Säljstarten för Radeon RX 7000-serien uppges dröja till december

Permalänk
Melding Plague

Säljstarten för Radeon RX 7000-serien uppges dröja till december

Rykteskvarnen säger att det kan ta en och en halv månad mellan AMD:s avtäckande av RDNA 3-serien och att entusiaster kan lägga vantarna på den.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men får verkligen hoppas att det finns fler än tre kort när det väl ska släppas då!!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Nu är jag fullt medveten om att detta är swec och att folk här har datorer som hobby men priserna på grafikkort är ju helt galna. Datorspelande kommer ju kollapsa då det kommer in aldeles för få nya unga pga priserna.

Med det sagt så kan AMD har en bra ide här. Chiplets bör rimligtvis få ner priset. Ärligt talat så skit i topprestanda man behöver få fram riktigt bra kort i klassen 2500-4000:- typ.

Som sagt, jag vet vart jag skriver detta men att ge 20k för en gpu är ju vansinne, ÄVEN om man har pengarna!

Permalänk
Avstängd

Jag har läst på internet att det ska följa med en påse turkisk peppar med varje kort som säljs.

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se vad AMD får ut av tjipp-lätt däsajnen.
Mer 1% låga FPS genom redundans, strömsnålare eller bara sprida värmen enklare, eller helt sonika billigare?
Kanske till en kostnad i kommunikationslatens mellan "hjärn"-halvorna?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Är tanken att man vill visa vad man har på gång och genom det hoppas man att kunderna ska avstå köp i väntan på faktisk lansering? Är trött på papperslanseringar men kan se logiken om det är som beskrivet ovan. Men det förutsätter att produkten faktiskt levererar vad som lovas och finns till priset man utlyst. Håller tummen men väntar mig inte särskilt mycket. För egen del är jag okej med att fortsätta skruva ner inställningarna i några år till i hopp om att priserna går ner en del.

Hade jag spelat mycket hade kostnaden kunnat vara motiverad men som mitt liv ser ut nu får det vänta.

Permalänk
Medlem
Citat:

However, the top performance is difficult to compete with the 40, and I hope the price will not be as confident as Ryzen.

Navi 31 är enligt tydliga källor nästan precis hälften så stor som AD102. Även om man tar med de lösa chiplettarna så är den mycket mindre, och då är en stor andel på en äldre process. Nej, Navi 31 kommer inte att mäta sig med 4090. Jag blir extremt imponerad om de ens slår 4080.

(Och för övrigt: kan inte bry mig mindre. Jag vill ha ett bra kort för 4000kr, inte 24000kr. De kan få lansera precis vad de vill i de prisklasserna, jag tänker inte köpa dem ändå.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ska bli intressant att se vad AMD får ut av tjipp-lätt däsajnen.
Mer 1% låga FPS genom redundans, strömsnålare eller bara sprida värmen enklare, eller helt sonika billigare?
Kanske till en kostnad i kommunikationslatens mellan "hjärn"-halvorna?

Ryktena är att AMD bara har flyttat ut sina memory controllers och LLC på sekundära chip. I så fall lär det inte påverka de saker du nämner. Latensen mot GDDR6 är redan så stor att detta knappt påverkar, och att lägga LLC på separata chip är vanligt sen länge.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om AMD inte får till RT prestandan så kommer det ta än längre tid innan RT blir standard i spel. Vilket då gör att de som köper toppgrafikkort får vänta ännu längre på att bra RT spel släps. Har redan gått 4år och antal spel med RT där du har nytta av det är minimalt. Man får fortfarande leta efter skillnaden mot att inte ha RT påslaget i spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ryktena är att AMD bara har flyttat ut sina memory controllers och LLC på sekundära chip. I så fall lär det inte påverka de saker du nämner. Latensen mot GDDR6 är redan så stor att detta knappt påverkar, och att lägga LLC på separata chip är vanligt sen länge.

Okej, så det kanske bara blir enklare att lägga till ta bort minnes tjipp, kanske i olika storlekar?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Okej, så det kanske bara blir enklare att lägga till ta bort minnes tjipp, kanske i olika storlekar?

Visst kan du ta bort några minneschip om du skall göra en nedkapad modell. Idag stänger ju både AMD och Nvidia av en memory controller när de vill göra billigare chip, med den här lösningen kan de helt enkelt spara in hela chippet. AMD kan också stapla cache om de vill, för att få en större ”Infinity Cache”, men den stora vinsten är att de kan göra de icke-kritiska delarna på en billigare process och använda sina få ark på 5nm-processen effektivare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så länge RX 7000-serien är ett steg upp i prestanda/krona så är jag nöjd, även om det dröjer till jul. Nvidia har lämnat ett öppet mål i de "lägre" prisklasserna genom att inte ha gått framåt på den fronten med RTX 4000-serien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Nu är jag fullt medveten om att detta är swec och att folk här har datorer som hobby men priserna på grafikkort är ju helt galna. Datorspelande kommer ju kollapsa då det kommer in aldeles för få nya unga pga priserna.

Med det sagt så kan AMD har en bra ide här. Chiplets bör rimligtvis få ner priset. Ärligt talat så skit i topprestanda man behöver få fram riktigt bra kort i klassen 2500-4000:- typ.

Som sagt, jag vet vart jag skriver detta men att ge 20k för en gpu är ju vansinne, ÄVEN om man har pengarna!

Nej det beror helt på vad du gör med det.
Är det endast för underhållning, ja då ska det väldigt många använda timmar till innan priset per timme börjar bli rimligt. Två timmar per dag i tre års tid (garantiperioden som referenslinje) blir drygt 11 kronor per timme, vilket ändå inte är särskilt mycket tid sett till vad det är för sorts personer som antagligen köper sådana här kort. Och är du relativt budgetmedveten "i längden" kan du använda grafikkortet i minst sex år till.
Även om exakt alla datordelar skulle gå upp 100% i pris över en dag så är fortfarande datorspel en relativt billig hobby, om det är något man gör ofta och inte bara tre timmar per vecka.
Köper du en hel dator för 50.000 kronor just idag så kan du med all säkerhet använda den i minst fem år till utan att över huvud taget bli missnöjd med prestandan, såvida du inte är ett lätt offer för marknadsföring eller något plötsligt och extremt genombrott sker.
Tre timmar per dag blir då 9,14 kronor per timme.

Det är fortfarande bara en bråkdel av timpriset för motorsport eller paintball, vilket en del lägger skapliga summor på.

Om du arbetar med det och gör seriösa renderingar i någorlunda hygglig omfattning tjänar du igen pengarna väldigt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Nej det beror helt på vad du gör med det.
Är det endast för underhållning, ja då ska det väldigt många använda timmar till innan priset per timme börjar bli rimligt. Två timmar per dag i tre års tid (garantiperioden som referenslinje) blir drygt 11 kronor per timme, vilket ändå inte är särskilt mycket tid sett till vad det är för sorts personer som antagligen köper sådana här kort. Och är du relativt budgetmedveten "i längden" kan du använda grafikkortet i minst sex år till.
Även om exakt alla datordelar skulle gå upp 100% i pris över en dag så är fortfarande datorspel en relativt billig hobby, om det är något man gör ofta och inte bara tre timmar per vecka.
Köper du en hel dator för 50.000 kronor just idag så kan du med all säkerhet använda den i minst fem år till utan att över huvud taget bli missnöjd med prestandan, såvida du inte är ett lätt offer för marknadsföring eller något plötsligt och extremt genombrott sker.
Tre timmar per dag blir då 9,14 kronor per timme.

Det är fortfarande bara en bråkdel av timpriset för motorsport eller paintball, vilket en del lägger skapliga summor på.

Om du arbetar med det och gör seriösa renderingar i någorlunda hygglig omfattning tjänar du igen pengarna väldigt fort.

Gud vilken konstig jämförelse. Så om jag köper en motorcykel idag för 80 000, och vi säger att jag kan åka på den i tio år, två timmar per dag. Då kostar det mig 10,96 kronor per timme. Så då är det billigt att köpa en motorcykel?

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Nu är jag fullt medveten om att detta är swec och att folk här har datorer som hobby men priserna på grafikkort är ju helt galna. Datorspelande kommer ju kollapsa då det kommer in aldeles för få nya unga pga priserna.

Med det sagt så kan AMD har en bra ide här. Chiplets bör rimligtvis få ner priset. Ärligt talat så skit i topprestanda man behöver få fram riktigt bra kort i klassen 2500-4000:- typ.

Som sagt, jag vet vart jag skriver detta men att ge 20k för en gpu är ju vansinne, ÄVEN om man har pengarna!

"Skit i topprestanda"

Ett mellanslag senare:

"man behöver få fram riktigt bra kort i klassen 2500-4000"

Och varför skulle man behöva "ett riktigt bra kort"? För att få bättre prestanda? Man skulle ju inte bry sig om prestanda?

Köp det som passar din budget, behöver man säga mer om saken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cruZZade:

Gud vilken konstig jämförelse. Så om jag köper en motorcykel idag för 80 000, och vi säger att jag kan åka på den i tio år, två timmar per dag. Då kostar det mig 10,96 kronor per timme. Så då är det billigt att köpa en motorcykel?

Ja, billigare än om du skulle hyra en för 20 kr per timme, två timmar per dag, i tio år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu är jag fullt medveten om att detta är swec och att folk här har datorer som hobby men priserna på grafikkort är ju helt galna. Datorspelande kommer ju kollapsa då det kommer in aldeles för få nya unga pga priserna.

Med det sagt så kan AMD har en bra ide här. Chiplets bör rimligtvis få ner priset. Ärligt talat så skit i topprestanda man behöver få fram riktigt bra kort i klassen 2500-4000:- typ.

Som sagt, jag vet vart jag skriver detta men att ge 20k för en gpu är ju vansinne, ÄVEN om man har pengarna!

Din post är vansinne!

Tänk dig att på ett bil entusiast forum skrika ut att inte köpa en ny Audi för miljonen för Volvo 240 duger ju eller på ett foto forum skrika ut att inte köpa en dyr systemkamera eller bara ett objektiv för över 15000kr för det duger ju att fota med gamla iPhone 8...?

Det finns över 114 000 miljonärer bara hos Avanza så en massa folk i Sverige har råd att köpa dyra entusiast prylar.

Korrigerade siffra
Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

På det här forumet får man skämmas rätt hårt om man talar om vad timkostnaden på att flyga modellhelikopter är märker jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag har läst på internet att det ska följa med en påse turkisk peppar med varje kort som säljs.

Och jag som inte äter godis vad ska jag få?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

(Och för övrigt: kan inte bry mig mindre. Jag vill ha ett bra kort för 4000kr, inte 24000kr. De kan få lansera precis vad de vill i de prisklasserna, jag tänker inte köpa dem ändå.)

Kunde faktiskt inte säga det bättre själv, jag har personligen kommit upp i ålder där jag inte är sugen på 10k+++ GPUer mer. Abasolut jag vill men pengar finns fan inte med 2 barn.

Kan tänka mig 8k upper top top

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt behovet av att försvara de extrema priserna på GPU, det gäller att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt här.

Kostnadsjämförelsen i sig är så haltande att den knappt har ben överhuvudtaget, om du nu ska jämföra med en annan hobby får du ju så klart jämföra hela kostnadsbilden, inte bara slå ut en kr/h för GPU. Lägg till alla andra komponenter & tillbehör, mjukvara och elkostnad. Då kanske du har en jämförbarhet i exemplet. Även då spelar det ju ingen direkt roll, vi kan ju jämföra det med schack, fotboll, löpning, målande eller andra aktiviteter för att måla upp en helt annan bild.

Poängen är ju egentligen huruvida det är rimligt att en enskild komponent som GPU kostar vad de gör i dagsläget, är det verkligen rimligt utifrån produktionskostnader osv? Eller är vi skamlöst utnyttjade av tillverkare och underleverantörer?

Jag är nog benägen att tänka att det är det senare, oavsett vilka priser jag betalat för mina delar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Många som vill basunera ut sina personliga köp-preferenser här och sen blir det diskussion om dessa.

Konkurrensen är skitbra och hoppas AMD är i närheten prestandamässigt och sedan konkurrerar ned priserna. Det som är hälsosamt med att vi har flera spelare med.

Vill man köpa ett kort för 4000 så är ny topp-prestanda awesome då bättre och bättre kort kommer ned till de priserna (nya låg-mellansegment eller begagnatmarknaden).

Är vi här är vi alla intresserade och gissar att vi har en bra spridning mellan botten-topp-segmentsköpare här och ingen vinner på att diskutera vad någon tycker är ett ”värdigt köp”.

Personligen sålde jag mitt 3080 för några månader sedan och köpte ett 1070 8GB för 1300kr som funkar utmärkt tills jag vet hur spelfältet ser ut. Spelar jag mkt? Näe. Är jag jävligt intresserad tekniken, Ja

Permalänk
Medlem

amd kanske har kommit ner på jorden nu och insett att ingen är villig att betala dessa fantasipriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Förstår inte riktigt behovet av att försvara de extrema priserna på GPU, det gäller att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt här.

Kostnadsjämförelsen i sig är så haltande att den knappt har ben överhuvudtaget, om du nu ska jämföra med en annan hobby får du ju så klart jämföra hela kostnadsbilden, inte bara slå ut en kr/h för GPU. Lägg till alla andra komponenter & tillbehör, mjukvara och elkostnad. Då kanske du har en jämförbarhet i exemplet. Även då spelar det ju ingen direkt roll, vi kan ju jämföra det med schack, fotboll, löpning, målande eller andra aktiviteter för att måla upp en helt annan bild.

Poängen är ju egentligen huruvida det är rimligt att en enskild komponent som GPU kostar vad de gör i dagsläget, är det verkligen rimligt utifrån produktionskostnader osv? Eller är vi skamlöst utnyttjade av tillverkare och underleverantörer?

Jag är nog benägen att tänka att det är det senare, oavsett vilka priser jag betalat för mina delar.

Bolagen kommer göra sitt yttersta för att försvara sina utmärkta marginaler de fått senaste 2-3 åren och så länge som folk köper så signalerar det att de kan fortsätta med galna priser. Ser man på CPU-försäljningen nu så har den inte alls samma volymer som text Ryzen 5000, så förhoppningsvis blir det äntligen en ”röstning med plånboken” från kunderna som börjar få ned priserna igen (även om inflation etcetc försvarar en kostnadsökning så kan man åter igen jämföra med vad toppmodellen 1080TI lanserades för)

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på det här ryktet, Greymon55 säger runt 20 nov. https://twitter.com/greymon55/status/1580411605325869056?cxt=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

amd kanske har kommit ner på jorden nu och insett att ingen är villig att betala dessa fantasipriser

Efter hur AMD prissatte sina processorer så tvekar jag på det, men mirakel kan alltid hända.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Synd att AMD kastar in handduken mot nvidia top korten. Jag hade hoppats på lite konkurrens i toppen för att få ner priserna.
Det hade inte förvånat mig om "förseningen" egentligen är att topparna på AMDs huvudkontor har panik efter att 4090 är typ 100% snabbare än 3090ti och AMD har inget att komma med överhuvudtaget och nu försöker man paniklösa det i elfte timmen...

Permalänk
Medlem

Sen är läckaren av medelmåtta och mycket han kommit med har varit fel förr, andra bättre läckor säger 20nov release och att AMD har svårt att konkurrera med fulla chippet dvs osläppta 4090TI. Så vi får se

Permalänk
Medlem

Det kommer när det kommer, jag vill bara inte att 7800xt och 7900xt är högre än 13cm för då blir det för tight i mitt O11 Dynamic. Suprim X får just nu precis plats inkl kablage.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej, Navi 31 kommer inte att mäta sig med 4090. Jag blir extremt imponerad om de ens slår 4080.

Pratar vi ren rasterisering så blir jag extremt imponerand av AMDs inkompetens om de med navi 31 inte lyckas överträffa navi 21 med, vad blir det, ca 35%...