köp utav stationär, lönt med 4090?

Permalänk

köp utav stationär, lönt med 4090?

Go kväll kära folket.

Har nu pga renovering varit utan dator sedan Mars . Fingrarna kliar nu ordentligt.

Sitter och tittar på pre-builts , kan(/vill) inte bygga själv , kommer nog aldrig göra det heller .

Tänkte först köpa något med 4090, men orkar inte vänta/ undrar om jag ens kommer använda något så kraftigt. Spelar för det mesta diverse multiplayer spel (Hunt Showdown och dota2 typ) visst något single player spel från Game pass slinker också ner .
Tänkte därför att man kanske ska satsa på 3080 ti istället . Kör inga VR spel om det spelar roll . Har hittat några datorer som jag tänker på som jag länkar nedan . Yes ,folk har redan sagt till mig att det är dålig tid att köpa dator , då nya gpu och cpu är på g .

Ute efter något som jag klarar mig på väldigt länge med andra ord . Känner mig helt lost , ju mer jag tittar rundor , desto mer blir jag förvirrad .

Dessa har jag tittat på , jag har då endast gått efter pris , och gissar på att de är 'bra' .

Komplett 3090 45k

Webhallen 3080 ti 42k

Hittade en 4090 för 45k på gtsa.....men vågar nog inte beställa därifrån .

Ej intresserad utav rgb och lull , kommer gömma datorn inne på mitt kontor , så lär aldrig se färgerna .

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken skärm (upplösning och uppdateringsfrekvens)?
Om du inte siktar på 4K (eller högre) och 120 Hz på höga inställningar så är det ju rätt rejält overkill med ett 4090.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Vilken skärm (upplösning och uppdateringsfrekvens)?
Om du inte siktar på 4K (eller högre) och 120 Hz på höga inställningar så är det ju rätt rejält overkill med ett 4090.

Om jag inte minns fel har jag en MSI 165hz G27 WQHD. Så man kanske ska satsa på något 3080 ti eller 3090då .

La till mer info om display
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Visual Prick:

Om jag inte minns fel har jag en MSI 165hz G27 WQHD

Hm, det verkar finnas skärmar med liknande namn i åtminstone 1080p och 1440p.
I båda de fallen är det IMO overkill med mer än 3080 (eller 3080 Ti) dock, speciellt för 1080p vore det helt galet att gå över 3080.

Edit: Jo, för WQHD (1440p) låter det mest rimligt däromkring.
Jag kör det mesta på max och har sällan problem med mitt 3080. Främst saker som kör tung ray tracing är det som drar ner framerate en bit, men även där brukar det funka bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Hm, det verkar finnas skärmar med liknande namn i åtminstone 1080p och 1440p.
I båda de fallen är det IMO overkill med mer än 3080 (eller 3080 Ti) dock, speciellt för 1080p vore det helt galet att gå över 3080.

Edit: Jo, för WQHD (1440p) låter det mest rimligt däromkring.
Jag kör det mesta på max och har sällan problem med mitt 3080. Främst saker som kör tung ray tracing är det som drar ner framerate en bit, men även där brukar det funka bra.

Är det jag länkade från Webhallen ovan "prisvärt". Så prisvärt det kan bli med färdigbyggt ?
Tänkte att jag kör på 3080ti .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Tänkte att jag kör på 3080ti .

Hoppas du är medveten om att det mindre än 10% snabbare än ett 3080 12 GB, för typ 5000 spänn extra.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Hoppas du är medveten om att det är runt 10% snabbare än ett 3080, för typ 5000 spänn extra.

Det är jag inte , trodde 3080ti var större och bättre 🙈
Då kanske jag ska leta efter nya paket.
Jäkla tur du sa det .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Det är jag inte , trodde 3080ti var större och bättre 🙈
Då kanske jag ska leta efter nya paket.
Jäkla tur du sa det .

Hann inte editera innan du svarade, men det är upp till 10% snabbare än ett 3080 10 GB och så lite som 4-5% snabbare än ett 3080 12 GB vilket kostar marginellt mer än 10 GB-versionen.

Asus TUF Gaming-korten har en av de bästa kylarna på RTX 30-serien kan ju vara värt att veta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Go kväll kära folket.

Har nu pga renovering varit utan dator sedan Mars . Fingrarna kliar nu ordentligt.

Sitter och tittar på pre-builts , kan(/vill) inte bygga själv , kommer nog aldrig göra det heller .

Tänkte först köpa något med 4090, men orkar inte vänta/ undrar om jag ens kommer använda något så kraftigt. Spelar för det mesta diverse multiplayer spel (Hunt Showdown och dota2 typ) visst något single player spel från Game pass slinker också ner .
Tänkte därför att man kanske ska satsa på 3080 ti istället . Kör inga VR spel om det spelar roll . Har hittat några datorer som jag tänker på som jag länkar nedan . Yes ,folk har redan sagt till mig att det är dålig tid att köpa dator , då nya gpu och cpu är på g .

Ute efter något som jag klarar mig på väldigt länge med andra ord . Känner mig helt lost , ju mer jag tittar rundor , desto mer blir jag förvirrad .

Dessa har jag tittat på , jag har då endast gått efter pris , och gissar på att de är 'bra' .

Komplett 3090 45k

Webhallen 3080 ti 42k

Hittade en 4090 för 45k på gtsa.....men vågar nog inte beställa därifrån .

Ej intresserad utav rgb och lull , kommer gömma datorn inne på mitt kontor , så lär aldrig se färgerna .

För den typen av budget borde du kunna bygga med 4090, resten av datorn kostar inte så mycket. Kanske till och med kan rymma en bättre skärm om man snålar lite på resten

Prestandan är ju ca dubbla 3090 för inte mycket mer pengar, så ska man ändå lägga mycket är det nog värt att vänta på den

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Hann inte editera innan du svarade, men det är upp till 10% snabbare än ett 3080 10 GB och så lite som 4-5% snabbare än ett 3080 12 GB vilket kostar marginellt mer än 10 GB-versionen.

Asus TUF Gaming-korten har en av de bästa kylarna på RTX 30-serien kan ju vara värt att veta också.

Som det här då ? behöver man mer än 32gb ram ?

Permalänk
Skrivet av medbor:

För den typen av budget borde du kunna bygga med 4090, resten av datorn kostar inte så mycket. Kanske till och med kan rymma en bättre skärm om man snålar lite på resten

Prestandan är ju ca dubbla 3090 för inte mycket mer pengar, så ska man ändå lägga mycket är det nog värt att vänta på den

Det skrämmer mig något så enormt att bygga själv .
Vilket typ utav bygge hade du tänkt dig ?
Har du tid och lust får du gärna slänga ihop något .

Permalänk

Du kör dota och hunt och funderar på en rtx 4090? Det känns lite som en snubbe som gillar att cykla till jobbet och nu sneglar på en lamborghini
Har du obegränsat med cash så kör men det lär inte bli billigt med elräkningen...
Själv hade jag inväntat recensioner samt 4060 alt 4060 Ti. Sedan skulle jag satsat på 4060 Ti troligtvis, köpt en steam deck (fantastisk maskin)och sparat mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Det skrämmer mig något så enormt att bygga själv .
Vilket typ utav bygge hade du tänkt dig ?
Har du tid och lust får du gärna slänga ihop något .

Tänker att @Scarabeo redan har saker förberedda? Sen kanske en LG OLED 42C2 med rabattkoden för benify med 30% rabatt

#19753755

https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Permalänk
Moderator
Moderator

Varför vill du lägga 40k+ på datorn? Med din kravspec vore det rimligare att lägga sisådär på sin höjd hälften så mycket på datorn nu och vid behov uppgradera med ett nytt vettigt prissatt grafikkort om några år. Du kommer sällan eller aldrig dra full nytta av den prestanda du får ur en dator för 40k. Lite som att köpa en F1-bil för att köra fram och tillbaka på 30-vägen ner till mataffären.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Som det här då ? behöver man mer än 32gb ram ?

I en gamingdator behöver man 32 GB RAM numera om man ska minimera användningen av virtuellt minne och slippa den prestandaförlusten som kommer av att saker ska flyttas mellan RAM och SSD. Enbart Windows 10 och en webbläsare öppen använder t.ex. runt 12 GB RAM på min dator just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

I en gamingdator behöver man 32 GB RAM numera om man ska minimera användningen av virtuellt minne och slippa den prestandaförlusten som kommer av att saker ska flyttas till en SSD. Enbart Windows 10 och en webbläsare öppen använder t.ex. runt 12 GB RAM på min dator just nu.

Fast det är väl mycket pga cacher och sånt? Om du hade 8 GB RAM skulle det nog inte ha tagit slut av att bara köra webbläsare.
Jag använder 22 GB RAM just nu till webbläsare, discord och bakgrundsprogram, men nog hade detta funkat lika bra på 16 GB.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av twit:

Varför vill du lägga 40k+ på datorn? Med din kravspec vore det rimligare att lägga sisådär på sin höjd hälften så mycket på datorn nu och vid behov uppgradera med ett nytt vettigt prissatt grafikkort om några år. Du kommer sällan eller aldrig dra full nytta av den prestanda du får ur en dator för 40k. Lite som att köpa en F1-bil för att köra fram och tillbaka på 30-vägen ner till mataffären.

Ja du , för att jag ska slippa uppgradera, slippa krånglet med inställningar etc , vill gärna ha fin grafik när jag spelar single player .

Permalänk
Medlem

Yikes, det var mycket pengar du tänkt lägga! Vad sägs om detta bygge för strax under 18 000? Presterar riktigt bra och borde klara spelen du spelar med enkelhet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/lbsIAfIdIuWyE5FOpzO3Oc0mvfw/visual-prick

Behöver du 2 TB lagring finns det en väldigt prisvärd sådan på Inet.

https://www.inet.se/produkt/4305468/kingston-nv2-m-2-nvme-gen...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast det är väl mycket pga cacher och sånt? Om du hade 8 GB RAM skulle det nog inte ha tagit slut av att bara köra webbläsare.
Jag använder 22 GB RAM just nu till webbläsare, discord och bakgrundsprogram, men nog hade detta funkat lika bra på 16 GB.

Jag orkar inte käbbla såhär dags, men enda anledningen att folks datorer funkar såpass bra med lite fysiskt minne är för att paging/virtuellt minne är extremt väl integrerat i Windows sedan länge. Du kan enkelt testa det genom att minska ner virtuellt minne till 16 MB och se vilka saker som fortfarande går att köra.

Sen kvittar det ju om man primärt använder datorn för att surfa och kolla på serier, men även en idag halvgammal titel som RDR2 klarar sig inte på 32 GB RAM utan att använda virtuellt minne, vilket visade sig när jag råkade ladda hem en stor fil i bakgrunden medan jag spelade och enheten som swapfilen ligger på blev full.

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Yikes, det var mycket pengar du tänkt lägga! Vad sägs om detta bygge för strax under 18 000? Presterar riktigt bra och borde klara spelen du spelar med enkelhet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/lbsIAfIdIuWyE5FOpzO3Oc0mvfw/visual-prickhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/lbsIAfIdIuWyE5FOpzO3Oc0mvfw/visual-prick

Behöver du 2 TB lagring finns det en väldigt prisvärd sådan på Inet.

https://www.inet.se/produkt/4305468/kingston-nv2-m-2-nvme-gen...

Oj , det var en rejäl skillnad , samt att inet bygger det till mig är ju ännu bättre . Lär man kunna köra Hunt Showdown på högsta , samt starfield hyfsat högt (Jag vet , svårt att svara på . Då spelet inte är släppt ännu )

Uppskattar iallafall att du tog dig tiden att plocka ihop allt , väldigt snällt utav dig !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Oj , det var en rejäl skillnad , samt att inet bygger det till mig är ju ännu bättre . Lär man kunna köra Hunt Showdown på högsta , samt starfield hyfsat högt (Jag vet , svårt att svara på . Då spelet inte är släppt ännu )

Uppskattar iallafall att du tog dig tiden att plocka ihop allt , väldigt snällt utav dig !

6900XT som han har med i bygget presterar alltså på liknande nivå som 3080ti/3090 ungefär

Så det är en fantastisk maskin för pengarna och kan med lätthet uppdateras framåt också.

Vill du ha bästa möjliga kan du lägga på lite mer och ta 5800X3D och eventuellt ett större nätagg (850/1000W) för att vara säker framåt (4090 drar massor med ström, upp till 600W talas det om)

Permalänk
Skrivet av medbor:

6900XT som han har med i bygget presterar alltså på liknande nivå som 3080ti/3090 ungefär

Så det är en fantastisk maskin för pengarna och kan med lätthet uppdateras framåt också.

Vill du ha bästa möjliga kan du lägga på lite mer och ta 5800X3D

5800X3D är då gpu istället för 6900XT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visual Prick:

5800X3D är då gpu istället för 6900XT?

Ryzen 5800X3D istället för Ryzen 5600 som CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

6900XT som han har med i bygget presterar alltså på liknande nivå som 3080ti/3090 ungefär

Förutom vad som helst med raytracing där RTX 30-serien ligger långt före.

Ingen stor grej kanske, men ändå värt att nämna.

Skrivet av medbor:

(4090 drar massor med ström, upp till 600W talas det om)

Nja, merparten av 4090-korten lär vara i spannet 450-500W eftersom Nvidia säger att man behöver 850W nätdel. Sen skulle jag personligen tagit en 1000W nätdel (t.ex. EVGA Supernova G6 1000W) för att vara på den komfortabla sidan.

Det bästa alternativet är att inte köpa ett RTX 4090 överhuvudtaget, utan nöja sig med ett RTX 3080 12 GB för halva priset. Recensionerna på 4090 lär ju dyka upp imorgon, kan sätta växelpengarna på mitt skrivbord på att det inte är dubbelt så snabbt annat än i några enstaka specialfall.

Permalänk

Ni är guld värda iallafall, ska ta och lägga en beställning i helgen på det ovan , med 5800X3D. All kärlek till er .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Ni är guld värda iallafall, ska ta och lägga en beställning i helgen på det ovan , med 5800X3D. All kärlek till er .

Till helgen har alla priser ändrats med några hundra hit eller dit, så andra saker kan vara marginellt bättre och någon rea kan ha tagit slut

Skrivet av Sveklockarn:

Förutom vad som helst med raytracing där RTX 30-serien ligger långt före.

Ingen stor grej kanske, men ändå värt att nämna.
Nja, merparten av 4090-korten lär vara i spannet 450-500W eftersom Nvidia säger att man behöver 850W nätdel. Sen skulle jag personligen tagit en 1000W nätdel (t.ex. EVGA Supernova G6 1000W) för att vara på den komfortabla sidan.

Det bästa alternativet är att inte köpa ett RTX 4090 överhuvudtaget, utan nöja sig med ett RTX 3080 12 GB för halva priset. Recensionerna på 4090 lär ju dyka upp imorgon, kan sätta växelpengarna på mitt skrivbord på att det inte är dubbelt så snabbt annat än i några enstaka specialfall.

Absolut med på att 4090 är galet, men har man pengarna så kan man leka om man vill

Jag personligen tycker 6900xt är mer prisvärt jämfört med 3080 12gb, men alla prioriterar som man vill. Tyckte främst att 750W är lite tight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Ni är guld värda iallafall, ska ta och lägga en beställning i helgen på det ovan , med 5800X3D. All kärlek till er .

Köp inte någon budget-SSD bara, och ta minst 2 TB kapacitet.

Både Kingston KC3000 och Kingston Fury Renegade finns i 2 TB-version för 2300-2500 kr nu, och det kommer snart att börja rulla ut spel med stöd för DirectStorage som drar nytta av höga överföringshastigheter.

En enhet som Kingston NV2 är visserligen bra för pengarna, men den är bara hälften så snabb mot att man sparar en femhundring för samma kapacitet. Värt att förbereda sig för framtiden så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut med på att 4090 är galet, men har man pengarna så kan man leka om man vill

Jo, jag känner bara att många fortfarande är i fasen att de tror på Nvidias fantasisiffror utan förbehåll, så det är därför jag vill slänga brasklappar när jag kan.

Skrivet av medbor:

Jag personligen tycker 6900xt är mer prisvärt jämfört med 3080 12gb, men alla prioriterar som man vill. Tyckte främst att 750W är lite tight

750W är nog en miniminivå för valfri gamingdator nästan så håller med om bättre att ha lite mer kräm att ta av, inte minst för att många bättre nätdelar klarar att gå passivt när de belastas under 40-50% av maxeffekten.

Permalänk
Skrivet av Visual Prick:

Tänkte först köpa något med 4090, men orkar inte vänta/ undrar om jag ens kommer använda något så kraftigt.

Orkar du inte vänta i två dagar? För 41.000 kr kan du få en färdigbyggd top of the line dator med en 4090 och extra allt, förutsatt att du väntar i två dagar.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/_bsIATYbl6vc0EBBrHPJH_61CSI/4090

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Alla vettiga nätaggregat över 750 W var mycket dyrare så därför valde jag 750 W. Att kalla 750 W gränsfall är väl att ta i, den klarar dessa komponenter med råge. Hela systemet med 6900 XT och en strömtörstigare CPU drog strax under 400 W i SweClockers test i spel.

Vill man ha riktigt god marginal inför framtiden hade jag köpt Phanteks AMP 1000 W då den bara är 200 kr dyrare än det billigaste vettiga nätaggregatet på 850 W.

https://www.inet.se/produkt/6905178/phanteks-amp-1000w

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB