Minecraft med barnen (lan)

Permalänk
Medlem

Minecraft med barnen (lan)

Hej

Barnen vill att vi börjar spela Minecraft ihop och jag undrar vilket alternativ som är billigast samtidigt som det går att spela lokalt i samma värld. Vi behöver inte spela med andra online. Jag har aldrig spelat Minecraft så för min del spelar det ingen roll om det är Java eller Bedrock.

Vi är tre stycken som vill spela samtidigt och vi har två PC, en Mac och två Ipads.

Det vore smidigt att kunna använda IPadsen eller att gäster kan spela lokalt i samma värld men det är inget krav. Vi har redan köpt Minecraft på en IPad och jag antar att det är Bedrock även om det inte står.

Minecraft (Java + Bedrock) kostar 279 kr till pc/mac. Räcker det med att köpa den en gång och sedan köra någon av versionerna på alla datorer samtidigt eller måste vi köpa det x3 och krävs någon licens för att köra lan?

Tack i förhand.

Permalänk

Du måste äga 3 kopior av spelet bundna till 3 olika konton.

Och mycket riktigt så är alla versioner utom java baserade på bedrock varianten.

Java och bedrock har jag för mig inte kan kommunicera med varandra.

Så antingen behöver alla bedrock variant eller java för att kunna spela det ihop.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bedrock är cross play men inte java.
Man får både java och bedrock i samma köp.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Bedrock är cross play men inte java.
Man får både java och bedrock i samma köp.

Endast vid köp på pc/mac gäller inte i appstore eller från konsoller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack! Jag hade hoppats att vi klarade oss utan att köpa det x3 för lan men då får det bli så:)

Permalänk
Medlem

Vi spelar minecraft här hemma (Jag + fru + son). Jag kör på PC, och fru + barn på varsin ipad. Det behövdes 1 pc-licens (ingår ju som sagt både bedrock och java) samt en licens för Ipad. (har ju family sharing på köp på Ipad) Däremot behövs separata microsoft-konton.
Sen gissar jag att det räcker med endast 1 licens om alla har en ios-enhet så hade det räckt med endast ett köp av Minecraft. Men det har jag inte testat.

PC-versionen är dock endast 1 licens. Så vill man spela flera på varsin PC behövs alltså flera köp. Har man ork och lust är det ganska smidigt att sätta upp server hemma också, så slipper man ha igång enheten som en viss värld ligger på.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Vi började med att köra på två Ipads + 1 PC och det funkade bra med bara en licens för PC för att köra tillsammans

Ska kolla på att sätta upp en server hemma också om det blir något vi spelar mycket.