Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

MSI Suprim Liquid X 4090
3DMark TimeSpy Extreme
Score: 17393
Graphics Score: 20410
CPU Score: 9465

Ah jag torska med 61 poäng! Fast jag tog dig på GPU Score iaf 😆
Palit 4090 Gamerock OC
3DMark TimeSpy Extreme
Score: 17332
Graphics Score: 20509
CPU Score: 9230
http://www.3dmark.com/spy/31556771

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med kompletts sida? Zotac-korten visas som i lager med 20 respektive 3 stycken tillgängliga. Sen försvinner det och visar inkommande obekräftat 22:e. Sen dyker det upp igen...

Edit: nu verkar det ha stabiliserat sig på att de inte finns i lager... Måste varit något tillfälligt, men det hände på två olika enheter och tre olika webläsare

Permalänk
Medlem

Något säger mig att detta rykte inte stämde helt...Geforce RTX 4000-serien uppges legat på lager i månader

Väntar på ett Strix.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Väntar på Inno3d frostbite från proshop

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Ah jag torska med 61 poäng! Fast jag tog dig på GPU Score iaf 😆
Palit 4090 Gamerock OC
3DMark TimeSpy Extreme
Score: 17332
Graphics Score: 20509
CPU Score: 9230
http://www.3dmark.com/spy/31556771

Haha! Tog faktiskt och slängde på en OC på 150Mhz på Grafikkortet så kanske va det som gjorde det. O_o Kanske skulle dra över 3000Mhz nån dag och se vad gränsen går för skojs skull.
Här är min länk. https://www.3dmark.com/3dm/81269629?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Något säger mig att detta rykte inte stämde helt...Geforce RTX 4000-serien uppges legat på lager i månader

Väntar på ett Strix.

Det verkar ju finnas betydligt fler 4090 än det fanns 3090 vid lansering, i USA och andra hålor större än Sverige har det väl inte varit lika utsålt heller. Så jag tror nog att de sparat, men köpkraften är stark.

Ska bli intressant och se när 4090 letar sig upp på Steam Survey.

Permalänk
Medlem

jag syftar på den nya standarden atx 3.0 inte adapters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vilken otroligt dåligt jämförelse.

En bättre jämförelse är väl att köpa en ny mobil och köpa till skal och skärmskydd.

Men för min del får han gärna köra med sitt 750W nätagg, jag drabbas inte.

Du förstår ju som många andra inte poängen med inlägget.

Poängen är att man inte får mer pengar av att handla något och om man gör åt budgeten så har man inga pengar kvar, oavsett om det handlar om att köpa Nätagg för 2k eller en Ferrari för 2 miljoner.

Argumentet att man har råd bara för att man har köpt något dyrt tidigare har ingen som helst logik, det kan givetvis vara så att man har råd men det finns inget alls som garanterar det. De som hamnar i lyxfällan brukar resonera på detta sätt och det säger väl en del.

Istället för att hänga upp sig på Ferrarin, kan inte folk göra sin rekommendation och skita i att kommentera någons ekonomi? Det är rimligtvis upp till personen som behöver handla om de har råd eller inte.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Hittade ingen forumsdel på Shadow of the Tomb raider så frågar här: Detta spelet kraschar för mig med mitt 4090. Alla andra spel fungerar bra. Nyinstallation från Epic Store. Ibland funkar det att starta upp. Går in i Benchmarken och spelet kraschar i laddningen till den eller så får jag blåskärm direkt när jag startar det. Förslag? Kollat lite på nätet och hittar inget speciellt.

Vi har nästan läskigt lika system. Enda skillnaden är att jag har ett Trio x. Jag satt faktist och bänkade SOTTR precis nu, och det fungerar hur stabilt som helst hittils. Allt på precis max med RTX, utan DLSS, med SMAA4X i 3440X1440. Med HDR börjar dessa spel se läskigt bra ut. Denna benchmark stressar verkligen livskiten ur ett 4090 i 3440X1440. Har klockat mitt Trio X till 3000 och minne på +400. 72c som max under benchmark.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Någon i tråden som har beställt på NetOnNet och väntar på sitt kort?

Mvh

Mitt skickade dem efter 3-4 dagar pga gratis frakt. Var rädd att de skulle ha skickat iväg kortet/överbokat det, och låtit mig vänta på leverans eller något.

Så har du gratis frakt alternativet, vänta 3-4 dagar och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Du förstår ju som många andra inte poängen med inlägget.

Poängen är att man inte får mer pengar av att handla något och om man gör åt budgeten så har man inga pengar kvar, oavsett om det handlar om att köpa Nätagg för 2k eller en Ferrari för 2 miljoner.

Argumentet att man har råd bara för att man har köpt något dyrt tidigare har ingen som helst logik, det kan givetvis vara så att man har råd men det finns inget alls som garanterar det. De som hamnar i lyxfällan brukar resonera på detta sätt och det säger väl en del.

Istället för att hänga upp sig på Ferrarin, kan inte folk göra sin rekommendation och skita i att kommentera någons ekonomi? Det är rimligtvis upp till personen som behöver handla om de har råd eller inte.

För att fortsätta på Ferrari-liknelsen, det är som att köpa en Ferrari men inte ha råd med soppan och försäkringen, ganska onödigt köp med andra ord.
Dyra saker är dyra i drift och underhåll, många missar det och förköper sig, många vill ha det värsta men har egentligen inte råd med det, köper det för sista slantarna eller på kredit.
Utifall att pengarna inte räcker till ett nätagg är det bättre att inte köpa ett 4090 och istället köpa ett annat billigare kort, hela poängen med kortet försvinner om det ska underklockas och prestera under det utlovade.

Men som sagt, personen ifråga får göra som den vill, tyckte bara liknelsen var väldigt överdriven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Någon mer som har problem med kompletts sida? Zotac-korten visas som i lager med 20 respektive 3 stycken tillgängliga. Sen försvinner det och visar inkommande obekräftat 22:e. Sen dyker det upp igen...

Edit: nu verkar det ha stabiliserat sig på att de inte finns i lager... Måste varit något tillfälligt, men det hände på två olika enheter och tre olika webläsare

Samma för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Någon i tråden som har beställt på NetOnNet och väntar på sitt kort?

Mvh

inte grafikkort men köpte en ssd och ram i förra veckan vid 2 olika tillfällen.
båda tog 4 dagar leverans. instabox ena och postnordbox andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Gissningsvis samma fast 600W TDP som det var tänkt från början med 4090?

Det är 600W på en del 4090 också. Strix bla.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

För att fortsätta på Ferrari-liknelsen, det är som att köpa en Ferrari men inte ha råd med soppan och försäkringen, ganska onödigt köp med andra ord.
Dyra saker är dyra i drift och underhåll, många missar det och förköper sig, många vill ha det värsta men har egentligen inte råd med det, köper det för sista slantarna eller på kredit.
Utifall att pengarna inte räcker till ett nätagg är det bättre att inte köpa ett 4090 och istället köpa ett annat billigare kort, hela poängen med kortet försvinner om det ska underklockas och prestera under det utlovade.

Men som sagt, personen ifråga får göra som den vill, tyckte bara liknelsen var väldigt överdriven.

Jag har redan tidigare skrivit att det är en dålig idé att lägga alla pengar på en del om man behöver flera. Men om man tror att man bara behöver ett grafikkort så är det ganska logiskt att man inte budgeterar för ett nätagg också om man tror att man klarar sig med det man har.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det är 600W på en del 4090 också. Strix bla.

Visst men officiell TDP från nVidia är trots allt 450W och det alla kort kör som standard.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har plats 25 på 4090 TUF hos Inet. Hoppas de får in en till laddning snart ^^

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har plats 25 på 4090 TUF hos Inet. Hoppas de får in en till laddning snart ^^

Verkar sådär då dom flyttar fram datumen, fick även mejl idag där dom säger att dom inte vet när dom får in. jag har plats 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte9:

Ni inser väl att 30 till 45 hertz är en scam betala 28000 när man kan köpa ett för mrs och det skiljer på sin höjd 3 fps för 6000 kr 🤣🤣👌 bra diel not som slänga pengar i sjön.. har en funder och ser ingen skillnad på polarens Strix som han gav en njure å lite till för

Dessutom klockar i regel FE korten bäst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Dessutom klockar i regel FE korten bäst.

Känns ännu bättre att läsa två senaste kommenterarna nu!
Alltid kört Strix men 28k+ känns inte rätt
Får förmodligen mitt TUF för MSRP idag eller imorgon och känns helt rätt!

Permalänk
Skrivet av Putte9:

Ni inser väl att 30 till 45 hertz är en scam betala 28000 när man kan köpa ett för mrs och det skiljer på sin höjd 3 fps för 6000 kr 🤣🤣👌 bra diel not som slänga pengar i sjön.. har en funder och ser ingen skillnad på polarens Strix som han gav en njure å lite till för

Tror ändå dom flesta som jag väljer märket man gillar och har bra erfarenheter av och inte dom där extra Mhzen.
Vet inte hur det ser ut idag men förr så va väl OC modellerna också i regel lite bättre batcher från tillverkarna? Som oftast gick att klocka lite högre.

Denna generationen verkar det dock inte va så, som du säger. Men tror ändå folk här har koll på vad man köpt utan att det behöver sägas.

Testade nya a plagues Tale igår och satan va det ser trevligt ut Grafiskt i vissa scener. Fpsen pendlar ganska friskt från straxt över 100 till 170.. Oftast runt 140.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tror ändå dom flesta som jag väljer märket man gillar och har bra erfarenheter av och inte dom där extra Mhzen.
Vet inte hur det ser ut idag men förr så va väl OC modellerna också i regel lite bättre batcher från tillverkarna? Som oftast gick att klocka lite högre.

Denna generationen verkar det dock inte va så, som du säger. Men tror ändå folk här har koll på vad man köpt utan att det behöver sägas.

Testade nya a plagues Tale igår och satan va det ser trevligt ut Grafiskt i vissa scener. Fpsen pendlar ganska friskt från straxt över 100 till 170.. Oftast runt 140.

Förr var det möjligtvis så men idag är det verkligen inte så. Den enda skillnaden mellan tex TUF och TUF OC är 45MHz högre default clock i vBIOS samt märkningen "OC" på kartongen. Man kan fortfarande själv överklocka dessa 45MHz eller i teorin flasha en OC vBIOS på kortet då det är binnat exakt likadant. Det finns helt enkelt inget bevis på att OC korten klockar högre, allt handlar om kvalitén på chippet i slutändan.

Den enda fördelen med OC modellerna är att pga det mycket högre priset (inte 200-500kr utan 4000-4500kr) så är de lite lättare att få tag på än basmodellen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tror ändå dom flesta som jag väljer märket man gillar och har bra erfarenheter av och inte dom där extra Mhzen.
Vet inte hur det ser ut idag men förr så va väl OC modellerna också i regel lite bättre batcher från tillverkarna? Som oftast gick att klocka lite högre.

Denna generationen verkar det dock inte va så, som du säger. Men tror ändå folk här har koll på vad man köpt utan att det behöver sägas.

Testade nya a plagues Tale igår och satan va det ser trevligt ut Grafiskt i vissa scener. Fpsen pendlar ganska friskt från straxt över 100 till 170.. Oftast runt 140.

Spelet ser ok ut men inget kliv framåt grafiskt. Jag undrar när nästa stora grafiska kliv kommer,. Man kan ju tex modda Skyrim så det har bättre texturer än nya spel. I dom flesta nya spel så ser stenar / marken suddig ut när man tittar nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tror ändå dom flesta som jag väljer märket man gillar och har bra erfarenheter av och inte dom där extra Mhzen.
Vet inte hur det ser ut idag men förr så va väl OC modellerna också i regel lite bättre batcher från tillverkarna? Som oftast gick att klocka lite högre.

Denna generationen verkar det dock inte va så, som du säger. Men tror ändå folk här har koll på vad man köpt utan att det behöver sägas.

Testade nya a plagues Tale igår och satan va det ser trevligt ut Grafiskt i vissa scener. Fpsen pendlar ganska friskt från straxt över 100 till 170.. Oftast runt 140.

Nvidia själva har binnade gpuer och oftast bättre minnen än partnerna. Iaf på 4090.
Ingen av Partnerna har Binnade Gpuer. Dom får leta själva efter dom bästa chipen att sätta i ex K|ngP|n etc.
Det var likadant med 30xx serien.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Nvidia själva har binnade gpuer och oftast bättre minnen än partnerna. Iaf på 4090.
Ingen av Partnerna har Binnade Gpuer. Dom får leta själva efter dom bästa chipen att sätta i ex K|ngP|n etc.
Det var likadant med 30xx serien.

Var kommer denna information ifrån?
Info jag har fått direkt från partnertillverkare är att Nvidia säljer gpuer i olika bins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Var kommer denna information ifrån?
Info jag har fått direkt från partnertillverkare är att Nvidia säljer gpuer i olika bins.

Nu är där bara 3st Nvidia FE kort på Top 15, när jag kolla igår, kanske i förrgår, var minst hälften FE kort

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Något säger mig att detta rykte inte stämde helt...Geforce RTX 4000-serien uppges legat på lager i månader

Väntar på ett Strix.

Eller så stämmer det till 100% men de har valt att medvetet hålla på lagren för att bibehålla prissättningen. Det är trots allt mycket enklare att försvara höga priser ifall utbudet alltid är "inget i lager, 20+ påväg" i butikerna snarare än att det är 400+´i lager hos t.ex. webhallen eller Inet

Artifical scarcity. Inget nytt egentligen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Mithras:

Eller så stämmer det till 100% men de har valt att medvetet hålla på lagren för att bibehålla prissättningen. Det är trots allt mycket enklare att försvara höga priser ifall utbudet alltid är "inget i lager, 20+ påväg" i butikerna snarare än att det är 400+´i lager hos t.ex. webhallen eller Inet

Artifical scarcity. Inget nytt egentligen.

Ska man tolka Inet så har det snarare varit att man inte trott att så många skulle köpa 4090 men att det tog slut, Inköpschefen John trodde att dom skulle sälja kanske 70% av korten dom fick in. Så Nvidia har underskattat hur hög efterfrågan det är på 4090 helt enkelt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag kunde inte hålla mig, blev en till beställning ifrån komplett

Blir kul att se hur en 13900k lirar ihop med mitt Strix 4090!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ska man tolka Inet så har det snarare varit att man inte trott att så många skulle köpa 4090 men att det tog slut, Inköpschefen John trodde att dom skulle sälja kanske 70% av korten dom fick in. Så Nvidia har underskattat hur hög efterfrågan det är på 4090 helt enkelt.

Det tror jag inte på för en enda sekund. Inte ens en millisekund. Att Nvidia har underskattat efterfrågan dvs, jag har ingen åsikt om Inet-John.

"Ojj, vad hög efterfrågan det var!" är det bästa argumentet för att kunna fortsätta sälja en högmarginell produkt. Utbud - Efterfrågan driver priser, och har man ett lågt utbud när man redan vet att efterfrågan finns där så är det lätt som en pannkaka att inte behöva sänka sina priser.

Personligen är jag övertygad om att Nvidia har mer än tillräckligt med kort för att helt saturera både Inets och Webhallens lager imorgon om de så ville. Det är dock det sista de vill göra i detta läge, då överfyllda lager indikerar att priserna är felaktigt satta (se AMD).

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |