Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Grymt jobbat med befodringen! Byter du bolag så snabbt du har möjlighet, systemkonsult brukar ligga runt 40+, Det är lite av en "CGI ökning" som de gav dig

Nja, 40k här i Skåne vet jag inte.
Ligger hyfsat jämt med kollegorna, vi är bara ett företag på 20 pers.
Samt att jag trivs väldigt bra med arbetsplatsen och kollegorna, och har 8 minuter att gå till jobbet.
Hade detta varit på CGI hade jag fått en klapp på axeln kanske!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Det blev ungenfär så under 2020 när jag jobbade 4 månader i Danmark och resten på hemmaplan

Nja, det funkar inte riktigt så eftersom skatten betalas till det land du har arbetast mest i under en löpande tremånadersperiod. Hade varit riktigt härligt om jag arbetade halva året i Sverige och andra halvan i DK, men får tyvärr inte eftersom min arbetsgivare kräver att jag uppfyller öresundsavtalet.

Fast enligt länken till Skatteverket några poster tillbaks så betalar man i regel där arbetet utförs. Undantaget, då man måste betala full skatt i Danmark, var ifall man hade en dansk arbetsgivare, jobbade merparten (över 50% under en tremånadersperiod) i Danmark, och resten hemifrån. Så om det danska företaget skulle hyra ett kontor på ett kontorshotell, så skulle du inte anses jobba hemifrån och därmed skatta i Sverige när du är i Sverige och i Danmark när du är i Danmark.

Citat:

Normalt är det i Sverige du betalar skatt för allt arbete du inte utfört i Danmark. Men om du har en dansk arbetsgivare och arbetar minst 50 % av varje tremånadersperiod i Danmark, betalar du all skatt på lönen i Danmark, alltså även den del som inte gäller arbete i Danmark. Obs! Ett villkor är att arbetet utanför Danmark sker i hemmet eller vid tillfälliga tjänsteresor till Sverige eller ett tredje land.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Fast enligt länken till Skatteverket några poster tillbaks så betalar man i regel där arbetet utförs. Undantaget, då man måste betala full skatt i Danmark, var ifall man hade en dansk arbetsgivare, jobbade merparten (över 50% under en tremånadersperiod) i Danmark, och resten hemifrån. Så om det danska företaget skulle hyra ett kontor på ett kontorshotell, så skulle du inte anses jobba hemifrån och därmed skatta i Sverige när du är i Sverige och i Danmark när du är i Danmark.

Normalt sett ja, men många boende nära Danmark i Sverige kan välja att beskattas enligt gränsgångarreglerna:
https://www.oresunddirekt.se/se/jag-har-faatt-jobb-i-danmark/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsmedberg:

Normalt sett ja, men många boende nära Danmark i Sverige kan välja att beskattas enligt gränsgångarreglerna:
https://www.oresunddirekt.se/se/jag-har-faatt-jobb-i-danmark/...

Okej, men det förändrar väl inte att man också får välja att beskattas delvis i Danmark och delvis i Sverige i enlighet med vad Skatteverket anger?

I så fall är det bara att räkna på vad som är mest gynnsamt. Spontant tänker jag att om man ligger uppe på nivåer som ger statlig inkomstskatt så kan det vara en oerhörd fördel att ha halva sin inkomst i ett land, och den andra halvan i ett annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ville bara säga att jag denna månad fick ut min all time high, 330k+ på en månad med bonus och semesterersättning på provision. Jobbar hårt för att hålla takten och om jag kan hålla året ut slutar jag på en månadslön på 180k+. Där fick du Gunilla (min gamla mattelärare på högstadiet). För de som är oroliga att jag inte bidrar kan jag ju också säga att 175k av denna månadslön gick bort i skatt.

Snart är tredje kvartalet slut och jag vet på ett ungefär vilken bonus jag kommer att få vilket i sin tur gör att jag kan beräkna årsinkomsten för 2022, som det ser ut nu kommer jag att landa på 2,25M. Tveksam om jag någonsin kommer att toppa det då jag två kvartal i rad nu slagit i taket för bonus. Chefsvägen är ju alltid ett alternativ men är inte supertaggad på den typen av roll. Bättre betalt men en jäkla massa mer ansvar och man får ta skit både uppifrån och nerifrån. Men, men det var kul så länge det varade.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Hej,

Någon som vet vad man tjänar som skyddsvakt när man jobbar 3-skift? Googlar man lite, tex här:
https://yrkeskollen.se/lonestatistik/skyddsvakt/

Så står det att lönen ligger på ca 30-34k. Sedan tillkommer väl en hel del ob till följd av skiften. Någon som jobbar eller känner någon som jobbar som skyddsvakt och kan svara på vad man kan tänkas få i bruttolön?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Okej, men det förändrar väl inte att man också får välja att beskattas delvis i Danmark och delvis i Sverige i enlighet med vad Skatteverket anger?

I så fall är det bara att räkna på vad som är mest gynnsamt. Spontant tänker jag att om man ligger uppe på nivåer som ger statlig inkomstskatt så kan det vara en oerhörd fördel att ha halva sin inkomst i ett land, och den andra halvan i ett annat...

Som sagt, Öresundsavtalet gäller för alla privatanställda.

För dig som arbetspendlar mellan Sverige och Danmark och har en privat anställning gäller ett särskilt skatteavtal, Öresundsavtalet. Detta innebär att du beskattas för din lön i det land du arbetar, under förutsättning att du arbetar tillräckligt stor del av din tid i det landet. För att Öresundsavtalet ska kunna tillämpas krävs att arbetet i ditt arbetsland utgör minst 50 procent av arbetstiden under varje tremånadersperiod.

Visst skulle man teoretiskt kunna arbeta mer än 50% i Sverige som under Corona, men då åker din danska arbetsgivare på svenska arbetsgivaravgifter som är väsentligt högre än i DK vilket nog inte är populärt i längden.

Permalänk
Medlem

Någon här som jobbar 80% och är ledig en dag i veckan? Hur fungerar det med lön, kollegor, möten, semester mm?
Tänkte nämnligen ta upp detta med chefen och se om det finns en möjlighet att gå ner i tid, kanske från och med början av nästa år och köra så i åtminstone ett år.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Någon här som jobbar 80% och är ledig en dag i veckan? Hur fungerar det med lön, kollegor, möten, semester mm?
Tänkte nämnligen ta upp detta med chefen och se om det finns en möjlighet att gå ner i tid, kanske från och med början av nästa år och köra så i åtminstone ett år.

Inte direkt men min upplevelse (IT/kontorsjobb) är att detta är svårt att kombinera i praktiken. Det jag menar är att det hos arbetstagaren ofta leder till stress och att samma jobb förväntas fast med mindre lön och mindre tid. Gäller att detta är glasklart vad som förväntas samt inte minst, vad ska skalas bort om det ska fungera i praktiken också. För din arbetsvecka kommer vara drygt 31h vs 39h.

Vet inte exakt vad du menar med hur det fungerar med lön etc. men givetvis blir det mindre lön, intjänad semester, pension med mera.

Helt annan sak om man har ett arbete som man inte kan ta med sig "hem", dvs jobb i butik, transport, hantverkare eller annat "fysiskt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Vet inte exakt vad du menar med hur det fungerar med lön etc. men givetvis blir det mindre lön, intjänad semester, pension med mera.

Jo jag tänkte lite generellt att ifall man har upplevt problem med att få allt att fungera. Jag vet om att man inom IT/Kontorsjobb kommer att missa en hel del när när man är borta en dag i veckan. Det kan vara struligt ifall det är ett möte inbokat på dagen man är ledig där man hade behövt vara med så andra måste anpassa sig till en…

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jo jag tänkte lite generellt att ifall man har upplevt problem med att få allt att fungera. Jag vet om att man inom IT/Kontorsjobb kommer att missa en hel del när när man är borta en dag i veckan. Det kan vara struligt ifall det är ett möte inbokat på dagen man är ledig där man hade behövt vara med så andra måste anpassa sig till en…

Nja. Du kommer inte missa något. En chef planerar möten. Du kan väl vara med den dagen och vara ledig nästa dag?

edit:

Jag jobbar 75% på ett lager. Kör truck. Ledig en dag veckan. Ger samma förmåner som heltid men självklart lägre lön och pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Någon här som jobbar 80% och är ledig en dag i veckan? Hur fungerar det med lön, kollegor, möten, semester mm?
Tänkte nämnligen ta upp detta med chefen och se om det finns en möjlighet att gå ner i tid, kanske från och med början av nästa år och köra så i åtminstone ett år.

Vet att jag haft sådana diskussioner förut och haft kollegor som gjort så men problemet är att det slutar oftast slutade i att de levererade samma resultat som vid heltid men till lägre lön.

Idag har jag överenskommelsen som mer utgår från att så länge jag uppfyller de mål som ställs upp och arbetet flyter på så är det ingen som lägger sig i när, var eller hur mycket jag arbetar. Fungerar väl bara ifall man har eget ansvar över sitt arbete och inte har någon över sig som leder arbetet men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Någon här som jobbar 80% och är ledig en dag i veckan? Hur fungerar det med lön, kollegor, möten, semester mm?
Tänkte nämnligen ta upp detta med chefen och se om det finns en möjlighet att gå ner i tid, kanske från och med början av nästa år och köra så i åtminstone ett år.

Inte jag, men flera på jobbet är 60+ och har fått en deal att jobba 80% men få 90% lön och 100% pension sista åren...
Generellt får jag intrycket att det verkar funka bra och att de är nöjda!
Arbetsgivaren har då satt regler att den anställda behöver committa till ett regelbundet schema för att underlätta för chefer o kollegor att kunna planera osv, plus att den dagen ju behöver synkas gällande möten osv... Så länge man jobbar i en lite mindre grupp så går det att lösa!
(Klassiker är väl att regelbundet vara ledig tex måndagar... Men finns ju också tex varianten att köra varannan fredag+måndag för att få till maffiga långhelger )
Det kan vara lite frustrerande i vissa lägen när en specifik kollega är lite av nyckelperson i vissa frågor men inte är på plats, så 100% smärtfritt blir det inte för kollegorna sett från det perspektivet... men man lär sig planera utefter det, så det sällan är ett problem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Någon här som jobbar 80% och är ledig en dag i veckan? Hur fungerar det med lön, kollegor, möten, semester mm?
Tänkte nämnligen ta upp detta med chefen och se om det finns en möjlighet att gå ner i tid, kanske från och med början av nästa år och köra så i åtminstone ett år.

Min erfarenhet: funkar utmärkt när det gäller jobb där arbetstagaren har individuella mål som skalar tydligt med antal arbetade timmar, alternativt att det mest handlar om att sitta på en viss plats under ett visst antal timmar. Det senaste illustreras kanske tydligast med "okvalificerade jobb" såsom kassabiträde, 1st line support, bussförare, etc).

Om du har ett mer kvalificerat jobb där det handlar om att driva projekt så är det viktigt att ha en chef som förstår hur projekten påverkas av färre arbetade timmar.

Jag har varit chef på en verksamhet med mer kvalificerade jobb och jag och mina chefskolleger var inte duktiga på att förstå det senare. I ärlighetens namn hade vi inte alltid koll på vilka som jobbade 80% respektive 100%. Eftersom vi inte var skickliga på att "skala kraven" ledde det till att många gick upp till 100% igen. De hävdade att de tidigare jobbat 100% men bara fått 80% av lönen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

+2000kr efter årets samtal.

41k som ny lön.
Normala förmåner (friskvårdsbidrag, mobil).
Ålder 32år
Erfarenhet 8år
Yrke: elektronikkonstruktör.
Bor i mindre stad(50k) långt från storstäderna.

Relativt okej med tanke på jag förväntade mig mellan 0-800kr. Blir det samma 2022 så får man nog känna sig ganska nöjd. Dock tror jag det inte är problem att få 44-45k om man byter arbetsgivare.

Gått 2 år nu. Bytt jobb en gång. Samma branch/Yrke.

Lön: 50k
Semester: 30 dagar + ATF

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vet att jag haft sådana diskussioner förut och haft kollegor som gjort så men problemet är att det slutar oftast slutade i att de levererade samma resultat som vid heltid men till lägre lön.

Idag har jag överenskommelsen som mer utgår från att så länge jag uppfyller de mål som ställs upp och arbetet flyter på så är det ingen som lägger sig i när, var eller hur mycket jag arbetar. Fungerar väl bara ifall man har eget ansvar över sitt arbete och inte har någon över sig som leder arbetet men men.

Skrivet av bubbelbabbel:

Min erfarenhet: funkar utmärkt när det gäller jobb där arbetstagaren har individuella mål som skalar tydligt med antal arbetade timmar, alternativt att det mest handlar om att sitta på en viss plats under ett visst antal timmar. Det senaste illustreras kanske tydligast med "okvalificerade jobb" såsom kassabiträde, 1st line support, bussförare, etc).

Om du har ett mer kvalificerat jobb där det handlar om att driva projekt så är det viktigt att ha en chef som förstår hur projekten påverkas av färre arbetade timmar.

Jag har varit chef på en verksamhet med mer kvalificerade jobb och jag och mina chefskolleger var inte duktiga på att förstå det senare. I ärlighetens namn hade vi inte alltid koll på vilka som jobbade 80% respektive 100%. Eftersom vi inte var skickliga på att "skala kraven" ledde det till att många gick upp till 100% igen. De hävdade att de tidigare jobbat 100% men bara fått 80% av lönen.

Kommer ihåg när jag skulle vara föräldraledig på 50% utan någon direkt backup, som kontoansvarig säljare är det svårt att bara lämna över för en kortare tid. Det var en pärs som tur var det bara en månad som jag körde så.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Någon som vet vad man tjänar som skyddsvakt när man jobbar 3-skift? Googlar man lite, tex här:
https://yrkeskollen.se/lonestatistik/skyddsvakt/

Så står det att lönen ligger på ca 30-34k. Sedan tillkommer väl en hel del ob till följd av skiften. Någon som jobbar eller känner någon som jobbar som skyddsvakt och kan svara på vad man kan tänkas få i bruttolön?

Som skyddsvakt går du under kollektivavtalet för Bevakning- och säkerhet, lönen är reglerad där och som skyddsvakt går du under "Lönegrupp C".

Månadslön fr.o.m 1/6 2022
1. Nyanställningslön utges under de första sex månadernas anställning. - 23 090kr
2. Grundlön utges efter sex månaders anställning. - 24 374kr
3. Lönegrupp efter 15 månaders anställning. I detta fall C - 28 690kr

när man jobbar 3-skift skulle jag gissa på 32k. Jobbar du bara natt kommer du upp i 34-35k om du är placerad i lönegrupp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Ny lön samma jobb inom digital arbetsplats.
Yrke: Microsoft konsult
Lön: 46600 kr
Erfarenhet: 5 år
Utbildning: Yrkeshögskola
Ålder: 30 år
Plats: Södra Sverige
Förmåner: 4000kr friskvård, 6v semester, bonus och tjänstebil

Ny arbetsplats
Yrke: Microsoft konsult
Lön: 48000 kr grundlön plus bättre bonusmodell, estimerad månadslön 55000kr plus lönerevision om 6 månader på nya med en större höjning.
Erfarenhet: 5 år
Utbildning: Yrkeshögskola
Ålder: 30 år
Plats: Södra Sverige
Förmåner: 5000kr friskvård, 6v semester, bonus, fritt val av teknik och tjänstebil

Ganska sjukt när man själv tänker efter på den "karriären" man har gjort likt många andra här, för 6-8år sen blev jag överlycklig över en 50% fastanställning och inget lönelyft. Jobbade natt med en nettolön på 17-20 000kr, nu plockar man ut nettolöner större än dåvarande bruttolön PLUS man jobbar mindre och mår bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Alltid knepigt med löner för nyexade. Har pratat med en som anställde nyexade i olika befattningar och ärligt talat - deras examen är inte mycket värd om man inte kommer till jobbet i tid eller kan leverera. Finns många lata som tror examen = hög lön.

Jag anländer sällan till jobbet i tid. Men jag har 530Mb/s hemma och 15-25mb/s på jobbet.
Allt jag gör på kontoret kan jag göra snabbare hemma, med bättre hårdvara. (Industri och de tillåter oss inte att ansluta till deras kabel då vi självklart kommer skicka bilder till China....)

Lite otydlig där men vi har datorer i deras nätverk, men det är aningen frustrerande att vänta på att deras brandvägg ska kolla ALLT.

Fortfarande samma lön, men jag flexar som jag vill. Inflationsjusterad arbetsinsats.

Skrivet av CreamyBanana:

Som skyddsvakt går du under kollektivavtalet för Bevakning- och säkerhet, lönen är reglerad där och som skyddsvakt går du under "Lönegrupp C".

Månadslön fr.o.m 1/6 2022
1. Nyanställningslön utges under de första sex månadernas anställning. - 23 090kr
2. Grundlön utges efter sex månaders anställning. - 24 374kr
3. Lönegrupp efter 15 månaders anställning. I detta fall C - 28 690kr

när man jobbar 3-skift skulle jag gissa på 32k. Jobbar du bara natt kommer du upp i 34-35k om du är placerad i lönegrupp

Det är för låga löner. Majoriteten kan inte och vill inte jobba natt. Lönerna måste upp.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Grymt jobbat med befodringen! Byter du bolag så snabbt du har möjlighet, systemkonsult brukar ligga runt 40+, Det är lite av en "CGI ökning" som de gav dig

Vet inte om jag håller med om att det är en "CGI ökning", har man jobbat inom större bolag så hade en sådan ökning varit runt 2000kr, jag tycker att 4000kr är en bra ökning med tanke på att personen är ny i rollen.
Väldigt få systemkonsulter som är helt nya inom konsultrollen (beroende på område) som har 40 000kr +, för att uppnå den lönen måste de någon form av erfarenhet. Det krävs generellt ganska mycket stöttning och arbete med en ny konsult för att få igång kommunikationen, säljandet och att finna uppdrag.

Om jag trivdes så skulle jag personligen stanna på bolaget 1-2år, skaffa erfarenhet kring konsultrollen och tekniken. Sedan eventuellt leta jobb med högre lön om inte företaget är beredd att betala.
Gräset är väldigt sällan grönare på andra sidan, man får inte glömma att ju mer du kostar ju mer förväntas av dig.

Men vet du något bolag som betalar den typ av lön så får du jättegärna meddela för jag vet inga iaf.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått att löneförhandla för er som förhandlat senaste 3-4 månaderna på samma arbete dvs inte ett byte av tjänst/arbetsgivare?

Är läkare och ska påbörja vikariat innan ST. Tidigare legat omkring 44-45 här kanske men nu med nya bolåneräntor, inflation och till å med kanske 10-15% högre hyror, å icke att glömma elen, kanske det är enklare att faktiskt motivera en större ökning än den varit de senaste åren? Syfta till reallönen liksom som argument?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Hur har det gått att löneförhandla för er som förhandlat senaste 3-4 månaderna på samma arbete dvs inte ett byte av tjänst/arbetsgivare?

Är läkare och ska påbörja vikariat innan ST. Tidigare legat omkring 44-45 här kanske men nu med nya bolåneräntor, inflation och till å med kanske 10-15% högre hyror, å icke att glömma elen, kanske det är enklare att faktiskt motivera en större ökning än den varit de senaste åren? Syfta till reallönen liksom som argument?

Jag förhandlade för lite längre sedan än 3-4 månader (ca 6 mån) men fick 7% för att täcka inflationen som rådde och redan då begärde jag en ytterligare höjning i år som verkar vara på gång, just för att vi var överens om att min lön låg för lågt redan innan inflationen slog till och det är reallön som spelar någon roll. Planen är väl att landa närmare 20% innan nästa års ökning för att få en del av den reallöneökning som behövs för att jag skall stanna kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Hur har det gått att löneförhandla för er som förhandlat senaste 3-4 månaderna på samma arbete dvs inte ett byte av tjänst/arbetsgivare?

Är läkare och ska påbörja vikariat innan ST. Tidigare legat omkring 44-45 här kanske men nu med nya bolåneräntor, inflation och till å med kanske 10-15% högre hyror, å icke att glömma elen, kanske det är enklare att faktiskt motivera en större ökning än den varit de senaste åren? Syfta till reallönen liksom som argument?

Lycka till att få igenom den argumentationen hos landstinget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag förhandlade för lite längre sedan än 3-4 månader (ca 6 mån) men fick 7% för att täcka inflationen som rådde och redan då begärde jag en ytterligare höjning i år som verkar vara på gång, just för att vi var överens om att min lön låg för lågt redan innan inflationen slog till och det är reallön som spelar någon roll. Planen är väl att landa närmare 20% innan nästa års ökning för att få en del av den reallöneökning som behövs för att jag skall stanna kvar.

Tack! Får kolla vad de andra har och försöka få lite mer än de fick, så får de korrigera deras löner sen.

Skrivet av oatp1b1:

Lycka till att få igenom den argumentationen hos landstinget.

Har tidigare fått "lite extra" pga inflationen, typ 4% istället för 2,5% som först var tanken. Så lite utrymme finns det ju.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Tack! Får kolla vad de andra har och försöka få lite mer än de fick, så får de korrigera deras löner sen.

Har tidigare fått "lite extra" pga inflationen, typ 4% istället för 2,5% som först var tanken. Så lite utrymme finns det ju.

Det är endast inom offentligheten man kollar vad andra tjänar. 😂

Permalänk
Medlem

Jösses, vad alla är välbetalda 🧐. Tips på vad man kan plugga till för en som är arbetsnarkoman? Arbetar gärna med något där utvecklingsmöjligheter finns samt möjlighet till god lön.

Just nu har jag 29.000kr 6mån i nya branschen efter 2 års studier. Räknar att ha ca 40.000 om ca 1.5år därefter utvecklas inte lön speciellt mycket om man inte jobbar skift + får andra eventuella tillägg.

Hur fan lyckas ni? Programmering/data kändes rätt dött och vad jag hörde så var det inte särskilt mycket högre lön än 30-40tkr samt att data blir allt mer vanligt som kassa jobb på ica, men här har man tydligen 60papp med 1 veckas erfarenhet i arbetslivet och 2 månaders studier 🙀🧐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smultant:

Jösses, vad alla är välbetalda 🧐. Tips på vad man kan plugga till för en som är arbetsnarkoman? Arbetar gärna med något där utvecklingsmöjligheter finns samt möjlighet till god lön.

Just nu har jag 29.000kr 6mån i nya branschen efter 2 års studier. Räknar att ha ca 40.000 om ca 1.5år därefter utvecklas inte lön speciellt mycket om man inte jobbar skift + får andra eventuella tillägg.

Hur fan lyckas ni? Programmering/data kändes rätt dött och vad jag hörde så var det inte särskilt mycket högre lön än 30-40tkr samt att data blir allt mer vanligt som kassa jobb på ica, men här har man tydligen 60papp med 1 veckas erfarenhet i arbetslivet och 2 månaders studier 🙀🧐

IT i Stockholmsområdet är bra mycket hetare än 30-40, det kanske är ett insteg första/andra året, många som ligger över 50 med hyfsad erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smultant:

Jösses, vad alla är välbetalda 🧐. Tips på vad man kan plugga till för en som är arbetsnarkoman? Arbetar gärna med något där utvecklingsmöjligheter finns samt möjlighet till god lön.

Just nu har jag 29.000kr 6mån i nya branschen efter 2 års studier. Räknar att ha ca 40.000 om ca 1.5år därefter utvecklas inte lön speciellt mycket om man inte jobbar skift + får andra eventuella tillägg.

Hur fan lyckas ni? Programmering/data kändes rätt dött och vad jag hörde så var det inte särskilt mycket högre lön än 30-40tkr samt att data blir allt mer vanligt som kassa jobb på ica, men här har man tydligen 60papp med 1 veckas erfarenhet i arbetslivet och 2 månaders studier 🙀🧐

IT är hett idag speciellt cloud, devops och säkerhet. Dåligt med utbud dessutom på marknaden, vilket har lett till att lönerna har trissats upp.
Många arbetsgivare betalar hellre 6000kr i månaden mer än att stå utan kompetens.

Hur man får upp lönen? Antingen byt arbetsgivare eller förhandla/byt roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smultant:

Jösses, vad alla är välbetalda 🧐. Tips på vad man kan plugga till för en som är arbetsnarkoman? Arbetar gärna med något där utvecklingsmöjligheter finns samt möjlighet till god lön.

Just nu har jag 29.000kr 6mån i nya branschen efter 2 års studier. Räknar att ha ca 40.000 om ca 1.5år därefter utvecklas inte lön speciellt mycket om man inte jobbar skift + får andra eventuella tillägg.

Hur fan lyckas ni? Programmering/data kändes rätt dött och vad jag hörde så var det inte särskilt mycket högre lön än 30-40tkr samt att data blir allt mer vanligt som kassa jobb på ica, men här har man tydligen 60papp med 1 veckas erfarenhet i arbetslivet och 2 månaders studier 🙀🧐

Informationsteknik/data är väldigt bra betalda jobb. Det är endast 'dött' om man inte har några socialkunskaper alls och kan inte komma i kontakt med rekryterare, eller om man har gått ett 1 års yrkesutbildning och förväntar sig att få samma jobb/lön som personer med ett högskole/civilingenjörsutbildning.

Det är helt sjukt hur mycket pengar företag betalar för att ens komma i kontakt med studenter. Sen ska man inte ens snacka om hur mycket pengar de lägger på anställda...

Tex: Enligt Svenska Ingenjörer: "För 2022 rekommenderar Sveriges Ingenjörer att du som är civilingenjör begär minst 37 300 kr/mån och du som är högskoleingenjör begär minst 35 300 kr/mån i ingångslön".

Notera att det är för samtliga ingenjörern inom hela Sverige - inom IT är det högre, och ännu högre om man jobbar i Stockholm eller utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Ny arbetsplats
Yrke: Microsoft konsult
Lön: 48000 kr grundlön plus bättre bonusmodell, estimerad månadslön 55000kr plus lönerevision om 6 månader på nya med en större höjning.
Erfarenhet: 5 år
Utbildning: Yrkeshögskola
Ålder: 30 år
Plats: Södra Sverige
Förmåner: 5000kr friskvård, 6v semester, bonus, fritt val av teknik och tjänstebil

Ganska sjukt när man själv tänker efter på den "karriären" man har gjort likt många andra här, för 6-8år sen blev jag överlycklig över en 50% fastanställning och inget lönelyft. Jobbade natt med en nettolön på 17-20 000kr, nu plockar man ut nettolöner större än dåvarande bruttolön PLUS man jobbar mindre och mår bättre.

Vad för utbildning via YH gick du och vad tyckte du, något du skulle rekommendera?