. Inte för att Dustin är så bra men de har ett stort utbud i alla fall. De billigare här hade jag nog behövt läsa några recensioner innan jag hade köpt.

Ja det är brist på dockningsstationer finns de i lager kostar de som fan eller så är det en ren skit model.

Någon av dessa bör fungera Unisynk USB-C-Hubb 5 portar 8K, dual-4k-usb-c-dock.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jimet:

Ja det är brist på dockningsstationer finns de i lager kostar de som fan eller så är det en ren skit model.

Någon av dessa bör fungera Unisynk USB-C-Hubb 5 portar 8K, dual-4k-usb-c-dock.

Oklart om den har stöd för video alt mode ut ur adaptern eller om det endast är in. (Och då endast HDMI?).

Jag ska fundera lite på detta. Spontant så används CC1 och CC2 i USB-C porten för att beskriva vad det är för något i andra änden (t ex en skärm), kan man spoofa eller ge info åt vardera håll så att skärmen tar energi och hubben matar energi till datorn. Men datorn ser en skärm? Möjligen, men låter rätt krångligt, dvs, en aktiv hubb med muxar och förhandling om hur de ska kopplas samman och vad som ska representeras för åskådaren.

Någon billig 100kr hub har jag svårt löser detta, och om den löser det så är det troligen någon ful genväg som tagits.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lustiga är nu sitter jag med två hp laptops och deras g4 Thunderbolt dock.

Den har usb c till datorn och även en usbc skärmutgång.

Dessa dockor funkar med alla datorer (utom mac då, men det är för dom saknar drivrutiner för tex nätverk).

Så den skulle ju i teorin fungera.

Hp Thunderbolt dock g4 120w.

Kanske finns en billigare modell som inte är 120w då, men dessa funkar då med alla enheter jag testat även icke hp.
Men dom ligger på 3000kr ex moms.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Oklart om den har stöd för video alt mode ut ur adaptern eller om det endast är in. (Och då endast HDMI?).

Jag ska fundera lite på detta. Spontant så används CC1 och CC2 i USB-C porten för att beskriva vad det är för något i andra änden (t ex en skärm), kan man spoofa eller ge info åt vardera håll så att skärmen tar energi och hubben matar energi till datorn. Men datorn ser en skärm? Möjligen, men låter rätt krångligt, dvs, en aktiv hubb med muxar och förhandling om hur de ska kopplas samman och vad som ska representeras för åskådaren.

Någon billig 100kr hub har jag svårt löser detta, och om den löser det så är det troligen någon ful genväg som tagits.

Jo precis. Det finns ju ett gäng som i alla fall enligt specifikationen stöder video ut via USB C och samtidigt är kopplade med USB C till datorn. Och jag kan inte tänka mig att de inte ger ström den vägen, nästan alla USB-enheter kräver ju att få ström via USB för att fungera, även om det med största sannolikhet inte är någon avancerad PD eller så.

Men de är generellt dyra som fan. Det är heller inget nytt nu utan dockor har alltid varit dyra, även sedan USB C kom, och speciellt om de ska ha lite mer funktionalitet än typ en USB hub med en skärmutgång och kanske stöd för ström.

Permalänk
Medlem

Man måste dock vara medveten att alla usbc dockor inte är Thunderbolt utan kör med display link gränsnitt som i grunden är usb. Flera billigare är så.
Mao du får inte DisplayPort video i kabeln mellan dator och docka. Det kan påverka prestandan speciellt med video.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

Man måste dock vara medveten att alla usbc dockor inte är Thunderbolt utan kör med display link gränsnitt som i grunden är usb. Flera billigare är så.
Mao du får inte DisplayPort video i kabeln mellan dator och docka. Det kan påverka prestandan speciellt med video.

Det är ett härke absolut, men USB har ju stöd för DP Alt Mode som ju är just DisplayPort. Sen är det förstås inte alls givet att en viss port eller enhet stöder det. Men TS frågade efter USB C och inte Thunderbolt så jag antar att det är det hen vill ha.

Permalänk
Medlem

En Thunderbolt 3 eller 4-docka löser dina problem. Fixar laddning, ljud, display, USB-pryttlar osv. Funkar även om din skärm kör displayport via usb-c, eller HDMI eller vanlig displayport. Bara välja docka med rätt inputs och tillräcklig laddström-passthrough.
Jag har själv en HP-laptop och haft samma problem, funkar utmärkt med thunderboltdocka på den. Gör en snabb googling bara på din laptop så du vet att den stödjer det, men det är nog inga konstigheter.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL3JM:

En Thunderbolt 3 eller 4-docka löser dina problem. Fixar laddning, ljud, display, USB-pryttlar osv. Funkar även om din skärm kör displayport via usb-c, eller HDMI eller vanlig displayport. Bara välja docka med rätt inputs och tillräcklig laddström-passthrough.
Jag har själv en HP-laptop och haft samma problem, funkar utmärkt med thunderboltdocka på den. Gör en snabb googling bara på din laptop så du vet att den stödjer det, men det är nog inga konstigheter.

Jo, men ska TB funka måste ju datorn också stödja det. Vilket få Chromebooks gör.

Inga av de har det som efterfrågas. Vilket är en USB-C "hub" med power delivery och DP Alt Mode på en USB C utgång.

Permalänk