Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Jag har tidigare i tråden redogjort för hur vår familj (4 pers, 5:a 113 kvm) snittar 107 kwh/m det senaste halvåret. Vi äter ute kanske en gång per kvartal eller så.

Länka gärna!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Jag har tidigare i tråden redogjort för hur vår familj (4 pers, 5:a 113 kvm) snittar 107 kwh/m det senaste halvåret. Vi äter ute kanske en gång per kvartal eller så.

Fast den är inte speciellt enkelt att förstå hur du uppnår 107kwh (förutom att du använder tvättstuga)
Handdiskar antar jag, skjuter energi till din hyra istället.
Tvättstuga, skjuter energi användning till din hyra.
Hur ofta lagar ni mat? Eller är det mycket mikro/kall mat?
3 datorer med aio använder lika mycket el som med lyftkylare. Användning måste vara låg/inte så kraftfulla.
Robotdamsugare borde vara mer energieffektiv, jag själv har enbart skaftdammsugare.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag mätte min jobbdator. Ca 13-15 W drog den. Det blir inte ens 4 kWh per månad med åtta timmar per dag. Om man nu har en jämförbar dator som privat dator, menar jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Länka gärna!

Mest relevant beträffande maten här:
#19728843

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

3 datorer med aio använder lika mycket el som med lyftkylare.

AIO avser all-in-one-burkar, inte kylsystem. Ja, det är inte spelmaskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du förbrukar mindre än så? Då måste du bo i en liten etta utan tv?

Vi har diskuterat en del tidigare.

Skrivet av Petterk:

Det är en stationär dator, blev 95 kWh augusti för övrigt. Coffee Lake från 2017, den faktiskt drar runt 1 kWh/dygn med skärmen avstängd och den mekaniska disken avstängd, men den drar heller inte mycket mer vid lätt användning.

Har inte effektmätaren i nu, men har haft tidigare. Stor skillnad mot tidigare datorer.

Skrivet av Petterk:

Får veta i morrn hur jag ligger till för september. Hittills har jag förbrukat 82,5 kWh för 1 till och med 28. Har förbrukat allt från 2 till 4,6 kWh räknat per dag. Över 4 kWh så är det typ att jag diskar och lagar mat, kanske diskar två gånger t.o.m.

Skrivet av Petterk:

88 kWh för september på min tvåa med dator på dygnet runt och diskmaskin som körs några gånger i veckan. Fjärrvärme.

För att summera 2:a med golvvärme i badrummet (avstängt nu), fjärrvärme, kyl/frysskåp som har specificerad förbrukning på 0,679 kWh/dygn, dator med Coffee Lake-processor från 2017 som står på dygnet runt. Äger TV, men den står inte på då jag tittar på datorn. Några timmar i månaden är ju typ 1-2 kr eller typ 0,5 - 1 kWh.

Hur mycket matlagning drar beror på vad du gör, men skulle jag dubbla energiförbrukningen från matlagning kan jag kompensera med att stänga av datorn när jag inte är hemma/sover.

Skrivet av Swedishchef_90:

Ni som ligger runt 100kwh per månad, ni kan omöjligen laga mat varje dag?

Matlagning kan förbruka allt mellan 10-30 kWh/mån. Mer kommer ni nog inte upp till så det kan du nog då du har 70-80 kWh till allt annat. En riktigt snål kyl/frys (kombiskåp) drar 12-15 kWh i månaden, min budgetmodell straxt över 20 kWh/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Mest relevant beträffande maten här:
#19728843

Intressant. Tinar ni i kylen så att ni drar nytta av kyleffekten av den frysta maten i kylen?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

När det gäller att laga mat på spisen (eller i ugnen) använder man ju eftervärmen till en (hyfsat) stor del av koktiden. När jag kokar potatis tex så kan jag dra ned plattan till 1 (går upp till 12) direkt det kokar och stänga av efter 6-7 minuter och låta det bli klart på eftervärmen. Jag har inte räknat på det men så värst mycket el kan det inte dra då. Köttgryta och pastasås puttrar ju på på det lägsta (och också på eftervärmen på slutet), längre tid visst men...

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att googla 500 kWh /år är snittet per hushåll för matlagning..... Info tagen från olika sidor för jämförelse, alla säger 500

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

När det gäller att laga mat på spisen (eller i ugnen) använder man ju eftervärmen till en (hyfsat) stor del av koktiden. När jag kokar potatis tex så kan jag dra ned plattan till 1 (går upp till 12) direkt det kokar och stänga av efter 6-7 minuter och låta det bli klart på eftervärmen. Jag har inte räknat på det men så värst mycket el kan det inte dra då. Köttgryta och pastasås puttrar ju på på det lägsta (och också på eftervärmen på slutet), längre tid visst men...

Du kan också skära potatis i mindre delar så blir den klar snabbare

0,3-0,4 kWh för att koka något som inte behöver evigheter på plattan blir det väl i värsta fall.

Beror ju som sagt på vad du lagar.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag var tvungen att googla 500 kWh /år är snittet per hushåll för matlagning..... Info tagen från olika sidor för jämförelse, alla säger 500

Elbolagen brukar räkna på 400 kWh/år, och det stämmer säkert bra i en villa med 4,5 personer i hushållet, men då får du nog räkna in kaffebryggaren, brödrosten och allt och inte bara matlagning som att stå vid spisen och laga mat.

Ensam eller två personer kan du inte räkna på mer än 30 kWh skulle jag säga, inte utan konstiga vanor.

Elbolagen brukar också räkna på att kyl/frys drar 1000 kWh/år så de är lite förlegade. 2-4 personer i en lägenhet med varmluftsugn och induktionshäll är rätt energieffektiva när det gäller matlagning, så drygt 20-30 kWh är som sagt min uppskattning om du lagar mat 1-2 gånger om dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan också skära potatis i mindre delar så blir den klar snabbare

0,3-0,4 kWh för att koka något som inte behöver evigheter på plattan blir det väl i värsta fall.

Beror ju som sagt på vad du lagar.

Elbolagen brukar räkna på 400 kWh/år, och det stämmer säkert bra i en villa med 4,5 personer i hushållet, men då får du nog räkna in kaffebryggaren, brödrosten och allt och inte bara matlagning som att stå vid spisen och laga mat.

Villa
"kWh

• Elektriska apparater: ca 850 kWh

• Matlagning och köksredskap: ca 800 kWh

• Disk: ca 350 kWh"

Lgh
"kWh

• Elektriska apparater: ca 400 kWh

• Matlagning och köksredskap: ca 400 kWh

• Disk: ca 200 kWh"

https://www.fortum.se/privat/allt-om-energi/el-i-hemmet/elfor...

Snittet för lgh är baserad på 2kwh/år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Villa
"kWh

• Elektriska apparater: ca 850 kWh

• Matlagning och köksredskap: ca 800 kWh

• Disk: ca 350 kWh"

Lgh
"kWh

• Elektriska apparater: ca 400 kWh

• Matlagning och köksredskap: ca 400 kWh

• Disk: ca 200 kWh"

https://www.fortum.se/privat/allt-om-energi/el-i-hemmet/elfor...

Snittet för lgh är baserad på 2kwh/år

Lade till ett avsnitt medan du skrev.

Skrivet av Petterk:

Ensam eller två personer kan du inte räkna på mer än 30 kWh skulle jag säga, inte utan konstiga vanor.

Elbolagen brukar också räkna på att kyl/frys drar 1000 kWh/år så de är lite förlegade. 2-4 personer i en lägenhet med varmluftsugn och induktionshäll är rätt energieffektiva när det gäller matlagning, så drygt 20-30 kWh är som sagt min uppskattning om du lagar mat 1-2 gånger om dagen.

Min budget kyl/frys från 2017 drar ca 248 kWh/år inte elbolagens 1000 kWh/år. Du får tänka på att det inte är någon bild av verkligheten som du inte kan komma undan långt under på och att folk har olika vitvaror o.s.v.

Handdiskning som du tar in där tar 0 kWh el med fjärrvärme.

Säg att hushållet handdiskar, har fjärrvärme, och alla datorer är snåla bärbara, TVn är ny och inte absolut största modell, varmluftsugn, induktionshäll och modern kyl/frys. Ja då kommer du på typ 1200 kWh/år även om ni är 3-4 personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lade till ett avsnitt medan du skrev.

Min budget kyl/frys från 2017 drar ca 248 kWh/år inte elbolagens 1000 kWh/år. Du får tänka på att det inte är någon bild av verkligheten som du inte kan komma undan långt under på och att folk har olika vitvaror o.s.v.

Handdiskning som du tar in där tar 0 kWh el med fjärrvärme.

Säg att hushållet handdiskar, har fjärrvärme, och alla datorer är snåla bärbara, TVn är ny och inte absolut största modell, varmluftsugn, induktionshäll och modern kyl/frys. Ja då kommer du på typ 1200 kWh/år även om ni är 3-4 personer.

Du får ju tänka att detta är ett snitt/riktvärde. Du har 238 kWh/år någon annan har 1300.

Handdisk är inte 0 kWh för föreningen, även om det är fjärrvärme. Bara för att den inte påverkar din elräkning så blir din hyra drabbad.
Att handdiska är världens otyg ur energi synpunkt oavsett FJV eller el.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du får ju tänka att detta är ett snitt/riktvärde. Du har 238 kWh/år någon annan har 1300.

Handdisk är inte 0 kWh för föreningen, även om det är fjärrvärme. Bara för att den inte påverkar din elräkning så blir din hyra drabbad.
Att handdiska är världens otyg ur energi synpunkt oavsett FJV eller el.

Nu var ju inte diskussion om någon som har 2000 kWh/år i förbrukning.

Själv diskar jag i bänkdiskmaskin, en stor maskin är effektivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu var ju inte diskussion om någon som har 2000 kWh/år i förbrukning.

Själv diskar jag i bänkdiskmaskin, en stor maskin är effektivare.

Diskussion handlar väl om alla kWh och hur man kan drag ner på dem.
Om man bor i en 1a själv är väl 1200/år rimligt.

Men har man barn +2 vuxna tycker jag det är ett under man ligger runt 100kwh/ månad.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Diskussion handlar väl om alla kWh och hur man kan drag ner på dem.
Om man bor i en 1a själv är väl 1200/år rimligt.

Men har man barn +2 vuxna tycker jag det är ett under man ligger runt 100kwh/ månad.

Men de som är flera i hushållet ligger ju straxt över?

Skrivet av Nosslo Snah:

5:a 113 kvm i SE3. Snittat 107 kwh/mån det senaste halvåret. 2 vuxna + 2 barn i hushållet. Använder enbart tvättstuga. Modern kyl/frys/spis/ugn. Modern tv (bara en). Tre datorer, alla AIO. Robotdammsugare. I princip allt utom vitvarorna (inkl. tv och chromecast with google tv, samt alla laddare) anslutet till grenuttag med av/på och stängs av rigoröst när det inte används. Fjärrvärme värmer på vintern, spegelfilm på fönster som vetter mot söder + ordentligt uppställt drag kyler på sommaren. Belysning på endast när någon är där.

Finner vissa av de rapporterade förbrukningarna här helt häpnadsväckande.

Skrivet av Nosslo Snah:

Jag har tidigare i tråden redogjort för hur vår familj (4 pers, 5:a 113 kvm) snittar 107 kwh/m det senaste halvåret. Vi äter ute kanske en gång per kvartal eller så.

Nu kan nog @Nosslo Snah kommer ner till/under 100 kWh/mån, men rent ekonomiskt är det ju idioti att t.ex. byta ut tre datorer för att komma dit.

Att du i villa kan ha tre frysboxar och fullstora separata kyl och frysskåp, ventilationsfläktar som drar el året om, utebelysning o.s.v. är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Fick en chock med nästan 4k i elräkning för augusti månad.

Åtgärder:
1. Ingen mining intressant just nu.
2. Byte till timavläst avtal. Telge energi (Vattenfall är dock intressant så byter ev. Efter en koll.)
3. Programmera om golvvärmen så den endast värmer mellan 04-07 och 14-17 i badrummen.
4. Diskmaskin körs igång efter 21.
5. Tvättmaskin körs helst innan kl 17.

Work in progress. Ca 12kkWh/år men hoppas kunna göra det smartare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

Fick en chock med nästan 4k i elräkning för augusti månad.

Åtgärder:
1. Ingen mining intressant just nu.
2. Byte till timavläst avtal. Telge energi (Vattenfall är dock intressant så byter ev. Efter en koll.)
3. Programmera om golvvärmen så den endast värmer mellan 04-07 och 14-17 i badrummen.
4. Diskmaskin körs igång efter 21.
5. Tvättmaskin körs helst innan kl 17.

Work in progress. Ca 12kkWh/år men hoppas kunna göra det smartare nu.

Stor lägenhet? Hur många är det som bor där?

Permalänk
Medlem

4Rok, 106kvm, kall/varmvatten ingår i hyran (fjärrvärme)
Direktverkande el (luft-luft) för värme/kyla/ventilation. Har visserligen lite avdrag på hyran för elförbrukningen men avdraget är baserat på vad elen kostade för 20 år sedan då tidigare fastighetsägare tog bort element och ersatte med luftagregat
Två vuxna, varav en jobbar hemifrån.

Förbrukning, Juli, augusti, september (2022)
696kWh, 785kwh*, 640kWh**.
Tidigare årsbasis låg runt 7500kWh
*Augusti så gick portabel AC rätt hårt då vi inte mår bra när vi hade innomhustemp på 30-35c.
** September så snålade vi så pass hårt vi bara kunde.
Ser det inte realistiskt att vi skulle komma under 600kWh/månad om vi inte ska sitta med vinterkläder och värma konservmat med tändare, och sätta fackelhållare på väggen för att få ljus och värme.

Vi har har kyl, frys plus en kombo kyl/frys.
Diskmaskin, tvättmaskin, plus övriga köksprodukter, två datorer.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nautilus011:

4Rok, 106kvm, kall/varmvatten ingår i hyran (fjärrvärme)
Direktverkande el (luft-luft) för värme/kyla/ventilation. Har visserligen lite avdrag på hyran för elförbrukningen men avdraget är baserat på vad elen kostade för 20 år sedan då tidigare fastighetsägare tog bort element och ersatte med luftagregat
Två vuxna, varav en jobbar hemifrån.

Förbrukning, Juli, augusti, september (2022)
696kWh, 785kwh*, 640kWh**.
Tidigare årsbasis låg runt 7500kWh
*Augusti så gick portabel AC rätt hårt då vi inte mår bra när vi hade innomhustemp på 30-35c.
** September så snålade vi så pass hårt vi bara kunde.
Ser det inte realistiskt att vi skulle komma under 600kWh/månad om vi inte ska sitta med vinterkläder och värma konservmat med tändare, och sätta fackelhållare på väggen för att få ljus och värme.

Vi har har kyl, frys plus en kombo kyl/frys.
Diskmaskin, tvättmaskin, plus övriga köksprodukter, två datorer.

Kan du förtydliga hur värmen funkar för det du skrev var rörigt. Har du verkligen bara fjärrvärmen kopplad till varmvatten och luft/luft är väl en värmepump och inte direktverkande el ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

2 personer / Lägenhet ~70kvm
Tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin.

Drog totalt runt 3000 kWh 2021 (Medel 258 / mån) med 2 personer som jobbade / pluggade hemifrån, men räknas minska med runt 44% till 177 per månad / 2120 kWh årsbasis för 2022 med bara en person som pluggar hemifrån + som gjort sig av med sin speldator nyligen så det kan minska ännu mer

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du kan också skära potatis i mindre delar så blir den klar snabbare

0,3-0,4 kWh för att koka något som inte behöver evigheter på plattan blir det väl i värsta fall.

Beror ju som sagt på vad du lagar.

Självklart skär man potatisen i mindre delar. Och om jag inte har räknat helt fel så blir det runt 0,1 kWh, minsta plattan och som jag kokar potatis. Sen kan man ju värma tallriken på plattan efteråt också. Men på stor platta, fullt fräs och utan lock så blir det ju annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du förtydliga hur värmen funkar för det du skrev var rörigt. Har du verkligen bara fjärrvärmen kopplad till varmvatten och luft/luft är väl en värmepump och inte direktverkande el ?

Kanske benämnde det fel.
Jag har väl trott att en luft-luft värmepump skall ha någon form av köldmedium (R32). Du har kanske rätt att det skall betecknas som en luft-luft värmepump.
Hursom så har vi ett stort "skåp" ståendes i grovtvätten. Finns inget köldmedium i denna. Går på elen.
Från den så går ventilationsrör till alla rum.
På den har vi 3 vreden.
Cirkulation av luft, läge 1,2,3
Av/på
Temp <-högre / lägre ->
Tidigare så hade alla rum element, sen fick en tidigare fastighetsägare för sig att plocka bort alla element, förutom elementet som är i ena badrummet och ersätta dom med denna luft-luft.
Är rätt säker på att varmvattnet i kran kommer från fjärrvärmen då det inte finns något inkommande vatten till värmepumpen i grovtvätten.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lade till ett avsnitt medan du skrev.

Min budget kyl/frys från 2017 drar ca 248 kWh/år inte elbolagens 1000 kWh/år. Du får tänka på att det inte är någon bild av verkligheten som du inte kan komma undan långt under på och att folk har olika vitvaror o.s.v.

Handdiskning som du tar in där tar 0 kWh el med fjärrvärme.

Säg att hushållet handdiskar, har fjärrvärme, och alla datorer är snåla bärbara, TVn är ny och inte absolut största modell, varmluftsugn, induktionshäll och modern kyl/frys. Ja då kommer du på typ 1200 kWh/år även om ni är 3-4 personer.

Min budget kyl/frys från Ikea 2016 drar inte alls vad det står den ska göra (260kwh/år), uppmätt förbrukning mellan 60-130w/h. Blir rätt mkt det under ett dygn, skulle gissa på att den snittar runt 2kwh/dygn. Ska försöka ge mig på listerna och försöka mjuka upp dem, men tycker i allmänt att man får bra sug när man stängt dörren.

Sen drar ju frun rätt många kwh, lagad mat varje dag i stort sett, allt från sallader till stekar, ugn och spis används flitigt. Men klagar inte, får ju äta gott

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Intressant. Tinar ni i kylen så att ni drar nytta av kyleffekten av den frysta maten i kylen?

Intressant tanke. Skulle behöva räkna på om man tjänar på detta i jämförelse med att slutvärma från rumstemperatur. Spontant känns det inte så, eftersom vi inte har möjlighet att värma separat från fyra grader till rumstemp innan slutvärmning. Det ska liksom vara klart att slänga in i micron när man kommer hem och vill käka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Intressant tanke. Skulle behöva räkna på om man tjänar på detta i jämförelse med att slutvärma från rumstemperatur. Spontant känns det inte så, eftersom vi inte har möjlighet att värma separat från fyra grader till rumstemp innan slutvärmning. Det ska liksom vara klart att slänga in i micron när man kommer hem och vill käka.

Det är garanterat bättre för elförbrukningen att tina i kylen och värma 15 grader extra i micron för största energihoppet är när du gör fasövergången för vattnet i maten när tempen passerar 0 grader.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Min budget kyl/frys från Ikea 2016 drar inte alls vad det står den ska göra (260kwh/år), uppmätt förbrukning mellan 60-130w/h. Blir rätt mkt det under ett dygn, skulle gissa på att den snittar runt 2kwh/dygn. Ska försöka ge mig på listerna och försöka mjuka upp dem, men tycker i allmänt att man får bra sug när man stängt dörren.

Sen drar ju frun rätt många kwh, lagad mat varje dag i stort sett, allt från sallader till stekar, ugn och spis används flitigt. Men klagar inte, får ju äta gott

Med tanke på att jag snittade 2,93 kWh/dag i september med datorn på dygnet runt, med lite matlagning och diskning i diskmaskin så verkar det stämma rätt bra för min del.

Mätaren behöver nog sitta i några dagar för att ge vettiga värden, men för min del är det ju inte värt att krypa in bakom kyl/frys

Sen får man ju bestämma sig för vad och hur mycket man vill jaga, enda jag tänkt på är att inte använda är elektriska golvvärmen i badrummet. Gör inte mig något om elräkningen är på 270 kr eller 300 kr, och jag har fast pris så jag behöver inte få panik för högt timpris/månadspris. Golvvärmen är mest att den behöver ställas in vettigt.

Permalänk
Medlem

Alternativen här är:
1) -18 till +4 till slutvärme (säg, 50).
2) -18 till +20 (rumstemp) till samma slutvärme.
Vi har vattenövergången "gratis" i båda fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Alternativen här är:
1) -18 till +4 till slutvärme (säg, 50).
2) -18 till +20 (rumstemp) till samma slutvärme.
Vi har vattenövergången "gratis" i båda fallen.

Kan ta flera dygn att tina något i kylen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Alternativen här är:
1) -18 till +4 till slutvärme (säg, 50).
2) -18 till +20 (rumstemp) till samma slutvärme.
Vi har vattenövergången "gratis" i båda fallen.

Nja, man avlastar kylskåpet så det går mindre om man tinar i det, har du elvärme påverkar det inte mycket men har du nån annan typ av värme förlorar du lite på att tina i rummet. Och ska man hårddra det så minska slitaget på kylskåpet också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.